چگونه در اولین مصاحبه‌ی کاری تاثیر خوبی بگذاریم

حتما این سخن قدیمی را شنیده‌اید که : “هرگز شانس دومی ندارید تا اولین تاثیر را تکرار کنید”. اولین تاثیر همان است که در اولین برخورد ما با فردی دیگر اتفاق می‌افتد خصوصا زمانی‌که یک مصاحبه‌ی کاری داریم. در اینجا به پنج نکته اشاره می‌کنیم که تضمین می‌کند اولین برخوردتان  تاثیرگذار باشد و شغل را ازآن خود کنید.

Job interview. Businesswoman having a job interview. [url=http://www.istockphoto.com/search/lightbox/9786622][img]http://dl.dropbox.com/u/40117171/business.jpg[/img][/url]

لباس مناسب بپوشید تا تاثیرگذار باشید

شاید همیشه تی‌شرت یا یک لباس معمولی می‌پوشید، ولی در روز‌هایی که به دنبال کار می‌گردید، مدیر کارگزینی نباید متوجه این موضوع شود. وقتی با فردی مصاحبه دارید، لباس مناسب آن شغل را بپوشید. برای آقایان کت‌شلوار و لباس رسمی مناسب است و خانم‌ها نیز بهتر است یک مانتو یا کت‌شلوار مناسب و تقریبا به تن داشته باشند. پاکیزه‌بودن دست‌ها و ناخن‌ها بسیار تعیین‌کننده است.  از جواهرات و ادکلن نیز کمتر استفاده کنید.

دست بدهید

زمانی که با مدیر استخدام ملاقات دارید، در سلام و احوال‌پرسی اول حتما با او دست بدهید. اما اگر مصاحبه‌گر تمایلی به دست دادن نشان ندهد چه؟‌ رسم این است که شما دست خود را به نشانه‌ی حسن نیت دراز کنید. و چنان‌چه کمی مضطرب هستید (کف‌دستتان عرق می‌کند و چسبناک می‌شود) در جیب‌تان یک دستمال داشته باشید تا پیش از ورود به اتاق مصاحبه دست خود را خشک کنید.

از برخی کلمات زیاد استفاده نکنید

مدیرکارگزینی یکی از آن سوال‌هایی را می‌پرسد که حتی بی‌پرواترین داوطلبان را نیز دست‌پاچه می‌کند. نگذارید این سوال شما را دست‌پاچه کند. از کلماتی نظیر “مثلا” یا “اممم” در بین کلمات دیگر استفاده نکنید. زیرا این کلمات بیانگر این موضوع است که شما چندان مسلط نیستید. می‌توان با گفتن جملاتی نظیر “این سوال خوبی‌است” برای خود زمان را بخرید تا بر جواب مسلط شوید.

صاف نشستن را تمرین کنید

تصور کنید که به اتاق مدیر استخدام وارد می‌شوید و مبلمان آنجا اصلا راحت نیست. خوب مراقب باشید که وقتی ازتوانایی‌های خود صحبت می‌کنید  قوز نکنید و خمیده نباشید. خمیدگی شما را فردی شلخته نشان می‌دهد و بدتر این‌که نشان می‌دهد مصاحبه برای شما چندان مهم نیست. هرقدر هم خنده‌دار به‌نظر بیاید باید پیش از مصاحبه صاف نشستن را تمرین کنید تا به وقتش درست بنشینید.

حق‌شناس باشید

مصاحبه به خوبی انجام شده و شما همه‌ی سوالات را با اعتماد به نفس و به بهترین‌وجه پاسخ داده‌اید. اما هیچ‌چیز سریع‌تر از یک خداحافظی سریع و حرکت مستقیم به سمت خروجی کل مصاحبه را نابود نمی‌کند. به‌جای این کار از مصاحبه‌گر برای این‌که وقتش را در اختیارتان قرار داده است تشکر کرده، با او دست دهید(با دستان خشک) و بگویید چنان‌چه سوالی باقی‌مانده است چه‌طور می‌تواند با شما در تماس باشد. بعد از آرزوی روزی خوب برای مصاحبه‌گر در راهرو نفسی عمیق بکشید و به خاطر داشتن مصاحبه‌ای خوب به خودتان تبریک بگویید.

داشتن مصاحبه‌ی کاری برای هر فرد کارکشته‌ای که جویای کار است نیز با استرس همراه است. روی مهارت‌های مصاحبه‌ای خود کار کنید و قابلیت‌‌های خود را به بهترین‌وجه نشان دهید. شغلی را که به‌دنبالش هستید ازآن خود کنید.

ترجمه: تحریریه نشریه بازده

//بازده//

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>