×
خانه » مقالات دیجیتال مارکتینگ » چگونگی تحقیق در بازار
09 دسامبر 2020

چگونگی تحقیق در بازار

امروزه با وجود رقابت از همه اقشار ، مشتریان بیشترین قدرت را در تصمیم گیری برای خرید دارند. ما می دانیم که مشتریان اطلاعات بیشتری را به صورت آنلاین برای تصمیم گیری جمع آوری می کنند. با این حال ، آیا به مناسب بودن برنامه بازاریابی و تصمیمات خرید مشتریان اهمیت می دهید؟ در این مقاله:

  • ما در مورد تحقیقات بازار و تحقیقات بازار صحبت می کنیم. بین تحقیقات بازار و تحقیقات بازار تفاوتی وجود دارد که در زیر توضیح خواهیم داد. اما در زمینه بازاریابی ، بازاریابان نیز از آنها به جای یکدیگر استفاده می کنند.
  • در اینجا چند نکته و ترفند برای تحقیق در بازار آورده شده است.

تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) چیست؟

عکس تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی یک سری فرایندهایی است که با جمع آوری اطلاعات ، تولیدکنندگان را با مشتریان و مصرف کنندگان نهایی مرتبط می کند. این اطلاعات برای تعریف فرصتها و تهدیدهای بازاریابی ، ارزیابی فعالیتهای بازاریابی و درک بهتر روند بازاریابی و پیشرفتهای آن استفاده می شود.

تحقیقات بازار (market research) چیست؟

تحقیقات بازار یکی از موئثرترین روشها برای درک مشتریان و رقبا در صنعت است. هدف از تحقیقات بازار به دست آوردن اطلاعات مربوط به تصمیمات تجاری است. تحقیقات بازار به ویژه برای تصمیم شرکت های کوچک برای ورود به حوزه های جدید یا تولید محصولات جدید بسیار مهم است.

در تحقیقات بازار ، شرکت ها می توانند از روش های مختلفی برای جمع آوری اطلاعات استفاده از محصول استفاده کنند.

تفاوت تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار

هر دو این اصول بخشی از بازاریابی است ، از جمله فعالیت های قبل از فروش. برخی از بازاریابان معتقدند که تحقیقات بازار زیر مجموعه تحقیقات بازاریابی است ، در حالی که برخی دیگر معتقدند که این دو مفهوم در فعالیت های خاص با هم همپوشانی دارند. یعنی فعالیتهایی مانند روند بازار و اندازه بازار و تحقیقات بازار هدف و جزئی جزئی از تحقیقات بازار محسوب می شوند و مستقل از تحقیقات بازار هستند.

نمونه هایی از تحقیقات بازاریابی شامل بهینه سازی تبلیغات ، آزمایش A ، رضایت مشتری و تغییر نگرش برند است. در مورد تحقیقات بازار می توان به روند بازار ، اندازه بازار و تحقیقات بازار هدف ، تقسیم بندی و غیره اشاره کرد. با این حال ، این دو مفهوم در زمینه هایی مانند قیمت گذاری ، ویژگی های محصول و برآورد تقاضا مشترک هستند.

تحقیقات بازار به چه سوال‌هایی پاسخ می‌دهد؟

بر اساس آمارهای موجود:

  • طبق داده های سال ۲۰۱۷ اینستاگرام ، ۸۰٪ از کاربران اینستاگرام حداقل یک صفحه تجاری را دنبال می کنند.
  • طبق داده های گوگل ، ۷۵٪ از کاربران تلفن های هوشمند ابتدا از موتورهای جستجو برای رفع نیازها و مشکلات خود استفاده می کنند.
  • طبق آمار Hubspot ، در سال ۲۰۱۶ ، ۷۸٪ از مصرف کنندگان در خبرنامه های برند عضویت خود را لغو کرده اند ، زیرا ایمیل های زیادی از مارک ها دریافت شده است.

چگونه یک کارشناس بازاریابی اطمینان حاصل می کند که مشتری محصول خود را انتخاب می کند؟ چگونه مصرف کنندگان براساس چه اطلاعات و مبنایی تصمیمات خرید عاقلانه می گیرند؟ اینها فقط برخی از نرم افزارهای اشتراکی تنظیم شده برای هدف شماست که می توانید استفاده کنید.

انواع روش‌های مورداستفاده در Market Research

با توجه به روش ها و ابزارهای مورد استفاده ، تحقیقات بازاریابی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

روش اول : تحقیقات پایه‌ای 

کارشناسان بازاریابی اطلاعات اولیه را از بازار و مشتریان به دست می آورند شما می توانید این نوع تحقیقات بازاریابی را از طریق گروه های متمرکز ، پرسشنامه آنلاین ، مصاحبه تلفنی و سایر روش ها انجام دهید. از طریق این نوع تحقیقات بازار می توانید چالش هایی را که مشتریان هنگام خرید محصولات با آن روبرو هستند و سطح درک گروه هدف برند را درک کنید.

روش دوم :‌ تحقیقات ثانویه

در مطالعه دوم ، از اطلاعات ارائه شده توسط منابع خارجی (مانند سازمان های دولتی و شرکت های آماری) استفاده شد. این اطلاعات در روزنامه ها و مجلات ، کتاب ها ، وب سایت ها و سازمان های مختلف دولتی و غیردولتی منتشر می شود. منبع ثانویه می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • منابع عمومی: منابع عمومی مانند کتابخانه ها یکی از بهترین منابع رایگان برای جمع آوری اطلاعات هستند.
  • منابع تجاری: منابعی که اطلاعات قابل شارژ (به صورت حساب) را فراهم می کنند یا مجلات یا کتابها را خریداری می کنند.
  • مؤسسات آموزشی: اگرچه دانشگاه ها و م مؤسسات آموزشی منبع اطلاعاتی پرطرفداری نیستند ، اما اطلاعات با ارزش و معتبرتری از بسیاری از منابع تجاری ارائه می دهند.

تفاوت تحقیقات بازار و Marketing Intelligence

بازاریابی اطلاعاتی استفاده از اطلاعات موجود برای تصمیم گیری استراتژیک تجاری است. مشاغل کوچک این اطلاعات را به مرور از بازار ، رقبا و شرایط اقتصادی و سیاسی به دست می آورند. در واقع ، بازاریابی هوشمند به معنای جمع آوری اطلاعات روزانه ورود به سیستم و استخراج اطلاعات مهم از آن است. سپس از آن برای تجزیه و تحلیل وضعیت شرکت و یافتن مزایا و معایب استفاده می کنند. اما تحقیقات بازار مربوط به طرح سال و یافتن پاسخ است.

چرا تحقیقات بازار ضروری است؟

دلایل استفاده شرکت ها از تحقیقات بازار به شرح زیر است:

رقابت صنعت فقط مقایسه دوبراند نیست.

رقابت در صنعت و تحقیقات بازار

طبق یک نظرسنجی از پرسنل داخلی شرکت ها ، ۷۲٪ از مشاغل کوچک بر افزایش درآمد تمرکز دارند. تحقیقات بازار به این شرکت ها کمک می کند رقبا را بهتر درک کنند.

با بررسی نقاط قوت و ضعف رقبا ، می توانید مزیت رقابتی را پیدا کرده و محصول را به درستی تعیین کنید. برای اینکه قیمت بهتری به مشتریان ارائه دهید ، باید بدانید که رقبا با چه ویژگی و قیمت چه محصولاتی را به بازار ارائه می دهند.

آشنایی با مشتریان مرتبط با کسب و کارتان  

بسیاری از شرکت ها فکر می کنند مشتریان خود را می شناسند. اما پس از تحقیقات بازار ، آنها به اشتباهات خود در مورد مشتریان پی بردند. با انجام تحقیقات بازار ، می توانید به طور متوسط ​​نمای کلی از مشخصات مشتری را ارائه دهید. به عنوان مثال ، عادات خرید ، اینکه چقدر حاضرند برای هر محصول پرداخت کنند و کدام ویژگی محصول برای آنها مهمترین است. از طریق این بررسی و بررسی رقیب می توانید مشتریان را ترغیب به خرید محصولات رقبا کنید.

یافتن فرصت‌های جدید برای معرفی محصولتان 

تحقیقات بازار فرصت ها و تقاضای بازار برای محصولات با کارکردهای خاص را فراهم می کند. با گذشت زمان ، مشتریان نیاز به تغییر در محصولات دارند تا با فناوری ها و شرایط مختلف سازگار شوند. اگر محصولات خود را به روز نکنید ، با ورود رقبای جدید ، ممکن است مشتریان جذب این محصولات شوند. همچنین در هنگام جستجوی مشتریان و کشف نیازهای جدید آنها ، نباید نسبت به فرصت هایی که وجود دارد بی تفاوت باشید. این فرصت ها بهترین فرصت ها برای تولید محصولات جدید است.

پیش‌بینی نیاز مشتریان 

مشاغل کوچک تحت تأثیر ویژگیهای مختلف محیطی و اقتصادی جامعه قرار دارند. اگر مشتریان قدرت خرید ناکافی داشته باشند یا نگران هزینه های خود باشند ، هنگام خرید محصولات مختلف احتیاط بیشتری نشان می دهند و سبک تصمیم نمی گیرند. با بررسی بازار و مشتریان می توانید تصمیمات خود را با اقتصاد کشور هماهنگ کنید. به عنوان مثال ، به دلیل تغییرات سیاسی و اقتصادی ، این زمان ممکن است برای عرضه محصول جدید شما مناسب نباشد و محصول شما شکست بخورد.

۵ مرحله انجام تحقیقات بازار

مرحله اول: پرسونای مشتریان خود را مشخص کنید.

 تحقیقات بازاریابی - یافتن پرسونای مشتری

برای بررسی نحوه تصمیم گیری مشتریان هنگام خرید ، باید نقش مشتری را بهتر درک کنیم. در نقش مخاطب ، به خصوصیاتی مانند سن ، جنس ، محل زندگی ، عنوان شغلی ، تعداد اعضای خانواده ، حقوق و چالش های اساسی زندگی توجه کنید.

نظرات مشتری شما ممکن است پیشرفته تر از نقش باشد. محصولات معمول چندین نقش دارند ، بنابراین یکی از دلایل بررسی مشتری یافتن این دسته ها است. از اطلاعات شخصی مخاطب ، می توانید محتوا و فعالیت ها را با توجه به ویژگی های مشتری طراحی کنید.

مرحله دوم: با مخاطبین هدف خود تعامل کنید.

پس از مشخص شدن مشخصات گروه مشتری هدف ، می توان یک جامعه آزمایشی کوچک با همان مشخصات تشکیل داد و سعی در بررسی رفتار آن داشت. آنها چه عادات خریدی دارند و چه ویژگی های محصول برای آنها مهم است ، چه محصولی را خریداری می کنند یا اصلاً خریداری نمی کنند (آنها محصول را بررسی می کنند اما انتخاب نمی کنند).

شما می توانید به یکی از سه روش بررسی کنید:

استفاده از گروه کانونی (focus group)

روش گروه کانونی یا focus group

یکی از روشهای تحقیق کیفی استفاده از گروههای متمرکز است. به این ترتیب افراد برای بحث های برنامه ریزی شده دور هم جمع می شوند و مکالمات خود را ضبط می کنند.

  • تعداد اعضای گروه کانونی بین ۶ تا ۱۰ نفر است.
  • هدف از بحث در این گروه یافتن پاسخ سؤالی مربوط به موضوع تحقیق است. در تحقیقات بازاریابی ، هدف می تواند بررسی درک مردم از کیفیت محصول یا درک در مورد هر محصول یا قیمتی باشد که مردم به عنوان مشتری به آن نیاز دارند.
  • یکی از اعضا بحث را به عنوان راهنما هدایت می کند تا از موضوع اصلی منحرف نشود ، و بحث در مورد موضوعات خاص برای یافتن پاسخ سؤالات تحقیق ادامه دارد.
  • با تحقیق در مورد ویژگی ها و پیشینه آنها ، این نتایج تحقیق است. در واقع اعضای گروه به گونه ای انتخاب می شوند که افراد از هر طیف با ویژگی های مختلف در گروه وجود داشته باشند و تنوع افراد با طرز تفکر متفاوت حفظ شود.
  • اعضای این گروه ضمن حفظ تنوع ، خصوصیات مشترکی دارند. مشخصات مشترک آنها همان است که در بخش “نقش مشتری” بدست آوردیم. همه اعضای این گروه باید از مشخصات مشتری هدف برخوردار باشند.
  • تفاوت بین گروه های متمرکز و مصاحبه های منظم این است که در گروه های تمرکز ، افراد نظرات یکدیگر را تشخیص داده یا رد می کنند و از نظرات یکدیگر انتقاد می کنند و گفتار همه بر ذهنیت دیگران تأثیر می گذارد.

تهیه پرسش‌نامه آنلاین

هدف از تهیه پرسشنامه در تحقیقات بازار می تواند به عنوان مثال بررسی آگاهی از برند یا بررسی اهمیت هر ویژگی محصول و قیمت محصول باشد.

برای تهیه پرسشنامه آنلاین می توانید از ابزارهایی مانند Google Sheets یا Survey Monkey استفاده کنید. ابزارهای ایرانی نیز وجود دارد ، مانند خبرنامه ها یا پرسشنامه های آنلاین برای تحقیقات بازار.

انجام مصاحبه تلفنی

بهتر است قبل از پاسخگو برای مصاحبه تلفنی وقت بگیرید. قبل از آن می توانید به هر طریقی موضوع مصاحبه را با او در میان بگذارید (مثلاً از طریق ایمیل یا تلفن) و از او بخواهید تعیین کند چه زمانی می تواند با شما مکالمه تلفنی داشته باشد. اگر مصاحبه ای را بدون قرار ملاقات انجام دهید ، پاسخ دهنده ممکن است وقت یا انرژی کافی نداشته باشد ، که در کیفیت پاسخ هایی که از او می گیرید تأثیر می گذارد.

مرحله سوم: تهیه سؤالات تحقیق

تهیه سوال پرسشنامه در سوال تحقیق

اگر از روش جمع آوری اطلاعات استفاده می کنید ، برای رسیدن به اهداف تحقیق خود باید س questionsال کنید. طراحی س questionsالات در پرسشنامه های آنلاین با مصاحبه و گروه های متمرکز متفاوت است. س inال در پرسشنامه باید کاملاً واضح باشد و توضیح پاسخ دهنده در مورد س shouldال باید فقط یک باشد. در مصاحبه ها و گروه های متمرکز ، سوالات باز و پاسخ نامحدود بپرسید تا مشتریان بتوانند هر ایده ای را بیان کنند.

س Theال نباید مبتنی بر فرضیات باشد و همچنین نباید به گونه ای مطرح شود که مخاطب را به سمت پاسخ مشخصی سوق دهد. به عنوان مثال ، یک سوال مشابه: آیا به فقرا کمک نمی کنید؟ یا به نظافت محیط اهمیت می دهید؟ بهترین سوالی که مخاطبان پاسخ می دهند چیست؟ نه اثر واقعی آن. به عنوان مثال ، در زیر نحوه طراحی پرسشنامه برای تجارت ۲ توضیح داده شده است. اینها فقط برخی از نرم افزارهای اشتراکی تنظیم شده برای هدف شماست که می توانید استفاده کنید. می توانید از این سوالات در مصاحبه های تلفنی یا نظرسنجی ها استفاده کنید.

اول– از مخاطب بخواهید تا اطلاعات اولیه درباره خود را ارائه دهد. به عنوان مثال ، موقعیت وی در آن شرکت چیست؟ چه مدت شرکت در حال فعالیت است ، و …

اگر مصاحبه به صورت حضوری یا تلفنی انجام شده است ، بهتر است در ابتدا سوالاتی را مطرح کنید تا صمیمیت فضا افزایش یابد. این مسائل از محیط به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

دوم– قبل از سوال در مورد نام تجاری خود ، در مورد محصولی که در نظر دارید سوالاتی بپرسید ، مانند:

  • آیا شما از این محصول استفاده می‌کنید؟
  • چرا شروع به استفاده از این محصول کردید؟
  • قبل از آن با چه چالش‌هایی مواجه بودید و این محصول در چه راستایی به شما کمک کرده؟
  • چگونه با این محصول آشنا شدید؟
  • آیا با محصولی که بتوان با آن جایگزین کرد آشنا بودید؟

سوم- سپس ، می توانید به جزئیات مسئله تحقیق بپردازید و سوالات دقیق تری را مطرح کنید. در این مرحله ، سوالاتی مشابه سوال زیر ممکن است مناسب باشد.وقتی متوجه شدید به این محصول نیاز دارید ،

  • اولین کاری که باید انجام دهید این است که بیشتر بدانید؟
  • از چه منابعی برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به محصول استفاده کردید و کدام منابع بیشتر به شما کمک کردند؟

در این سوال می توانید از گزینه ها یا سوالات مصاحبه مانند استفاده از Google و موتورهای جستجو ، بازدید از وب سایت ها ، مشاهده تبلیغات ، خواندن گزارش ها ، مشاوره با دیگران و … استفاده کنید. آیا می توانید بپرسید کدام کلمات را در Google جستجو کرده اید؟

چهارم-

سپس از مخاطبان بپرسید که چگونه تصمیم بگیرند

  • کدام عامل بیشترین تأثیر را دارد؟
  • کدام ویژگی محصول بیشترین تأثیر را دارد؟

پنجم-در مورد نحوه خرید کالای مورد نظر سوالات زیر را مطرح کنید.

  • آیا در روند خرید با چالش هایی روبرو هستید؟ به نظر شما بهترین و آسان ترین راه برای خرید این محصول چیست؟
  • سرانجام ، اگر از مخاطب س aالی دارید که فکر می کنند مهم است ، از او سال نشده یا ایده های خاص خود را دارید ، بپرسید.
  • سرانجام ، فراموش نکنید که از مخاطبان برای وقت خود تشکر می کنید.

مرحله چهارم: لیستی از رقیبان تهیه کنید.

یکی از مهمترین مراحل در تحقیقات بازار بررسی رقبا در صنعت است. این مرحله تحقیق یک روش تحقیق کمکی است و داده ها معمولاً از منابع دیگر به دست می آیند. در کشورها / مناطق دیگر ، برخی از شرکت ها به طور حرفه ای شرکت ها و اعتبار آنها را بررسی می کنند و آنها را در قالب گزارش عمومی می کنند. اما ایران همچنین هیچ منبع شرکتی ندارد. روش دیگر برای شناسایی رقبا استفاده از رسانه های اجتماعی است. با جستجوی نام صنعت خود در LinkedIn و سپس انتخاب گزینه “Company” می توانید شرکت های فعال در زمینه خود را پیدا کنید. بررسی این تصمیمات و محصولات تجاری به شما درک بهتری از تصمیمات تجاری می دهد.

مرحله پنجم: نتایج تحقیق را خلاصه کنید.

جمع بندی اطلاعات جمع آوری شده به شما در جمع بندی و تصمیم گیری کمک می کند. گزارشی که تهیه می کنید باید شامل قسمتهای زیر باشد:

مقدمه: هدف از این تحقیق چیست؟

محقق: شما این نظرسنجی را با چه کسی انجام داده اید و او از چه کسی داده ها را جمع آوری کرده است؟

خلاصه عملیاتی: مهمترین جنبه ها و جالبترین دستاوردهای تحقیق خود را به طور خلاصه شرح دهید.

آگاهی: مراحل اولیه جستجوی مشتریان برای محصولات متناسب با نیازهای آنها و نحوه آشنایی آنها با محصولات مختلف را بررسی کنید.

معیارها: توصیف نتایج نظرسنجی و رفتار مشتری هنگام ارزیابی محصولات از یکدیگر.

تصمیم گیری: مشتری در مراحل تصمیم گیری چه ویژگی ها و رویدادهایی را تحت تأثیر قرار می دهد و تمرکز اندازه گیری وی چیست.

برنامه ریزی: براساس تحقیقاتی که تاکنون بدست آورده اید ، می توانید تصمیماتی مانند تغییر در طراحی محصول ، روشهای بازاریابی و راه اندازی کمپینهای جدید را اتخاذ کنید.

بازاریابی تحقیق و روش ها و فن آوری های آن به طور مفصل مورد بحث قرار خواهد گرفت. اگر نکات کلیدی در این زمینه را می دانید یا سوالاتی دارید ، می توانید آنها را در بخش نظرات مطرح کنید.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *