پنج روش کارکردن با همکارتان که از او متنفر هستید

ما بخش اعظمی از ساعات زندگی‌مان را کنار همکاران‌مان می‌گذرانیم و این می‌تواند بدان معنی باشد که باید بیشترین آرامش و احساسات مثبت را در محیط کار داشته باشیم. حال تصور کنید از یکی از همکاران‌تان به دلیل مسائل کاری یا موضوعات دیگر به شدت تنفر دارید. چه اتفاقی در طول روز برای‌تان می‌افتد.

Colleagues-Dont-Like-You

حتم دارم تمام انرژی و توان‌تان بخاطر تحمل این رنج تحلیل می‌رود تمام رفتارهای روزانه‌ی او بر عملکرد شما تاثیر می‌گذارد. و این گونه بخش اعظم کارایی شما قربانی این تنفر و احساسات منفی می‌شود. در این نوشتار ۵ اقدام اثربخش معرفی می‌شود که برای بهبود روابط کاری با فردی که از او نفرت دارید، بسیار مفید است. با ما همراه باشید.

 

۱. عکس‌العمل‌های خود را مدیریت کنید

پاسخ شما به همکاری غیرقابل تحمل، ممکن است طیفی از یک ناراحتی کوچک تا دشمنی آشکار باشد. نخستین گام در استفاده از این ابزار، مدیریت واکنش‌های فردی است. یکی از بهترین راه‌ها در مقابل کسی که در محیط کار رفتاری آزاردهنده دارد، آن است که واکنشی از خود نشان دهید که برای وی غیرقابل انتظار است. نکته‌ی قابل توجه آن است که وقتی که توانایی مدیریت تنش‌های وارده را داشته باشید، دیگر رفتارهای آزاردهنده دیگران، آزاردهنده نخواهد بود.

 

۲. نفرت‌تان را کنترل کنید

هنگامی‌که با یکی از همکاران در محیط کار دچار مسئله جدی هستید، به شدت از بروز این احساس در میان دیگر همکاران پرهیز کنید. هرگز سعی نکنید نظرات دیگر افراد را نسبت به فرد مورد نظر با خود هم جهت کنید. باید آگاه باشید که این کار، نگرش دیگر همکاران را نسبت به شخصیت حرفه‌ای شما دچار تردید می‌کند. شما نمی‌توانید به فردی که از او نفرت دارید، برچسب «غیرحرفه‌ای» و «بداخلاق» بزنید. اگر فکر می‌کنید برای تخلیه روانی خود نیاز به صحبت درباره فرد مورد نظر دارید، حتما مخاطب خود را در خارج از محل کار خود پیدا کنید.

 

۳. به رفتارهای مثبت فرد مقابل توجه کنید

در واکنش‌های خود نسبت به فردی که از او نفرت دارید، توجه کنید چه چیز یا رفتاری در آن فرد موردپسند شما نیست؟ آیا او فقط با شما فرق دارد؟! آیا او شبیه معلم بداخلاق دوران دبستان شما است؟ آیا دوست دارید در جایگاه شغلی او باشید؟! گاهی اوقات حسادت و احساسات منفی می‌تواند ما را به اشتباه بیندازد و موجب ارزیابی نادرست از فرد و در نتیجه بدرفتاری شود.

می‌توانید با این پیش فرض شروع کنید که فرد مقابل شما کسی است که کارهایی انجام می‌دهد که شما به آن علاقه‌ای ندارید؛ اما این فرد ذاتا انسان خوبی است! با این فرض می‌توانید نقش و سهم خود را در رابطه نامناسبی که با آن شخص دارید پیدا کنید. یادتان باشد اگر قدم به جایی بگذارید که کسی در آنجا از شما نفرت داشته باشد، این نشان از ضعف ارتباطی شما است.

 

۴. زمان بیشتری را با شخص مورد نظر بگذرانید

یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباط بهتر با فردی که نسبت به او نفرت دارید، آن است که در یک فعالیت یا پروژه مشترک که نیاز به هماهنگی دارد، همکاری کنید. ممکن است با شنیدن این پیشنهاد بخواهید فریاد بکشید! اما واقعیت این است که برای رسیدن به درک بهتر و حتی بهبود همدلی، بهترین روش همکاری مشترک است. صرف وقت حتی با کسی که او را دشمن خود می‌پندارید می‌تواند تجارب آموزنده‌ای به شما اضافه کند.

 

۵. به فرد بازخورد بدهید

اگر هیچ یک از اقدامات قبلی کمکی به بهبود اوضاع نکرد، ممکن است بخواهید به فرد مورد نظر بازخورد بدهید. گاهی اوقات افراد از اینکه ممکن است اقدامات، رفتار و گفتار آنها موجب آزار دیگران شود، کاملا بی‌اطلاع هستند. بنابراین اگر با دقت و ظرافت این موضوع را با فرد به اشتراک بگذارید علاوه‌بر آگاه کردن او، می‌توانید ارتباطات خود را بهبود ببخشید.

اما به‌عنوان رهبر سازمانی بهتر است برای کاهش تعارضات میان اعضا، نکات راهنمای زیر را در نظر داشته باشید:

الف- برای سازمان(یا تیم) ارزش سازمانی تعریف کنید. برای کاهش تعارضات در سازمان و بین اعضا تعریف یک چارچوب رفتاری قابل قبول یک گام بلند و تاثیرگذار است. برای این کار انتشار بیانیه ارزش در سازمان یک رویکرد شناخته شده است.

ب- تعارض را به‌عنوان فرصتی طلایی در نظر بگیرید. درگیری و تعارض در سازمان یا تیم‌های کاری فرصتی طلایی برای آموزش و یادگیری است. در بسیاری از موارد اختلاف نظرهای جدی میان افراد به خلاقیت و نوآوری منجر می‌شود.

به خاطر داشته باشید تبدیل احساس تنفر به همدلی در محیط کار با انعطاف‌پذیری، بخشش، یافتن زمینه‌های مشترک، شنیدن فعالانه و روش‌های متنوع دیگر قابل انجام خواهد بود.

 

منبع: عصر بانک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>