یک راه آسان و شگفت‌انگیز برای کاهش اضطراب

برای کاهش اضطراب یک را بسیار ساده به شما نشان می دهیم. این راه بسیار آسان است – و ممکن است شما را به آدم محبوب‌تری تبدیل کند.

23566-lpfm6s

مضطرب بودن اصلا حالت خوبی نیست. خواب به چشمان‌تان نمی‌آید، نمی‌توانید تمرکز کنید، و همیشه خسته و بداخلاق هستید. ولی یک خبر خوب: کنترل و از بین بردن اضطراب ممکن است راحت‌تر از آن چیزی باشد که تا الان فکر می‌کردید – حتی شاید به راحتیِ از تشکر کردن از راننده‌ی اتوبوس.

اضطراب باعث می‌شود آدم‌ها درون خودشان فرو روند، و به این طریق آنها را درون‌گرا می‌کند و بنابراین از حضور و فعالیت جمعی باز می‌دارد. مدت‌ها است دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند، آدم‌هایی که بیش‌تر از دیگران بر خودشان تمرکز دارند، سطوح بالاتری از اضطراب را تجربه می‌کنند.

دو روان‌شناس در دانشگاه بریتیش کلمبیا به تازگی تصمیم گرفتند بررسی کنند آیا رفتار مهربانانه، که طبق یافته‌های پیشینِ پژوهش‌گران باعث افزایش حس شادی در افراد می‌شود، می‌تواند به کاهشِ اضطراب اجتماعی نیز کمک کند یا خیر.

در یک پژوهش که در مجله‌ی انگیزه و احساس منتشر شد، جنیفر ترو و لین آلدن به تشریحِ مطالعه‌شان در مورد ۱۱۵ دانشجوی مبتلا به اضطراب اجتماعی پرداختند. این دو پژوهش‌گر افراد مورد مطالعه‌شان را به سه گروه تقسیم کردند. از گروه اول خواسته شد در یک دوره‌ی چهار هفته‌ای، هفته‌ای دو روز، و در هر روز سه بار رفتار مهربانانه‌ای از خود بروز دهند. نمونه‌هایی از رفتار مهربانانه که شرکت‌کنندگان انجام می‌دادند، عبارت بودند از: شستن ظرف‌های هم‌اتاقی‌ها، کوتاه کردن چمن حیاط همسایه، و کمک به موسسه‌ی خیریه.

از گروه دوم خواسته شد در یک دوره‌ی چهار هفته‌ای خودشان را درون یا در معرضِ یک موقعیت اجتماعی قرار دهند. این موقعیت‌های اجتماعی می‌توانند مثلا شامل پرسیدنِ ساعت از یک غریبه، صحبت کردن با همسایه، و دعوت یک فرد برای ناهار باشند. هم‌چنین به این افراد آموزش دادند پیش از ورود به چنین موقعیت‌های اجتماعی و به جهت تسهیل در انجام این کار، تمرینات تنفس عمیق انجام دهند.

از گروه سوم، به عنوان گروه شاهد، خواسته شد فقط خاطرات و رویدادهای روزانه‌شان را یادداشت کنند.

نتایج
گروه اول، که دست به کارهای مهربانانه زدند، “به طور کلی عوامل بازدارنده‌ی کم‌تری را برای ورود به اجتماع تجربه کردند”. به عبارت دیگر، آنها با موارد کم‌تری از عوامل جلوگیری‌کننده از ورودشان به موقعیت‌های اجتماعی – به دلیل ترس از عدم پذیرش یا درگیری- برخورد کردند.

ترو و آلدن این گونه نتیجه‌گیری کردند که “رفتارهای مهربانانه می‌توانند به استحکام روابط اجتماعی، افزایش تعاملات اجتماعی، و گستردگی شبکه‌های ارتباطی اجتماعی کمک کنند”.

آلدن گفت: “دریافتیم رفتارهای مهربانانه، به هر شکلی که باشند، به یک میزان ما را از فواید مطلوب‌شان بهره‌مند می‌کنند؛ حتی کارهای کوچکی نظیر باز کردن در برای دیگران یا تشکر از راننده‌ی اتوبوس”.

اهمیت دادن به رفتارهای ظاهری و بیرونی، و همین‌طور انجام رفتارهای مهربانانه، ارتباط تنگاتنگی با خوش‌بینیِ افراد دارند. در یک مطالعه‌ی دیگر به تازگی، دانشمندان به ارتباط میان حجم ماده‌ی خاکستری در قشر اوربیتوفرونتال چپ، ناحیه‌ای که دقیقا پشت چشم چپ‌تان قرار دارد، و افزایش خوش‌بینی و کاهش اضطراب دست یافتند. هرچه حجم ماده‌ی خاکستری در این ناحیه بیش‌تر باشد، فرد خوش‌بین‌تر خواهد بود. هرچه یک فرد خوش‌بین‌تر باشد، اضطراب‌اش نیز کم‌تر است.

پیش از این، پژوهش‌های گذشته نشان دادند ساختار مغز در واکنش با بدبینی ممکن است تغییر کند. وقتی دانشمندان ژاپنی به تغییراتی در ساختار مغز جوانان این کشور پس از زمین‌لرزه و سونامی ۲۰۱۱ پی بردند، متوجه شدند قشر اوربیتوفرونتال در بسیاری از افراد مورد مطالعه‌شان تحلیل رفته و کوچک شده است. کسانی که بیش‌ترِ حجم نیم‌کره‌ی چپِ قشر اوربیتوفرونتال‌شان را از دست داده بودند، بیش‌تر در معرض تشخیص اختلال استرسیِ پس از ضایعه ی روانی قرار داشتند. پژوهش‌گران دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین در آخرین پژوهش‌شان که در مجله‌ی علوم اعصابِ اجتماعی، شناختی و عاطفی منتشر شد، ساختار مغزی ۶۱ جوان سالم را مورد آزمایش قرار دادند و سپس مجموعه‌ای از آزمون‌های روان‌شناسی از آنها به‌عمل آوردند. دانشمندان با محاسبه‌ی حجم ماده‌ی خاکستری در ساختارهای خاصِ مغز و مقایسه‌ی آن با حجم کلیِ مغز، دریافتند افرادی که بیش از همه خوش‌بین و کم‌تر از همه مضطرب هستند، بیش‌تر از همه در بخش چپِ قشر اوربیتوفرونتال‌شان دارای سلول‌های عصبی هستند.

دانشمندان امیدوارند با شناخت درمانی بتوانند خوش‌بینی را به ویژه در آدم‌های مضطرب افزایش دهند، و از این طریق پریشانی و اضطراب‌شان را کاهش دهند.

 

ترجمه:نشریه تحریریه بازده_امیررضا مصطفایی
منبع: ایندیپندنت
نویسنده: ایمی الیس نات
//بازده//

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>