نه اشتباه بازاریاب‌های فعال در بازاریابی شبکه ای ایران

  1. انتظار به دست آوردن درآمد اغراق‌آمیز
  2. فعالیت به خاطر طرح نه به خاطر محصول
  3. داشتن تفکر کوتاه‌مدت
  4. کسب درآمد راحت
  5. اقدام به بازاریابی محصولات فریبنده
  6. نادیده گرفتن سابقه شرکت
  7. اقدام به پیش انباشته سازی
  8. به دنبال محصولات با حاشیه سود بالا بودن
  9. جابه‌جایی مداوم از یک شرکت به شرکت دیگه

 

اگر در شناخت مسیر مشکل داشته باشید این باعث می‌شود مدت زمان طولانی‌تری طول بکشه تا به هدف برسید. بعضی مواقع بازاریاب ها با اینکه اهداف خوبی دارند ولی با انتخاب یک مسیر اشتباه افت می‌کنند و شکست می‌خورند. این افت جسمانی نیست افت ذهنی هست. دلیل اون رو باید در انتظاراتشون جستجو کنیم. انتظارات بازاریاب‌ها علاوه بر اینکه می­تونه منجر به موفقیت حرفه‌ای آن‌ها در بازاریابی چند سطحی بشه به همون میزان اگر اشتباه باشه می تونه منجر به شکست اون ها هم در این حرفه بشه. این اشتباهات به دلیل نگرش اونهاست و خطا در قضاوت و عدم آگاهی اونها هم نامیده می‌شود. درگیر این اشتباهات شدن مسیر شما رو برای رسیدن به اهدافتون طولانی‌تر میکنه. در ادامه به بررسی تفصیلی هر یک از این اشتباهات خواهیم پرداخت.

  1. انتظار به دست آوردن درآمد اغراق‌آمیز

در بازاریابی چند سطحی افراد بسیار زیادی درآمد بالا کسب می کنند همان‌طور که در ورزش فوتبال تعداد زیادی هستند اما تعداد کسانی که با توپ بازی در حیاط مدرسه به تیم ملی  راه پیدا کردند خیلی کم هستند. فرصت‌های درآمدی برای بازاریاب‌ها نامحدود است اما این یه حقیقته که تعداد کمی از اون ها احتمالاً کمتر از یک درصد به پول زیادی می‌رسند آمارها نشون میده کمتر از ده درصد از بازاریاب‌ها تمام‌وقت هستند و اکثر اون ها به‌صورت پاره وقت فعالیت می‌کنند. در واقع بازاریابی شبکه‌ای به کار نیمه وقت به حساب می‌آید و افراد می تونن با حفظ شغل اصلی خودشون در این حرفه مشغول به فعالیت شوند. متوسط درآمدی که بازاریاب‌های فعال در ایران در ماه دارند رقم پایینی  می‌باشد که به‌عنوان یک درآمد کمکی در شغل نیمه وقت نیز به حساب نمی آید و هم اکنون بسیاری از افراد صرفا به انگیزه کسب درآمد های اغراق آمیز که توسط معرفی کننده کار توضیح داده میشه و روی آن سماجت بسیاری می کنه به کار ملحق میشوند و چون دستیابی به این درآمد برای اکثریت امکان پذیر نیست خیلی زود ناامید می‌شوند و این شغل را رها می‌کنند. همچنین لیدرهایی که این بازاریابان رو به کار می‌گیرند به‌زودی می‌فهمند که اشتباه می‌کنند و اعتبار خودشون رو از دست می‌دهند. در این شغل دو نکته اصلی برای بازاریاب وجود دارد اول اینکه باید امیدوار باشند و دوم اینکه باید واقع بین باشند تا بتوانند در این حرفه باقی بمونند و به اهداف خودشون دست پیدا کنند.

۲٫ فعالیت به خاطر طرح نه به خاطر محصول

اغلب کسانی که جذب بازاریابی شبکه‌ای می‌شوند جذب طرح‌های درآمدی اغواکننده می‌شوند. طرح‌هایی که وعده رسیدن به ثروت سریع رو به آن‌ها می‌دهد. ولی تاریخ بازاریابی شبکه‌ای در دنیا نشون داده هیچ شرکتی فقط بر اساس طرح درآمدیش موفق نبوده. اون طرح‌هایی که وعده رسیدن به یک ثروت فوری رو به شما می‌دهند شاید در یک دوره کوتاه‌مدت شما رو به یک جهش برسونند ولی در بلندمدت منجر به شکست شما می‌شوند مثل موشکی که یک پرتاب ناگهانی داره اما به صخره برخورد می‌کند و سقوط می‌کند. طرح‌هایی که خیلی جلز و ولز رسیدن به ثروت فوری را دارند اغلب محصول ضعیف و مدیریت ضعیف دارند این طرح‌ها نمی تونن توسط شرکت و بازاریاب‌ها برای یک دوره بلندمدت اجرا شوند. در بلندمدت کیفیت محصولات شرکت و مدیریت و دیدگاه­های اون هست که تضمین‌کننده موفقیت یک بازاریاب است. پس بازاریاب‌ها به جای توجه به طرح‌های جادویی باید این گزینه‌ها رو مورد توجه قرار بدهند.

۳٫ داشتن تفکر کوتاه‌مدت

شغل بازاریابی چند سطحی در صورت داشتن نگرش صحیح به آن یک شغل با ارزش است. بازاریاب‌هایی که به دنبال رسیدن به موفقیت در کوتاه‌مدت هستند باید خودشون رو برای شکست آماده کنند. شما بازاریاب‌ها نباید توقع داشته باشید ثمره کار خودتون رو حداقل تا شش ماه از ورودتون به این حرفه ببینید(آن هم از جهت داشتن یک درآمد اضافی) .کسانی که در این حرفه موفق بودند و به جایگاه‌های بالا رسیدن یک برنامه بلندمدت داشتند  .به خودتون زمان بدهید. یادتون باشدمسیر رسیدن به آینده یک مسیر طولانی‌تر از زمان حال است.

۴٫ به راحتی پول در آوردن

اغلب مواقع کسانی که جذب بازاریابی چند سطحی می‌شوند به دنبال راحت پول در آوردن هستند. آن‌ها می‌گویند این حرفه‌ای است که آن‌ها مجبور نیستند کار کنند و مجبور نیستند فروش داشته باشند. فقط باید یه فهرست رو تهیه کنند و بعد اسکناس‌ها با بال هاشون پرواز می‌کنند و می‌روند داخل حساب بانکی آن‌ها.

اگر از افرادی که در این حرفه موفق هستند سؤال کنید به شما می‌گویند که این حرفه یک بازی نیست. پول در آوردن و جذب کردن مجموعه به راحتی امکان‌پذیر نیست. بازاریاب‌هایی در این حرفه موفق هستند که محصولات شرکت رو به‌خوبی می‌شناسند، مشتریان رو به‌خوبی می‌شناسند با دیدگاه‌های شرکت آشنا هستند و خودشون را برای یک کار سخت آماده کردند. بازاریاب‌هایی که ذهن باز دارند به اصول زیر بنایی کار یعنی همان محصول، مشتری و …. توجه دارند تا توجه صرف به پول در آوردن.

۵٫ اقدام به بازاریابی محصولات فریبنده

اگر می‌خواهید یه سواری تفریحی داشته باشید به یک شهر بازی بروید. روی ترن هوایی شرکت‌هایی که محصولات بی ارزش و بی کیفیت را بازاریابی می‌کنند سوار نشوید زیرا در ابتدا خیلی بالا و پایین می‌روید اما به زودی با مخ به زمین می خورید. تاریخچه بازاریابی چند سطحی پر بوده از شرکت‌هایی که تمام خط تولید خود رو به محصولات آشغال اختصاص داده‌اند اما موفق نبوده‌اند. برای شروع بهتر است بازاریاب‌ها برای اینکه بتوانند بهتر کار کنند شرکت‌هایی را انتخاب کنند که محصولات با کیفیت و پر مصرف با کارایی منحصر به فرد دارند و در دنیای واقعی، بازار بین مشتریان دارند.

۶٫ نادیده گرفتن سابقه یک شرکت

این درست که پول زیادی به افرادی می‌رسد که در سطوح اول هستند ولی برای افراد حرفه‌ای این سطح ارزش زیادی ندارد اگر قرار باشد در یک دوره زمانی کوتاه‌مدت استحکام شرکت از هم بپاشد. درصد موفقیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای همانند شرکت‌های دیگر است. بنابراین بازاریاب‌هایی که می‌خواهند شانس برد خودشون را در این حرفه بالا ببرند باید یک شرکت با سابقه را انتخاب کنند ترجیحاً شرکتی که حداقل یک سال سابقه کار داره و قدرت مدیریت آن اثبات شده است. از اصول اساسی موفقیت در یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای پشتکار کافی داشتن ،بررسی سابقه و کار شرکت  می­باشد.

۷٫ اجتناب از پیش انباشته سازی

توجه داشته باشید شرکت‌هایی که بازاریاب‌ها را به خرید حجم غیرضروری از موجودی کالا ترغیب می‌کنند و نیاز به پیش انباشته سازی کالا دارند و در واقع نیاز به سرمایه نقدی قابل توجه دارند و این نشانه‌های شکست است که برای جذب‌شدگان می‌فرستند. شرکت‌ها نباید از بازاریاب‌های خود بخواهند سرمایه‌گذاری اولیه زیادی بر حجم موجودی کالا انجام بدهند زیرا تنها دلیل برای این عمل این است که آن‌ها می‌خواهند مقدار زیادی پول فراهم کنند تا کمیسیون سنگین لیدرهایی که ماشین جذب شرکت هستند را پرداخت کند. این برنامه‌ها یک نوع طرح هرمی پنهانی هستند و باعث کم شدن جذب‌شدگان و از بین رفتن فرصت‌ها هستند. وقتی عملکرد چنین شرکت‌هایی را بررسی کنید متوجه خواهید شد که حجم عظیم موجود کالای تحمیل‌شده بر بازاریاب‌های از همه جا بی­ خبر را که موفق به فروش نشده‌اند را پس نخواهند گرفت. در ابتدا شماره تماس به این بازاریاب‌ها می‌دهند اما وقتی تماس گرفته می‌شود هیچ‌کدام از آن تلفن‌ها وصل نخواهد شد. برای اجتناب از این مشکل بهتر است به دنبال شرکت‌هایی باشید که از شما حجم سرمایه‌گذاری معقول در موجودی کالا را دارند و به بازاریاب‌های خود توصیه می‌کنند محصولاتی را خریداری کنند که استفاده روزانه از آن‌ها می‌شود و هم خود می‌توانند از آن استفاده داشته باشند یعنی به مصرف شخصی خودشان برسدو هم به راحتی به فروش برسانند. درواقع طرح خرید خودکار هم برای مشتریان و هم برای توزیع‌کنندگان هوشیارانه‌تر است و یک رویکرد بلندمدت را نسبت به طرح پیش انباشته سازی دارد.

۸٫ به دنبال محصولات با حاشیه سود بالا بودن

ذهن اغلب بازاریاب‌ها با طرح‌های درآمدی اغواکننده‌ای که آن‌ها را ترغیب می‌کند زمانشون رو صرف آن دسته از محصولات و خدمات شرکت کنند که سود بالایی برای آن‌ها دارد به انحراف کشیده میشود. تنها شرکت‌هایی که محصولات اختصاصی دارند می‌توانند سود بالایی را بدست بیاورند و این شرکت‌ها حتی توانایی این را دارند که در یک دوره بلندمدت با فروش محصولات و خدماتی که تحت مالکیت خود آن‌هاست یا اصطلاحاً برند خود شرکت می‌باشد کمیسیون‌های خود را از طریق سود ناشی از فروش این محصولات و خدمات پرداخت کنند. تاریخچه بازاریابی چند سطحی نشان داده بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های بازاریابی چند سطحی تکیه‌گاه، اصلی‌شان محصولات مصرفی بود که تحت مالکیت خود آن‌هاست از قبیل محصولات خوراکی، مراقبت‌های شخصی و یا محصولات مراقبت از خانه. این محصولات که منحصر به فرد برای شرکت سود کافی را برای پرداخت کمیسیون‌ها ایجاد می‌کنند. اما شرکت‌هایی هم هستند که محصولاتشان در مغازه‌ها قابل دسترسی است و شرکت کمتر می تونه نرخ فروش آن‌ها را بالا ببره و در نتیجه حاشیه سود مناسبی برای اینکه بتونه کمیسیون هایش را پرداخت کند نخواهد داشت. از این رو، این شرکت‌ها باید به دنبال منابع درآمد مناسب دیگر برای پرداخت کمیسیون‌هایشان باشند.  بازاریاب‌های که شروع کارشان با فروش محصولات کم سود و خدمات با حاشیه سود پایین می‌باشد باید خودشون رو آماده کنند برای اینکه بتوانند حجم مشتریان بیشتری رو جذب کنند تا آن‌ها هم بتوانند به همان درآمد مازادی برسند که محصولات با حاشیه سود بالا ایجاد می‌کند.

۹٫ جابه‌جایی مداوم از یک شرکت به شرکت دیگر

بازاریاب‌های کمی در این صنعت هستند که توانایی کار با چند برنامه را داشته باشند. این بازاریاب‌های حرفه‌ای کم و دور از دسترس هستند. از آنجا که تقریباً اکثر بازاریاب‌ها به‌صورت پاره‌وقت هستند در شروع باید یک شرکت را با دقت انتخاب کنند و به آن بچسبن . بازاریاب‌هایی که تعهد بلندمدت به یک شرکت دارند نفع بیشتری در طی زمان می‌برند تا بازاریاب‌هایی که مدام از یک شرکت به شرکت دیگر می‌روند. این‌که انرژی رو، روی یک شرکت و محصولاتش متمرکز کنید سخت هست چه برسد به اینکه روی چند تا شرکت بخواهید تمرکز کنید. تقسیم زمان و انرژی بین چند تا شرکت نتیجه ضعیفی خواهد داشت درمقایسه با تمرکز روی یک شرکت.

 

درنهایت به خاطر داشته باشید موفقیت و شکست در بازاریابی شبکه‌ای به نگرش شما بستگی دارد. اگر اشتباهات رایج در حرفه بازاریابی را تشخیص بدهید و در یک‌جهت سازنده‌تر حرکت کنید خیلی سریع‌تر به‌جایی می‌رسید که می‌خواستید برسید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>