×
خانه » دسته‌بندی نشده » نحوه ی نوشتن یک Marketing Plan یا برنامه ی بازاریابی
08 نوامبر 2020

نحوه ی نوشتن یک Marketing Plan یا برنامه ی بازاریابی

برنامه بازاریابی باید هر ساله مورد بازبینی و در صورت لزوم بازنگری شود ، اما واقعاً چند درصد از شما چنین کاری می کنید؟ از آنجا که تهیه یک برنامه بازاریابی کار ساده ای نیست ، بازاریابان دیجیتال دائماً بدنبال آن هستند ، بنابراین در این مقاله می خواهیم نحوه نوشتن یک برنامه بازاریابی را به شما معرفی کنیم و الگوی رایگان توسعه این را به شما ارائه دهیم برای شما راحت تر برنامه ریزی کنید.

استراتژی و بازاریابی تیم بازاریابی باید هر ساله با توجه به اهداف جدید سازمان ، نوع عملکرد این تیم در سال گذشته و تحولات جدیدی که به دست آمده است ، به روز و بررسی شود. داشتن یک برنامه بازاریابی سالانه به شما کمک می کند اهداف تجاری سازمان و شرکتی را که در آن فعالیت می کنید سریعتر و راحت تر محقق کنید.

طرح بازاریابی قرار است به تیم بازاریابی اطلاعاتی در مورد کمپین هایی که باید اجرا شوند ، اهداف شرکت و میزان رشد آنها ، و چشم انداز آنها در مورد مکان های قبلی ، مکان های خود و مسیری که باید برای موفقیت طی کنند ، ارائه دهد. . توسعه یافتن به همین دلیل است که نداشتن برنامه بازاریابی باعث سردرگمی می شود و مدیریت بودجه و منابع انسانی را دشوار و حتی غیرممکن می کند.

برای شروع ، ابتدا نحوه نوشتن یک برنامه بازاریابی را توضیح خواهیم داد و سپس در مورد ویژگی های برتر بودن یک برنامه بازاریابی صحبت خواهیم کرد. با ما بمان.

مراحل نوشتن یک برنامه بازاریابی

در اینجا پنج مرحله وجود دارد که می توانید برای شروع روند آماده سازی برای مدی تیشن بردارید.

۱٫ وضعیت موجود را تحلیل کنید.

۲٫ مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.

۳٫ برای تجارت خود اهداف تعیین کنید.

۴- تاکتیک های خود را تحلیل کنید.

۵٫ بودجه خود را مشخص کنید.

در ادامه ، هر یک از این مراحل را برای شما توضیح خواهیم داد:

۱ – تحلیل وضعیت موجود

۱ - تحلیل وضعیت موجود

قبل از شروع به کار یا حتی نوشتن یک برنامه بازاریابی ، باید از وضعیت فعلی کسب و کار خود بدانید. شما باید نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای پیش رو را شناسایی کرده و از آنها برای توسعه بهتر برنامه بازاریابی خود استفاده کنید.

البته شرایط بازار و رقبای شما نکته دیگری است که به اندازه وضعیت فعلی تجارت شما دارای اهمیت است. برای رقابت با شرکتهای دیگر به اطلاعاتی در مورد آنها نیاز دارید. به عنوان مثال ، شما باید بدانید که مزیت محصول یا خدمات آنها چیست؟ نقاط ضعف و کاستی در عملکرد آنها چیست؟ آیا شما قادر به ارائه یک محصول نهایی برتر هستید که به شما یک مزیت رقابتی بدهد؟

بررسی تمام جنبه های وضعیت موجود و در نظر گرفتن اختلافات بین شما و شرکت های رقیب به شما در درک بهتر رقبا کمک می کند و برنامه ریزی دقیق تری برای فعالیت های بازاریابی و رقابت با رقبا را آسان می کند.

۲ تعیین جامعه مخاطبین هدف

۲ – تعیین جامعه مخاطبین هدف

همچنین جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت شغلی و رقبا نیز به شما اطلاعاتی درباره نیازها ، خواسته ها و ترجیحات مخاطبان خود می دهد. اطلاعاتی که به شما در تنظیم شخصیت خریداران و در نتیجه فروش بهتر کمک می کند. مطمئناً ، اگر شخصیت مخاطب خود را قبلاً تعریف کرده باشید ، فقط باید در مرحله دوم آن را مرور کنید.

اما اگر شما از آن دسته مشاغل هستید که هنوز هدف خود را برای هدف قرار دادن مخاطبان خود قرار نداده اید ، اکنون زمان مناسبی برای انجام این کار است. برای شناسایی شخصیت های کاربر به تحقیقات بازار نیاز خواهید داشت. این وظیفه شماست که کشف کنید این چیست و به وجود می آورد. این گروه ها باید بر اساس اطلاعات جمعیت شناختی مانند سن ، جنس و درآمد و اطلاعات روانشناختی مانند اهداف ، اولویت ها و نیازهای آنها به دسته هایی تقسیم شوند.

۳ تعیین اهداف کسب‌و‌کار

۳ – تعیین اهداف کسب‌و‌کار

دانش کافی مخاطبان و اطلاعات در مورد وضعیت فعلی تعیین اهداف تجاری یعنی مرحله سوم برنامه بازاریابی را آسان می کند. تعریف اهداف و تدوین استراتژی برای دستیابی به آنها یکی از مهمترین اقداماتی است که هر بازاریاب دیجیتال باید انجام دهد زیرا ارتباط مستقیمی با نرخ بازده سرمایه گذاری یا بازگشت سرمایه دارد.

این اهداف باید مشخص ، قابل اندازه گیری ، قابل دستیابی ، بهم مرتبط و از نظر زمانی محدود باشند. به عنوان مثال ، فرض کنید هدف شما این است که در مدت ۳ ماه ۱۵٪ دنبال کنندگان اینستاگرام را افزایش دهید. ارتباط و دستیابی به این هدف با توجه به اهداف کلی بازاریابی که برای تجارت خود ترسیم کرده اید تعیین می شود. علاوه بر این ، چنین هدفی دارای خصوصیات دیگری است که در بالا ذکر شد ، یعنی ویژگی ، اندازه گیری و محدودیت زمانی ، بنابراین هدف خوبی برای تجارت شما است و می تواند در برنامه بازاریابی قرار گیرد.

۴ آنالیز تاکتیک‌ها

۴ – آنالیز تاکتیک‌ها

هنگامی که اهداف تجاری خود را شناسایی کردید و برنامه بازاریابی خود را بر اساس آن نوشتید ، زمان آن فرا رسیده است که بهترین راه ها را برای دستیابی به آنها پیدا کنید. تجزیه و تحلیل تاکتیک های مختلف و انتخاب بهترین راه ها برای دستیابی به این اهداف چهارمین گام در تهیه یک برنامه بازاریابی مناسب است. این وظیفه شماست که کشف کنید این چیست و به وجود می آورد.

به عنوان مثال ، اگر هدفی را که در بالا به آن اشاره کردیم (۱۵٪ افزایش فالوور اینستاگرام طی ۳ ماه) دنبال می کنید ، باید از روشهایی مانند برگزاری مسابقه ، پاسخگویی به همه نظرات و دستورالعمل ها و انتشار پستهای جذاب بصورت منظم ، هفته ای ۳ بار. انجام دادن.

به طور کلی ، هرچه اهداف شما مشخص تر باشد ، تاکتیک های م effectiveثر و خلاقانه تری برای دستیابی به آنها ارائه خواهید کرد. بنابراین برای موفقیت در مرحله چهارم برنامه بازاریابی ، باید مرحله سوم یعنی تعیین اهداف تجاری را با موفقیت پشت سر بگذارید.

۵ تعیین بودجه

۵ – تعیین بودجه

بودجه شرکت مسئله مهمی است که باید هنگام تعیین تاکتیک ها مورد توجه قرار گیرد. زیرا اجرای هر ایده و اجرای هر یک از این تاکتیک ها هزینه ای دارد که برای انجام آن باید متناسب با بودجه شرکت باشد. بنابراین بهتر است قبل از تدوین استراتژی ها یا پس از نوشتن و اجرای آنها ، به عنوان مرحله پنجم در تهیه برنامه بازاریابی ، به بودجه بندی بروید.

به عنوان مثال ، یکی از تاکتیک های پیشنهادی شما ممکن است تبلیغ در شبکه های اجتماعی باشد ، اما بودجه تخصیص داده شده به شما اجازه نمی دهد کمپین را به درستی اجرا کنید. بنابراین بهتر است یک لیست کامل از ایده هایی داشته باشید که به شما کمک می کنند تجارت خود را رونق دهید و سپس بهترین ایده های متناسب با بودجه خود را در این زمینه ایجاد کنید.

برای سهولت در انتخاب ایده های موجود ، برای هر ایده بودجه ای زمان لازم برای تکمیل ایده ، نیروی کار و امکانات مورد نیاز برای اجرای آن را در نظر بگیرید. این امر هم روند ایده پردازی را ساده می کند و هم تصمیم گیری را برای تیم بازاریابی و مدیران شرکت آسان می کند.

اکنون که با تمام مراحل نوشتن یک برنامه بازاریابی آشنا شدید ، احتمالاً از خود می پرسید که یک ویژگی بازاریابی چه ویژگی هایی می تواند آن را در میان مردم متمایز کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم بعداً در مورد ویژگی های برتر بودن یک برنامه بازاریابی با شما صحبت کنیم. اگر شما یک برنامه بازاریابی اساسی نیز دارید که از چارچوب مشخص شده در بالا پیروی می کند ، خواندن این مقاله می تواند به شما در بهبود برنامه بازاریابی کمک کند.

با این ویژگی‌ها به برنامه بازاریابی خود برتری ببخشید

با این ویژگی‌ها به برنامه بازاریابی خود برتری ببخشید

برنامه های بازاریابی توانایی بیان اهداف و عملکرد شرکت شما را دارند و بنابراین از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. چنین برنامه هایی بر کیفیت فعالیت و حضور شما در دنیای دیجیتال تأثیر می گذارد و باید مرتباً بروزرسانی و طراحی شوند.

یک برنامه بازاریابی برای موثر بودن و کمک به رشد تجارت شما به ۶ عنصر اساسی نیاز دارد. در ادامه ، هر یک از این ۶ مورد را جداگانه بیان و بررسی خواهیم کرد:

۱- چکیده تجارت

خلاصه تجارت در یک برنامه بازاریابی خلاصه ای از آنچه که هست ، حوزه فعالیت و وضعیت فعلی کسب و کاری است که شما برای آن برنامه بازاریابی را تهیه می کنید. این چکیده شامل موضوعات ساده و واضحی مانند نام شرکت ، آدرس دفتر مرکزی و مناطقی است که در آن فعالیت می کند.

البته ، در یک خلاصه تجاری باید جزئیات بیشتری مانند تجزیه و تحلیل نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها (SWOT) نیز وجود داشته باشد که تا زمانی که با صبر ، تجربه و رقابت سالم با رقبای تجاری در بازار حاصل نخواهید شد ، محقق نخواهد شد.

۲- ابتکارات و اهداف تجاری

هر شرکتی اهداف و ابتکارات بزرگی برای دستیابی به این اهداف دارد. اما آنچه در مورد آن صحبت می کنیم اهداف بزرگ و بلند مدت این شرکت نیست. در برنامه بازاریابی خود ، علاوه بر خطوط کلی ، باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و اقدامات تیم بازاریابی را برای دستیابی به آنها ذکر کنید. در این بخش شما باید مشخص كنید كه تیم بازاریابی بر روی كدام پروژه ها نظارت می كند و اعضای تیم بازاریابی چه برنامه ها و ابتكاراتی را برای پیشبرد این اهداف دارند.

علاوه بر این ، علاوه بر تمام این ابتکارات ، لازم است ابزارهایی برای اندازه گیری اثربخشی ابتکارات در رسیدن به هدف و حرکت به جلو معرفی شود.

۳ بازار هدف

در این مرحله ، شما باید برخی تحقیقات اساسی در بازار انجام دهید تا این عنصر را در برنامه بازاریابی خود بگنجانید. اگر شرکت شما قبلاً یک تحقیق کامل و جامع در بازار انجام داده باشد ، استفاده از این عنصر در برنامه بازاریابی برای شما بسیار آسان خواهد بود.

توجه به بازار هدف در تدوین برنامه بازاریابی با شناسایی خریداران محصول یا خدمات ، تجزیه و تحلیل وضعیت بازار ، شناسایی رقبا و بررسی عملکرد ، نقاط قوت و ضعف آنها و شناسایی شخصیت مخاطبان امکان پذیر است.

۴- استراتژی بازاریابی

پس از شناسایی بازار هدف و شناخت ترجیحات کاربران و مشتریان ، شرکت شما ملزم به ایجاد استراتژی مناسب بازاریابی و گنجاندن آن در برنامه بازاریابی است. این استراتژی که بر اساس تحقیقات بازار طراحی شده است ، شامل اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی حضور و فعالیت کسب و کار شما در بازار ، بهترین روش ها برای جذب کاربران جدید و تبدیل آنها به مشتری است. شما باید بدانید که مزیت رقابتی شما نسبت به سایر محصولات یا خدمات مشابه موجود در بازار چیست و از این مزیت برای ربودن کاربران از رقبا استفاده کنید.

یک استراتژی بازاریابی خوب می تواند وضعیت تجارت شما را وارونه کند ، به همین دلیل ما آن را به عنوان یکی از مهمترین عناصر یک برنامه بازاریابی شناسایی کرده ایم.

۵ – بودجه بازاریابی

منظور ما از بودجه ، تمام هزینه هایی نیست که شرکت شما برای توسعه محصول خود در چندین زمینه می پردازد. بودجه ای که از شما می خواهیم در برنامه بازاریابی خود بگنجانید و توجه ویژه ای به آن داشته باشید ، بودجه بازاریابی تجارت شماست. این بودجه ، که عنصر مهم یک برنامه بازاریابی خوب و کارآمد است ، هزینه ای است که شرکت برای تیم بازاریابی ارائه می دهد تا آنها بتوانند با ابتکار عمل خود اهداف بازاریابی مجموعه را پیش ببرند.

این هزینه ها موارد زیادی را شامل می شود. حقوقی که به اعضای تیم پرداخت می کنید و امکانات و ابزاری که برای کمک به آنها در دستیابی به اهداف شرکت ارائه می دهید از اصلی ترین و اساسی ترین این هزینه ها است.

۶ – کانال های بازاریابی

آخرین نکته مهمی که باید در برنامه بازاریابی خود در نظر بگیرید کانال های بازاریابی است. شرکت شما احتمالاً فضاهای تبلیغاتی ویژه ای برای تبلیغ محصولات خود دارد ، اما منظور ما کانالهای بازاریابی این فضاهای تبلیغاتی نیست! تیم بازاریابی هر مشاغل موظف است برای ارتقا marketing بازاریابی محتوا و افزایش آگاهی از نام تجاری از کانال های بازاریابی خاص دیگری که به مخاطبان هدف محصول یا خدمات شما می رسند استفاده کند.

به عنوان مثال ، رسانه های اجتماعی می توانند یکی از مهمترین کانالهای بازاریابی برای هر مشاغل باشند. اگر افراد بدانند كه كدام شبكه اجتماعي با تجارتشان همخواني بيشتري دارد ، مي توانند فعاليت اصلي خود را در آن آغاز كرده و با جذب مطالب جذاب ، كاربران را جذب كرده و وارد سفر مشتريان شوند. انتخاب بهترین شبکه های اجتماعی ، تدوین استراتژی های مناسب برای فعالیت ها در هر یک از این فضاها ، ارزیابی نتایج حضور و فعالیت در شبکه های مختلف اجتماعی و در نهایت بهینه سازی این فعالیت ها از جمله وظایف مدیر شبکه اجتماعی است.

تمپلیت رایگان برنامه بازاریابی

تمپلیت رایگان برنامه بازاریابی

ما همچنین درک می کنیم که نوشتن یک برنامه بازاریابی برای اولین بار می تواند بسیار دشوار باشد ، آنقدر دشوار است که بسیاری از بازاریابان دیجیتال دست از کار می کشند. حتی اگر او می داند که چگونه طراحی کند و ویژگی هایی که باعث برتری یک برنامه بازاریابی می شود. به همین دلیل در پایان این مقاله تصمیم گرفتیم الگوی رایگان برنامه بازاریابی را به شما ارائه دهیم.

شرکت هایی که هنوز برنامه کامل و دقیق بازاریابی نداشته اند ، می توانند با الگوسازی و شخصی سازی این طرح بازاریابی ، اولین برنامه بازاریابی خود را داشته باشند. درست است که برنامه های بازاریابی باید با توجه به نوع فعالیت شرکت و اهداف آن متفاوت باشد و توضیح قانون و چارچوب خاصی برای آنها امکان پذیر نیست. این کار را آسان تر می کند.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *