×
خانه » مقالات دیجیتال مارکتینگ » تحقیقات بازار چه مراحلی دارد؟
02 دسامبر 2020

تحقیقات بازار چه مراحلی دارد؟

عکس تحقیقات بازاریابی

بین تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار تفاوت هایی وجود دارد که در زیر توضیح خواهیم داد. اما در زمینه بازاریابی ، بازاریابان بیش از یکدیگر از آنها استفاده می کنند.
در اینجا چند نکته و ترفند برای تحقیق در بازار آورده شده است.

تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) چیست؟

بازاریابی مجموعه ای از فرایندهای تحقیقاتی است که تولید کنندگان و مشتریان و مصرف کننده نهایی را از طریق جمع آوری اطلاعات بهم متصل می کند. این اطلاعات برای تعریف فرصتها و تهدیدهای بازاریابی ، ارزیابی فعالیتهای بازاریابی و درک بهتر از روند بازاریابی و بهبود آن استفاده می شود.

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار یکی از موثرترین راه های کسب بینش در مورد مشتریان و رقبا در صنعت است. هدف از تحقیقات بازار بدست آوردن اطلاعاتی است که مربوط به تصمیمات تجاری باشد. تحقیقات بازار به ویژه برای تصمیمات مشاغل کوچک برای ورود به مناطق جدید یا ایجاد محصولات جدید بسیار مهم است.

روشهای مختلفی در تحقیقات بازار وجود دارد که مشاغل از آنها برای جمع آوری اطلاعات استفاده از محصول استفاده می کنند.

تفاوت بین تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار

هر دو این مولفه ها بخشی از بازاریابی هستند و شامل فعالیت های پیش فروش می شوند. برخی از بازاریابان تحقیقات بازار را زیرمجموعه تحقیقات بازاریابی می دانند ، در حالی که برخی دیگر معتقدند که این دو مفهوم در فعالیتهای خاص با هم همپوشانی دارند. یعنی روندهای بازار و اندازه بازار و فعالیتهایی مانند تحقیقات بازار هدف و جز مستقل از تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی محسوب می شوند.

نمونه هایی از تحقیقات بازاریابی شامل بهینه سازی در تبلیغات ، آزمایش AB ، رضایت مشتری و تغییر نگرش نسبت به مارک تجاری است. در مورد تحقیقات بازار می توان به روند بازار ، اندازه بازار و تحقیقات بازار هدف ، تقسیم بندی و غیره اشاره کرد. با این حال ، دو مفهوم در زمینه هایی مانند قیمت گذاری ، ویژگی های محصول و برآورد تقاضا مشترک است.

سوالات تحقیق در بازار چیست؟

بر اساس داده های موجود:

طبق آمار اینستاگرام در سال ۲۰۱۷ ، ۸۰٪ از کاربران اینستاگرام حداقل یک صفحه کسب و کار را دنبال می کنند.
طبق داده های گوگل ، ۷۵٪ از کاربران تلفن های هوشمند ابتدا برای پاسخگویی به نیازها و سوالات خود به موتورهای جستجو می روند.
طبق داده های HubSpot در سال ۲۰۱۶ ، ۷۸٪ از مصرف کنندگان عضویت در خبرنامه مارک را لغو می کنند به دلیل تعداد بالای ایمیل های دریافتی از یک نام تجاری

چگونه یک متخصص بازاریابی می تواند اطمینان حاصل کند که مشتری محصول خود را انتخاب می کند؟ مصرف کننده در مورد چه اطلاعاتی می تواند تصمیم خرید آگاهانه بگیرد؟ اینها تنها برخی از نرم افزارهای اشتراکی تنظیم شده دور شماست که می توانید استفاده کنید.

انواع روش های مورد استفاده در تحقیقات بازار

بسته به روش ها و ابزارهای مورد استفاده ، تحقیقات بازاریابی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

روش اول: تحقیقات اساسی

اطلاعات اساسی که یک کارشناس بازاریابی از بازارها و مشتریان دریافت می کند. شما می توانید این نوع تحقیقات بازاریابی را به روش های مختلف مانند گروه های متمرکز ، پرسشنامه آنلاین ، مصاحبه تلفنی و غیره انجام دهید. در نتیجه این نوع تحقیقات بازار ، می توانید چالش های مشتریان هنگام خرید یک محصول را درک کرده و سطح آگاهی جامعه هدف برند خود را افزایش دهید.

روش دوم: تحقیق ثانویه

در تحقیقات ثانویه ، از اطلاعات ارائه شده توسط منابع خارجی مانند سازمان های دولتی و شرکت های آماری استفاده می شود. این اطلاعات در روزنامه ها و مجلات ، کتاب ها ، وب سایت ها و ارگان های مختلف دولتی و غیردولتی منتشر می شود. منابع ثانویه می توانند یکی از موارد زیر باشند:

منابع عمومی: منابع عمومی مانند کتابخانه ها از بهترین منابع رایگان برای جمع آوری اطلاعات هستند.
منابع تجاری: منابعی که اطلاعات را با پرداخت هزینه (به عنوان حساب) یا خرید یک مجله یا کتاب فراهم می کنند.
موسسات آموزشی: اگرچه منبع اطلاعاتی محبوبی نیست ، اما دانشگاه ها و موسسات آموزشی اطلاعات با ارزش تر و قابل اعتمادتری را نسبت به بسیاری از منابع تجاری ارائه می دهند.
تفاوت بین تحقیقات بازار و هوش بازاریابی

بازاریابی اطلاعاتی استفاده از اطلاعات موجود برای تصمیم گیری استراتژیک تجاری است. مشاغل کوچک این اطلاعات را به مرور از بازارها ، رقبا و شرایط اقتصادی و سیاسی به دست می آورند. در حقیقت ، بازاریابی اطلاعاتی به معنای جمع آوری داده های روزانه است که وارد سیستم می شود و می توان اطلاعات مهم را از آن استخراج کرد. سپس آنها از آن برای تجزیه و تحلیل وضعیت شرکت و کشف نقاط قوت و ضعف استفاده می کنند. اما تحقیقات بازار مربوط به طرح سوال و یافتن پاسخ است.

چرا تحقیقات بازار ضروری است؟

مشاغل به دلایل زیر از تحقیقات بازار استفاده می کنند:

رقابت در صنعت فراتر از مقایسه دوبراند است.

رقابت در صنعت و تحقیقات بازار

طبق یک نظرسنجی از پرسنل داخلی شرکت ها ، ۷۲٪ از مشاغل کوچک بر افزایش درآمد تمرکز دارند. تحقیقات بازار به این شرکت ها کمک می کند رقبا را بهتر درک کنند.

با بررسی نقاط قوت و ضعف رقبا ، می توانید مزیت رقابتی را پیدا کرده و محصول را به درستی تعیین کنید. برای ارائه پیشنهادات بهتر به مشتریان ، باید بدانید که رقبا چه محصولی را ارائه می دهند و چه ویژگی ها و قیمت هایی را ارائه می دهند.

با مشتریان مرتبط با مشاغل خود ملاقات کنید

بسیاری از شرکت ها فکر می کنند مشتریان خود را می شناسند. اما پس از تحقیقات بازار ، آنها به اشتباهات خود در مورد مشتریان پی بردند. با انجام تحقیقات بازار ، می توانید مشخصات متوسطی از مشخصات مشتری را ارائه دهید. به عنوان مثال ، عادات خرید ، اینکه چقدر حاضرند برای هر محصول پرداخت کنند و کدام ویژگی محصول برای آنها مهمترین است. از طریق این بررسی و بررسی رقیب می توانید مشتریان را ترغیب به خرید محصولات رقبا کنید.

فرصت های جدیدی برای تبلیغ محصولات خود پیدا کنید

تحقیقات بازار فرصت ها و تقاضای بازار برای محصولات با کارکردهای خاص را فراهم می کند. هرچه زمان می گذرد ، مشتریان باید در محصولات تغییراتی ایجاد کنند تا با فناوری ها و شرایط مختلف سازگار شوند. اگر محصولات را به روز نکنید ، با ورود رقبای جدید ، ممکن است مشتریان جذب این محصولات شوند. همچنین در هنگام جستجوی مشتریان و کشف نیازهای جدید آنها ، نباید نسبت به فرصت هایی که وجود دارد بی تفاوت باشید. این فرصت ها بهترین فرصت ها برای تولید محصولات جدید است.

پیش بینی نیاز مشتری

مشاغل کوچک تحت تأثیر ویژگیهای مختلف محیطی و اقتصادی جامعه قرار دارند. اگر مشتریان قدرت خرید ناکافی داشته باشند یا نگران هزینه های خود باشند ، هنگام خرید محصولات مختلف احتیاط بیشتری نشان می دهند و سبک تصمیم نمی گیرند. با بررسی بازار و مشتریان می توانید تصمیمات خود را با اقتصاد کشور هماهنگ کنید. به عنوان مثال ، به دلیل تغییرات سیاسی و اقتصادی ، ممکن است این بار راه اندازی کالای جدید مناسب نباشد و محصول شما از کار بیفتد.

۵ مرحله برای انجام تحقیقات بازار
مرحله شماره ۱ – مشتریان خود را کشف کنید

 تحقیقات بازاریابی - یافتن پرسونای مشتری

برای بررسی نحوه تصمیم گیری مشتریان هنگام خرید ، باید نقش مشتری را بهتر درک کنیم. در نقش مخاطب ، به ویژگی هایی مانند سن ، جنس ، محل زندگی ، موقعیت ، تعداد اعضای خانواده ، حقوق و چالش های اساسی زندگی توجه کنید.

نظرات مشتری شما ممکن است پیشرفته تر از نقش باشد. محصولات معمول چندین نقش دارند ، بنابراین یکی از دلایل بررسی مشتری یافتن این دسته ها است. از اطلاعات شخصی مخاطب ، می توانید محتوا و فعالیت ها را با توجه به ویژگی های مشتری طراحی کنید.

مرحله ۲: تعامل با مخاطب هدف.

پس از مشخص شدن مشخصات گروه مشتری هدف ، می توان یک جامعه آزمایشی کوچک با همان مشخصات تشکیل داد و سعی در بررسی رفتار آن داشت. آنها چه عادات خریدی دارند و چه ویژگی های محصول برای آنها مهم است ، چه محصولی را خریداری می کنند یا اصلاً خریداری نمی کنند (آنها محصول را بررسی می کنند اما انتخاب نمی کنند).

شما می توانید به یکی از سه روش بررسی کنید:

از گروه های تمرکز استفاده کنید

روش گروه کانونی یا focus group

یکی از روشهای تحقیق کیفی استفاده از گروههای متمرکز است. در این روش افراد برای یک بحث برنامه ریزی شده دور هم جمع می شوند و مکالمات آنها ضبط می شود.

تعداد اعضای گروه متمرکز از ۶ تا ۱۰ نفر است.
هدف از بحث در این گروه یافتن پاسخی برای سوال مربوط به موضوع تحقیق است. در تحقیقات بازاریابی ، هدف ممکن است بررسی درک مردم از کیفیت یک محصول یا درک هر محصول یا قیمتی باشد که مردم به عنوان مشتری می خواهند.
در میان شرکت کنندگان ، شخصی به عنوان راهنما وجود دارد که بحث را هدایت می کند تا از موضوع اصلی منحرف نشود ، و بحث در مورد یک موضوع خاص برای یافتن پاسخ سوالات تحقیق ادامه دارد.
خصوصیات و پیشینه آنها که تحت تأثیر نتایج مطالعه قرار گرفته اند ، در حال بررسی هستند. در واقع اعضای این گروه از هر طیف وسیعی از افراد با ویژگی های مختلف برای حضور در گروه انتخاب می شوند و تنوع افراد با طرز تفکر متفاوت حفظ می شود.
اعضای این گروه ضمن حفظ تنوع ، ویژگی های مشترکی دارند. ویژگی های مشترک آنها با آنچه در بخش “شخصیت ها” به دست آورده ایم هم زمان است. همه اعضای این گروه باید از مشخصات مشتری هدف ما برخوردار باشند.
تفاوت یک گروه متمرکز با یک مصاحبه منظم در این است که در یک گروه متمرکز ، افراد نظرات یکدیگر را تأیید یا رد می کنند و از نظرات یکدیگر انتقاد می کنند و گفتار هر فرد بر ذهنیت افراد دیگر تأثیر می گذارد.
یک برنامه آنلاین تهیه کنید

هدف از تهیه پرسشنامه در تحقیقات بازار می تواند بررسی سطح آگاهی از برند یا بررسی اهمیت هر ویژگی محصول و قیمت آن و غیره باشد.

برای تهیه نظرسنجی آنلاین خود می توانید از ابزارهایی مانند Google Form یا Survey Monkey استفاده کنید. همچنین ابزارهای ایرانی مانند خطوط مطبوعاتی یا نظرسنجی های تحقیقات بازار آنلاین وجود دارد.

مصاحبه تلفنی انجام دهید

بهتر است قبل از مصاحبه با یک مصاحبه تلفنی برنامه ریزی کنید. قبل از آن می توانید به هر طریقی موضوع مصاحبه را با او در میان بگذارید ، مثلاً از طریق ایمیل یا از طریق تلفن و از او بخواهید تا تعیین کند چه زمانی می تواند با خیال راحت از طریق تلفن با شما صحبت کند. اگر بدون قرار مصاحبه انجام دهید ، این احتمال وجود دارد که مصاحبه شونده زمان و تمرکز کافی نداشته باشد و این روی کیفیت پاسخ هایی که از وی می گیرید تأثیر می گذارد.

مرحله ۳٫ سوالات تحقیق را آماده کنید

تهیه سوال پرسشنامه در سوال تحقیق

اگر از هر یک از روش های جمع آوری داده استفاده می کنید ، برای رسیدن به هدف تحقیق باید سوال کنید. طرح سوالات پرسشنامه آنلاین با مصاحبه و گروه های متمرکز متفاوت است. سوالات موجود در پرسشنامه باید کاملاً واضح باشد و پاسخ دهنده باید فقط یک تفسیر از سال داشته باشد. در طول مصاحبه ها و گروه های متمرکز ، سوالات باز و تعداد نامحدودی پاسخ پرسیده می شود تا مشتریان بتوانند هر آنچه را که به ذهنشان می رسد بیان کنند.

سوال نباید مبتنی بر فرضیات باشد یا هدف آن هدایت مخاطب به سمت پاسخ خاصی باشد. به عنوان مثال ، یک سوال مشابه: آیا به فقرا کمک نمی کنید؟ یا به نظافت محیط اهمیت می دهید؟ سوالاتی وجود دارد که مردم به بهترین وجه پاسخ می دهند. نه کاری که او در واقع انجام می دهد. به عنوان مثال ، در زیر نحوه طراحی نمایه برای مشاغل B2B توضیح داده شده است. اینها تنها تعدادی از برنامه های اشتراک افزار است که می توانید استفاده کنید. می توانید از این سوالات در یک مصاحبه تلفنی یا نظرسنجی استفاده کنید.

ابتدا اطلاعات اولیه مربوط به خود را از مخاطب بخواهید. مثلاً موقعیت وی در این شرکت چیست؟ شرکت چه مدت فعالیت می کند و …

اگر مصاحبه حضوری یا تلفنی است ، بهتر است در ابتدا سوالاتی بپرسید تا فضا صمیمی تر شود. این سوالات بسته به محیط و شخص ممکن است متفاوت باشد.

دوم ، قبل از پرسیدن نام تجاری خود ، در مورد محصولی که در نظر دارید سوال کنید ، به عنوان مثال:

آیا شما از این محصول استفاده می کنید؟
چرا استفاده از این محصول را شروع کردید؟
پیش از این با چه مشکلاتی روبرو شده اید و این محصول چه کمکی به شما کرده است؟
چگونه این محصول را شناختید؟
آیا با یک محصول جایگزین آشنا شده اید؟

سوم ، شما می توانید سوال تحقیق را به طور دقیق مطالعه کرده و سوالات مفصل تری بپرسید. در این مرحله ، سوالاتی مانند سوالات زیر ممکن است مناسب باشد.

هنگامی که به نیاز این محصول پی بردید ، ابتدا برای کسب اطلاعات بیشتر چه کاری انجام دادید؟
از چه منابعی برای به دست آوردن اطلاعات در مورد این محصول استفاده کردید و کدام یک بیشتر به شما کمک کرد؟

در این س ،ال می توانید از گزینه ها یا سوالات مصاحبه مانند استفاده از Google و موتورهای جستجو ، بازدید از یک وب سایت ، مشاهده تبلیغات ، خواندن گزارش ، مشاوره با دیگران و … استفاده کنید. ممکن است بپرسید چه کلماتی در Google جستجو شده است؟

چهارم ، سپس از مخاطب بپرسید که چگونه تصمیم می گیرد.

در نهایت کدام منبع بیشترین تأثیر را داشته است؟
کدام یک از ویژگی های محصول در انتخاب وی بیشترین تأثیر را داشته است؟

پنجم ، سوالات زیر در مورد چگونگی خرید آنچه می خواهید ، پرسیده می شود؟

آیا در روند خرید با مشکلی روبرو شده اید؟ به نظر شما بهترین و آسان ترین راه برای خرید این محصول چیست؟
سرانجام ، اگر از مخاطب سالی دارید که فکر می کنند مهم است اما از آن سال نشده است یا اینکه منطقی است که دوست دارند آن را بیان کنند.
فراموش نکنید که در پایان از مخاطبان برای وقت خود تشکر می کنید.

مرحله ۴: رقبای خود را لیست کنید.

یکی از مهمترین مراحل تحقیق در بازار ، مطالعه رقبا در صنعت است. این مرحله از تحقیق یک روش تحقیق ثانویه است و داده های آن معمولاً از منابع دیگر بدست می آید. در کشورهای دیگر ، شرکت هایی وجود دارند که به طور حرفه ای مشاغل و اعتبار آنها را بررسی می کنند و آنها را به صورت گزارش در دسترس عموم قرار می دهند. اما ایران فاقد منابعی برای تجارت است. روش دیگر برای شناسایی رقبا استفاده از رسانه های اجتماعی است. با جستجوی نام صنعت خود در LinkedIn و انتخاب گزینه Companies می توانید شرکت های فعال در صنعت خود را پیدا کنید. مطالعه راه حل ها و محصولات این شرکت ها به شما در درک بهتر تصمیمات تجاری کمک می کند.

مرحله ۵: جمع بندی یافته های تحقیق.

جمع بندی اطلاعات جمع آوری شده به شما در جمع بندی و تصمیم گیری کمک خواهد کرد. گزارش شما باید شامل بخشهای زیر باشد:

مقدمه: هدف شما از انجام این مطالعه چه بود؟

مصاحبه: در این نظر سنجی با چه کسی صحبت کرده اید و او داده ها را از چه کسی جمع آوری کرده است؟

خلاصه سریع: مهمترین نکات و جالبترین دستاوردهای تحقیق خود را به طور خلاصه شرح دهید.

آگاهی: بررسی مراحل اولیه مشتری برای یافتن محصولی متناسب با نیازهای وی و چگونگی شناخت محصولات مختلف از طریق آنها انجام می شود.

اندازه گیری: توصیف نتایج نظرسنجی و رفتار مشتری هنگام ارزیابی محصولات با یکدیگر.

تصمیم گیری: چه ویژگی ها و رویدادهایی در مرحله تصمیم گیری تحت تأثیر مشتری قرار می گیرند و نکته اصلی وی هنگام اندازه گیری چیست.

برنامه ریزی: براساس تحقیقات خود می توانید تصمیماتی مانند تغییر در طراحی محصول ، روش های بازاریابی و راه اندازی کمپین های جدید را اتخاذ کنید.

تحقیقات بازاریابی ، روش ها و تکنیک های آن – بحث مفصلی. اگر نکته مهمی در این مورد می دانید ، می توانید آن را در قسمت نظرات مطرح کنید.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *