×
خانه » مقالات دیجیتال مارکتینگ » شاخص‌های ابزارهای تحلیلی اپلیکیشن چیست؟
14 دسامبر 2020

شاخص‌های ابزارهای تحلیلی اپلیکیشن چیست؟

بازاریابان دیجیتال می دانند که درک مشتری ، تجزیه و تحلیل و بهینه سازی بازاریابی حتی از بازاریابی اصلی نیز مهمتر است. به همین دلیل ، در بخش مقالات آموزش عالی ، بیشتر مطالب را به این مرحله از بازاریابی دیجیتال اختصاص می دهیم. در راهنمای هفته گذشته ، ما دو آمار مهم را برای بهینه سازی عملکرد وب سایت بررسی کردیم: نرخ پرش کاربر و نرخ پرش کاربر. در آموزش این هفته ، شما را با شاخص های آماری مهم برای برنامه ها آشنا می کنیم و نگاهی به آخرین آمار جهانی منتشر شده در مورد این شاخص ها می اندازیم. سرانجام ، ما در حال معرفی ابزارهای تجزیه و تحلیل برنامه برای کشف این معیارها هستیم.

در نگاه اول ، مهمترین معیارها برای هر برنامه تعداد کاربران و میزان درآمد تولید شده است. پارامترهایی که در هر دو انتهای طیف قرار می گیرند تا موفقیت یک برنامه را بسنجند و این از اهمیت دیگر معیارهای میانی مهم در نزد توسعه دهندگان برنامه می کاهد. این مقاله را با بررسی ویژگی های این طیف آغاز می کنیم:

شاخص های مهم برای هر اپلیکیشن

۱- تعداد نصب اپلیکیشن

فهرست کاربر فعال برنامه با تعداد بارگیری متفاوت است. این نشانگر تعداد کاربرانی را نشان می دهد که پس از بارگیری برنامه شما از آن استفاده می کنند و این گروه کاربری را از کاربرانی که پس از بارگیری برنامه از آن استفاده نمی کنند متمایز می کند. ابزارهای مختلف برای تعیین کاربر فعال مبتنی بر مفهوم جلسه است. از آنجا که ابزارهای آماری مختلف تعاریف مختلفی از جلسه کاربر در یک برنامه دارند ، تعاریف آنها با تعریف کاربر فعال متفاوت است. به عنوان مثال ، Google Analytics جلسه کاربر را هنگام ورود کاربر در نظر می گیرد و پس از قطع ارتباط حداقل برای نیم ساعت از برنامه استفاده می کند. این ابزار تجزیه و تحلیل کاربر فعال را به عنوان کاربر شروع جلسه معرفی می کند.

کاربران فعال بسته به زمانی که از برنامه بازدید می کنند ، به دو دسته کاربر فعال روزانه و کاربر فعال ماهانه تقسیم می شوند. DAU به کاربری گفته می شود که حداقل یک جلسه در روز را صرف یک برنامه می کند و در واقع شاخص DAU مهمترین کاربران شما را نشان می دهد. MAU کاربری است که حداقل یک جلسه در ماه در برنامه دارد. برای بهینه سازی عملکرد برنامه ، توجه به هر دو دسته کاربران فعال بسیار مهم است.

با تقسیم DAU به MAU می توانید ضریب tack را محاسبه کنید. در واقع ، مدیریت معیارهای وابستگی برنامه به شما امکان تبدیل MAU به DAU را می دهد. برای افزایش این نرخ ، اعلان هایی را برای کاربرانی که برنامه شما را بارگیری و ثبت کرده اند ارسال کنید تا آنها را به برنامه خود بازگرداند. همچنین می توانید با ارائه به روزرسانی های مداوم ، به کاربران خود انگیزه دهید تا دوباره برگردند و از برنامه استفاده کنند.

تعداد بارگیری های یک برنامه نشان می دهد که چند بار توسط کاربران مختلف بارگیری و نصب شده است و در واقع اولین شاخص عملکرد برنامه شما است. سرعت پایین بارگیری به معنی مشکلی در روند بازاریابی است. این می تواند به دلیل روشهای ASO (بهینه سازی صفحه بازار) یا UA (جذب کاربر جدید برای برنامه ها) باشد. پس از شناسایی مشکل اساسی ، می توانید با ایجاد یک صفحه فرود یا بهینه سازی صفحه برنامه خود در بازار ، بارگیری های خود را افزایش داده و منجر به دید بیشتر کاربران شوید.

۲- کاربرهای فعال اپلیکیشن

شاخص کاربران فعال یک اپلیکیشن با تعداد دانلودهای آن تفاوت دارد. این شاخص تعداد کاربرانی که پس از دانلود اپلیکیشن شما از آن استفاده می‌کنند را نشان می‌دهد و این دسته از کاربران را از کاربرانی که بعد از دانلود اپلیکیشن از آن استفاده نمی‌کنند، متمایز می‌کند. اساس ابزارهای مختلف برای تعریف کاربر فعال، استفاده از مفهوم نشست (Session) است. از آنجایی که ابزارهای آماری مختلف، تعاریف متفاوتی از یک نشست کاربر در اپلیکیشن دارند، تعاریف آن‌ها از کاربر فعال هم متفاوت است. برای مثال، Google Analytics یک نشست کاربر را از زمانی در نظر می‎‌گیرد که کاربر بعد از حداقل نیم ساعت غیرفعال بودن، وارد اپلیکیشن شود و از آن استفاده کند. این ابزار تحلیلی، یک کاربر فعال را کاربری می‌داند که یک نشست را آغاز می‌کند.

کاربران فعال بر اساس زمان مراجعه به اپلیکیشن به دو دسته کاربران فعال روزانه (Daily Active User) و ماهانه (Monthly Active User) تقسیم می‌شوند. یک DAU، کاربری است که در روز حداقل یک نشست در اپلیکیشن داشته باشد و در واقع شاخص DAU مهم‌ترین کاربران شما را نشان می‌دهد. یک MAU، کاربری است که در ماه حداقل یک نشست در اپلیکیشن داشته باشد. برای بهینه‌سازی شاخص‌های اپلیکیشن توجه به هر دو دسته از کاربران فعال مهم و حیاتی است.

شما می‌توانید با تقسیم DAU بر MAU نرخ وابستگی به اپلیکیشن (Stickiness Ratio) را محاسبه کنید. در واقع مدیریت نرخ وابستگی به اپلیکیشن به شما این شانس را می‌دهد که یک MAU را به DAU تبدیل کند. برای افزایش این نرخ، برای کاربرانی که اپلیکیشن شما را دانلود و در آن ثبت نام کرده‌اند،  نوتیفیکیشن بفرستید تا آن‌ها را به اپلیکیشن خود بازگردانید. همچنین شما می‌توانید با ارائه به‌روزرسانی‌های مداوم، انگیزه کاربرانتان را برای بازگشت و استفاده از اپلیکیشن افزایش دهید.

۳- میانگین زمان بازدید و تعداد صفحات در هر بازدید

نشانگر میانگین بازدید از برنامه ، متوسط ​​طول جلسات کاربران شما را نشان می دهد ، در حالی که صفحه نمایش در هر بازدید تعداد صفحات برنامه شما را که کاربر در یک جلسه مشاهده کرده است اندازه گیری می کند. در واقع ، این دو شاخص به شما ایده ای از احساس فعال بودن کاربران درباره برنامه شما را می دهند. به طور کلی ، آن دسته از کاربران برنامه شما که بیشتر از آن استفاده می کنند و صفحات برنامه بیشتری را در هر بازدید مشاهده می کنند ، کاربران مهمتری هستند. اگر تعداد زیادی کاربر فعال روزانه (DAU) داشته باشید ، اما تعداد بازدید از صفحه در هر بازدید کمتر از تعداد صفحات مورد نیاز برای رسیدن به مرحله تسویه حساب باشد ، برنامه شما سودآوری نخواهد داشت.

اگر ابزارهای تجزیه و تحلیل شما میانگین زمان مشاهده کاربر را پایین نشان می دهند ، نگاهی دوباره به روند جذب کاربر در هر مرحله از برنامه بیندازید و از خود بپرسید چه چیزی می تواند آنها را کمی بیشتر در برنامه شما نگه دارد؟

۴- مدت زمان بین دو نشست در یک اپلیکیشن

فاصله زمانی بین دو جلسه در یک برنامه نشان می دهد که چه تعداد کاربر به برنامه شما دسترسی دارند. این نشانگر روش دیگری برای تعیین تعداد کاربران درگیر برنامه شماست. برای کاهش این میزان ، شما باید استفاده از برنامه خود را یک کار روزانه برای کاربران خود قرار دهید. شما باید حداقل یک دلیل خوب برای بازدید از برنامه خود هر روز به آنها ارائه دهید. همانطور که گفتیم ، استفاده از اعلان ها می تواند تمایل کاربران به بازگشت به برنامه شما را افزایش دهد. می توانید با ارسال ایمیل و تشویق آنها برای استفاده مجدد از برنامه ، کاربران خود را از پیشنهادها ، به روزرسانی ها و ویژگی های جدید در برنامه خود مطلع کنید.

یکی از مهمترین راههای کوتاه کردن زمان بین جلسات ایجاد عادت رفتاری برای کاربران است که از برنامه شما به ترتیب خاصی استفاده می کنند. مدل هوک ایجاد این عادت رفتاری را با مطالعه رفتار انسان و استفاده از روانشناسی امکان پذیر می کند.

۵- نرخ بازگشت به اپلیکیشن

نشانگر بازگشت به برنامه تعداد کاربرانی را نشان می دهد که پس از اولین بازدید به برنامه بازگشتند.

طبق نظرسنجی Localytics در سال ۲۰۱۵ ، به طور متوسط ​​۴۲٪ از کاربران حداقل یک بار در ماه اول پس از بارگیری یک برنامه از آن بازدید می کنند. این تعداد در ماه دوم به ۲۹٪ از کاربران و در ماه سوم به ۲۵٪ از کاربران کاهش می یابد. البته این شاخص نوع برنامه و کاربرد آن را در نظر می گیرد. نمودار زیر سودآوری برنامه های مختلف در ماه های اول ، دوم و سوم را نشان می دهد.

ابزارهای تحلیلی اپلیکیشن

سودآوری روزانه نیز با گذشت زمان کاهش می یابد. طبق مطالعه ۲۰۱۶ توسط Appboy ، کمتر از ۲۵٪ از کاربران روز بعد از بارگیری برنامه از این برنامه بازدید می کنند و این درصد در روزهای بعدی کاهش می یابد.

ابزارهای تحلیلی اپلیکیشن

برای اینکه بدانید چرا کاربران برنامه شما از برنامه شما بازدید نمی کنند ، نرخ گزاف گویی برنامه خود را در طول روز ، هفته و ماه اندازه گیری کنید و نتایج را تجزیه و تحلیل کنید تا نقاط قوت و ضعف آن را تعیین کنید. بهترین راه برای به دست آوردن سودآوری خوب برای برنامه شما ایجاد ارزش واقعی برای کاربر است که آنها را به برنامه بازگرداند. این ارزش می تواند سرگرم کننده یا یک ضرورت روزمره باشد.

۶- نرخ ریزش یک اپلیکیشن

App Crash Index افرادی را که دیگر از برنامه شما استفاده نمی کنند شناسایی می کند. اهمیت یادگیری این شاخص برای کاربرانی که زمانی نرخ بازده و پرداخت بالایی داشتند ، دو برابر می شود. اگرچه میزان ترک تحصیل در نوع برنامه متفاوت است ، اما Localytics آماری از میانگین میزان ترک تحصیل برای همه برنامه ها در سال ۲۰۱۵ منتشر کرده است ، همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید بیش از نیمی از کاربران برنامه در ماه اول خراب شده اند و در پایان ماه سوم تنها یک چهارم کاربرانی که استخدام کرده اید هنوز از کاربران برنامه شما هستند.

ابزارهای تحلیلی اپلیکیشن

اگر تعداد زیادی از کاربران پس از نصب برنامه با آن تماس نگیرند ، این یک هشدار جدی است. وجود مشکلات فنی در برنامه یکی از مهمترین و مهمترین دلایل بالا بودن میزان سقوط است. بعلاوه ، اگر تبلیغات و اقدامات UA شما به برنامه بی ربط باشند و آن را به درستی ارائه دهند ، جذب کاربران بی ربط باعث افزایش خرابی برنامه در طولانی مدت می شود.

اگر کاربران چندین بار از برنامه شما استفاده نکنند ، نمی توانید ارزش واقعی مورد نظر را در اختیار آنها قرار دهید. برخی از ابزارهای تجزیه و تحلیل به حدس زدن احتمال سقوط کاربر کمک می کنند. این به شما کمک می کند تا با ارسال پیام های خصوصی یا سایر راه حل های خلاقانه آنها را متقاعد به استفاده مجدد از برنامه کنید.

ابزارهای تحلیلی اپلیکیشن

به طور کلی ، دو دسته ابزار اصلی برای مشاهده آمار برنامه وجود دارد: تجزیه و تحلیل و ابزار انتساب. معمولاً ، ابزارهای تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل درون برنامه ای را ردیابی و گزارش می کنند ، از جمله تبلیغاتی که بدون تبلیغات ، طول عمر کاربر ، نرخ بازده ، هزینه در برنامه ، آمار جمعیتی ، اعلان ها و پیام رسانی درون برنامه ای جذب می شوند. و … پرداخت کنید در مقابل ، از ابزار اسناد برای اندازه گیری اثربخشی کمپین های تبلیغاتی و تعاملات کاربر از طریق CPI و تبلیغات استفاده می شود و بسیاری علاوه بر لیست های ذکر شده ، خدمات دیگری نیز به مشتریان خود ارائه می دهند. به عنوان مثال ، بسیاری از ابزارهای انتساب از خدمات برای اندازه گیری تأثیر بهینه سازی App Store و … در لیست خدمات خود نام می برند. در اوایل این مقاله کالج ، ما ابزارهای اسناد را معرفی کردیم و اکنون قصد داریم ابزارهای تجزیه و تحلیل را معرفی کنیم:

پارامترهای مهم در انتخاب ابزارهای تحلیلی اپلیکیشن

تعرفه‌های ابزارها

اول ، به خوبی از نیازهای آماری برنامه خود آگاه باشید. بسیاری از خدمات معیارها ، معیارها و داده های بسیاری را در اختیار شما قرار می دهند که ممکن است برنامه شما برای تجزیه و تحلیل نیازی به آن نداشته باشد. اگر نیازهای خود را می دانید ، می توانید ابزاری را در مدل های مختلف قیمت انتخاب کنید که لیستی از توابع متناسب با نیاز شما دارد و برای کارکردهای اضافی نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارید.

ویژگی‌های اصلی ابزارهای تحلیلی

برخی از ابزارها ویژگی مهمی را در قالب مزیت و تخصص رقابتی خود ارائه می دهند ، مانند آزمایش A / ، اعلان های فشار یا برخی از رویدادهای مهم در بازی. در حالی که عملکرد اصلی توسط اکثر ابزارها ارائه می شود ، ویژگی ارائه عملکرد مطلوب ممکن است فقط برای یک شرکت باشد.

حجم SDK و پشتیبانی فنی

ابزاری که انتخاب می کنید باید مستندات و پشتیبانی لازم را در اختیار شما قرار دهد. اگر بین چندین گزینه مشابه تردید دارید ، پیچیدگی اجرای SDK و میزان اضافه شده آنها به برنامه خود را در نظر بگیرید و بر این اساس تصمیم نهایی خود را بگیرید.

معرفی ابزارهای آنالیز اپلیکیشن های موبایل

نرخ ها: به صورت آنلاین لیست نشده است

سیستم عامل ها: iOS ، Android ، Windows Mobile ، lackerry ، HTML 5.

مزایا: دوره آزمایشی رایگان ، حداکثر ۱۰ هزار کاربر فعال ماهانه ، اندازه گیری LTV ، نمایش زنده ، API فعال ، قابلیت آزمایش A / ، تعیین مدیر مدیر برای هر حساب ، تجزیه و تحلیل در زمان واقعی ، نوار اعلان و ماساژ درون برنامه ای.

معایب: آمار برای خروجی در دو قالب PDF و CSV ارائه شده است.

نرخ ها: از رایگان تا ۹۹۹ دلار در ماه است.

سیستم عامل ها: iOS ، Android

مزایا: قابلیت تست A / ، پشتیبانی چند زبانه ، رابط کاربری ساده برای نمایش داده های برنامه ، ابزار تجزیه و تحلیل True Cohort.

معایب: نسخه ی نمایشی زنده ندارد ، داشبورد آن قابل تنظیم نیست ، اجرای آن نیاز به دانش فنی دارد.

ابزارهای تحلیلی اپلیکیشن

تعرفه‌ها: رایگان

سیستم عامل ها: Unity برای iOS ، Android ، Flash ، Windows ، Web GL

مزایا: معیارهای بازی رایگان ، داشبورد قابل تنظیم ، قابل تنظیم برای رویدادهای Unity.

مدل قیمت گذاری: رایگان

مزایا: اخیراً در نسخه بتا توانایی اندازه گیری پارامترهای جدید مانند LTV اضافه شده است.

معایب: بسیاری از ویژگیهای منحصر به فرد سایر خدمات را ندارد.

ابزارهای دیگر شامل Taplytics ، MoEngage ، HeapAnalytics ، AppDynamics (خدماتی به کاربران ایرانی ارائه نمی دهد) ، UpSight ، AppAnalytics ، Countly و Appsee است.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *