۷ کار ساده برای تبدیل مهرورزی به یک عادت

برای محبت کردن در حق دیگران میلیون‌ها دلیل وجود دارد؛ همکاران، دوستان، همسایه‌ها و هر کسی که با شما برخورد دارد می‌تواند با مهربانی شما احساس بهتری پیدا کند و تحت تأثیر قرار بگیرد. اما پژوهش‌های تازه نشان می‌دهند مهربانی کردن به دیگران برای خود شما هم خوب است.

 

726733_428.jpg

در تحقیقی که توسط دکتر سونیا لیومبومیرسکی، استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است، از گروهی از دانشجویان خواسته شد به مدت شش هفته، هر هفته ۵ اقدام عملیِ محبت آمیز به صورت تصادفی انجام دهند. نتایج این تحقیق نشان داد رضایت آنان با این کار تا ۴۱/۶۶ درصد افزایش پیدا کرد.

مهرورزیتأثیر بسیار مثبتی روی سطح رضایت افراد دارد. بنابراین اگر مهرورزی را برای خود به یک عادت تبدیل کنید، باقی عمر خود، انسانِ به مراتب شادتر و رضایتمندتری خواهید بود. ۷ پیشنهاد زیر به شما کمک خواهند کرد مهرورزی و محبت به دیگران را برای خود به یک عادت تبدیل کنید.

 

۱- هر کاری را از ته دل انجام دهید

راحت‌ترین راه برای تبدیل کردن هر کاری به یک عادت این است که اول از همه برای انجامش دلیلی بیابید.

وقتی از ظاهر دیگران تعریف می‌کنید یا به دوستی به خاطر پیشنهاد شغلی خوبی که دریافت کرده است تبریک می‌گویید، این کار خود را با احساس ناخشنودی همراه نکنید.

اگر از چیزی تعریف می‌کنید اجازه دهید از ته دل باشد. با این کار لذت تجربه‌ی چندباره‌ی این احساس شما را به تکرار آن تشویق خواهد کرد.

 

۲- در نظر داشته باشید که مهرورزی به دیگران لزوماً زحمتی ندارد

محبت کردن به دیگران هزاران شیوه‌ی مختلف دارد که با کمی توجه به اطراف، آنها را بسیار ساده و دست‌یافتنی خواهید یافت.

اغلب افراد این تصور را دارند که مهربانی کردن به دیگران کاری پردردسر و زحمت آفرین است. این در حالی است که می‌توان برای محبت کردن به اطرافیان، هر روز قدم‌های کوچک و مؤثری برداشت.

باز نگه داشتن در برای کسی که بعد از شما قصد ورود به ساختمان را دارد، احوالپرسی صبحگاهی از راننده‌ی تاکسی، و هزاران کار کوچک دیگر مثل این‌ها شاید خیلی به چشم شما نیایند، اما تأثیر قابل توجهی روی زندگی شما خواهند گذاشت.

 

۳- هر روز صبح هدفی مهرورزانه برای خود مشخص کنید

هر روز صبح که از خواب برمی‌خیزید، یک اقدام محبت‌آمیز برای روز خود در نظر بگیرید. تقویت این حس نیز مثل خلق هر عادت دیگری نیازمند اقدامات عملی است و هدف‌گذاری راه آسانی برای رسیدن به این موفقیت است.

پیدا کردن یک دلیل برای مهرورزی می‌تواند هر روز هنگام بیدار شدن از خواب، تمام زیبایی‌های زندگی را به شما یادآور شود.

 

۴- از دیگران تشکر کنید

فراموش‌شده‌ترین ویژگی مهرورزی شاید قدردانی باشد، چون آنقدر به این موضوع توصیه شده است که برای هر کسی عادی می‌شود. یک تشکر خشک و خالی کمتر از ده ثانیه زمان شما را خواهد گرفت، اما تأثیر آن می‌تواند مدتها ادامه داشته باشد.

هیچکس نمی‌تواند بگوید عبارت ساده‌ای مثل این چقدر می‌تواند احساس خوبی به دیگران ببخشد. بنابراین از کارکنان خود به خاطر زحماتی که برای شما می‌کشند، هرچند کوچک، تشکر کنید. آنها نیز به مرور دلایلی برای تشکر کردن از شما خواهند یافت.

 

۵- برای خود آرمان داشته باشید

داشتن باورهایی که بتوانیم نیت خیرمان را از آن طریق ابراز کنیم اهمیت زیادی دارد. آرمان شما چه کمک به یک مؤسسه‌ی خیریه باشد، چه کمک به یک دوست برای حل مشکلاتش، باعث می‌شود از هر کاری لذت بیشتری ببرید. همه از کمک به دیگران لذت می‌برند.

 

۶- با خودتان هم مهربان باشید

در گیر و دار کمک به دیگران، مهرورزی با خودتان را از یاد نبرید. همه‌ی ما موجودات مهم و منحصر به فردی هستیم که لیاقت برخوردی مناسب و توأم با احترام را داریم.

با بالا گرفتن مشغله‌ها و درگیری‌های روزانه، خیلی راحت ممکن است این را از یاد ببریم، اما تنها راه حقیقی کمک به دیگران این است که اول به خودمان کمک کنیم. بنابراین، با خودتان مهربان باشید. جسم و ذهن شما قدردان این توجه خواهند بود.

 

۷- بیشتر لبخند بزنید

شاید بتوان گفت آسان‌ترین کار این فهرست، یعنی داشتن لبخندی روی لب، بیشترین تأثیر را دارد. حتی اگر گاهی اوقات انرژی درونی لازم برای قرار دادن لبخند روی لب‌های خود را ندارید، تلاشی عمدی برای این کار، بی‌آنکه کلامی رد و بدل شود برای مخاطبین شما این پیام را در بر خواهد داشت که شما سعی دارید با آنها مهربان باشید.

اگر تا به حال لبخند غریبه‌ای در خیابان باعث شده است شما هم در جواب به او لبخند بزنید، از این کار خودداری نکنید. لبخند بزنید. همین کار کوچک می‌تواند روز شما را از این رو به آن رو کند.

منبع:  دیجیاتو

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>