×
خانه » مقالات دیجیتال مارکتینگ » نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟
23 نوامبر 2020

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

اگر صاحب مشاغل هستید یا مشاغلی را اداره می کنید ، می دانید که اندازه گیری نتایج کمپین یک امر ضروری است. شرکت ها هزینه های زیادی را صرف تبلیغات و ارتباطات می کنند. طبق آمارهای cmocouncil.org ، هزینه تبلیغات جهانی تا سال ۲۰۱۹ به ۲٫۱ تریلیون دلار می رسد. یک سوال مهم این است که آیا این هزینه ها به طور مطلوب محاسبه و هزینه می شود؟ تجزیه و تحلیل ROI بازاریابی (به نام MROI) در این بهینه سازی به شما کمک می کند.

در این مقاله ، ضمن توضیح مفهوم ROI و نحوه محاسبه آن ، ما چالش ها و مسائلی را که در ارزیابی انواع کمپین های بازاریابی دیجیتال به وجود می آید ، بررسی می کنیم.

حاشیه سود یا ROI چیست و چگونه استفاده می شود؟

همانطور که از نامش پیداست ، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) نرخ بازده هر سرمایه گذاری در یک تجارت است. این شاخص به صورت درصد محاسبه و بیان می شود. ROI برای تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری ها و تصمیمات بعدی کسب و کار استفاده می شود.
در بازاریابی ، ROI برای اندازه گیری اثربخشی کمپین های مختلف محاسبه می شود ، همانطور که گفتیم ، MROI (بازده بازاریابی در سرمایه گذاری) یا ROIM (بازده بازاریابی سرمایه گذاری) نامیده می شود. البته ، تجزیه و تحلیل MROI و تجزیه و تحلیل بازاریابی دارای مشکلات و نکاتی است که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

محاسبه بازده سرمایه گذاری (ROI و MROI)

در فرمول ، ROI نسبت بازگشت سرمایه به ارزش اصلی است.

مثال محاسبه ROI

اگر می خواهیم یک مثال خیلی ساده از سرمایه گذاری بیاوریم ، فرض کنید یک سرمایه گذار سهمی به ارزش ۵۰۰۰۰۰ تومان خریداری کرده و پس از ۲ سال آن را به قیمت ۱ میلیون تومان بفروشد. ROI به شرح زیر محاسبه می شود:

ROI = (1000,000 – ۵۰۰,۰۰۰) / (۵۰۰,۰۰۰))*۱۰۰ = ۱۰۰%

۲ دلیل برای محاسبه ROI

برای بازاریاب دیجیتال ، اندازه گیری ROI دو دلیل عمده دارد:

مطالعه تأثیر فعالیتهای بازاریابی
با توجه به هزینه های بالایی که یک تیم بازاریابی معمولاً برای تبلیغات هزینه می کنند ، مدیران می خواهند نتیجه اثربخشی این تبلیغات را بدانند. محاسبه MROI به بررسی تأثیر انواع مختلف تبلیغات بر سودآوری شرکت کمک می کند.
تصمیم برای هزینه های مختلف تبلیغات
می توانید MROI را به طور جداگانه برای کمپین ها و برنامه های تبلیغاتی مختلف اندازه گیری کنید و هزینه های بازاریابی را با کمپین های با ROI بالاتر مقایسه کنید. بررسی اجمالی MROI به تعیین بودجه بازاریابی ، توزیع بودجه برای برنامه ها و کمپین های مختلف کمک می کند.

بعضی اوقات تبلیغات برای افزایش سود در کوتاه مدت هدر دادن پول نیست. به عنوان مثال ، آگاهی از برند ، افزایش تعداد پیشروها یا خریداران بالقوه. این اهداف ممکن است منافع کوتاه مدت برای تجارت شما به همراه نداشته باشد. اما در طولانی مدت ، این تأثیر بسیار بیشتری در فروش و سود خواهد داشت. بنابراین ، نمی توان در مورد هر کمپین فقط با محاسبه میزان بازگشت سرمایه اظهارنظر کرد و سایر معیارها را باید با توجه به نوع تبلیغ در نظر گرفت.

مشکلات در اندازه گیری دقیق ROI

در نگاه اول ، محاسبه این شاخص با استفاده از فرمول آسان به نظر می رسد. اما در حقیقت ، در محاسبه بازگشت سرمایه به ویژه در بازاریابی ، مشکلات زیادی وجود دارد.

۱) هزینه های بازاریابی را با دقت بیشتری محاسبه کنید

هزینه های بازاریابی معمولاً به خوبی تعریف شده است. اما برای محاسبه دقیق تر MROI ، باید زمان اعضای تیم خود را برای تبلیغات نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال ، برای محاسبه MROI برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی ، اگر اعضای تیم بازاریابی را که به طور فعال در ایجاد محتوا و گرافیک برای پست ها نقش دارند ، شامل نکنیم ، می توانیم MROI را بسیار بالاتر از حد واقعی خود محاسبه کنیم. بنابراین تمام هزینه های خرد را در محاسبات خود قرار دهید.

۲) تأیید سود حاصل از فعالیت های بازاریابی دشوار است.

چالش بزرگتر اندازه گیری درآمد آگهی است. سوالی که باید پرسیده شود: اگر این کمپین راه اندازی نمی شد یا این تبلیغات قرار نمی گرفت ، چه عواملی در فروش و سود آن تغییر می کرد؟ پاسخ به این سوال در شرایط متغیر بازار آسان نیست.

می توانید فروش سالها و ماه ها پیش را که این کمپین تبلیغاتی را ندارید ، مشاهده کنید.
روش دیگر استفاده از تست A / B است. گروه را در شرایطی قرار دهید که هیچ تبلیغی به جامعه هدف نرسیده است.

اما گاهی اوقات نتیجه فعالیت های بازاریابی کاهش فروش و افزایش وفاداری مشتری است ، در حالی که خریدار گزینه دیگری را انتخاب نمی کند. بنابراین ، باید به سود انباشته نیز توجه کنیم. زیرا در صورت عدم تبلیغات ، فروش و در نتیجه سودآوری ممکن است کاهش یابد.

۳) مدت زمان لازم برای نظارت بر تأثیر تبلیغات بر فروش.

زمان بندی یکی دیگر از مشکلات رایج است. می بینید که تبلیغات چگونه بر فروش تأثیر می گذارد. برای برخی از محصولات با فرکانس پایین ، مانند اتومبیل ، این زمان می تواند تا سه سال باشد. اما برای محصولات با فرکانس بالا ، تأثیرات تبلیغات زودتر نشان داده می شود. این ، به علاوه تورم و تغییر ارزش پول در طول زمان ، می تواند فرمول MROI را پیچیده کند ، که ما معمولاً برای سادگی از آن چشم پوشی می کنیم. اما به خاطر داشته باشید که تبلیغات در طولانی مدت تأثیر بیشتری دارند.

۴) با تبدیل بازدیدكنندگان به مشتری ، چه تبلیغاتی تحت تأثیر قرار گرفته است؟

واقعیت این است که مخاطبان در مرحله خریدار می توانند با انواع مختلف تبلیغات برای این شرکت روبرو شوند. بنابراین مجموعه تبلیغات ذهن او را برای خرید آماده کرد و این یک اثر تبلیغاتی نبود. در واقع ، این نوع تبلیغات باعث افزایش آگاهی از برند شده است و نمی توان گفت کدام نوع تبلیغات بیشترین تأثیر را در سودآوری دارد.

اما به عنوان یک بازاریاب ، آنها معمولاً آخرین آگهی پس از فروش را هنگام محاسبه MROI موثر می دانند.

در تبلیغات دیجیتال ، برای سادگی محاسبات ، فرض بر این است که مخاطبانی که در مقابل آگهی بنر قرار دارند یا کلیک می کنند و کلیک آنها منجر به خرید می شود ، یا اینکه از نیمه مراحل خرید را کلیک می کند و از آن خارج می شود (منجر به خرید نمی شود) ، یا اینکه اصلاً کلیک نمی کند. فقط اولین حالت محاسبه MROI منجر به سودآوری شد.

اندازه گیری دقیق تر ROI با ابزارهای تجزیه و تحلیل

با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل مانند Google Analytics ، می توانید با بررسی ترافیک وب سایت و فعالیت کاربر ، تخمین ROI دقیق تری برای هر کمپین بدست آورید. با استفاده از Google Analytics ، می توانید سودآوری فروش خود را به اولین یا آخرین بازدید مشتری خود از یک وب سایت پیوند دهید و با دقت بیشتری ROI خود را بر اساس داده های موجود محاسبه کنید.

محاسبه ROI برای تبلیغات ویدئویی تلفن همراه

تبلیغات ویدئویی موبایل یکی از م mostثرترین روش های تبلیغات است و به ویژه بازدید بیشتری نسبت به تبلیغات ویدیویی در اینترنت به خود جلب می کند. مزیت آن نسبت به تبلیغات تلویزیونی نیز مشهود است. علاوه بر ارزان بودن تبلیغات تلویزیونی ، تبلیغات ویدئویی موبایل با تبلیغات مخاطب را خیره می کند.

ملاحظات مهم هنگام محاسبه ROI در تبلیغات ویدیویی تلفن همراه

هنگام ارزیابی میزان بازگشت سرمایه تبلیغات ویدیویی تلفن همراه ، معیارهای زیر را در نظر بگیرید:

۱) آگاهی از برند

با توجه به عناصر زیر در تبلیغات ویدیویی ، می توانید آگاهی از برند را بسنجید:

بازدید از آگهی های ویدئویی
مراجعه مستقیم به سایت
مخاطبانی که به دنبال ویدیوی تبلیغاتی یا هشتگ با نام تجاری شما هستند.
سرعت اشتراک ویدیو در شبکه های اجتماعی
همچنین مخاطبان می توانند پس از مشاهده تبلیغات ، برند شما را جستجو کرده و از سایت شما بازدید کنند. بنابراین آزمایش جستجوی نام تجاری خود با ابزاری مانند Google Trends نیز داده های خوبی به شما می دهد.

۲) تأثیر در فروش

اگر هدف شما از تبلیغ مستقیم هدایت فروش در کوتاه مدت است ، می توانید با بررسی ویژگی برنامه بر اساس ترافیک تبلیغات موبایل ، اطلاعات دقیق را در مورد داده ها بدست آورید. اما ساده ترین و عمومی ترین راه حل توجه به ترافیک ایجاد شده توسط یک کمپین تبلیغاتی و مقایسه آن با ترافیک بدون تبلیغات است.

ROI خود را برای تبلیغات بومی یا واجد شرایط محاسبه کنید

همانطور که می دانید تبلیغات از این نظر که ظاهر ، ساختار و محتوای تبلیغات با سایت ناشر تلفیق می شود ، شبیه تبلیغات است و این ادغام از کوری تبلیغ جلوگیری می کند.
تبلیغات مربوطه گرچه کمترین دردسری را برای کاربر ایجاد می کند ، اما بیشتر از سایر روش های تبلیغات توسط کاربران مشاهده می شود.

طبق tubularinsights ، تا سال ۲۰۱۹ ، ۸۰٪ از بازدید وب سایت از تبلیغات مرتبط حاصل می شود. از جمله تبلیغات مناسب می توان به تبلیغات محتوای IM در Forbes اشاره کرد.

ملاحظات مهم هنگام اندازه گیری میزان بازگشت سرمایه در تبلیغات منطبق

تبلیغات منطبق اغلب براساس کلیک محاسبه می شوند. اما بررسی سایر معیارها به شما کمک می کند تا عملکرد تبلیغات خود را بسنجید:

۱) جذب مشتری

چه تعداد بازدید کننده از سایت شما از طریق تبلیغات مربوطه ، آدرس ایمیل خود را به صورت صفحه فرود وارد کرده و به عنوان راهنما یا چشم انداز معرفی می شوند. برای اندازه گیری این فهرست می توانید تعداد ایمیل های ثبت شده در یک صفحه فرود را بر تعداد کلیک در همان آگهی تقسیم کنید. البته ، این شاخص تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند طراحی صفحه فرود ، طراحی آگهی بنر ، سرعت بارگذاری وب سایت و … قرار دارد که با تغییر در هر یک از این فاکتورها ، بازده بیشتری خواهید داشت.

۲) افزایش ترافیک

با بررسی Google Analytics و ترافیک وب سایت قبل و بعد از تبلیغات ، می توانید داده های دقیق عملکرد تبلیغات را بدست آورید. افزایش رتبه الکسا نیز شاخص خوبی برای عملکرد تبلیغات است.

۳) آگاهی از برند

علاوه بر شاخص محاسبه ROI ، نکته مهم دیگر ارائه اطلاعات به مخاطبان در تبلیغات بنری است که قابلیت اطمینان محصول شما را نشان می دهد و باعث بهبود نام تجاری شما در نزد مخاطبان می شود. برای بهبود تبلیغ خود به نظرات و نظرات توجه کنید.

ROI را برای یک صفحه فرود محاسبه کنید

طراحی صفحه فرود مناسب می تواند تأثیر مستقیمی در افزایش میزان بازگشت سرمایه داشته باشد. با راه اندازی کمپین های مختلف بازاریابی می توانید بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت خود جذب کنید. اما اگر صفحه فرود مناسبی برای تبلیغات خود نداشته باشید ، هدف اصلی شما برآورده نمی شود و نرخ تبدیل شما افزایش نمی یابد.

با ارزیابی تأثیر صفحه فرود و محاسبه میزان بازگشت سرمایه در ترافیک ورودی ، نرخ تبدیل خود را در نظر بگیرید.

محاسبه MROI در ایمیل مارکتینگ

برای محاسبه MROI خود در فعالیت های بازاریابی ایمیل ، به دنبال پاسخ سوالات زیر باشید:

آیا این کمپین برای فروش است؟ این کمپین چند کلیک فروش داشته است؟ میزان درآمد دریافتی چقدر است؟
هزینه هر خبرنامه ایمیل چقدر برای شما هزینه دارد؟ با تقسیم هزینه بر تعداد افرادی که روی فراخوان اقدام کلیک کرده اند ، به میزان قابل توجهی شواهد در مورد میزان کارآیی کمپین خود دست می یابید. شما همچنین می توانید ROI خود را بر اساس هزینه ها و درآمدهای حاصل از کمپین ایمیل خود محاسبه کنید.
آیا تغییرات در کمپین ایمیل من می تواند نرخ باز و نرخ تبدیل را افزایش دهد؟ می توانید این کار را با تست A / B بررسی کنید.

اگر در محاسبه ROI مهارت دارید ، لطفاً در بخش نظرات به ما اطلاع دهید.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *