همه می‌توانند قاعده‌ی ۲۰ دقیقه را یاد بگیرند

استیو جابز در جشن فارغ‌التحصیلی ۲۰۰۵ دانشگاه استنفورد خطاب به دیگران گفت: “وقت شما محدود است، پس آن را با زندگی کردن برای دیگران تلف نکنید.”به عبارت دیگر، نردبان خود را روی دیوار دیگران نگذارید. رویاهای خودتان را دنبال کنید، نه رویاهای پدر و مادر، معلم‌ها، یا آدم‌های دیگری که نفوذ زیادی در زندگی‌تان دارند. برای این‌که آن زندگی ایده‌آل را به واقعیت تبدیل کنید، باید فرآیندی را طی کنید:

زمان

 

۱. هر رویای خاص را، که بخشی از ترکیب زندگی ایده‌آل‌تان است، تعریف کنید.

۲. درمورد هر رویا اهداف منحصر به‌فرد تعریف کنید. ‌شاید تبدیل یک رویای مشخص به واقعیت مثلا، مستلزم این باشد که به اهداف پرشماری دست بیابید.

۳. عادت‌های روزانه‌ای ایجاد کنید(من آنها را “عادت‌های هدف” می‌نامم) که، وقتی هر روز آنها را به انجام رساندید، شما را به رسیدن به اهداف فردی نزدیک‌تر کند.

مطابق با آن‌چه من از مطالعه‌ی ۵ ساله‌ی عادت‌های ثروتمندان در دو انتهای طیف درآمدی یاد گرفتم، عادت‌های خوب مثل دانه‌های برف روی دامنه‌ی کوه هستند. شما به سختی می‌توانید متوجه تاثیرات مثبت روزافزونی شوید که این عادت‌ها در زندگی روزانه‌تان دارند، اما به مرور زمان، بهمنی از موفقیت خواهندساخت.

وقتی موفقیت به بار می‌نشیند، برای مشاهده‌کنندگان آموزش‌ندیده این‌طور به نظر می‌رسد که موفقیت یک‌شبه به‌دست آمده‌است. البته چیزی که مشاهده‌کننده‌ی آموزش ندیده نمی‌فهمد این واقعیت است که موفقیت محصول جانبی سال‌ها انجام‌دادن هر روزه‌ی کارهایی معین است.

ایجاد عادت‌های روزانه‌ی جدید سخت نیست، اگر بدانید چه باید بکنید. فقط باید وقت بگذارید و پشتکار داشته‌باشید. کلید آن مداومت است. برای ایجاد عادت‌های هدف جدید، که کمک‌تان کند به اهداف پشت رویاهای‌تان برسید و زندگی ایده‌آل‌تان را بسازید، یک شیوه‌ی آسان وجود: نام این شیوه قاعده‌ی ۲۰ دقیقه است. قاعده‌ی ۲۰ دقیقه یک فرآیند ساده‌ی ۳ مرحله‌ای است.

در ادامه چگونگی آن آمده‌است:

۱. هر عادت هدف جدید را که آرزو دارید در خودتان ایجاد کنید، تعریف کنید.

۲. هر روز ۲۰ دقیقه را به آن عادت هدف اختصاص دهید.

۳. آن عادت هدف روزانه را حداقل ۳۰ روز تکرار کنید.

 

تنها ۲۰ دقیقه دور شدن از یک روز عادی می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کنید.

عادت هدف جدید می‌تواند یکی از این‌ها باشد:

  • ۲۰ دقیقه مطالعه در روز برای توسعه‌ی دانش‌تان در حوزه‌ای مشخص که باید در آن ماهرتر شوید، تا به یک هدف منحصر به‌فرد برسید(مثلا گرفتن یک گواهی یا مدرک).
  • ۲۰ دقیقه در روز پرداختن به شبکه‌های اجتماعی برای توسعه‌ی روابط‌تان با افراد موفقی که همان کاری را می‌کنند که شما می‌خواهید. این روابط درها را به فرصت‌هایی می‌گشایند که کمک‌تان می‌کند به اهداف‌تان برسید و رویاهای‌تان را به واقعیت تبدیل کنید.
  • ۲۰ دقیقه در روز گوش کردن به پادپخش‌های مرتبط با یک یا چندتا از اهداف‌تان، برای جمع‌آوری دانش و کسب و بینشی که قبلا نداشتید.
  • ۲۰ دقیقه تماشا کردن سخنرانی تد در حوزه‌ای که باید در آن دانش بیش‌تری داشته‌باشید، تا اهداف منحصر به‌فردتان را محقق کنید.
  • ۲۰ دقیقه صرف وقت برای توسعه‌ی یک کسب‌وکار جانبی که امیدوار هستید روزی تمام وقت خود را به آن اختصاص دهید.

در عرض ۳۰ روز، سلول‌های مغزتان شروع به صحبت با یک‌دیگر می‌کنند و یک سیناپس را شکل می‌دهند. وقتی این سیناپس شکل می‌گیرد، مقدمات درونی‌سازی عادت فراهم می‌شود. به مرور زمان، پرداختن به یک عادت آسان و آسان‌تر می‌شود. بر اساس آخرین یافته‌های علمی درمورد تغییرات عادت، در زمانی، بین ۶۶ روز و ۲۵۶ روز، آن عادت به‌صورت یک رفتار خودکار و ناآگاهانه در می‌آید.

مغز عاشق عادت است. عادت‌ها انرژی مغز را حفظ می‌کنند و مغز را از کار نجات می‌دهند. اما به صحبت واداشتن سلول‌های مغز مستلزم تکرار و صرف وقت است. ۳۰ روز طول می‌کشد تا این مکالمه وارد مغز شود.

وقتی عادت هدف جدید تثبیت می‌شود، می‌توانید با در پیش گرفتن همین فرآیند، عادت هدف بعدی را آغاز کنید. این امکان وجود دارد که در طول یک سال با استفاده از این فرآیند ۳ مرحله‌ای، ۳ عادت هدف جدید، یا بیش‌تر، اضافه کنید. در عرض چند سال، عادت‌های جدید زیادی ایجاد خواهیدکرد، و زندگی‌تان کم‌کم ارتقا می‌یابد، چون اهداف‌تان را یکی پس از دیگری به‌دست می‌آورید و رویاهای‌تان را یکی پس از دیگری به واقعیت تبدیل می‌کنید.

 

 

ترجمه: مینا بنادکوکی

منبع:بیزینس اینسایدر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>