چگونه بازاریابی امن انجام دهیم

بهمن ۱۴, ۱۳۹۴

چگونه بازاریابی امن انجام دهیم

ما در عصر فناوری های ارتباطی زندگی می کنیم؛ یعنی دوره ای که ارتباطات و تبادل اطلاعات با استفاده از فناوری های نوین و تکنولوژی های پیشرفته صورت می گیرد. استفاده از این فناوری ها علاوه بر مزیت هایی که برای زندگی بشر به ارمغان آورده است صدمات زیادی را نیز به زندگی آن ها وارد کرده است و پای مجرمان را به زندگی آنان باز کرده است. این مجرمان ارتباطی هرجا که اطلاعات وجود داشته باشد و تبادل اطلاعات صورت بگیرد وارد می شوند و بهره برداری های خودشان را انجام می دهند؛ حال چه این بهره برداری مالی باشد و چه هویتی . یکی از کسب و کارهایی که برای این مجرمان بسیار پر سود است، کسب و کار تجارت الکترونیک و در مجموعه کوچکتر حرفه بازاریابابی شبکه ای و فروش مستقیم است؛ زیرا که تبادل اطلاعات مالی در این عرصه ها به وفور وجود دارد. یکی از سوءاستفاده هایی که در فضای این کسب و کار رواج شایانی دارد، سرقت هویت است؛ یعنی کلاهبرداران با ترفندهایی دسترسی به اطلاعات شخصی افراد پیدا کرده و از این اطلاعات بهره برداری های مالی را انجام می دهند. دسترسی به این اطلاعات به طرق مختلفی از قبیل هک کردن حساب افراد و مهندسی اجتماعی و …. صورت می گیرد.

حرفه بازاریابی شبکه ای که در آن فرایندهای مالی به صورت آنلاین صورت می گیرد از این کلاهبرداری ها مصون نیست؛ ما در این مقاله به بررسی دو تهدید خواهیم پرداخت، یکی تهدیدی که از جانب افراد بیرونی بازاریابان را دچار مشکل خواهد کرد و دیگری تهدیدی که از جانب فعالان درونی برای بازاریابان ایجاد مشکل خواهد نمود.

تهدید اول : همان طور که در مقدمه ذکر کردیم در حرفه بازاریابایی شبکه ای همانند سایر کسب و کار های تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات مالی به صورت آنلاین صورت می پذیرد؛ پس این حرفه و محیط آن نیز می تواند طعمه خوبی برای کلاهبرداران سایبری باشد.

بازاریابان برای ثبت نام در شرکت ها اطلاعات شخصی مهمی همانند کد ملی و شماره حساب بانکی خود را به صورت آنلاین وارد سیستم شرکت می نمایند؛ یعنی دقیقاً همان اطلاعاتی که کلاهبرداران برای بهره برداری مالی به آن نیاز دارند، این یعنی اینکه نیاز به تمهیدات امنیتی در سیستم شرکت ها وجود دارد. خوشبختانه تمامی شرکت ها ملزم به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای آغاز فعالیتشان هستند و از شرایط اعطای این نماد اخذ گواهیSSL وزارت بازرگانی می باشد که یکی از بند های آیین نامه ساماندهی فعالیت و نظارت بر فروشگاه های مجازی است. بر اساس این گواهی یک ارتباط امن و رمزگذاری شده بین سرویس دهنده و گیرنده ایجاد می شود؛ یعنی با وجود این پروتکل هم بسته های اطلاعاتی در بستر های امن و به دور از مداخله دیگران و به صورت رمزگذاری شده مبادله می شود و هم هویت وب سایت و سرویس نرم افزار مورد تأیید قرار می گیرد؛ یعنی مراجعان به سایت می توانند مطمئن باشند که سایتی که به آن مراجعه کرده اند سایت جعلی نیست و سایت اصلی شرکت است.

با توضیحات بالا می بینیم که چگونه قانون گذاران به امنیت فعالان در این حرفه توجه کرده و با الزام شرکت ها به تأمین امنیت، راه را برای سوءاستفاده کلاهبرداران بسته اند.

اما وقتی تهدید دوم که از جانب فعالان درونی شرکت است را بررسی کنیم، می بینیم که متأسفانه خود بازاریابان با سهل انگاری چگونه زمینه را برای سوءاستفاده از اطلاعاتشان فراهم کرده اند.

اگر اطلاعیه های منتشر شده در سایت های رسمی فعال در این عرصه را به دقت مطالعه کنید، می بینید که در اطلاعیه های مختلف به بازاریابان در مورد حفاظت از اطلاعات شخصی و قرار ندادن اطلاعات مربوط به کلمه کاربری و رمز عبور به سایر بازاریابان و بالاسری ها هشدار داده اند، زیرا که در شکایت ها و گزارشات متعدد مشاهده شده که چگونه از این اطلاعات سوءاستفاده شده و به جای بازاریابان سفارش محصول داده شده است یا اینکه محل تحویل کالای آنان را تغییر داده اند وگاهی برای لج و لجبازی و انتقام گیری اقدام به تغییر اطلاعات بازاریابان وخروج آنان کرده اند.

با اینکه باز هم در این بخش قانون گذاران به فکر بازاریابان بوده اند و در اطلاعیه های مختلف سعی در آگاه سازی آنان داشته اند ولی متأسفانه بازاریابان با کوتاهی خودشان زمینه را برای یکسری سوءاستفاده گر باز گذاشته و موجبات زیان مالی برای خودشان را فراهم کرده اند.

اگر می خواهیم حرفه بازاریابی شبکه ای در کشور ما همانند سایر کشور ها در جایگاه اصلی خودش قرار بگیرد و کمک کننده به اقتصاد کشور باشد و مرزش را از فعالیت هرمی جدا کند، می بایست ما نیز به عنوان فردی فعال در آن همگام با قانون گذاران و نهاد های نظارتی قدم برداریم و با اجرای توصیه های آنان زمینه را برای اجرای قانونی و سودمند این حرفه در کشورمان فراهم کنیم و این کار تنها با افزایش آگاهی و مطالعه در زمینه این حرفه میسر خواهد بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>