۱۱ اصل طلایی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

هر کسی که در زمینه ی بازاریابی دیجیتال تجربه‌ای داشته باشد، از اهمیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آگاه است. با این حال، حتی برخی از باتجربه‌ترین بازاریابان دیجیتال نیز ممکن است هر از گاهی روی شبکه‌های اجتماعی اشتباه کنند. به نظر می‌رسد هر ماه حد اقل یک بار باید منتظر خواندن خبری مبنی بر ارسال توئیت یا پستی نامناسب و نسنجیده از سوی یکی از شرکت‌های بزرگ در فضای مجازی باشیم؛ مواردی که در نتیجه ی آنها روابط عمومی این شرکت‌ها ضربه ی شدیدی می‌خورد.

Marketing

۱۱ اصل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

به همین دلیل است که بررسی اصول پایه ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هر چند وقت یک بار می‌تواند ایده ی خوبی باشد. ۱۱ اصل که در این حوزه هیچگاه نباید فراموش کنید از این قرار اند:

۱- هیچگاه با مشتری وارد دعوای کلامی نشوید.

انتقال اصول بازاریابی سنتی به بازاریابی نوین گاهی اوقات می‌تواند ایده ی خوبی باشد. یکی از آن اصول این است: «حق همیشه با مشتری است».
اگر یکی از مشتریان شما برای طرح نارضایتی خود از کیفیت یکی از محصولات یا خدمات شما، کار را به شبکه ی اجتماعی تان کشاند، از بحث کردن با او اجتناب کنید. دلیلش هم این است که نمی‌توانید برنده ی این بحث باشید.
به جای دعوای کلامی، سعی کنید برای جلب رضایت او قدم هایی بردارید. این از اصول اولیه ی خدمات مشتریان است. یا اینکه سعی کنید به طریقی مکالمه تان را از شبکه‌های اجتماعی خارج کنید تا کمتر در برابر دیدگان عموم قرار داشته باشد.

۲- همیشه محتوای ۱۰۰ درصد با کیفیت منتشر کنید.

اگر مردم روی شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال می‌کنند حتماً دلیلی دارد. آنها انتظار دارند این کار برایشان ارزشی به همراه داشته باشد.

شاید به انتشار اطلاعاتی دم دستی از خودتان یا رویداد‌های جاری وسوسه شوید. اما، اگر این پست شما هیچ ارزشی برای دنبال کنندگانتان در بر نداشته باشد، روی شبکه‌های اجتماعی در مسیر نادرستی قرار می‌گیرید و دنبال‌کنندگان خود را از دست می‌دهید. بنابراین همیشه از کیفیت ۱۰۰ درصدی تمام مطالب خود اطمینان حاصل کنید.

۳- برای دیده شدن هر چه بیشتر تبلیغ کنید.

شاید فکر کنید تبلیغات روی شبکه‌های اجتماعی ایده ی خوبی نباشد؛ اما در حقیقت ایده ی بسیار خوبی است. تبلیغات روی شبکه‌های اجتماعی جواب می‌دهد؛ چه برای محتوایی که تولید می‌کنید، چه برای افزایش دنبال‌کننده و چه برای بالا بردن فروش مستقیم.

اخیراً در مواردی دیده شده تبلیغات انجام شده روی فیسبوک، از تبلیغات انجام شده روی گوگل نیز پیشی گرفته‌اند و این حرف کمی نیست.

۴- با شخصیت‌های تأثیرگذار شبکه‌های اجتماعی رابطه ی خوبی برقرار کنید.

fluencer

هیچگاه از قرار گرفتن روی شانه‌های بزرگان شبکه‌های اجتماعی نهراسید. اگر می‌خواهید روی این پلتفرم‌ها تأثیرگذاری بالایی داشته باشید، کار خود را با ادای احترام به کسانی آغاز کنید که در این مسیر موفق شده‌اند. از شبکه‌های اجتماعی برای دسترسی پیدا کردن به کسانی استفاده کنید که در حوزه ی کاری تان تأثیرگذار محسوب می‌شوند. آنها را در پست‌های خود تگ کنید، به توئیت‌ها و آپدیت هایشان پاسخ دهید و به عضوی از تیمشان تبدیل شوید. این کار به رشد شبکه‌های اجتماعی و کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

۵- هر نکته ی مثبتی را برجسته کنید.

از شبکه‌های اجتماعی درست مثل معاشرت هایتان در زندگی واقعی استفاده کنید: تأکید روی نکات مثبت و حذف نکات منفی.
هیچ کس دوست ندارد به جای نکات مثبت و موفقیت ها، شنونده ی گله و شکایت‌های شما از چالش‌های پیش رو باشد. پس با مطالبی که منتشر می‌کنید به دنبال کننده‌های خود تجربه ی خوشایندی بدهید.

۶- هوای دنبال‌کننده هایتان را داشته باشید تا هوایتان را داشته باشند. 

یکی دیگر از اصول بازاریابی سنتی که در بازاریابی نوین روی شبکه‌های اجتماعی نیز به خوبی نتیجه می‌دهد این است: «از هر دست بدهی، از همان دست می‌گیری».
اگر می‌خواهید نتیجه ی تلاش هایتان در زمینه ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را ببینید، از ارزش آفرین بودن خود به صورت مستمر و منظم برای کسانی که شما را دنبال می‌کنند اطمینان حاصل کنید. اگر این کار را انجام دهید، قادر خواهید بود محصولی که کاشته‌اید را برداشت کنید.

۷- باید از آمار و ارقام بازدید خود و تجزیه و تحلیل آنها آگاهی داشته باشید. 

این هفته چند نفر به فالور‌های اینستاگرامتان اضافه شده است؟ این ماه چند دنبال‌کننده ی جدید کانال تلگرامتان را دنبال کرده اند؟
اگر نمی‌توانید این سؤال‌ها را پاسخ دهید، دلیلش این است که آمار تحلیلی تان را مطالعه نمی‌کنید.
بررسی آمار تحلیلی شبکه‌های اجتماعی به طور منظم و مداوم اهمیت زیادی دارد، چرا که با این کار خواهید دید چه نوع پست هایی بیشترین مشارکت را از سوی مخاطبانتان بر می‌انگیزند. به این ترتیب می‌توانید در کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی خود در آینده، روی پست‌های موفقی از این دست تمرکز بیشتری داشته باشید.

۸- شبکه‌های اجتماعی مدام در حال تغییر و تحول اند، شما هم باید مدام در حال تغییر و یادگیری باشید.

b-Social-Media-Marketing-is-All-the-Rage

اگر فکر می‌کنید همه چیز را درباره ی شبکه‌های اجتماعی می‌دانید بهتر است کمی بیشتر فکر کنید.
حتی اگر همین حالا هم روی شبکه‌های اجتماعی به جایگاه خوبی رسیده اید، می‌توانید مطمئن باشید شبکه‌های اجتماعی هم ظرف سال‌های پیش رو با پیشرفت فناوری متحول خواهند شد. به همین جهت استراتژی‌های نتیجه بخش شبکه‌های اجتماعی درحال‌حاضر، برای سال بعد مناسب نخواهند بود.

بنابراین یادگیری مداوم در مورد بهترین رویه‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایده ی خوبی است.

۹- ثبات قدم داشته باشید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تنها در صورتی می‌تواند موفق باشد که استمرار و انسجام داشته باشد. اگر ماهی یک بار پست جدید می‌گذارید، باید در ازای تلاش محدودی که می‌کنید انتظار نتیجه ی محدودی هم داشته باشید. اگر به جای پست‌های منظم، هر وقت فرصت کردید پست می‌گذارید، دسترسی مخاطبان به خودتان را محدود کرده اید.

مطمئن شوید به طور مستمر و منظم محتوای ارزشمند روی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی خود قرار می‌دهید. اینکه هر چند وقت یک بار باید پست جدید بگذارید به صنعت و بازار هدفتان بستگی دارد، اما به عنوان قانونی کلی می‌توان حد اقل روزی یک پست را مناسب دانست.

۱۰- به جای همه ی پلتفرم‌های اجتماعی، چند پلتفرم مناسب برای خود را انتخاب کنید.

marketin-jpeg

احتمالاً شما هم تا حالا درباره ی اهمیت بازاریابی روی توئیتر، فیسبوک، پینترست، لینکدین، اینستاگرام، اسنپ چت، تاملر، یوتیوب و یک عالمه پلتفرم دیگری که در فضای مجازی وجود دارند زیاد شنیده اید.

اگر در عین محدودیت منابع سعی دارید روی تمام این پلتفرم‌ها به بازاریابی بپردازید، ممکن است بتوانید روی همه ی آنها حضور داشته باشید اما در هیچ یک نتیجه ی مناسبی نمی‌گیرید. به جای این کار، روی چند پلتفرم محدود متمرکز شوید که در بازار هدفتان مردم توجه بیشتری به آنها نشان می‌دهند. روی این پلتفرم‌ها تمرکز ویژه داشته باشید تا بازگشت حاصل از سرمایه‌گذاری خود را به حداکثر برسانید.

۱۱- وقت بگذارید و تقویم محتوایی جذابی برای خود درست کنید.

عدم موفقیت در برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی برای عدم موفقیت است. این اصل در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز صدق می‌کند.

تقویم محتوایی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که انواع مختلف محتوایی که در فرصت‌های گوناگونی از سال منتشر خواهید کرد را در بر بگیرد. حد اقل از ۳ تا ۶ ماه قبل برای محتوایی که می‌خواهید انتشار دهید برنامه‌ریزی کنید. در برنامه ی خود توجه ویژه‌ای به مناسبت‌ها و تعطیلی‌های خاص داشته باشید تا بتوانید محتوایی با حال و هوای مربوطه تولید کنید. روزهایی نیز ممکن است وجود داشته باشند که صرفاً برای مخاطبان بازار هدفتان اهمیت دارند و در تقویم اثری از آنها نمی‌بینید.

توصیه‌ی آخر

حتماً هر از گاهی به عقب برشد و تمام پست هایی که در گذشته منتشر کرده‌اید را مرور کنید. مطمئن شوید اکانتی که برای برندینگ شخصی یا هر نوع بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌دهید از هر گونه عکس یا مطلب شخصی مربوط به گذشته خالی هستند.

 

منبع:دیجیاتو
//بازده//

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>