چرا باید در شعب قانونی فعالیت کنیم؟

شعبه های قانونی شرکت ها در سراسر استان های کشور به عنوان بازوهای اصلی فعالیت شرکت ها شناخته می شوند و مسئولیت صحت فعالیت آن ها از طرف قانون گذاران بر عهده شرکت گذاشته شده است؛ زیرا این شعبه ها نماینده شرکت در شهرها بوده و تحت نام آن شرکت ها فعالیت می نمایند و انجام هر گونه تخلفی توسط آن ها به نام و اعتبار شرکت صدمه خواهد زد. در آئین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نارت بر افراد صنفی در فضای مجازی علاوه بر تعیین وظایف شرکت ها، در بند های ۱۰ و ۱۷ وظایف نمایندگی مجاز شرکت ها را نیز تعیین کرده و مسئولیت نظارت بر انجام این وظایف را برعهده شرکت ها گذاشته است. وظایف تعیین شده به شرح زیر می باشد:

۱- فعالیت در ساعات متعارف اداری.

۲- رعایت شئونات اداری.

۳-حضور مستمر و مؤثر مسئول شعبه جهت نظم بخشیدن به فعالیت های شعبه و پاسخگویی به بازاریابان، مراجعان، مشتریان و دستگاه های نظارتی.

۴-پرهیز از ایجاد مزاحمت برای سایر واحدها و ساختمان های مجاور شعبه.

۵-برگزاری منظم جلسات آموزش گروهی و توجیهی براساس مطالب آموزشی شرکت که این مطالب می بایست منطبق با موضوعات و مفاهیم آئین نامه باشد.

۶-برگزاری جلسات آموزشی به صورت رایگان، عدم دریافت هزینه های ورودی، عدم تعیین شرط برای میزان خرید کالا.

۷-نصب تصویر پروانه کسب، مجوز تأسیس شعبه و آئین نامه اجرایی تبصره ماده ۸۷ قانون نظام صنفی، اینفوگراف های بازاریابی شبکه ای، اطلاعیه ها و بخشنامه های صادره.

۸- درج نشانی سایت و شماره تماس های رسیدگی به شکایات دبیرخانه کمیته نظارت.

۹- آگاهی مسئولین شعبه از مقررات و مفاهیم بازاریابی شبکه ای.

۱۰- تجهیز شعبه به امکانات اولیه اداری و آموزشی.

۱۱-جلوگیری از هرگونه تجمع و برگزاری جلسات آموزشی در خارج از شعبه.

۱۲-ممانعت از جذب افراد زیر ۱۸ سال به عنوان بازاریاب.

۱۳-حضور بازاریاب در شعبه با داشتن شناسایی عکس دار.

۱۴-تحویل کالاها با برچسب قیمت.

۱۵-درج شرایط بازپس گیری و آموزش این شرایط در جلسات برگزار شده برای بازاریابان.

۱۶-اطمینان از انعقاد قرارداد کتبی بازاریابان فعال براساس نمونه فرم قرارداد.

۱۷-جلوگیری از تعیین هرگونه استراتژی فروش توسط بازاریابان و ممانعت از انجام تبلیغات خلاف واقع.

وقتی وظایف تعیین شده توسط قانون گذاران را مشاهده می کنیم، دلایل تأکید به انجام فعالیت و برگزاری جلسات آموزش گروهی داخل شعب را متوجه خواهیم شد. بسیاری از بازاریابان براساس تعریف فروش مستقیم (فروش کالا و خدمات به دور از مکان ثابت تجاری) معتقد هستند فعالیت بازاریابی می تواند در هر مکانی صورت بگیرد؛ آن ها در تعریفی که برای بازاریابی شبکه ای صورت گرفته است از یک نکته غافل شده اند، در این تعریف انجام عمل خرده فروشی به دور از یک مکان ثابت تجاری منظور اصلی بوده است نه انجام پرزنت ها و جلسات آموزش گروهی.

به منظور کنترل فعالیت بازاریابی شبکه ای در کشور و پیشگیری از حرکت آن به سمت فعالیت مشابه با شرکت های هرمی، قانون گذاران توجه ویژه بر برگزاری جلسات و پرزنت ها در داخل نمایندگی های مجاز و تحت نظارت داشته اند تا مانع از سوء استفاده برخی افراد سودجو از این فعالیت برای رسیدن به منافع شخصی شان شوند؛ زیرا در گزارشات متعدد دریافتی مشاهده شده که در جلسات خارج از شعب از ناآگاهی افراد تازه وارد استفاده کرده و مفاهیم بر خلاف تعریف واقعی آن به بازاریابان آموزش داده می شود و بعضاً از برخی تکنیک های مورد استفاده در طرح های هرمی برای اغوا و جذب بازاریابان استفاده شده و بازاریابان را برای انجام خرید تحت فشار قرار داده اند.

با انجام فعالیت در شعبی که مجوز قانونی دریافت کرده اند و عملکرد آن ها تحت نظارت است، راه برای سوء استفاده بسته خواهد شد و علاوه بر حفظ حقوق بازاریابان ، این فعالیت همانند سایر کشورها در مسیر قانونی خودش حرکت خواهد کرد و جایگاه واقعی خودش را خواهد یافت.

منبع : ایران هشدار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>