×
خانه » مقالات دیجیتال مارکتینگ » آشنایی با بازاریابی داده‌محور
05 دسامبر 2020

آشنایی با بازاریابی داده‌محور

داده ها گرانبهاترین سرمایه ما در عصر دیجیتال است. با کمک داده های جمع آوری شده از مخاطبان و اطلاعاتی که از این داده ها استخراج می کنیم ، می توان استراتژی های بازاریابی را بهبود بخشید ، کمال یا تقویت کرد و در نهایت بهترین راه برای بهبود تجارت را اتخاذ کرد.

به دلیل گسترش و رشد فعالیت های بازاریابی دیجیتال ، استفاده همزمان از همه تکنیک های بازاریابی غیرممکن است. حتی اگر همه این تکنیک ها به طور همزمان قابل استفاده باشند ، نمی توان کورکورانه با آنها برخورد کرد. انتخاب استراتژی مناسب متناسب با مخاطب و موقعیت شغلی ، اولین قدم برای موفقیت است.

وظیفه یک مدیر خوب بازاریابی دیجیتال تعیین و بکارگیری بهترین استراتژی بازاریابی است. اما چگونه می توان قضاوت کرد که کدام استراتژی برای تجارت شما بهتر است؟ بازاریابی مبتنی بر داده می تواند به این سوال پاسخ دهد. در این مقاله ، ما به بازاریابی مبتنی بر داده ، دلایل اهمیت و مزایای آن در صنعت تبلیغات ، تکنیک های لازم برای بازاریابی مبتنی بر داده و نمونه هایی از اجرای موفقیت آمیز خواهیم پرداخت.

بازاریابی مبتنی بر داده چیست؟

استراتژی‌ها بازاریابی مبتنی بر داده

برای تصمیم گیری بهتر و ارائه بهترین محتوا و تبلیغات ، باید شناخت کاملی از مخاطبان هدف داشته باشیم. باید بدانیم آنها چه کسانی هستند ، چه ویژگی هایی دارند ، چه نوع پیام ها و محتوایی آنها را برای دیدن آنها ترغیب می کند و در کدام کانال بیشترین بازخورد را دارند. داده هایی که با مشتری ارتباط برقرار می کنند و رفتار آنها را مطالعه می کنند تا زمان تجزیه و تحلیل ارزش ندارند. با تجزیه و تحلیل این داده ها ، می توان اطلاعات ارزشمندی مانند انگیزه ها ، خواسته ها و ترجیحات مشتری را بدست آورد و برای بهبود شرایط کسب و کار استفاده کرد. بازاریابی مبتنی بر داده از این اطلاعات برای توسعه بهترین استراتژی استفاده می کند.

بازاریابی مبتنی بر داده یک روش بازاریابی است که در آن داده های حاصل از تعامل با مشتریان و مطالعه رفتار آنها تجزیه و تحلیل می شود و اولویت ها ، نیازها و ترجیحات آنها تعیین می شود. در این روش بازاریابی ، ما به دنبال بهینه سازی و موقعیت یابی رسانه ها و ارائه اطلاعات مرتبط و م toثر به جوامع هدف خود هستیم. با داشتن اطلاعات ارزشمند داده محور ، می توانیم استراتژی بازاریابی خود را بهبود بخشیم و به آرمان های مشتریان خود نزدیک شویم. این ممکن است راهی باشد که در نهایت درآمد و سود خود را دو برابر کنیم.

امروزه بسیاری از شرکت ها و سازمان ها روش های سنتی بازاریابی را جایگزین بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر داده کرده و با کمک آنها به توسعه خود ادامه داده اند. اگر شما هرگز از پیوستن به جریان داده محور خودداری کرده اید و به استراتژی بازاریابی مبتنی بر داده نپرداخته اید ، وقت آن است که او را ترک کنید. چرا؟

چرا بازاریابی مبتنی بر داده؟

چرا بازاریابی داده‌محور؟

هدف اصلی در مرحله اول بازاریابی جذب مشتری و در مرحله بعدی حفظ مشتری است. برای جذب مشتری و تبدیل آنها به مشتری دائمی ، باید افکار ، نیازهای او و در نهایت اینکه چه عواملی می توانند رفتار او را تغییر دهند ، درک کنیم. شرکتهایی که بتوانند به این سوالات پاسخ دهند و براساس آنها استراتژی تدوین کنند ، احتمال موفقیت آنها بیشتر است.

در بازاریابی مبتنی بر داده ، محتوا ، تبلیغات و استراتژی ها باید براساس تجزیه و تحلیل رفتار ، نیازها و ترجیحات مخاطبان بهینه شوند. در فرآیند بهینه سازی مبتنی بر داده ، انتخاب بهترین محتوا و کانال های تبلیغاتی مهمترین اصل است. با ارائه محتوای شخصی و تبلیغات به مخاطبان هدف ، راه را برای دستیابی به نتایج مطلوب هموار می کند.

از توضیحات بالا ، می توانیم درک کنیم که توسعه بازاریابی مبتنی بر داده برای شرکت هایی که محصولات یا خدمات را ارائه می دهند و همچنین مشتریان مفید است. زیرا هر دو طرف به اهداف و آرزوهای خود خواهند رسید و از این تعامل تجربه خوبی کسب خواهند کرد. به همین دلایل ، ما تشخیص می دهیم که بازاریابی و تبلیغات داده محور یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین تحولات در زمینه بازاریابی دیجیتال است.

مزایای بازاریابی مبتنی بر داده

مزایای بازاریابی داده‌محور

تاکنون دریافتیم که بازاریابی مبتنی بر داده و تبلیغات داده محور روش های نسبتاً جدیدی و بسیار م veryثر است که می تواند تأثیر بسزایی در مخاطبان و تعداد مشتریان شما بگذارد. اما مزایا و معایب این روش چیست؟ چرا یک روش بازاریابی دیجیتال سنتی تر انتخاب می کنیم؟

۱- اقدامات بی اثر را کاهش دهید

با پیروی از اصول بازاریابی و تبلیغات داده محور و به دست آوردن اطلاعاتی درباره خواسته ها و ترجیحات مخاطبان ، می توان عملیات نامعتبر ، تبلیغات نامعتبر و محتوای غیرضروری را حذف یا کاهش داد. با این کار می توانید در هزینه های عملیاتی و مصرف انرژی کارمندان صرفه جویی کنید.

۲- موقعیت یابی دقیق

تبلیغات و محتوا باید برای مخاطبان محصول یا خدمات شما قابل مشاهده باشد. ارائه این اطلاعات به همه فقط باعث اتلاف پول و انرژی می شود. اعتقاد بر این است که بازاریابی و تبلیغات داده محور این هدر رفت را به حداقل می رساند و تاکنون آنها با موفقیت به این هدف رسیده اند.

۳- شخصی سازی محتوا و اطلاعات تبلیغاتی

دوران انتشار تبلیغات یکسان برای همه مخاطبان به پایان رسیده است ، ما باید آن را شخصی سازی کرده و با کمک فناوری ها و ابزارهای جدید آن را بی نظیر کنیم. طبق اصل بازاریابی مبتنی بر داده ، هرگونه محتوا یا پیام تبلیغاتی باید براساس داده های به دست آمده از مخاطبان بهینه و شخصی سازی شود. پیام های تبلیغاتی محتوای شخصی و پیام های تبلیغاتی همان مزایای بازاریابی و تبلیغات داده محور را دارند و به این ترتیب دید و فروش شما را دو چندان می کنند.

تاکنون ، ما در مورد مزایا ، مزایا و اهمیت بازاریابی مبتنی بر داده بحث کرده و ارزش داده ها را از مخاطبین درک کرده ایم. حرکت به سمت بازاریابی داده محور و ایجاد فعالیت های بازاریابی بر اساس آن نه خیلی پیچیده است و نه نیاز به دانش و الزامات نامتعارف دارد. پس از بدست آوردن داده ها ، کافی است آنها را تجزیه و تحلیل کرده و بهترین استراتژی را بر اساس نتایج انتخاب کنید. در اینجا برخی از مهمترین تکنیک های بازاریابی مبتنی بر داده وجود دارد که می تواند به موفقیت بیشتر مبارزات شما کمک کند:

مهمترین فناوری بازاریابی مبتنی بر داده
موثرترین کانال تبلیغاتی را پیدا کنید

شناسایی پربازده‌ترین کانال‌های تبلیغاتی

هزینه استفاده از هر کانال تبلیغاتی مقدار مشخصی از بودجه ، زمان و تلاش است. بنابراین ، ارتقا all همزمان همه کانالهای بازاریابی همیشه ضروری و مقرون به صرفه نیست. به عنوان مثال ، مشارکت در بازاریابی شبکه های اجتماعی ، بازاریابی از طریق ایمیل ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی در موتورهای جستجو و استفاده همزمان از تبلیغات بنر یا ویدیو در سایت ها یا برنامه های تلفن همراه به انرژی ، زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. اما بازگشت سرمایه ممکن است برای تأمین هزینه کافی نباشد. در این شرایط چه باید کرد؟

بازاریابی مبتنی بر داده می خواهد کانال های تبلیغاتی را پیدا کنید که بیشتر مخاطبان و مشتریان از آنجا می آیند. این کانال ها بالاترین بازده ، بازگشت سرمایه و مشتریان بالقوه را برای شما به ارمغان می آورند ؛ همچنین به توجه ، انرژی و بودجه بیشتری نیاز دارند.

آیا تبلیغ شما بهترین است؟

تکنیک‌های لازم برای بازاریابی داده‌محور

اگر تصمیم دارید آن را ارزان بفروشید و در معرض پهنای باند کم باشید ، فقط خود را فریب خواهید داد. تا زمانی که ری محصول شما را به خود جلب نمی کند ، ارزش استفاده از تبلیغات بنر یا تبلیغات ویدیویی در صفحات وب یا برنامه های تلفن همراه را ندارد. جذابیت تبلیغات ، نشان دادن آن به مخاطب هدف ، نمایش به موقع تبلیغات و قرار دادن آن در موقعیت صحیح از جمله عواملی است که بر ورود افراد به سفر مشتری تأثیر می گذارد.

علاوه بر این ، الگوریتم های بهینه سازی تبلیغات و انواع نیازهای مشتری دائماً در حال تغییر هستند. بنابراین ، بهتر است شرکتی تبلیغاتی انتخاب شود که به طور مداوم استراتژی تبلیغاتی خود را بر اساس بازاریابی مبتنی بر داده به روز کند.

البته هرگز امید آژانس های تبلیغاتی را قطع نکنید. بازاریابی مبتنی بر داده ، مستلزم ارزیابی و مقایسه آمار ارائه شده توسط شرکت و داده های به دست آمده است. برای انجام این مقایسه ، باید بدانید که چند تبلیغ مشاهده کرده اید؟ چند نفر در کانال تبلیغات با تجارت شما آشنا هستند؟ چند درصد از این ارتباطات وارد سفر مشتری می شود؟ در آخر ، با بررسی دقیق نتایج و برآورد هزینه های تبلیغات و درآمد تولید شده ، به این سوال پاسخ دهید که آیا تبلیغات تبلیغاتی شما مقرون به صرفه است؟

محتوای شخصی ارائه دهید

کالاها یا خدمات شما ممکن است هزاران بیننده داشته باشد. هر یک از این مخاطبان افرادی با ارزش ها ، ترجیحات ، افکار و نیازهای مختلف هستند. بنابراین ، استفاده از یک وب سایت ثابت با همان محتوا یا طرح مشابه برای همه مخاطبین لزوماً نتایج مطلوبی را به همراه ندارد.

این یکی از مزیت های بازاریابی مبتنی بر داده است. می گوید همانطور که تبلیغات شخصی از تبلیغات سنتی بهتر است ، بهتر است متناسب با نیازها و ترجیحات مخاطبان ، محتوا ، طرح و توصیه های وب سایت را تغییر دهید. وب سایتی که مطابق با ارزش مخاطب باشد می تواند روند جذب و تبدیل مشتری را تسریع و تسهیل کند.

شخصی سازی داده محور وب سایت باید بر اساس پاسخ به سوالات باشد تا به ما در درک بهتر مخاطبان کمک کند. به عنوان مثال ، شما باید بدانید که گیرندگان محصولات یا خدمات شما چه کسانی هستند. چند سالشه؟ او در کدام شهر زندگی می کند؟ او کجا زندگی می کند؟ برای پیدا کردن چه چیزی در وب سایت وارد کرده اید؟ و همچنین…

جمع آوری و تجزیه و تحلیل این داده ها به شما کمک می کند وب سایت خود را بهتر شخصی سازی کرده و تعامل را افزایش دهید. مشارکت مخاطبان را افزایش دهید ، آنها را وارد کانال مشتری کنید و به تدریج تمام مراحل را به مشتری های بالقوه تبدیل کنید تا مشتری واقعی شوند. این دقیقاً همان چیزی است که همه شرکت ها انتظار دارند.

نمونه ای از بازاریابی مبتنی بر داده در دنیای واقعی

مثال از بازاریابی داده محور در دنیای واقعی

امروزه بسیاری از شرکت ها روش های قدیمی بازاریابی را با بازاریابی مبتنی بر داده جایگزین کرده اند. به عنوان مثال ، یک برنامه نصب شده بر روی تلفن همراه می تواند داده ها را از یک مخاطب در هر زمان از طریق هر روش تعاملی دریافت کند. این داده ها حاوی اطلاعات ارزشمندی است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا رونق کسب و کار را دو چندان کند. Spotify یکی از موفق ترین نمونه های این شرکت ها است.

Spotify یک برنامه موسیقی محبوب است که از محتوای و بازاریابی مبتنی بر داده برای جذب و حفظ مشتری استفاده می کند. براساس داده های او ، او لیست های پخشی را که فکر می کنید دوست دارید ، توصیه می کند. سلیقه موسیقی شما ، روند در دنیای موسیقی ، علایق افرادی که دنبال می کنید ، فصلی که در آن هستیم و زمان بازدید از برنامه همه عواملی هستند که بر توصیه های Spotify تأثیر می گذارند.

Spotify تکنیک های بازاریابی مبتنی بر داده را پیشرفت داده تا محتوای آن را برای هر مخاطب مناسب سازد. به عنوان مثال ، همه در پایان سال یک لیست پخش منحصر به فرد به نام year of خواهند داشت. این لیست پخش شخصی با تجزیه و تحلیل داده ها در مورد رفتار ، تنظیمات و علایق مخاطب ساخته می شود.

استفاده از بازاریابی مبتنی بر داده و ارائه ویژگی ها و خدمات کاربرپسند یکی از مهمترین دلایل برتری Spotify نسبت به سایر رقبا و محبوبیت در بین کاربران است.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *