×
خانه » دسته‌بندی نشده » آشنایی با بازاریابی داده‌محور
08 نوامبر 2020

آشنایی با بازاریابی داده‌محور

داده ها با ارزش ترین دارایی ما در عصر دیجیتال است. با کمک داده های جمع آوری شده از مخاطبان و اطلاعاتی که از این داده ها استخراج می کنیم ، می توان استراتژی های بازاریابی را بهبود بخشید ، اصلاح یا تقویت کرد و در نهایت بهترین راه برای بهبود تجارت را در نظر گرفت.

به دلیل گسترش و رشد فعالیت های بازاریابی دیجیتال ، استفاده همزمان از همه ترفندهای بازاریابی غیرممکن است. حتی اگر بتوان همزمان از همه این ترفندها استفاده کرد ، برخورد کورکورانه با همه آنها درست نیست. انتخاب یک استراتژی مناسب برای مخاطب و موقعیت شغلی مناسب اولین قدم برای موفقیت است.

یک مدیر بازاریابی دیجیتال خوب وظیفه دارد بهترین استراتژی های بازاریابی را شناسایی و به کار گیرد. اما چگونه می توان فهمید که کدام استراتژی برای تجارت شما بهتر است؟ بازاریابی مبتنی بر داده به این س answersال پاسخ می دهد. در این پست ، ما قصد داریم در مورد بازاریابی مبتنی بر داده ، دلایل اهمیت و مزایای آن در دنیای تبلیغات ، تکنیک های لازم برای بازاریابی مبتنی بر داده و یک نمونه موفق از اجرای آن صحبت کنیم.

بازاریابی داده‌محور چیست؟

استراتژی‌ها بازاریابی مبتنی بر داده

برای تصمیم گیری بهتر و ارائه بهترین محتوا و تبلیغات ، باید شناخت کاملی از مخاطبان هدف خود داشته باشیم. باید بدانیم آنها چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند ، چه نوع پیام و محتوایی آنها را برای دیدن آنها ترغیب می کند و بیشترین بازخورد را در کدام کانال ارسال می کنند. داده های حاصل از تعامل با مشتریان و مطالعه رفتار آنها تا زمانی که تجزیه و تحلیل نشوند ، بی ارزش هستند. با تجزیه و تحلیل این داده ها ، می توان اطلاعات ارزشمندی مانند انگیزه ها ، خواسته ها و ترجیحات مشتریان را بدست آورد و برای بهبود موقعیت تجاری استفاده کرد. بازاریابی مبتنی بر داده از این اطلاعات برای تدوین بهترین استراتژی استفاده می کند.

بازاریابی مبتنی بر داده روشی برای بازاریابی است که در آن داده های بدست آمده از تعامل با مشتریان و مطالعه رفتار آنها تحلیل شده و اولویت ها ، نیازها و ترجیحات آنها شناسایی می شود. در این روش بازاریابی ، ما به دنبال بهینه سازی و هدف قرار دادن رسانه ها و ارسال پیام های مرتبط و موثر به جامعه هدف خود هستیم. با کمک اطلاعات ارزشمند داده محور ، می توانیم استراتژی های بازاریابی خود را بهبود بخشیم و به آرمان های مشتری خود نزدیک شویم. این ممکن است راهی باشد که در نهایت درآمد و سود ما را چند برابر کند.

امروزه بسیاری از شرکت ها و سازمان ها روش های سنتی بازاریابی را جایگزین بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر داده کرده اند و با کمک آن در حال رشد هستند. اگر تا به حال در برابر پیوستن به جریان های داده محور مقاومت کرده اید و به استراتژی های بازاریابی مبتنی بر داده نپرداخته اید ، وقت آن است که او را کنار بگذارید. چرا؟

چرا بازاریابی داده‌محور؟

چرا بازاریابی داده‌محور؟

هدف اصلی بازاریابی در مرحله اول جذب مشتری و در مرحله بعدی حفظ آنها است. برای جذب مشتری و تبدیل او به مشتری دائمی ، باید بدانیم که او چه فکر می کند ، چه می خواهد و در نهایت چه عواملی ممکن است رفتار او را تغییر دهد. شرکتی که بتواند به این سوالات پاسخ دهد و استراتژی های خود را بر این اساس تدوین کند ، شانس موفقیت بیشتری دارد.

در بازاریابی مبتنی بر داده ، محتوا ، تبلیغات و استراتژی باید براساس تجزیه و تحلیل رفتار ، نیازها و ترجیحات مخاطبان بهینه شود. انتخاب بهترین محتوا و کانال تبلیغاتی مهمترین اصل در فرایند بهینه سازی مبتنی بر داده است. زیرا ارائه محتوای شخصی و تبلیغات برای مخاطبان هدف ، راه را برای دستیابی به نتایج مطلوب هموار می کند.

از توضیحات بالا می توان دریافت که پیشرفت بازاریابی مبتنی بر داده هم به سود شرکت ارائه دهنده محصول یا خدمات است و هم به نفع مشتریان. زیرا هر دو طرف به اهداف و خواسته های خود خواهند رسید و از این تعامل تجربه خوبی کسب خواهند کرد. به همین دلایل ، ما بازاریابی و تبلیغات داده محور را به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین تحولات در دنیای بازاریابی دیجیتال می شناسیم.

مزایای بازاریابی داده‌محور

مزایای بازاریابی داده‌محور

تاکنون دریافتیم که بازاریابی مبتنی بر داده و تبلیغات داده محور روشهای نسبتاً جدید و بسیار موثری هستند که می توانند تأثیر بسزایی در تعداد مخاطبان و مشتریان شما داشته باشند. اما مزایا و معایب این روش چیست؟ چرا روش های سنتی بازاریابی دیجیتال را انتخاب کنیم؟

۱- به حداقل رساندن اقدامات بی اثر

با پیروی از اصول بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر داده ها و کسب اطلاعات درباره خواسته ها و ترجیحات مخاطبان خود ، اقدامات بی اثر ، تبلیغات بی اثر و محتوای غیرضروری را حذف یا به حداقل می رسانیم. با این کار می توانید در هزینه های جاری و مصرف انرژی نیروی کار صرفه جویی کنید.

۲- هدف گذاری دقیق

تبلیغات و محتوا باید برای مخاطبان محصول یا خدمات شما قابل مشاهده باشد. تأمین این موارد به همه فقط سرمایه و انرژی را هدر می دهد. قرار است بازاریابی و تبلیغات داده محور این هدر رفت را به حداقل برساند و تاکنون آنها در دستیابی به این هدف موفق بوده اند.

۳- شخصی سازی محتوا و پیام های تبلیغاتی

دوران انتشار تبلیغات یکسان برای همه مخاطبان به پایان رسیده است و ما باید آنها را با کمک فناوری و ابزار جدید شخصی سازی و بی نظیر کنیم. طبق اصول بازاریابی مبتنی بر داده ، هرگونه محتوا یا پیام تبلیغاتی باید براساس داده های به دست آمده از مخاطبان بهینه و شخصی سازی شود. شخصی سازی محتوا و پیام های تبلیغاتی همان مزیت بازاریابی و تبلیغات داده محور است که دید و فروش شما را چند برابر می کند.

تاکنون درمورد چه ، مزایا و اهمیت بازاریابی مبتنی بر داده صحبت کرده ایم و ارزش داده ها را از مخاطبین درک می کنیم. حرکت به سمت بازاریابی مبتنی بر داده و ایجاد کمپین های مبتنی بر این امر نه چندان پیچیده است و نه نیاز به دانش و الزامات نامتعارف دارد. هنگامی که می توانید داده ها را بدست آورید ، آنها را تجزیه و تحلیل کنید و بهترین استراتژی را بر اساس نتایج انتخاب کنید ، کافی است. در اینجا برخی از مهمترین تکنیک های بازاریابی مبتنی بر داده وجود دارد که به موفقیت بیشتر مبارزات شما کمک می کند:

مهم‌ترین تکنیک‌های بازاریابی داده‌محور

شناسایی پربازده‌ترین کانال‌های تبلیغاتی

شناسایی پربازده‌ترین کانال‌های تبلیغاتی

هزینه استفاده از هر کانال تبلیغاتی مقدار مشخصی از بودجه ، زمان و انرژی شماست. به همین دلیل ، تبلیغ همزمان همه کانال های بازاریابی همیشه ضروری و مقرون به صرفه نیست. به عنوان مثال ، اشتغال همزمان به بازاریابی در شبکه های اجتماعی ، بازاریابی از طریق ایمیل ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی در موتور جستجو و استفاده از تبلیغات بنری یا ویدیویی در سایت ها یا برنامه های کاربردی تلفن همراه به انرژی ، زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. اما بازگشت سرمایه لزوماً برای پرداخت هزینه ها کافی نخواهد بود. در چنین شرایطی چه باید کرد؟

بازاریابی مبتنی بر داده می خواهد کانال های تبلیغاتی را پیدا کنید که بیشتر مخاطبان و مشتریان شما از آنها می آیند. این کانال ها بیشترین بازده ، بازده سرمایه گذاری و تولید سرب را برای شما دارند. آنها همچنین نیاز به توجه ، انرژی و بودجه بیشتری دارند.

آیا تبلیغات شما بهینه است؟

تکنیک‌های لازم برای بازاریابی داده‌محور

اگر تصمیم دارید ارزان آن را انجام دهید و پهنای باند کم را به خطر بیندازید ، خود را گول می زنید. ری ارزش این را ندارد که از تبلیغات بنری یا ویدیویی در صفحات وب یا برنامه های تلفن همراه استفاده کنید ، به شرطی که مورد علاقه محصول شما نباشد. جذابیت تبلیغات ، ارائه آن به مخاطب هدف ، نمایش به موقع و قرار دادن تبلیغات در مکان مناسب برخی از نکاتی است که بر ورود یا عدم ورود افراد به سفر مشتری تأثیر دارد.

علاوه بر این ، الگوریتم های بهینه سازی برای تبلیغات و نوع نیاز مشتری دائماً در حال تغییر است. بنابراین بهتر است شرکتی را برای تبلیغات انتخاب کنید که دائماً استراتژی های تبلیغاتی خود را بر اساس بازاریابی مبتنی بر داده به روز کند.

البته هرگز به امید یک شرکت تبلیغاتی کمپین خود را رها نکنید. بازاریابی مبتنی بر داده مستلزم ارزیابی و مقایسه آمار ارائه شده توسط این شرکت با داده هایی است که به دست آورده اید. برای این مقایسه باید بدانید که چه تعداد از تبلیغات شما بازدید شده است؟ چند نفر از کانال تبلیغات با تجارت شما آشنا هستند؟ چند درصد از این مخاطبین وارد سفر مشتری شده اند؟ در آخر ، با بررسی دقیق نتایج و برآورد هزینه و درآمد تبلیغات ، به این سوال پاسخ دهید که آیا تبلیغات تبلیغاتی شما مقرون به صرفه است یا خیر!

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

ارائه محتوای شخصی‌سازی شده

ارائه محتوای شخصی‌سازی شده

کالاها یا خدمات شما ممکن است هزاران بیننده داشته باشد. هر یک از این مخاطبان افرادی با ارزش ها ، ترجیحات ، افکار و نیازهای مختلف هستند. به همین دلیل ، استفاده از یک وب سایت ثابت با همان محتوا یا طرح مشابه برای همه مخاطبین لزوما شما را به نتیجه مطلوب نمی رساند.

این یکی از مزیت های بازاریابی مبتنی بر داده است که می گوید همانطور که تبلیغات شخصی به تبلیغات سنتی ارجح هستند ، بهتر است متناسب با نیازها و ترجیحات مخاطبان ، محتوا ، طرح و پیشنهادات وب سایت را تغییر دهیم. وب سایتی که با ارزش های مخاطب همسو باشد روند جذب و تبدیل او به مشتری را تسریع و تسهیل می کند.

شخصی سازی داده محور وب سایت باید مبتنی بر پاسخ دادن به س questionsالاتی باشد که به ما کمک می کند مخاطبان خود را بهتر درک کنیم. به عنوان مثال ، شما باید بدانید که گیرنده محصول یا خدمات شما چه کسی است. چند سالشه؟ او در کدام شهر زندگی می کند؟ او در کدام منطقه زندگی می کند؟ چه چیزی برای یافتن به وب سایت شما آمده است؟ و …

جمع آوری و تجزیه و تحلیل این داده ها به شما کمک می کند وب سایت خود را بهتر شخصی سازی کرده و تعامل را افزایش دهید. افزایش تعامل مخاطبان ، ورود آنها به کانال مشتری و گذراندن تمام مراحلی که مشتری بالقوه را به مشتری واقعی تبدیل می کند ، دقیقاً نتیجه مطلوبی است که همه مشاغل به دنبال آن هستند.

یک مثال از بازاریابی داده محور در دنیای واقعی

مثال از بازاریابی داده محور در دنیای واقعی

امروزه بسیاری از شرکت ها روش های قدیمی بازاریابی را با بازاریابی مبتنی بر داده جایگزین می کنند. به عنوان مثال ، برنامه های نصب شده بر روی تلفن های همراه در هر زمان و با هر تعامل داده ای را از مخاطب دریافت می کنند. این داده ها حاوی اطلاعات ارزشمندی است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا رونق کسب و کار را دو چندان کند. Spotify یکی از موفق ترین نمونه های این شرکت ها است.

Spotify یک برنامه موسیقی محبوب است که برای جذب و حفظ مشتری از بازاریابی محتوا و داده محور استفاده می کند. او براساس داده هایی که در اختیار دارد ، لیست های پخش را که حدس می زنید دوست دارید ، توصیه می کند. سلیقه موسیقی شما ، روندهای دنیای موسیقی ، علایق افرادی که دنبال می کنید ، فصلی که در آن هستیم و زمان بازدید از برنامه همه از عواملی هستند که بر پیشنهادات Spotify تأثیر می گذارند.

Spotify با پیشبرد تکنیک های بازاریابی داده محور ، محتوای خود را با هر یک از مخاطبان خود تطبیق می دهد. به عنوان مثال ، هر شخص در پایان سال یک لیست پخش منحصر به فرد به نام Year of خواهد داشت. این لیست پخش شخصی با تجزیه و تحلیل داده ها در مورد رفتار ، ترجیحات و علایق مخاطب ساخته می شود.

استفاده از بازاریابی مبتنی بر داده و ارائه ویژگی ها و خدمات کاربرپسند یکی از مهمترین دلایل برتری Spotify بر سایر رقبا و محبوبیت آن در بین کاربران است.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *