×
خانه » مقالات دیجیتال مارکتینگ » تحلیل بیگ دیتا (big data) و اثرات آن در کسب و کار
21 نوامبر 2020

تحلیل بیگ دیتا (big data) و اثرات آن در کسب و کار

شاید اگر قبلاً مسائل بازاریابی مطرح شده بود ، مسائلی مانند تبلیغ تلویزیونی یا بیلبورد تأثیرگذار به ذهن خطور می کرد. اما این فناوری این امکان را برای متخصصین بازاریابی فراهم کرده است که می توانند بدون در نظر گرفتن محدودیت های فضای گذشته ، پیام خود را به مخاطبان برسانند و مهمتر از آن ، صدای آنها را در مورد بازاریابی دیجیتال می شنود. گفته می شود که در دنیای امروز ، استفاده از داده های بزرگ می تواند شما را در بازاریابی و تعیین استراتژی مناسب توانمند سازد. اما آنچه به شما کمک می کند تا یک تصمیم درست بگیرید ، بینشی است که از تجزیه و تحلیل داده های بزرگ بدست می آورید. بینش دقیق بسیار حیاتی است. در این مقاله ، ابتدا تجزیه و تحلیل big Data را مرور می کنیم ، سپس نکاتی درباره بینش مشتری و توسعه استراتژی با استفاده از آن ارائه می دهیم.

تجزیه و تحلیل داده های بزرگ در تجارت

داده ها ابزاری اساسی برای موفقیت در هر شغلی است. جمع آوری اطلاعاتی که همه ما در همه زمان ها با تلفن های هوشمند خود منتشر می کنیم ، سرمایه خوبی برای تجارت شما است. اما جمع آوری داده ها پایان کار نیست! مهمتر توانایی تدوین بینش و انگیزه فعالیتهاست. در شرایطی که داده های زیادی جمع آوری می شود اما منجر به تجزیه و تحلیل دقیق و بینش دقیق نمی شود ، معمولاً نتیجه ای نخواهید گرفت. مشکل اصلی در مشاغل امروزی این است که علی رغم در دسترس بودن داده ها ، هنوز هم متخصصان بازاریابی هستند که مخاطبان خود را به خوبی نمی شناسند یا نمی دانند مشتریان آنها چه کسانی هستند و آنها چه می خواهند. این دانش همچنین به شما کمک می کند از طریق برنامه ها درآمد کسب کنید.

تجزیه و تحلیل داده های بزرگ سه قسمت دارد: داده های مربوط به مشتری ، مربوط به فرآیند و مالی.

داده های مشتری ، که به طور گسترده در بازاریابی استفاده می شود ، مقدار زیادی اطلاعات شامل اطلاعات رفتاری ، نگرش ها و معیارهای مشتری در خرید اطلاعات است که می تواند در منابعی مانند کمپین های بازاریابی ، وب سایت ها ، نظرسنجی های مشتری ، شبکه های اجتماعی و برنامه های وفاداری یافت شود.
داده های فرایند مجموعه ای از اطلاعات در مورد معیارهای اندازه گیری اهداف است که می تواند برای ارزیابی کیفیت فرآیند بازاریابی ، مدیریت کنترل بودجه و مدیریت منابع استفاده شود.
داده های مالی همچنین شامل اطلاعاتی از سیستم های مالی مانند فروش ، درآمد ، سود و داده هایی است که به عنوان معیار سنجش سلامت مالی شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.
منابع بزرگ داده
وب کاوی

وب کاوی همانطور که از نام آن پیداست ، فرآیند به دست آوردن اطلاعات ناشناخته و مفید از داده های وب است. بسته به نوع داده های جستجو شده ، وب کاوی به سه دسته تقسیم می شود: کاوش محتوای وب ، کاوش ساختار وب و کاوش استفاده از وب. این فرایند با ابزارهای خودکار استخراج داده ها از سرورها و صفحات وب انجام می شود. وب کاوی به شما امکان می دهد به داده های ساختاریافته و غیر ساختاری مانند فعالیت در مرورگرها ، سرورها ، محتوای صفحه و موارد دیگر دسترسی داشته باشید. اطلاعات بدون ساختار ، اطلاعاتی مانند متن ساده ، اطلاعات نیمه ساختاری مانند صفحه html و داده های ساختاریافته را داده هایی مانند جدول می نامند.

جستجوی اطلاعات

این داده ها از طریق فعالیت های مرورگر با استفاده از ابزارهای ویژه برای جستجوی اطلاعات و شناسایی رفتارها و اهداف مشتری تولید می شوند.

شبکه های اجتماعی

به طور متوسط ​​، کاربران اینترنت حداقل دو ساعت و نیم در روز را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. شبکه های اجتماعی به شما کمک می کنند داده های بزرگ بدست آورید. از اولویت های شخصی گرفته تا محبوبیت یک مارک تجاری را می توان از طریق پست ها ، پسندیدن ها ، اشتراک ها و نظرات یافت.

تامین منابع گسترده

برون سپاری به معنای تقسیم کاری بین چند نفر و انجام بخشهای کوچکی از کار توسط افراد مختلف است. هدف از سرمایه گذاری جمعی در اینجا جمع آوری و استفاده از اطلاعات افراد جامعه از طریق اینترنت است. شما می توانید افراد زیادی را در یک زمینه و تخصص خاص در انجمن ها و در میان اعضای سایت های تخصصی پیدا کنید. همچنین می توانید از داده های نظرسنجی در هر حوزه انتخابیه استفاده کنید.

ردیابی معامله

خواه در تدارکات ، امور مالی یا فرآیندهای توسعه محصول فعال باشید ، هر معامله اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربر قرار می دهد. با استفاده از میزان و نوع خرید افراد ، بینش خوبی برای جامعه هدف خود پیدا خواهید کرد.

داده های بزرگ و تأثیر بیشتر کمپین های بازاریابی دیجیتال
۱٫ ابزارهای تجسم داده می توانند اثربخشی کمپین های شما را افزایش دهند.

حجم زیاد داده می تواند شما را گیج کند و این سردرگمی می تواند کارایی شما را در یافتن بینش مناسب کاهش دهد. بنابراین ، استفاده از ابزارهایی برای ترسیم داده ها و تجسم بهتر آنها می تواند بسیار مثر باشد. با استفاده از این ابزارها ، می توانید با مقایسه و بررسی داده ها ، داده ها ، روندها ، رویدادهای دوره ای یا اوج تقاضا را که در زمان های مختلف تقاضای بازار رخ می دهد ، شناسایی و برنامه ریزی کنید. این ابزارها شامل Plotly ، DataHero ، Chart.js ، Tableau و موارد دیگر هستند.

۲- بینش به موقع مشتری می تواند در افزایش تعداد مشتری شما موثر باشد.

با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها ، تیم بازاریابی شما قدرت بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای بازار را خواهد داشت یا به شما امکان می دهد استراتژی های بازاریابی خود را در صورت مطابقت با نیازهای بازار به روز کنید. به عنوان مثال ، با بررسی عملکرد مشتری در سایت خود ، می توانید میزان علاقه کاربران به مطالب و پیوندهای داخل سایت را دریابید و بر این اساس تغییرات مثبتی در تجربه مشتری ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که در هر صنعتی که فعالیت می کنید ، بهبود تجربه مشتری را در بالای لیست اولویت های خود قرار دهید.

۳٫ استفاده از داده های گذشته به شما کمک می کند تا آینده را پیش بینی کنید.

تجزیه و تحلیل داده های گذشته به منظور یافتن بینش دقیق تر برای تصمیمات آینده بسیار موثر است. توجه به این موارد باعث عدم اطمینان کمپین های تبلیغاتی شما می شود. به خصوص برای مشاغلی که منوی متنوعی برای ارائه دارند ، توجه به روندهای گذشته می تواند موثر باشد. به عنوان مثال ، یک رستوران می تواند با بررسی میزان فروش آنها ، تخفیف ویژه ای روی غذاهای کم طرفدار ارائه دهد.

تحلیلگر بینش مشتری چیست؟

در حقیقت ، بینش ها نکات عملیاتی هستند که از تجزیه و تحلیل دقیق و هدفمند داده ها حاصل می شوند. تحلیل گر بینش مشتری شخصی است که روندهای ناشی از رفتارهای افراد جامعه را تفسیر می کند و سعی در طراحی محصول یا خدمات مناسب تری دارد. تحلیل گران حرفه ای به طور مداوم در حال تحقیق در بازار و همچنین یادگیری روش های جدید برای تحقیق هستند. یک مثال ساده برای درک بهتر این است که از دیگران بپرسید که آنها چه کاری انجام داده اند و چرا آنها این کار را انجام داده اند (خواه خرید کالایی از یک مارک خاص یا حتی رفتار خاص آن شخص با یک دوست). شما می توانید در مورد آن شخص و با دانستن انگیزه های وی برای برخورد با او تصمیم بهتری بگیرید. ما اکنون به چگونگی استفاده از این بینش برای تدوین استراتژی می پردازیم. چالش های این مسیر چیست و چه راه حل هایی برای آنها وجود دارد؟

چگونه می توان از بینش مشتری در استراتژی بازاریابی استفاده کرد؟

شما به عنوان یک متخصص بازاریابی باید دید گسترده ای نسبت به مشتریان خود داشته باشید. اما نکته دیگر روش صحیح برای تدوین استراتژی ها است.

به بصیرت به دست آمده به عنوان مکالمه بین خود و مشتری نگاه کنید. شما می توانید استراتژی های مشتری خود را شخصی سازی کرده و نیازهای هر تیپ شخصیتی خاص را پاسخ داده و برنامه ریزی کنید. اما این پاسخ باید منطقی باشد ، به طوری که فرد احساس کند آنچه را که می خواست به او داده شده است. وب سایت Ama (وب سایتی فعال در زمینه بازاریابی) نظر پنج نفر از افراد برجسته در زمینه بازاریابی را در این زمینه جویا شده است:

مدیریت شرکت تبلیغاتی white64 – خانم کری ادواردز

برای آگاهی از عوامل فرهنگی آنها با مشتریان خود تماس بگیرید. عواملی که طرز تفکر و رفتار آنها را شکل می دهد. به این فکر کنید که چگونه می توانید از این عوامل برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده کنید. فناوری بینش گسترده ای به شما می دهد. اما این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام یک را در هنگام تصمیم گیری در نظر بگیرید. کدام یک را باید حذف یا در رده جزئی قرار دهید؟ همچنین ، دریابید که مشتریان شما و جامعه مصرف کنندگان به طور کلی چه کالاهایی را به یکدیگر ارائه می دهند ، این محصولات دارای چه ویژگی هایی هستند و چه نوع نیازهایی را برآورده می کنند. مرور این موارد به مرور زمان به شما امکان می دهد روندها را شناسایی و پیش بینی کنید. تا زمانی که بدانید محصول بعدی مورد توجه مشتریان شما قرار می گیرد.

بنیانگذار Alter Agents (تحقیقات بازار و توسعه بینش) – ربکا بروکس

بسیاری از اوقات ، با وجود بینش های به دست آمده از مشتری ، سازمان موفق نمی شود. زیرا ما از دیدگاه خود با مشتریان صحبت می کنیم. با سوالاتی مانند “آیا تبلیغات ما را دیده اید؟” ، “آیا از محصول ما استفاده کرده اید؟” “آیا در آینده محصولات ما را خریداری خواهید کرد؟” برای جذب مشتری جدید نمی توانید اطلاعات لازم را از نیاز و بینش مشتری کسب کنید. بهتر است از مشتریان در مورد خود بپرسید که چه می خواهند و چه چیزهایی را دوست دارند. نکته دیگر شرایطی است که در تصمیم مشتری هنگام خرید تأثیر می گذارد. مشتری ممکن است به دلیل عوامل مختلف در آن زمان و مکان خاص ، کالایی را انتخاب کند و کالای دیگری را انتخاب نکند. با یافتن این عوامل می توانید ویژگی های محصول خود را متناسب با تصمیمات مشتری تنظیم کنید.

مدیر اجرایی Imoderate Research Tech – جین درولت

برای استفاده موثر از بینش ، باید به سادگی اطلاعات را مرور کنید و فریب سختی و پیچیدگی مشترک ذکر شده در این زمینه را نخورید. سعی کنید نظرات و خواسته های مشتریان و همچنین مشتریان رقبا را بپرسید. به درخواست ها و پیشنهادهای جدید مشتری توجه ویژه داشته و آنها را دسته بندی کنید. زمان زیادی را صرف ارائه راهکارهای عملیاتی برای پاسخگویی به تقاضای جدید و انتخاب بهترین راه حل کنید.

بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Incrowd – خانم دایان هس

استراتژی دیگر در آینده بازاریابی می تواند تمرکز بر ذی نفعان اصلی خود به جای تحقیقات بازار و شناسایی و حل مسائلی باشد که از طریق ارتباط مداوم بر برند شما تأثیر می گذارند.

مدیر ارشد بازرگانی در شرکت تحقیقات بازار GFK – آقای دیوید کراچکه

بسیاری از شرکت ها قادر به درک بینش های به دست آمده نیستند. هرگز در این امر موفق نخواهید شد مگر اینکه همه اعضای سازمان شما درک مشترکی از میزان بازار و رقابت شدید پیش رو داشته باشند و دریابند که تنها راه موفقیت توجه مضاعف به همان چشم انداز و حرکت به جلو با آن است.

اگر در کسب بینش مشتری یا استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها در شرکت خود تجربه مثبت یا منفی دارید ، به ما اطلاع دهید.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *