چرا دنیا باید روی زنان سرمایه‌گذاری کند

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که ویژگی بارز آن نابرابری جنسیتی است. در سراسر دنیا، زنان هم‌چنان برای دست‌مزد، دسترسی به سرمایه و تامین مالی، آموزش، شمول در زنجیره‌ی تامین و غیره مبارزه می‌کنند. اوضاع کلی امور غیرمنصفانه، غیراخلاقی، و غیرعاقلانه است. انبوهی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند سرمایه‌گذاری روی زنان نه‌تنها کار درستی است، بلکه از نظر اقتصادی- هم برای زنان هم برای مردان- کار هوشمندانه‌ای است.

wer.jpg

مثلا، سازمان هم‌کاری اقتصاد و توسعه نشان داده‌است بین نابرابری اقتصادی و بی‌عدالتی‌های دیگر مثل گرسنگی، دسترسی نابرابر به تحصیل و خشونت جنسیت‌محور ارتباط وجود دارد. مشاهده شده‌است زنانی که درآمد فزاینده‌ای دارند ۲ برابر بیش‌تر از مردان روی خانواده‌شان سرمایه‌گذاری می‌کنند، و از جوامع محلی‌شان حمایت می‌کنند. اخیرا موسسه‌ی جهانی مک‌کنزی گزارشی کاملی ارائه کرده‌است که هزینه‌هایی را بر‌می‌شمارد که دنیا به خاطر قدرت ندادن به زنان می‌پردازد. براساس گزارش مک‌کنزی، اگر نقش زنان در بازار کار با مردان یکسان بود، تا ۲۰۲۵ به تولید داخلی سالانه‌ی دنیا ۲۸ تریلیون دلار اضافه می‌شد.

رهبران توسعه‌ی دنیا باید تاکنون فهمیده باشند قدرت دادن به زنان برای افزایش رفاه جهانی ضروری است. صراحتا، امیدوارم هرگز مجبور نباشم درباره‌ی این‌که چرا تمرکز روی زنان مهم است بند دیگری بنویسم. همان‌طور که اخیرا در نشست جی‌۷ درباره‌ی همین موضوع گفتم، من معتقدم سوال قدرتمندی اقتصادی زنان دیگر چرا نیست، بلکه چگونه است. دستور جلسه‌های پژوهشی کافی است. بیایید روی اقدام جهانی تمرکز کنیم.

آخرین گزارش موسسه‌ی کرایتریون، با عنوان شرح این عرصه، روش‌های مشخصی را تعیین کرده‌است که ما را در انتخاب و به‌کارگیری ابزار سرمایه‌گذاری برای حمایت از زنان و دختران راهنمایی می‌کند.

گزارش کرایتریون عرصه‌ی سرمایه‌گذاری جنسیت‌گرا را می‌کاود و توضیح می‌دهد این نوع سرمایه‌گذاری چگونه به زنان کمک می‌کند به تمام ظرفیت اقتصادی‌شان دست پیدا کنند. راهبردهای سرمایه‌گذاری جنسیت‌گرا، با هدف ۲وجهی تحریک رشد اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی، سود را در نظر می‌گیرند، اما فرآیند کسب عواید مالی را نیز کنترل می‌کنند. من به این مدل سرمایه‌گذاری اعتقاد دارم، و هم‌کاران‌ام را در حوزه‌ی تشکل‌های اجتماعی تشویق می‌کنم در تلاش‌های مالی یا فعالیت‌های حمایتی‌شان رویکردی جنسیت‌گرا در پیش بگیرند.

خوش‌بختانه، بسیاری از سازمان‌های عضو شبکه‌ی کارآفرینان توسعه آسپن از طریق سرمایه‌گذاری و راه‌کارهای توسعه‌ی ظرفیت، فعالانه در حمایت از زنان کارآفرین مشارکت می‌کنند.

من از طریق یکی از اعضا، بید فور لایف، ظرفیت سرمایه‌گذاری در زنان را درک کردم. این عضو اخیرا یک طرح آزمایشی ۶ ماهه را با عنوان “مدرسه‌ی کسب‌وکار خیابانی” در اوگاندا آغاز کرده‌است. هدف این طرح آن است که به زنان اعتماد به‌نفس بدهند و مهارت‌های کارآفرینی و حمایت‌های مشاوره‌ای لازم را در اختیارشان بگذارند تا کارآفرین موفقی شوند و کسب‌وکارهای ماندگار ایجاد کنند. این طرحی آموزشی کسب‌وکار در زمینه‌ی جست‌وجوی بازار، توسعه‌ی طرح کسب‌وکار، دفترداری، مدیریت پول، خدمات پس از فروش، و تبلیغات جلسه‌های آموزشی ساده و کاربردی ارائه می‌کند. بید فور لایف به محض کاملی شدن برنامه پی‌برد ۸۴ درصد فارغ‌التحصیلان حداقل یک کسب‌وکار را آغاز کرده‌اند و درآمد شخصی‌شان را به‌طور متوسط ۵۴ درصد افزایش داده‌اند. این برنامه تا به امروز بیش‌ترین تاثیر را روی فقیرترین شرکت‌کننده‌های طرح داشته‌است. زنانی که در آغاز برنامه روزانه با ۶۵ سنت یا کم‌تر زندگی می‌کردند، به‌طور متوسط شاهد ۵۳۱ سنت افزایش درآمد بوده‌اند.

هم‌چنین، تلاش آکسفام و راه‌کار “زنان در تشکل‌های کوچک” این سازمان، من را تحت تاثیر قرار داده‌است. هدف از طراحی این برنامه که از ۲۰۰۹ آغاز شده‌است، حمایت از زنان کارآفرینی است که در برنامه‌های پرداخت تسهیلات خرد موفق ظاهر شده‌اند و ظرفیت رشد بیش‌تر را دارند. اجزای هسته‌ای این راه‌کار شامل برنامه‌های آموزشی برای پرورش مهارت و اعتماد به‌نفس، و نیز مشارکت با موسسه‌های بانکی محلی است تا به زنان کمک کنند وام‌هایی بگیرند که نسبت به وام‌های معمول، نرخ کم‌تر و بازپرداخت طولانی‌تری دارد. هم‌چنین نخستین بودجه‌ی سرمایه‌گذاری موثر آکسفام امریکا از این وام‌ها پشتیبانی می‌کند، که منابع‌اش را صرف وثیقه‌گذاری برای زنانی می‌کند که در این برنامه شرکت کرده‌اند. دامنه‌ی وام‌ها از ۱۰۰۰ دلار تا ۵۰۰۰۰ دلار است-مبلغی که زنان به‌ندرت می‌توانند خودشان به‌دست بیاورند. آکسفام با تکیه بر موفقیت اولیه‌ی آن‌ها، قصد دارد کمپین‌هایی راه بیندازد تا به تغییر درک جامعه کمک کند و زنان کارآفرین را به عنوان الگوها و رهبران خوب نشان دهد، و نیز از تغییر سیاست‌ها حمایت کند تا فضای عملیاتی را برای زنان صاحب کسب‌وکار بهتر کند.

در نهایت، من تاثیر سرمایه‌گذاری‌های جنسیت‌بنیان را از طریق آکمِن، یک عضو دیگر درک کردم. آکمِن به عنوان بخشی از یک راهبرد جنسیت‌گرا، در بِرن سرمایه‌گذاری کرده‌است. بِرن تولید‌کننده‌ی اجاق‌های آشپزی کم‌مصرف است که هدف فراگیر آن بهبود سلامت، محیط زیست، اقتصاد خانواده، و توسعه‌ی اقتصاد مشتریان‌اش است، که اکثریت آن زنان هستند. مدل تولید بِرن به‌گونه‌ای است که اطمینان می‌دهد استخدام زنان و مردان برابر است و زنان به اندازه‌ی همتایان مرد دستمزد می‌گیرند. علاوه بر این، بِرن بر نقش زنان در راهبردهای فروش‌اش تاکید می‌کند، و تایید می‌کند زنان این ظرفیت را دارند که بازنمای یک مجموعه‌ی مشتری قدرتمند و در حال رشد باشند.

در نتیجه‌ی ماهیت کم‌هزینه‌ی این نوع اجاق آشپزی، زنانی که با آن آشپزی می‌کنند قادر هستند ۶۰ سنت کم‌تر برای زغال چوب بپردازند، و پول مانده را صرف خرید غذا برای خانواده‌شان بکنند. بعد از روی آوردن خانواده‌ها به این اجاق آشپزی گزارش بیماری و مرخصی استعلاجی ۵۴ درصد کاهش داشته‌است.

ما این ظرفیت را داریم که در بازارهای نوظهور، از طریق سرمایه‌گذاری هدفمند، مساعدت فنی و آموزش زنان کارآفرین ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی عظیمی را برای قشر فقیر ایجاد کنیم. بیایید چرایی این کار را رها کنیم و پی‌ببریم چگونه این کار را بکنیم.

 

تحریریه:مینا بنادکوکی

منبع:بلاگ فت

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>