×
خانه » مقالات دیجیتال مارکتینگ » بررسی مفهوم بازاریابی
24 نوامبر 2020

بررسی مفهوم بازاریابی

بازاریابی مبتنی بر مخاطبان و مشاغل متنوع امروزه بسیار رایج و پیچیده شده و طی قرن ها پیشرفت کرده است. علم بازاریابی مدرن ، بسته به نوع محصول و صنعت ، نکات مهمی برای موفقیت در تمام مراحل تولید محصول دارد. در این مقاله ، در مورد اینکه بازاریابی به طور کلی چیست ، از دیدگاه متخصصان این حوزه در ایران و جهان صحبت خواهیم کرد و نکات مهم در بازاریابی را بیان خواهیم کرد. ما همچنین به صورت اینفوگرافیک به تاریخچه و تکامل بازاریابی از ابتدای تأسیس آن نگاه می کنیم.

بازاریابی چه فایده ای دارد؟

بازاریابی شاخه ای از علم مدیریت است که تمام مراحل تجارت از توسعه محصول تا فروش را پوشش می دهد و برنامه ریزی می کند:

تحقیقات بازاریابی از طریق ارزیابی دقیق نیازهای بازار ، بینش دقیق و اصولی در مورد مشخصات محصول را ارائه می دهد. در واقع در بازاریابی ، مشتری که در شرف خرید کالایی است با تمام خصوصیات ، رفتارها و عادات فردی وی مشخص شده و محصول برای گروهی از افراد با نیازهای ویژه در نظر گرفته شده است. پس از فرآیند تولید ، موضوع معرفی محصول به جامعه و فروش به عنوان بخشی از بازاریابی مطرح می شود. همچنین یکی از نکات مهم در تولید هر نوع کالایی مارک تجاری است که یکی از مباحث بازاریابی است. با توجه به طیف گسترده ای از شاخه های این علم ، می توان آن را یکی از مهمترین علوم لازم برای راه اندازی تجارت دانست.

در زیر تعریف بازاریابی از دیدگاه برخی از بزرگان این حوزه آورده شده است.

۱٫ تعریف بازاریابی توسط انجمن بازاریابی آمریکا (AMA)

تعریف انجمن بازاریابی آمریکا نتیجه سالها تفکر برای رسیدن به یک تعریف کوتاه اما جامع است. این تعریف به طور خلاصه مفاهیم و موضوعات مهم در بازاریابی مانند توسعه محصول ، ارتباطات بازاریابی ، قیمت گذاری و جنبه های استراتژیک بازاریابی را شامل می شود.

“بازاریابی مجموعه ای از م institutionsسسات ، فعالیت ها و فرایندهایی است که منجر به ایجاد ، انتقال و مبادله پیشنهاداتی می شود که برای مشتریان ، مشاغل و شرکا و در نهایت برای کل جامعه ارزش ایجاد می کند.”

۲٫ تعریف بازاریابی از دیدگاه فیلیپ کاتلر ، پدر علم بازاریابی.

دکتر کاتلر به عنوان پدر علم بازاریابی مدرن در جهان شناخته می شود و بیشترین تعداد عناوین مرجع مدیریت و بازاریابی را در جهان دارد. وی ۳۴ جلد و بیش از یکصد مقاله در زمینه بازاریابی منتشر کرده است. اصول بازاریابی کاتلر همچنان معتبرترین مرجع در بازاریابی است.

فیلیپ کاتلر بازاریابی را چنین تعریف می کند:

“علم و هنر بازاریابی عبارت است از یافتن ، ایجاد و ارائه ارزش برای تأمین نیازهای بازار همراه با سودآوری. بازاریابی نیازها و خواسته های برآورده نشده را به وجود می آورد. بازار آنها را تعریف می کند و با اندازه گیری بازارها ، سود بالقوه آن را تعیین می کند. بازاریابی تعیین می کند کدام بخش از بازار بیشترین پتانسیل را برای فروش یک محصول دارد. (در واقع محصول نیازهای آنها را برآورده می کند) و متناسب با آن محصول یا خدمات را توسعه و ارتقا می دهد. ”

۳- تعریف بازاریابی از دیدگاه توبی بلومبرگ

“کاتلر بازاریابی را برای تأمین نیازهای مشتری و بهبود سودآوری معرفی کرد. به نظر من ، این تعریف معنی بیشتری دارد و فقط به معنای افزایش قابلیت های محصول نیست. “متخصصان بازاریابی باید پاسخگو باشند تا اطمینان حاصل شود که مشتری ۳۶۰ درجه از محصول استفاده می کند.”

۴- تعریف بازاریابی توسط Regis McKenna

Regis McNah یکی از بازاریاب هایی است که برای اولین بار ایده های زیادی در زمینه بازاریابی ارائه داد. Regis McNah یکی از کارشناسان بازاریابی است که در شرکت هایی مانند اپل ، مایکروسافت و اینتل نقش مهمی داشته است.

Regis McNah در تعریف بازاریابی می گوید:

“بازاریابی همه چیز است.”

به گفته Regis McNah ، همه چیز در تجارت ، از جمله طراحی محصول ، قیمت گذاری و توزیع ، و حتی نحوه پاسخگویی به تماس های تلفنی ، سرعت حل مسئله و همه رفتارها و تصمیمات ، بر نگرش مشتری نسبت به تجارت ، نام تجاری و محصول شما تأثیر می گذارد. … … بنابراین همه چیز بخشی از بازاریابی است.

۵- تعریف بازاریابی از دیدگاه مری الن بیانکو

مری آلن بیانکو یک متخصص بازاریابی با بیش از ۱۰ سال تجربه در زمینه بازاریابی است و در حال حاضر صاحب ME Advisory (یک شرکت مشاور بازاریابی) است.

مری آلن بیانکو بازاریابی را چنین تعریف می کند:

“بازاریابی شامل تحقیق ، هدف گذاری ، ارتباطات (تبلیغات مستقیم و ایمیل) و روابط عمومی (روابط عمومی) است. بازاریابی برای کشاورز مانند شخم زدن زمین قبل از کاشت محصول است. با بازاریابی ، مخاطب آماده خرید مستقیم محصول است. ”

۵- تعریف بازاریابی توسط لوینسون

جی کنراد لوینسون نویسنده مشهور مدیریت بازرگانی و نویسنده کتاب تحسین شده بازاریابی گوریلا است. کتاب های وی از پرفروش ترین ها در زمینه مدیریت تجارت و بازاریابی است. کتاب بازاریابی Gorilla توسط لوینسون منبع اساسی در بازاریابی چریکی است و در برنامه درسی MA دانشگاه های سراسر جهان گنجانده شده است.

“بازاریابی هر ارتباطی با افرادی است که به تجارت ارتباط ندارند.” بازاریابی هنر تغییر تفکر مردم در مورد هر چیزی است. بازاریابی به شما این فرصت را می دهد تا با فروش بهتر محصولات خود سود کسب کنید. “بازاریابی فرصتی برای همکاری با شرکت های دیگر و ایجاد روابط تجاری فراهم می کند.”

۶٫ تعریف بازاریابی توسط جان یانتس.

جان جانتس بازاریاب و نویسنده Tape Marketing است ، یکی از مفیدترین کتاب ها برای بازاریابی موفق در مشاغل کوچک. جان جان استاچ در زمینه بهینه سازی موتور جستجو نیز مشارکت دارد و کتابی در این زمینه منتشر کرده است.

جان جانستچ در تعریف خود از بازاریابی می گوید:

“بازاریابی عبارت است از افزایش آگاهی ، علاقه و اعتماد در بین افرادی که به محصول ما نیاز دارند.”

۷- موسسه بازاریابی مجاز

“مدیریت بازاریابی یک فرایند است. فرایند شناخت و پیش بینی نیازهای مشتری و تلاش برای تأمین آنها هدف سودآوری است.

۸- تعریف بازاریابی از دیدگاه دکتر امیر اهلاسی

دکتر احلاسی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و متخصص بازاریابی و برند سازی است. او مفهوم بازاریابی را در کتاب اصول بازاریابی برای مدیران توصیف می کند و از کاتلر به عنوان تعریف صحیح از بازاریابی یاد می کند.

“یک تعریف بسیار ساده از بازاریابی وجود دارد که امروزه نیز پذیرفته شده است. در این تعریف ، بازاریابی به معنای انجام کاری در تجارت است که نیاز مشتریان را برآورده می کند. به این ترتیب تجارت منجر به رضایت مشتری می شود و از طریق آن رضایت ، سودآوری سازمان به طور همزمان حاصل می شود. در واقع ، هم رضایت مشتری و هم سودآوری سازمانی حاصل می شود. ”

تاریخچه مفهوم بازاریابی

مطالعه تاریخچه بازاریابی و همچنین سایر علوم یکی از جالب ترین موضوعات برای افرادی است که به طور فعال در این زمینه فعالیت می کنند. برخی نیز بر این باورند که تحقیقات گذشته می تواند به پیش بینی آینده و برنامه ریزی برای تغییر کمک کند و درک بهتری از بازاریابی نسبت به زمان حال ارائه دهد. ابتدا مروری داریم بر تاریخچه و تحول بازاریابی. در مرحله بعدی ، می توانید با مطالعه اینفوگرافیک تهیه شده توسط کالج تپسل ، اطلاعات عمیقی درباره تغییرات و توسعه بازاریابی و مارک تجاری کسب کنید.

بازاریابی اینترنتی پیشرفته

از مدت ها قبل تکنیک های بازاریابی و بازاریابی در بین بازاریابان محبوب بوده اند. اولین روش بازاریابی تلاش برای ترغیب مشتریان به خرید محصولات بود و کسانی که از بهترین مهارت های ارتباطی برخوردار بودند در فروش موفق ترند.

با توسعه صنعت بازاریابی ، همه چیز پیچیده تر شده است. تولید انبوه و استفاده ارزان از تجهیزات ، محصولات بیشتری را در دسترس عموم قرار داد و رقابت را برای فروش افزایش داد. در دهه ۶۰ ، بازاریابی ، مدیریت بازاریابی و برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی به عنوان مهمترین مباحث تجاری مطرح شدند.

تغییر مهم دیگری در بازاریابی در دهه ۱۹۹۰ اتفاق افتاد. وقتی شرکت ها بدانند که می توانند با ساختن نام تجاری برای تجارت خود سهم خود را در بازار افزایش دهند.

بازاریابی پس از اینترنت-ظهور بازاریابی دیجیتال

اصطلاح بازاریابی دیجیتال برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ ظاهر شد.

اولین موتور جستجو توسط Yahoo! موفقیت اولیه یاهو در موتورهای جستجو باعث تحریک سایر شرکت های اینترنتی مانند Hotot ، LookSmart ، MSN و Google شد.

ristol-Myers Squibb اولین کمپین آنلاین را راه اندازی کرد و موفقیت چشمگیری داشت. به این ترتیب ۳۰۰۰ نفر در روز اول نام خود را در لیست مشتریانی که از این سرویس استفاده می کنند وارد کردند. در نتیجه ، بازاریابی آنلاین رواج پیدا کرد و شرکت های بزرگ در این زمینه به تجارت پرداختند.

اینفوگرافی زیر اطلاعات مربوط به شکل گیری مناطق مختلف بازاریابی را ارائه می دهد.

همچنین می توانید متن اینفوگرافیک بازاریابی را بخوانید:

۲۷۰۰ سال قبل از میلاد – اثر مصر: آنها برای شناسایی گاوها ، روی لاشه های خود از مارکرهای فلزی مخصوصی علامت گذاری کردند تا در صورت دزدیده شدن یا گم شدن ، بتوان آنها را پیدا کرد.

۸۶۲٫ مارک Staffelter Hof: Staffelter Hof اولین مارک نوشیدنی را ایجاد کرد.

۱۲۶۶-ایجاد یک مارک نان: نانوایی شروع به کار می کند ، که از نمادهای ویژه ای برای تشخیص خود در هنگام تهیه نان استفاده می کند.

۲۰۰۴-Lowenbrau آرم “Lion” را برای نام تجاری انتخاب کرد.

۱۷۳۲-بنجامین فرانکلین روزنامه روزنامه پنسیلوانیا را خریداری کرد و آن را به مهمترین روزنامه سیاسی و تبلیغاتی تبدیل کرد.

۱۷۳۳-بنجامین فرانکلین (بنجامین فرانکلین) روزنامه پرفروش Paul Poor Richard (Paul Poor Richard) Almanack را تأسیس کرد.

۱۸۶۴ – تلگراف آمریکایی های ثروتمند را به سرمایه گذاری دعوت می کند.

۱۸۷۲ – بخش مونتگومری (بخش مونتگومری) اولین سرویس سفارش از راه دور را راه اندازی کرد و بازاریابی مستقیم پست را آغاز کرد.

۱۸۸۵-جان دیر اولین مجله مصرف کننده “The Furrow” را منتشر کرد.

۱۹۰۵ – دانشگاه پنسیلوانیا برنامه “بازاریابی محصول” را راه اندازی کرد.

۱۹۲۲-ایده تبلیغات رادیویی شکل گرفت و اجرا شد.

۱۹۳۱-نیل مک آلی برای اولین بار “مدیریت برند” را به عنوان یک فناوری تجاری هوشمند در بخش بازاریابی Procter & Gamble (P&G) معرفی کرد.

۱۹۳۲-دیوید آگیلار موسسه تحقیقات مخاطب گالوپ را برای انجام تحقیقات بازار تأسیس کرد.

کانال رادیو ۱۹۳۳: میزان نفوذ رادیو در بین مردم ۲/۵۵٪ بود که به رسانه ای جمعی تبدیل شده و از طریق آن هر پیام سیاسی و اجتماعی را منتقل می کرد.

۱۹۳۹-روزولت اولین سخنرانی سیاسی را پخش كرد.

۱۹۴۱ – اولین تبلیغ تلویزیونی تاسیس شد.

۱۹۶۹-CompuServe اولین سرویس شماره گیری اینترنتی را توسعه داد.

۱۹۷۱-ایجاد اولین سرویس ایمیل.

۱۹۸۴-بازاریابی چریکی شکل گرفت.

۱۹۸۵-AOL تأسیس شد.

۱۹۹۷-تعداد سایتهای موجود در شبکه به ۱ میلیون سایت رسید.

۱۹۹۸-Google را تأسیس کرد.

۱۹۹۸-گوگل اولین محصول جستجوی وب با رتبه بندی صفحه را راه اندازی کرد.

۲۰۰۰-Google تبلیغات کلیکی را در سرویس AdWords معرفی کرد.

۲۰۰۱ – اولین تلاش برای کسب درآمد آنلاین با بازاریابی متناوب آغاز شد.

۲۰۰۳-CAN SPAM Act: قانون خدمات بازاریابی آنلاین ، به کاربران اجازه می دهد هرزنامه ارسال کنند.

۲۰۰۴-فیس بوک تاسیس شد.

۲۰۰۷-توییتر ایجاد شد.

۲۰۰۹-بازاریابی درون گرا شکل گرفت.

۲۰۱۱-استفاده از تبلیغات و بازاریابی در شبکه های اجتماعی.

۲۰۱۳-هزینه تبلیغات در شبکه های اجتماعی به ۶٫۲ میلیارد دلار آمریکا رسید.

۲۰۱۵-درآمد بازاریابی نرم افزار موبایل به ۴۵ میلیارد دلار آمریکا رسید.

۲۰۱۶-بودجه تبلیغات ویدئویی تلفن همراه به ۵۷ درصد از کل بودجه تبلیغات تلفن همراه رسید.

۲۰۱۷-درآمد برنامه های تلفن همراه از بازاریابی تلفن همراه به ۷۲٫۲ میلیارد دلار رسید.

۲۰۱۸-۲۰۳ دقیقه استفاده از رسانه تلفن همراه در روز.

اهمیت بازاریابی
اطلاع

ابتدا مخاطبان شما باید با محصول یا خدمات شما آشنا باشند و نحوه استفاده از آن را بدانند. بازاریابی موثرترین راه برای معرفی ارزش محصولات یا خدمات خود به مشتریان است. بنابراین ، به گروه اولویت تعلق دارد.

ثبات

بازاریابی به معنای ادامه شرکت بودن است. به منظور حفظ روابط خوب با مشتریان ، شرکت ها هر روز کارهای مشابهی را انجام می دهند. اهمیت حفظ تداوم این رابطه ، مفاهیم بازاریابی را از اهمیت ویژه ای برخوردار می کند. بازاریابی یک استراتژی مداوم است که به رشد و شکوفایی شرکت ها کمک می کند.

اثر متقابل

تعامل بین مشتری و محصول رمز موفقیت هر تجارت است. بازاریابی پاسخی برای این سوال است که چگونه در خارج از محیط کسب و کار با مشتریان تعامل برقرار کنید. در گذشته ، بیشتر موارد به صورت رو در رو انجام می شد ، اما امروزه با کمک رسانه های مختلف ، بینندگان ممکن است با محصولات یا خدمات مورد نیاز خود آشنا شوند. شرکت ها همچنین می توانند محتوای خود را در هر زمان در اختیار مخاطبان قرار دهند و با آنها تعامل داشته باشند. همه اینها مربوط به بازاریابی است.

حجم معاملات

بازاریابی می تواند به شما در فروش محصولات یا خدمات کمک کند. هدف اصلی هر مشاغل کسب درآمد و استفاده از بازاریابی برای دستیابی به این هدف است. بدون بازاریابی ، بسیاری از شرکت ها نمی توانند زنده بمانند زیرا بازاریابی می تواند فروش را پیش ببرد. محصول یا خدمات شما واقعاً خوب است ، اما اگر مردم آن را درک نکنند ، چگونه آن را می فروشید؟ بنابراین ، برای جذب مخاطب به محتوای بازاریابی نیاز دارید. بازاریابی می تواند به شما در فروش کمک کند و فروش نیز به شما کمک می کند تجارت خود را ادامه دهید.

رشد

بازاریابی یک استراتژی مهم برای اطمینان از رشد تجارت است. مشتریان موجود اولویت اصلی هستند ، اما بازاریابی می تواند به رشد و گسترش مخاطبان و مصرف کنندگان کمک کند. در این راستا ، استفاده از رسانه های اجتماعی و کمپین های ایمیل می تواند به تقویت بیشتر این روند کمک کند. در واقع ، بازاریابی برای اطمینان از آینده تجارت با حفظ تعامل با مشتریان موجود و گسترش مشتریان بالقوه جدید است.

نوع بازاریابی

بازاریابی انواع مختلفی دارد که می توان آنها را به بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال تقسیم کرد. هر روش بازاریابی مزایا و معایب خود را دارد و شما باید یکی از آنها را بر اساس محصول یا خدمات ارزیابی و انتخاب کنید.

بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی به هر بازاریابی گفته می شود که بصورت آنلاین نیست و نیازی به عملکرد اینترنت ندارد. این شامل بازاریابی ، چاپی ، تبلیغات صوتی ، ایمیل مستقیم ، تماس تلفنی و تبلیغات در فضای باز (مانند بیلبوردها) است. از روزنامه ها گرفته تا رادیو ، این روش بازاریابی به یافتن بازار هدف کمک می کند. تبلیغات آفلاین را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

کاغذ یا تبلیغات چاپی (مجلات ، روزنامه ها ، آگهی ها و غیره)
تبلیغات در رسانه های پخش (تلویزیون ، رادیو و غیره)
تبلیغات پست الکترونیکی مستقیم (کاتالوگ ، کارت پستال و غیره)
تبلیغات تلفنی (بازاریابی تلفنی یا تبلیغات تلفنی ، بازاریابی پیامکی و غیره)
تبلیغات محیطی (بیلبوردها ، جعبه های سبک و غیره)
بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال به استفاده از اینترنت و روش های بازاریابی آنلاین اشاره دارد. به عنوان مثال ، تبلیغات در شبکه های اجتماعی ، بازاریابی از طریق ایمیل و تبلیغات کلیکی ، تبلیغات داخلی و برنامه های تلفن همراه از جمله روش های بازاریابی دیجیتال است. به دلیل سابقه کوتاه این نوع بازاریابی ، دسته بندی های در نظر گرفته شده ممکن است کمی متفاوت باشد ، اما به طور کلی می توان آن را در دسته های زیر قرار داد:

  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
  • تبلیغات کلیکی (PPC Advertising)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • بازاریابی افیلیت (Affiliate Marketing)
  • تبلیغات در وب‌سایت‌ها (Web Advertising)
  • تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها (In-App Advertising)
  • ریمارکتینگ (Remarketing)

خلاصه تعاریف بازاریابی در ایران و جهان

اکنون می دانید که بازاریابی چیست و اهمیت آن چیست. اگر می خواهید در بازاریابی موفق شوید یا در تیم بازاریابی تجاری نقش موثری دارید ، لطفاً به تجربه مشتری از محصول و نام تجاری و ذهنیت محصول توجه کنید. با درک بهتر نیازهای مشتری و توجه به طراحی محصول ، انگیزه آنها را برای خرید محصولات افزایش دهید. تمرکز اصلی سودآوری بازاریابی مشتری و نوع ظاهری اوست.

به نظر شما کدام یک از تعاریف زیر بهتر است؟ همچنین ، اگر تعاریف دیگری از بازاریابی دارید یا آن را جایی خوانده اید ، لطفاً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *