×
خانه » مقالات دیجیتال مارکتینگ » آشنایی با بازاریابی با استفاده از موقعیت مکانی
13 نوامبر 2020

آشنایی با بازاریابی با استفاده از موقعیت مکانی

امروزه موبایل دنیای اطراف ما را به تسخیر خود درآورده است و دنیای دیجیتال با سرعتی تغییر می کند که ممکن است برندها نتوانند همگام آن باشند. تجربه کاربری آسان و در دسترس کاربر تلفن همراه ، انتظارات مشتریان را تغییر داده و این تأثیر بسزایی در روابط آنها با مارک های مورد پشتیبانی آنها داشته است. امروزه با توجه به تعدد مارک ها و همچنین تعداد زیاد کاربران موبایل ، صاحبان مشاغل معتقدند که تنها با داشتن یک استراتژی قوی برای افزایش میزان تعامل مشتری با نام تجاری خود می توانند موفق شوند. طبق تحقیقات خرده فروشی اینترنتی ، ۸۳٪ از مصرف کنندگان می خواهند تجربیات شخصی با مارک های مختلف داشته باشند. از طرف دیگر ، بیشتر مصرف کنندگان احساس می کنند ارتباطات بازاریابی که با مشاغل مختلف از طریق دستگاه های تلفن همراه خود دریافت می کنند برای آنها نه مناسب است و نه مفید.

بازاریابی مبتنی بر مکان از طریق بومی سازی و شخصی سازی این مشکل را برطرف می کند و شرکت هایی که از اطلاعات مکان مصرف کننده برای بازاریابی برند خود استفاده نمی کنند با ارائه تجربیات مربوطه یکی از بهترین شانس ها برای ایجاد مشتریانی واقعی و ماندگار است. و ارزش آن را برای مخاطب از دست می دهند.

بنابراین ، در این مقاله ، ما به اهمیت بازاریابی مبتنی بر مکان می پردازیم و همچنین نکاتی را برای داشتن یک بازاریابی مبتنی بر مکان موفق ارائه می دهیم.

تبلیغات در فضای وب سایت های معتبر ایرانی در مدیا

Mediaad به شما کمک می کند تا کمپین های تبلیغاتی تجاری خود را در معتبرترین وب سایت های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل مخاطبان خود قرار دهید.

بازاریابی مبتنی بر مکان چیست؟

بازاریابی مبتنی بر مکان یک استراتژی بازاریابی مستقیم است که در آن بازاریاب ها از مکان دستگاه های تلفن همراه برای اطلاع کاربران در مورد مشاغل نزدیک استفاده می کنند. در واقع ، بازاریابی مبتنی بر مکان به معنای گرفتن اطلاعات از موقعیت جغرافیایی هر مشتری و سپس استفاده از این اطلاعات برای ایجاد تجربه مرتبط تر ، پاسخگو و ارزشمندتر است.

تبلیغات کلاسیک بازاریابی مبتنی بر مکان نیز دارد و عناصر تبلیغاتی مانند بیلبوردها در مناطقی قرار می گیرند که تأثیر بیشتری بر مخاطب دارند. اخیراً ، بازاریابی مبتنی بر مکان مخاطبان و فضای دیجیتال را هدف قرار داده است ، تبلیغات در رسانه های آنلاین و در داخل برنامه ها بر اساس موقعیت آنها. مثلا:

ارسال ایمیل های تبلیغاتی شخصی می تواند باعث شود تا مشتریان پیامی را برای نمایش تخفیف در فروشگاه های مجاور دریافت کنند.
با نزدیک شدن به کافی شاپ با ارسال Push Notification برای آنها ، مردم را به نوشیدن یک فنجان قهوه ترغیب کنید.
و …

به طور کلی ، بازاریابی مبتنی بر مکان نه تنها بر مکان افراد بلکه بر الگوهای حرکتی افراد متمرکز است. افراد معمولاً مجموعه ای از رفتارها را در یک مکان خاص انجام می دهند. شناسایی این الگوهای رفتاری به بازاریابان کمک می کند تا تبلیغات خود را در مکان و زمان مربوطه به افراد مرتبط نشان دهند و در نتیجه تأثیر بیشتری بر مخاطبان خود بگذارند.

بر اساس بودجه بازاریابی موبایل ۲۰۱۶ ، بازاریابی موبایل مبتنی بر مکان می تواند فرصت های جدید و مهیجی را برای بازاریابان ایجاد کند ، به ویژه اگر درست انجام شود. انتخاب روش و زمان مناسب برای بازاریابی مبتنی بر مکان بسیار مهم است زیرا اگر اشتباه انجام شود به تصویر برند آسیب می رساند و علاقه مشتری به آن را کاهش می دهد.

بازاریابی مبتنی بر مکان ، کاربران را ملزم می کند مکان خود را در اختیار بازاریابان قرار دهند ، این امر معمولاً ردیابی مکان برای افراد ناخوشایند است. به عنوان مثال ، برنامه Uber در به روزرسانی اخیر اعلام کرد که از زمان درخواست سفر تا پنج دقیقه پس از سفر ، اعم از باز یا بسته بودن برنامه ، موقعیت کاربران خود را ردیابی می کند تا خدمات بهتری ارائه دهد. باعث واکنش منفی در بین کاربران شد. زیرا مشتریان نگران تصمیم این شرکت برای ردیابی موقعیت مکانی خود بودند.

تلفن های هوشمند بزرگترین منبع اطلاعات مکان برای مشتریان با مارک های مختلف هستند. اگرچه هر دو دستگاه اندرویدی و آیفون به طور پیش فرض به موقعیت مکانی کاربران خود دسترسی دارند ، اما این قابلیت برای کاربران وجود دارد که به طور خودکار این ویژگی را خاموش یا روشن کنند. حتی اگر کاربران دسترسی به مکان را در تلفن خود فعال کرده باشند ، به این معنی نیست که می توانید به موقعیت مکانی آنها دسترسی پیدا کنید. . زیرا آنها می توانند برای هر برنامه مشخص کنند که آیا به اطلاعات موقعیت مکانی خود دسترسی دارند یا خیر.

بنابراین قبل از شروع این روش بازاریابی ، در مورد چگونگی و زمان پیگیری مخاطبان خود بیشتر فکر کنید تا بتوانید آنها را به فعال سازی مکان خود ترغیب کنید. در واقع بهتر است به این سوال پاسخ دهید که در چه شرایطی اگر مخاطب بودید ، تحت چه شرایطی به مارک اجازه می دهید مکان شما را ببیند و این شرایط را فراهم کند.

چرا بازاریابی مبتنی بر مکان مهم است؟

بر اساس گزارش جدید دیده بان صنعت IA / Kelsey ، بودجه تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان از ۱۲٫۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۳۲٫۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت.

بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی

علاوه بر این ، طبق تحقیقات انجام شده توسط گوگل ، ۳۳٪ از جستجوهای تلفن همراه محلی است و جستجوهای محلی برای تلفن همراه ۵۰٪ سریعتر از سایر جستجوها رشد می کنند.

طبق نظرسنجی از بازاریابان از چندین مارک ، ۷۵٪ از آنها بازاریابی مبتنی بر مکان را عامل مهم موفقیت خود در سال ۲۰۱۶ عنوان می کنند.

بنابراین ، بر اساس دسترسی همه جانبه مردم به اینترنت تلفن همراه و همچنین آماری که در بالا ذکر شد ، تبلیغات موبایل مبتنی بر مکان یکی از موثرترین روش های بازاریابی برای هر برند است. زیرا با این بازاریابی می توانید محتوای تبلیغات خود را در بهترین زمان ممکن و با توجه به موقعیت فیزیکی آنها به مشتریان نشان دهید.

۶ نکته برای بازاریابی مبتنی بر مکان موفق

علیرغم آنچه در بخشهای قبلی گفته شد ، حریم خصوصی مصرف کننده یکی از مهمترین نگرانی های بازاریابان با توجه به مکان یابی و تبلیغات است که باعث می شود بیشتر بازاریابان تمایلی به استفاده از این نوع بازاریابی نداشته باشند. اما اگر بازاریابی مبتنی بر مکان با رضایت مصرف کننده انجام شود ، می تواند ارتباط شما با مشتری و مشتری را بهبود بخشد. در اینجا شش نکته برای موفقیت بیشتر بازاریابی مبتنی بر مکان آورده شده است.

ابتدا به مشتریان خود فکر کنید ، نه فروش محصولات.

هیچ مشتری نمی خواهد در ازای موقعیت مکانی خود ، تبلیغات آزار دهنده و تعداد زیادی اعلان فشار را دریافت کند. در بازاریابی مبتنی بر مکان ، همیشه باید به این فکر کنید که چگونه می توانید از طریق مکان یابی تجربه خوب و ارزشمندی را برای مشتریان خود ایجاد کنید. راه حل این است که به مشتریان خود اجازه دهید مسئولیت را بر عهده بگیرند و به آنها اجازه دهید اعلان های فشار را دریافت کرده و GPS را روشن کنند. به آنها اجازه دهید کجا و چه زمانی پیام یا اعلان های شما را دریافت کنند.

به عنوان یک بازاریاب برند ، می توانید دقیقاً به مشتریان خود یاد بگیرید که چه کاری انجام می دهید و چگونه از طریق پیام ها و تبلیغات خود به آنها کمک می کنید تا مشکلاتی را که با آنها روبرو می شوند ، حل کنند. البته باید مراقب باشید که چه تعداد پیام برای مشتریان خود ارسال می کنید. نادیده گرفتن حریم خصوصی کاربران یا بمباران کردن آنها با پیام های فراوان ، روند اشتباهی در روند بازاریابی مبتنی بر مکان است و به احتمال زیاد منجر به این می شود که مشتری جدیدی پیدا نکنید یا حتی مشتری های قدیمی خود را از دست بدهید. هرچه اطلاعات بیشتری درباره نیازهای مشتریان خود داشته باشید ، بهتر می توانید برای آنها محتوا ایجاد کنید و اعتماد و وفاداری آنها را جلب کنید. (برای تهیه یک استراتژی اطلاع رسانی موفق این مقاله را بخوانید.)

به عنوان مثال ، اگر یکی از مشتریان شما در نزدیکی شعبه ای از تجارت شما بوده است ؛ به جای نمایش تبلیغات به آنها یا ارائه کوپن تخفیف ، می توانید برای آنها نقشه ای از موقعیت دقیق آنها یا یک فیلم جالب مربوط به موقعیت مکانی آنها ارسال کنید. ممکن است شخصی که به مرور با یک مارک تجاری در ارتباط است مشتری دائمی شما شود.

  1. نگاه طولانی مدت داشته باشید و از طریق کانال های بازاریابی دیگر به مخاطبان خود انگیزه دهید.

    انتظار نداشته باشید مشتریان شما از ابتدا بخواهند مکان خود را ارائه دهند. شما باید مشتریان خود را از سایر رسانه های بازاریابی مانند بازاریابی از طریق ایمیل ، بازاریابی پیامکی ، تبلیغات در اپ استورها و غیره تهیه کنید و سپس آنها را به ارائه مکان خود تشویق کنید.

    امکاناتی را به مشتریان خود ارائه دهید.

    برای تسهیل مشتریان خود از بازاریابی مبتنی بر مکان استفاده کنید. Foursquare یکی از پیشگامان استفاده از موقعیت مکانی کاربران خود است و می تواند برای افرادی که در طول روز به مکان های مختلف می روند جذاب باشد. کاربران این برنامه پس از حضور در هر مکانی نظرات خود را می نویسند و در صورت لزوم عکس ها را بارگذاری می کنند. دوستان آنها خدماتی را که از آنجا دریافت کرده اند می بینند و از تجربیات خود می آموزند. با استفاده از این اطلاعات ، Foursquare پس از ورود به یک منطقه خاص ، مناسب ترین محله ها را در یک اعلان به کاربر معرفی می کند. به این ترتیب ، هر کاربر می تواند از اطلاعات مفید تولید شده توسط کاربران دیگر استفاده کند و این نظرات به عنوان یک امکان ارزشمند در اختیار وی قرار می گیرد.

    علاوه بر این سرویس ها و استفاده از گیمیفیکیشن ، Foursquare اطلاعات دیگری به نام Swarm نیز در اختیار کاربران قرار می دهد که کاربران پس از ورود به هر مکانی آنها را بررسی می کنند و دوستانشان می توانند وقایع مربوط به این کاربران را دنبال کنند. این اپلیکیشن توانسته بستر موثری برای تبلیغات بر اساس موقعیت مشاغل ارائه دهد. در حال حاضر ، بسیاری از رستوران ها و کافه ها پیشنهادات ویژه ای را برای هر Check In ارائه می دهند یا با به حداکثر رساندن تعداد Check In تخفیف دریافت می کنند.

    به عنوان مثال دیگر ، استارباکس از دسترسی کاربران برنامه به یکی از فروشگاه های خود در سطح شهر بهره می برد و به آنها امکان می دهد زودتر سفارش دهند یا به رفتارهای قبلی کاربران خود قبل از ورود به فروشگاه برسند. آنها قهوه مورد علاقه خود را با تخفیف ویژه ارائه می دهند. در واقع ، استارباکس به کمک بازاریابی مبتنی بر مکان ، علاوه بر اینکه کاربران خود را به مراجعه به فروشگاه های استارباکس ترغیب می کند ، امکانات ویژه ای را به آنها ارائه می دهد و این یک بازی دو بازی استارباکس و مشتریان آن است.

  2. بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی

در مراحل مختلف حضور در یک مکان برای کاربران خود پیام ارسال کنید.

بیشتر بازاریابان فکر می کنند که بازاریابی مبتنی بر مکان باید هنگام ورود کاربران به یک مکان ، پیامی برای آنها ارسال کند. با این حال ، در برخی موارد ممکن است زمان های دیگری نیز وجود داشته باشد ، مانند اینکه کاربر مکانی را ترک می کند ، یا زمانی که بیش از یک ساعت در مکانی بوده است ، یا اگر کاربر مدت طولانی در مکانی نبوده باشد ، به عنوان مثال دو ماه ، زمان های بهتری برای ارسال پیام مبتنی بر مکان هستند.

برای موفقیت در سایر کانال های تبلیغاتی خود از بازاریابی مبتنی بر مکان استفاده کنید.

درگیری برخی از کاربران در سیستم عامل های بازاریابی مبتنی بر مکان می تواند بهانه خوبی برای ادغام کانال های تبلیغاتی شما باشد. شما می توانید با استفاده از تصاویری که کاربران با آدرس کسب و کار شما در اینستاگرام ارسال می کنند یا با استفاده از نظرات آنها در Foursquare و سایر لیست های مشاغل محلی ، محتوای مفیدی برای برند خود تولید کرده و در کانال های بازاریابی دیگر مانند رسانه های اجتماعی بازنشر دهید.

آزمایش کنید و تکرار کنید.

فقط باید در مورد کمکی که به دیگران می کنید بیشتر از دیگران تبعیض قائل شوید. راه حلی که برای یک مارک مفید باشد ممکن است برای مارک دیگر مفید نباشد.

شما برای موفقیت در مشاغل وابسته به چیزی بیش از شانس نیاز دارید و باید روش های مختلفی را براساس نتایج آنها امتحان کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

همچنین ، به دلیل اینکه دنیای بازاریابی موبایلی دنیای تغییر سریع است ؛ نتایجی که دیروز از بازاریابی خود گرفتید ممکن است برای بازاریابی امروز شما مفید نباشد. بنابراین ، شما همیشه باید پارامترهای بازاریابی خود را براساس اطلاعاتی که در هر زمان دریافت می کنید تنظیم کنید.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *