×
خانه » مقالات دیجیتال مارکتینگ » اینفلوئنسر به په کسی میگوبند و اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
13 دسامبر 2020

اینفلوئنسر به په کسی میگوبند و اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

روزانه چه مقدار از محتوای دیجیتال استفاده می کنید؟ چقدر به این مواد اعتماد دارید و به استفاده از محصول / خدمات با نام تجاری اعتماد دارید؟ یک نظرسنجی در توئیتر نشان داد که ۵۶٪ از مردم فقط به توصیه دوستان و خانواده برای خرید محصول اعتماد می کنند ، اما ۴۹٪ از پاسخ دهندگان نیز به محتوای منتشر شده توسط آسیب دیده اعتماد می کنند. اگر می توانید با تقریباً نیمی از مخاطبان خود از طریق کانالی که به آنها اعتماد دارند صحبت کنید ، نام تجاری شما با موفقیت بی سابقه ای اولین مراحل جلب اعتماد مشتری را پشت سر گذاشته است. در این مقاله ، ما ۷ راه برای استفاده از بازاریابی تأثیرگذار را بحث خواهیم کرد تا فرصتی برای استفاده از این مدل بازاریابی موثر برای نام تجاری شما فراهم شود.

اینفلوئنسر (Influencer) کیست ؟ 

یک فرد تأثیرگذار شخصی است که با انتشار مطالب طولانی و مفید ، شخصیت آنلاین قابل قبولی را برای خود ایجاد کرده و توانایی تأثیرگذاری بر عقاید و رفتار مخاطبان را داشته باشد. مطالبی که وی منتشر می کند تمرکز ویژه ای دارد (سبک زندگی ، آشپزی ، مد ، مسافرت ، دارو و …) و ایده های وی در آن منطقه مورد احترام و اعتماد طرفداران او هستند.

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) چیست؟

فرآیند جلب اعتماد مخاطبان تأثیرگذار و تبدیل آنها به مشتری از طریق نظراتشان ، بازاریابی یا بازاریابی با تأثیرگذاران نامیده می شود. در این فرآیند ، پیام برند شما از طریق یک منبع معتبر و محبوب به مخاطبان شما منتقل می شود. مدت هاست که این مدل بازاریابی در بین بازاریابان مطرح نیست ، اما با گذشت زمان ، نتایج شگفت انگیز آن ، آن را به بخشی مهم از فعالیت های بازاریابی دیجیتال تبدیل کرده است و اکنون ، بسیاری از مارک های ایرانی بخشی از بودجه بازاریابی شبکه ای هستند. جامعه خود را وقف این مدل کرده است.

بازاریابی تاثیرگذار

تبلیغات موثر در اینستاگرام از طریق افراد تاثیرگذار

اگر می خواهید مشاغل خود را در اینستاگرام تبلیغ کنید ، بستر بازاریابی Tegro Influencer به شما کمک می کند تا تبلیغات موثرتری را از طریق اینفلوئنسرها ارائه دهید.

مهمترین کار در انجام این مدل بازاریابی ، مانند سایر فعالیتهای بازاریابی ، شناخت مخاطب و برقراری ارتباط با آنها از طریق کانال مناسب است. در واقع ، مرحله بازاریابی موثر یافتن شخصی است که بتواند سفیر خوبی برای برند شما باشد و مخاطب مشتری بالقوه شما باشد. به همین دلیل مهم است که بیشتر با انواع مبتلایان آشنا شوید:

اینفلوئنسرمارکتینگ در ایران

تأثیرگذارها را می توان از دیدگاههای مختلف طبقه بندی کرد. از نظر شناسایی می توان به سه دسته اشاره کرد:

تولیدکنندگان محتوای شبکه‌های اجتماعی

که شهرت اساسی نداشت و با انتشار مطالب مفید به مرور زمان مخاطبان زیادی به دست آورد. مانند مطهره حیدری ، یک معلم فرانسه زبان که با انتشار مطالبی از زندگی روزمره مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است.

افراد مشهور کانال های غیر دیجیتال

اگرچه مرز بین اولی و دومی مبهم است ، اما این موارد به کسانی گفته می شود که از طریق کانال های غیر دیجیتال مانند تلویزیون ، سینما ، ورزش های حرفه ای و سیاست به شهرت رسیده اند. نمونه ای از این دسته ، بهوشوش بختیار با حدود ۶ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام است.

متخصصان حوزه های گوناگون

در هر زمینه ، مدیران ارشد ، رهبران اندیشه و افراد با نفوذی وجود دارند که به دلیل تخصص و موفقیت تجاری ، مخاطب را دنبال می کنند. زیدی یک متخصص فناوری اطلاعات است و حدود ۲۷۰۰۰ دنبال کننده در توییتر دارد.

البته مرز بین دو دسته اول روز به روز تارتر می شود. به عنوان مثال ، صدف کریمیان ، که در کودکی در تیزر تبلیغات تیزر مواد مخدر نقش داشت ، امروز پیروان زیادی دارد که به عنوان تولیدکننده محتوا در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

دسته بندی های مختلف در اینفلوئنسر مارکتینگ

الف) بسته به موضوع و حوزه تأثیر: ورزش ، سبک زندگی ، مد ، آشپزی ، دارو ، آرایش ، عکاسی حرفه ای و …

ب) بر اساس کانال انتشار: اینستاگرام ، تلگرام ، توییتر ، آپارات ، یوتیوب ، بلاگ ، لینکدین و …

ج) براساس جمعیتی مخاطب: توزیع جنسیتی مخاطب ، توزیع سن مخاطب ، موقعیت جغرافیایی مخاطب و

د) براساس میزان مخاطب: بیشتر بازاریابان این دسته را در سه دسته در نظر می گیرند: کسانی که بیش از ۱ میلیون فالوور دارند ، با ۲۰،۰۰۰ تا ۱ میلیون فالوئر و کسانی که کمتر از ۲۰،۰۰۰ فالور دارند.

حالا که اینفلوئنسر خود را انتخاب کردید ، بیایید به مرحله دوم برویم و ۶ روش معمول این مدل بازاریابی را بررسی کنیم.

۶ راهکار استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ برای برند شما

راهکار اول: هدیه دادن محصولات و خدمات

یکی از ساده ترین راه ها برای متقاعد کردن مخاطبان خود برای استفاده از خدمات / محصولاتتان ، نشان دادن آنچه که به دنبال اینفلوئنسرها هستند. افرادی را پیدا کنید که مخاطبان آنها می توانند مشتری شما باشند و به آنها خدمات / محصولات خود را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهید و بهانه ای برای اشتراک احساس خوبی که از برند شما دارند به آنها بدهید.

نکته این است که محصولات / خدمات شما باید آنقدر با سایر مطالب تأثیرگذار انتخاب شما مرتبط باشند که احساس نکنند کاربران گویی با تبلیغ کار می کنند. به عنوان مثال ، اگر فردی با نفوذ و محبوب در سفرهای ماجراجویی خود ، داستان سفر با بلیط رایگان از مارک شرکت مسافرتی خود را برای مخاطب تعریف کند ، در این صورت بازاریابی شما چیزی بیشتر از دادن این بلیط رایگان به کسی است. موثر خواهد بود مخاطبانش به دلیل غذاهای جالبش او را دنبال می کنند.

یک نمونه موفق از ارسال محصولات برای افراد آسیب دیده ، محصولات چوبی HANEEF بودند که طی مدت زمانی به تعداد زیادی از تأثیرات ایرانیان در زمینه سبک زندگی رسیدند و هر یک از آنها عکسی به دست خط خود به صفحه اینستاگرام خود اضافه کردند ؛ این عکسها هم برای بینندگان جذاب بود و هم موثرترین تبلیغات برای فروش محصولات چوبی تازه بازاریابی شده بود.

بازاریابی تاثیرگذار Influencer Marketing

نکته مهم ارسال هدیه در اینفلونسر مارکتینگ

به خاطر داشته باشید که ارسال هدایا و خدمات رایگان لزوماً برند شما را نشان نمی دهد. بسیاری از افراد با نفوذ هدایای شما را می پذیرند ، اما حاضرند با شما همکاری کنند تا برند شما را با هزینه کم تبلیغ کنند. برای اینفلوئنسرها با مخاطب بسیار زیاد ، این مقادیر ممکن است متناسب با بودجه محدود بازاریابی برند شما نباشد ، اگر در مرحله اول هنگام انتخاب اینفلوئنسر بتوانید مخاطبان کمتری را هدف قرار دهید. بنابراین ، بهتر است قبل از اهدای خدمات / محصولات با افراد آسیب دیده تماس گرفته و از روند کار آنها اطمینان حاصل کنید تا اگر قصد پرداخت هزینه را دارید ، حسابداری را انجام داده و بدانید که این قسمت از استراتژی بازاریابی شماست اما نرخ بازده چقدر است.

راهکار دوم: پست‌های تبلیغاتی

در این راه حل ، شما از فرد آسیب دیده مبلغ مشخصی می خواهید تا محصولات / خدمات شما را به زبان مخاطبان خود معرفی کند و کانال انتشار باید رسانه خود او باشد. به عنوان مثال ، برنامه Danro با ضبط ویدئویی از خود در شهر و انتشار آن در صفحه اینستاگرام ، اینفلوئنسرها را برای پیگیری فعالیت های بازاریابی دیجیتال خود انتخاب کرد. یکی از این فیلم ها را تماشا کنید:

راهکار سوم: انگیزه و تخفیف

اگر می خواهید هدیه ای برای اینفلوئنسر ارسال کنید و شاید مبلغی که پرداخت کرده اید / می تواند نرخ بازده را راحت تر افزایش دهد ، بهترین راه این است که به طور خاص برای مخاطبان خود تهیه کنید یک برنامه تشویقی تنظیم کنید. بسیاری از مارک های دیجیتالی که راه حل هایی را انتخاب می کنند ، می توانند از محصولات / خدمات خود با استفاده از کد تخفیف اختصاصی چشمگیر استفاده کنند. اگر قصد استفاده از این استراتژی را دارید ، می توانید به الهامات خلاقانه تری نیز فکر کنید. اینفلوئنسرها معمولاً مخاطبان خود را به خوبی می شناسند – حداقل از نظر شناختی صاحبان نام تجاری میزبان آنها هستند – بنابراین بهتر است از بازخورد آنها برای طراحی یک مدل موفق استفاده کنید.

نکته مهم این است که طرح اقناعی شما ارزش واقعی را برای ایجاد انگیزه در مخاطب برای استفاده از محصولات / خدمات ارائه می دهد و مهمتر از همه ، شما هرگز طرحی را ارائه نمی دهید که به برند شما ارائه دهد کامل نمی شود فست فود و ماماها برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطب ، کد تخفیف ۲۰٪ ارائه می دهند:

بازاریابی تاثیرگذار Influencer Marketing

راهکار چهارم: برگزاری مسابقه به داوری اینفلوئنسر ها

اگر می خواهید بین استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود و بازاریابی تأثیرگذار یک راه میانه پیدا کنید و می خواهید این دو فعالیت بازاریابی را با هم ادغام کنید ، و اگر برای شما مهم است که مردم در مورد نام تجاری شما صحبت کنند و در رسانه های اجتماعی از آن صحبت کنند اگر با آن درگیر شوید ، راه حل چهارم برای شما مناسب است. در این راه حل ، می توانید یک مسابقه طراحی کنید تا افراد بتوانند از عکس ها ، فیلم ها ، متن ها ، هشتگ ها و … مربوط به نام تجاری شما در شبکه های اجتماعی استفاده کنند و سپس شرکت کنندگان را تحت تأثیر قرار دهند. محبوبیت آنها می تواند به برند شما کمک کند ، جوایز مورد توجه مخاطبان طبقه بندی شده بر اساس انتخاب و تأثیر برند شما. در بسیاری از این مسابقات ، شخص تأثیرگذار برای برنده شدن جایزه خود وارد مسابقه می شود ، این کار را می توان به دعوت برند شما نیز انجام داد تا هیجان رقابت را برای مخاطبان افزایش دهد.

دیجی کالا برای معرفی و ارتقا services خدمات جدید خود در زمینه کتاب ، مسابقه کتاب هایکو را برگزار کرده است. در این ویدئو مسابقه ای را که به قضاوت مهدی پاکدل ، بزرگمهار حسین پور و مهراب قاسم خانی برگزار شده و از این پروژه استقبال کرده است ، مشاهده کنید:

راهکار پنجم: حضور جمعی از اینفلوئنسر ها یا مسابقه حضوری

مشاغل مانند رستوران ها ، کافه ها و بسیاری از مارک های دیگر از حضور تأثیرگذاران در یک رویداد ، مسابقه یا رویداد کوچک بهره مند می شوند. افتتاحیه کافه Zuhair و مسابقه آشپزی Wasabi چند نمونه از صدای این محلول است. در مسابقه واسابی ، چندین نفوذگر اینستاگرام برای پخت سوشی دعوت شدند ، دو نفره به رقابت پرداختند و مردم می توانستند برای رأی دادن به رستوران بیایند. اگر تجارت شما در استراتژی بازاریابی خود از رویدادهای رو در رو استفاده می کند ، می توانید با دعوت از افراد با نفوذ به کانال خود و پوشش حاشیه های رویداد ، به برند خود کمک کنید.

بازاریابی تاثیرگذار Influencer Marketing

راهکار ششم: ادغام با بازاریابی محتوایی

اگر فرد با نفوذی در زمینه آموزش در موضوعی فعال باشد که محصولات / خدمات شما می توانند در آن نقش داشته باشند ، بنابراین می توانید بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای خود را بر اساس آموزه های آن تشکیل دهید. فرض کنید برند شما در تجارت مواد غذایی است و اثر آن در صنعت پخت و پز است. همچنین می توانید با استفاده از بودجه های بازاریابی از شما بخواهید که در طول آموزش غذا از محصولات غذایی مارک خود استفاده کنید. بهترین مثال از این راه حل توسط Daily rand انجام شد. این مارک بینندگان را در هنگام فیلم آموزشی یک دقیقه ای غذا در اینستاگرام ، بینندگان را به استفاده از وسایل خود ترغیب کرد. فیلم زیر یکی از فیلم های تولید شده در صفحه اینستاگرام اثر است:

انواع اینفلوئنسرها بر حسب میزان فالوئرها:

  • مگا اینفلوئنسرها
  • ماکرو اینفلوئنسرها
  • میکرو اینفلوئنسرها
  • نانو اینفلوئنسرها

مگا اینفلوئنسرها

مگا اینفلوئنسرها کسانی هستند که تعداد زیادی دنبال کننده یا دنبال کننده دارند. در حالی که هیچ قانون مشخصی برای تعداد پیروان این افراد وجود ندارد ، یک عقیده عمومی وجود دارد که مگا اینفلوئنسرها حداقل یک میلیون پیرو در بستری دارند که در آن فعالیت می کنند.

بسیاری از تأثیرگذارهای بزرگ در خارج از دنیای آنلاین به شهرت رسیده اند. به عنوان مثال ، ستارگان فیلم ها ، ورزش ها ، موسیقی یا نمایش های تلویزیونی. اما برخی از آنها با فعالیت های آنلاین در شبکه های اجتماعی نیز به شهرت رسیده اند.

فقط مارک های بزرگ برای اهداف موثر بازاریابی به م -ثر نفوذها مراجعه می کنند زیرا خدمات آنها گران است. مبتلایان به مگا معمولاً نمایندگانی برای انجام کار خود دارند.

ماکرو اینفلوئنسرها

تأثیرگذارهای کلان یک گام عقب از تأثیرگذارهای بزرگ است و به عنوان بازاریاب تأثیر ، احتمالاً دسترسی به آنها بیشتر است. تأثیرگذاران کلان معمولاً حدود ۴۰،۰۰۰ تا ۱ میلیون پیرو دارند. در این گروه دو نوع افراد وجود دارد. یا افراد نسبتاً مشهوری که هنوز به عنوان مشاهیر بزرگ شناخته نمی شوند و یا افراد حرفه ای موفقی از دنیای آنلاین که تعداد قابل توجهی و بیش از حد پیروان را به خود جلب کرده اند. این دسته دوم به طور کلی جایگزین مناسب و م moreثرتری برای بازاریابی شرکتی است.

تأثیرگذاران کلان به طور کلی ویژگی های خوبی در کار خود دارند و در افزایش آگاهی از برند موفق هستند. تعداد این افراد بیشتر از تأثیرگذارهای بزرگ است ، بنابراین برای مارک ها آسان است کسی را پیدا کنند که آماده کار در میان آنها باشد. همچنین برقراری ارتباط با آنها نسبتاً آسان است.

شما فقط باید آنچه را که نسبت به دیگران ارائه می دهید بیشتر تشخیص دهید. برخی از این افراد با پیروانی که خریداری کرده اند به این مهم دست یافته اند.

میکرو اینفلوئنسرها

میکرو اینفلوئنسرها افراد عادی هستند که با توجه به دانش خود در یک زمینه شهرت نسبی پیدا کرده اند. به طور کلی در منطقه ای که در آن فعالیت می کنند طرفداران زیادی دنبال می کنند و طرفداران بیشتری پیدا می کنند. البته فقط تعداد پیروان نیستند که به تأثیرگذاران خرد اعتبار می دهند ، بلکه اعتبار آنها به میزان تعامل و تعامل آنها با پیروانشان بستگی دارد.

اگرچه نظرات در این زمینه متفاوت است ، شما می توانید کسانی را که دارای افراد تأثیرگذار با یک هزار تا ۴۰ هزار پیرو هستند ، در نظر بگیرید.

میکرو آنفلوئنسرها حتی ممکن است ندانند که نام تجاری قبل از شرکای تجاری با آنها وجود دارد. در این صورت ، کسب و کار ابتدا باید ارزش خود را به تأثیرگذار کوچک اعلام کند. تأثیرات میکرو روابط خوبی با طرفداران خود ایجاد می کند و آنها دوست ندارند به این روابط آسیب برسانند. بنابراین این مسئله می تواند حساسیت بین این تأثیرگذاران و مارک هایی باشد که می خواهند با آنها کار کنند.

برخی از ریز تأثیرات خوشحال خواهند شد اگر یک مارک را به صورت رایگان تبلیغ کنند. انتظار می رود دیگران هزینه آن را پرداخت کنند. علی رغم قیمت ، بعید به نظر می رسد که یک میکرو اینفلوئنسر بخواهد به دلیل داشتن مارک “نامناسب” مخاطبان خود را جذب کند یا مخاطبان خود را از دست بدهد.

ماهیت اثر تغییر است. میکرو نفوذها روز به روز محبوب تر می شوند. با کمک دنیای آنلاین برخی از افراد ناشناس در حال حاضر به عنوان افراد مشهور شناخته می شوند. این امر خصوصاً در مورد نسل Z بیشتر صدق می کند ، که بیشتر از تماشای تلویزیون یا رفتن به سینما یا سالن ورزشی به اینترنت می پردازد.

میکرو اینفلوئنسرها تأثیرات بزرگی در آینده دارند. اینترنت مسائل عمده در رسانه ها را به موضوعات کوچکتر تقسیم کرده است. بنابراین با هر موضوعی که کار می کنید ، قطعاً یک گروه در فیس بوک یا صفحه ای در Pinterest پیدا خواهید کرد که به آن موضوع اختصاص دارد. و در این گروه ها و صفحات کوچک است که تأثیرگذاران خرد خود را به عنوان تأثیرگذار واقعی معرفی می کنند.

نانو اینفلوئنسرها

جدیدترین انواع تأثیرات تحت عنوان اثرات نانو شناسایی می شوند. این افراد تعداد کمی پیرو دارند ، اما قصد دارند در زمینه خاصی مهارت و مهارت داشته باشند. در بسیاری از موارد ، پیروان تحت تأثیر نانو کمتر از هزار نفر دارند ، اما پیروان آنها مشتاق شنیدن نظرات یا همکاری با آنها هستند.

در حالی که بسیاری از مارک ها می توانند تأثیرات نانو را کاهش دهند ، اما می توانند برای مشاغل تولید محصولات ویژه بسیار مثر باشند.

و برای بسیاری از شرکت ها ، نانو اینفلوئنسرها فاقد تأثیر در ارائه نام تجاری خود هستند ، آنها ارزان هستند و پیروان آنها دائماً در حال نوسان هستند ، اما بسیاری از مشاغل مخاطبان زیادی برای دسترسی به مخاطبان گسترده تر دارند. از اثرات نانو باید به تعداد استفاده شود.

۴ نکته‌ی تکمیلی در اینفلوئنسر مارکتینگ

قدرت نفوذ اینفلوئنسر ها بر نظر مردم

در حال حاضر ، اینستاگرام کانال اصلی بازاریابی تأثیرگذار با نفوذ در ایران است و برندها هنوز علاقه ای به شبکه های اجتماعی دیگر ندارند. اگر محصول خاصی دارید ، قدرت توییتر را از دست ندهید. اکثر مدلهای سوم با نفوذ ایران در توییتر عبارتند از: کارشناسان بخش دیجیتال و رهبران فکری. شما می توانید از تأثیر آنها بر روی مردم برای محصولات / خدمات خود استفاده کنید. البته ، در بیشتر موارد ، این اظهار نظرها در مورد کیفیت محصول تحت تأثیر و نقش مفید آن در حوزه تخصصی آنها وجود دارد و پیشنهاد برای تخصیص بودجه برای تبلیغات ، حداقل در ایران ، هنوز یک پیشنهاد رایج نیست.

از اینفلوئنسر های محلی غافل نشوید!

اگر محصولات / خدمات شما مربوط به شهر یا منطقه خاصی است ، حتماً موقعیت جغرافیایی مخاطبان را در نظر بگیرید. اگر یک برنامه اتومبیل آنلاین برای یک شهر خاص منتشر کرده باشید ، تأثیرگذارانی که در تهران زندگی می کنند سفیران خوبی برای این مرحله از بازاریابی شما نخواهند بود.

مراقب نظرات منفی اینفلوئنسر ها باشید

رضایت بیشتر که می تواند در طول فعالیت های بازاریابی تحت تأثیر قرار گیرد ، عدم رضایت و بازخورد منفی در مورد نام تجاری شما ، محصولات / خدمات شما می تواند برای برند شما مشکل ساز شود. مدیر شبکه های اجتماعی شما همیشه باید مراقب مواردی از این دست باشد و به تیم بازاریابی بگویید اگر اطلاعات منفی در مورد برند شما وجود دارد ، می توانید درباره آن فکر کنید.

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را آنالیز کنید

مانند سایر فعالیت های بازاریابی داده ، از ارزش داده ها و تجزیه و تحلیل و بهبود کارزار خود بهره مند شوید. هیچ فعالیت بازاریابی دیجیتال نباید بدون بررسی شاخص های موفقیت و بهینه سازی در طول زمان انجام شود. این مدل بازاریابی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ابتدا شاخص ها را تعریف کنید و در هر مرحله از تأثیر تأثیرگذار ، ارقام را به دقت دنبال کنید و تغییرات لازم را برای نتایج بهتر ایجاد کنید. در آخر ، از وب سایت Tegro به پلتفرم بازاریابی Tegro Influencer بازدید کنید.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *