×
خانه » مقالات دیجیتال مارکتینگ » کاربری یا UX و تفاوت آن با UI
12 دسامبر 2020

کاربری یا UX و تفاوت آن با UI

اگر نام UX را در مکالمه با همسالان خود یا در یک دوره آموزشی شنیده اید اما نمی دانید UX چیست ، نگران نباشید! تجربه کاربر ، که به آن UX نیز می گویند.

اول از همه ، ما قبل از پاسخ به این سوال که UX چیست ، از شما می خواهیم یکی از وب سایت ها یا برنامه های مورد علاقه خود را به خاطر بسپارید و به این سوالات در مورد آنها پاسخ دهید:

  • چرا این سایت / برنامه را دوست دارید؟
  • چه ویژگی هایی کار با آنها را سرگرم کننده می کند؟
  • آیا یافتن اطلاعاتی که به دنبال آن هستید در این وب سایت / برنامه آسان است؟
  • چند کلیک از این برنامه / سایت قابل خریداری است؟
  • آیا پاسخ سریع به سوالات شما به پسندیدن این سایت / برنامه کمک کرد؟

رضایت شما از هر سایت یا برنامه ای ارتباط مستقیمی با تجربه کاربری یا طراحی UX آن دارد. طراحان وب سایت و برنامه ها به دنبال محصول نهایی هستند که بتواند توجه آنها را جلب کند ، تجربه کاربری خوبی را منتقل کند و وفاداری مخاطب را برانگیزد. سادگی کار با برنامه ، تسهیل روند دسترسی کاربر به اطلاعات مورد نیاز ، خرید با کمترین میزان کلیک و طراحی کلی محصول با توجه به ترجیحات ، نیازها و نگرانی های کاربران می تواند ایجاد کند هدف صاحبان مشاغل دیجیتال جلب مخاطب و سود بیشتر است. ! و همه اینها با کمک یک طراح تجربه کاربری خوب امکان پذیر خواهد بود!

تجربه کاربری یا UX چیست؟

تجربه کاربری یا UX چیست؟

اکنون زمان آن است که پاسخی دقیق و تخصصی به این سوال بیابید که UX یا تجربه کاربری چیست. UX عمدتا بر روی تجربه ، انتظارات ، احساسات ، واکنش ها و نحوه واکنش کاربران به محصول نهایی متمرکز است. مفهوم UX یکی از مفاهیمی است که برنامه نویسان و طراحان UX غالباً از نظر فنی کشف می کنند! اگر می خواهیم به این سوال که UX چیست با یک جمله پاسخ دهیم ، باید به شما بگوییم که طراحی UX یا تجربه کاربری فرآیند بهبود رضایت کاربر از کارایی ، راحتی و سهولت بهره وری محصول نهایی است.

وظیفه یک طراح UX یا تجربه کاربری این است که به طور همزمان تجربه کاربر را هنگام کار با یک وب سایت یا یک برنامه کاربردی بهبود بخشد و آن را به سمتی هدایت کند که هدف نهایی آن کسب و کار باشد. این زمینه که نسبتاً جدید نیز هست ، دائماً در حال تغییر است و با هر بروزرسانی که در حوزه دیجیتال یا هر تغییری در تنظیمات مخاطبان تجاری رخ می دهد ، UX نیز باید تغییر کرده و به سمت بهتر و بهینه تر حرکت کند.

با توجه به ازدحام زندگی در دنیای سریع و پیشرفته امروز ، کاربران همیشه به دنبال آسانترین و سریعترین راه ها برای رسیدن به خواسته های خود و انجام کارها هستند ، به همین دلیل طراحی UX بسیار مهم است. زیرا اگر نتوانید تجربه کاربری خوبی را در اختیار مخاطبان سایت یا اپلیکیشن خود قرار دهید ، احتمالاً آنها به سراغ رقبای شما خواهند رفت و تا رسیدن به اهداف خود چند قدم فاصله خواهید داشت!

سایت یا برنامه شما کمتر از یک دقیقه وقت دارد تا ارزش خود را به کاربران ثابت کند و نشان دهد ارزش آن را دارند یا نه! پاسخ مثبت یا منفی کاربران برای ماندن در سایت و ادامه سفر مشتری به کار طراح UX یا UX بستگی دارد و بنابراین ، شخص گفته شده در طراحی تجربه کاربر باید هزینه ویژه ای بپردازد به اصول طراحی UX توجه کنید ، که به شرح زیر است:

اصول طراحی UX

قبلاً گفتیم که طراحی UX یا تجربه کاربری زمینه جدیدی است که دائماً در حال تغییر است ، اما اصولی وجود دارد که در طراحی تجربه کاربر ثابت است و با گذشت زمان تغییر چندانی نمی کنند. مطابق با این اصول و اصول دیگر که محصول زمان ، شرایط ، نیازهای کاربر و پیشرفت های تکنولوژیکی است ، طراحان UX باید سایت یا برنامه را به گونه ای طراحی کنند که بتواند توجه کاربران را جلب کند ، نیازهای خود را در سریعترین زمان ممکن ارائه دهید اطلاعات شفاف برای موفقیت!

در اینجا برخی از اصول اساسی وجود دارد که باید در طراحی UX استفاده شود:

خود را به جای کاربران بگذارید

خود را به جای کاربران بگذارید

برای گرفتن بهترین نتیجه و بردن کاربران به آخرین مرحله از سفر مشتری ، شما به کاربرانی نیاز دارید که هنگام کار با سایت یا برنامه شما احساس گم شدن یا بهم ریختگی ندارند. کار با محصول شما باید به اندازه کافی آسان باشد تا کاربر قبل از اینکه متوجه شود ، می داند در هر مرحله چه انتظاری دارد و به مرحله نهایی قیف فروش می رسد.

برای رسیدن به این هدف ، باید خود را جای مشتری قرار دهید و ببینید آیا کار با سایت شما به همان راحتی که راحت است آسان است یا نه.

کار با محصول نهایی باید ساده باشد

کار با محصول نهایی باید ساده باشد

اگر کار با برنامه یا سایت شما مستلزم خواندن یک راهنمای طولانی یا تماشای چند دقیقه فیلم است ، طراحی UX شما به خوبی انجام نشده است! در دنیای امروز که مردم به دنبال هدر رفتن کمترین زمان برای کارهای مختلف هستند ، شما باید محصول نهایی خود را به روشی ساده و شفاف طراحی کنید تا مخاطبان شما بدون نیاز به اطلاعات زیادی با سایت یا برنامه شما کار کنند و به سرعت به دست آورند. اطلاعات مورد نیاز شما پیداش کن. هرچه محصول نهایی ساده تر ، مستقیم تر و قابل درک باشد ، UX سایت شما بهتر شده و کاربر از کار با سایت یا برنامه شما لذت بیشتری خواهد برد و وفاداری آنها به برند و محصول شما بیشتر خواهد بود!

با کاربران تعامل داشته باشید

با کاربران تعامل داشته باشید

اگر می خواهید بازدیدکنندگان سایت یا برنامه خود را تبدیل کرده و منجر به مشتریان واقعی و مخاطبان وفادار شوید ، باید این احساس را به آنها بدهید که با بیش از یک سایت یا برنامه مرتبط هستند. آنها باید به شما اعتماد کنند تا با بعد انسانی تجارت شما ارتباط برقرار کنند و به شما نزدیک باشند. به همین دلیل است که شما باید محصول خود را UX طراحی کنید تا افراد پس از کار با سایت شما احساس تعامل با یک شخص کنند نه یک ماشین!

طراحی UX باید ساده باشد

طراحی UX باید ساده باشد

هر چه طراحی تجربه کاربری ساده تر باشد ، بهتر است. سعی کنید از قرار دادن عناصر بی ربط در سایت یا برنامه خود جلوگیری کنید. همچنین بهتر است توضیحات تا حد ممکن خلاصه باشد و کاربران را با اطلاعاتی که نیازی به آنها ندارند اشتباه نگیرید. برای طراحی بهترین تجربه کاربری ، باید مستقیماً به اصل مطلب بپردازید و از حواشی پرهیز کنید ، زیرا این روزها دامنه توجه مردم بسیار محدود است و این توجه محدود باید تا آنجا که ممکن است به موضوع اصلی تجارت شما متمرکز شود ، نه در حاشیه و محتوای بی ربط. .

حال که ما به شما UX و اصول طراحی آن را معرفی کردیم ، باید مفهوم دیگری را به شما معرفی کنیم که شباهت زیادی به UX دارد و اغلب با تجربه کاربر اشتباه گرفته می شود!

UI چیست و چه تفاوتی با UX دارد؟

UI چه تفاوتی با UX دارد؟

UI

که به معنی رابط کاربری است و در فارسی به آن رابط کاربری نیز می گویند ، در واقع هر چیزی است که در صفحه برنامه یا سایت شما نمایش داده می شود و کاربران از آن برای برقراری ارتباط با شما و محصول نهایی که ارائه می دهید استفاده می کنند. آنها برقرار می کنند. متن موجود در صفحه ، تصاویر ، صفحات گسترده ، محتوای ویدئویی موجود در صفحه ، طرح رنگ و موضوعی که برای طراحی استفاده کرده اید ، همه بخشی از رابط سایت یا برنامه شما هستند.

رابط کاربری یا طراح UI وظیفه دارد این عناصر را به گونه ای طراحی کند که محصول نهایی شما در عین زیبایی و حفظ رضایت مخاطب ، کاربران بیشتری را به خود جذب کند. اگر بخواهیم وظیفه یک طراح UI را به طور خلاصه تعریف کنیم ، باید بگوییم که طراحی رابط کاربر فرایندی است که در آن استفاده از رابط های کاربری باید تا حد ممکن ساده و کارآمد باشد.

ممکن است با خواندن این توضیحات کمی گیج شوید و بپرسید آیا قبلا گفته نشده بود که طراحی یک برنامه یا سایت بهترین و کارآمدترین کار طراح UX است ، پس چرا ما این وظایف را به دیگری نسبت می دهیم؟ شخص ، طراح UI؟ سوال شما یک سوال معمولی و منطقی است که برای بیشتر افرادی که با این دو مفهوم تازه کار هستند مطرح می شود و بنابراین جای نگرانی نیست! ما تفاوت بین UX و UI را توضیح خواهیم داد:

UI چه تفاوتی با UX دارد؟

طراح UI ، همانطور که در بالا ذکر شد ، به دنبال طراحی و بهینه سازی عناصر و جزئیات صفحه قابل مشاهده برای کاربر است ، در حالی که تجربه کاربر یا طراح UX علاوه بر ویژگی های صفحه ، وظیفه دارد ، فکر کردن در مورد تمام مراحل سفر کاربر. به آرامی شما باید هر آنچه مخاطب به دنبال آن است را شناسایی کرده و با حضور خود مطلوبیت بیشتری را تجربه کنید و سپس با کمک سایر اعضای تیم تمام مراحل سفر کاربر را بهینه کنید. هدف نهایی یک طراح UX ارتقا احساسات کاربر و لذت بخشتر کردن تعاملات آنها با سایت یا برنامه است. یک هدف بسیار گسترده تر و زمانبرتر از یک طراح UI.

البته با وجود این اختلافات ، هیچکس پیچیدگی این دو کار را انکار نمی کند! یک طراح تجربه کاربری برای موفقیت و دستیابی به اهداف تجاری مستلزم همکاری یک طراح UI خوب و باتجربه است که بتواند بهترین طراح را برای سازماندهی عناصر قابل مشاهده صفحه و اجرای ایده های خود به طراح UX راهنمایی کند. صحیح و بی عیب و نقص!

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *