هشدار های FTC به مشتریان احتمالی و توزیع کنندگان در بازاریابی شبکه ای

کمیته تجارت فدرال آمریکا FTC به افرادی که در حال تصمیم گیری برای پیوستن به حرفه بازاریابی شبکه ای هستند توصیه کرده است، قبل از آغاز همکاری بررسی های دقیقی را انجام دهند. این کمیته بیانیه ای را منتشر کرده است که در آن مواردی که نیاز است توسط این افراد مورد بررسی قرار بگیرد، به ترتیب لیست شده است . FTC همچنین قوانینی را برای این فرصت کاری وضع کرده است و در آن شرکت های بازاریابی شبکه ای را ملزم به آَشکار سازی در آمد حقیقی بالقوه شان نموده است تا از این طریق از حقوق مشتریان احتمالی حفاظت کند. متن منتشره بیانیه FTC به صورت زیر می باشد :

طرح بازاریابی شبکه ای یک روش بسیار خوب برای فروش محصولات و خدمات به واسطه توزیع کنندگان است. در این طرح وعده داده شده است که توزیع کنندگان در ازای فروش شخصی و فروش گروهی که به عنوان توزیع کنندگان جذب کرده اید به شما پورسانت پرداخت خواهد کرد. برخی از این طرح ها قانونی هستند اما برخی دیگر روالی غیر قانونی دارند ودر برخی از عملکرد هایشان مشابه شرکت های هرمی فعالیت می نمایند. در شرکت های هرمی پرداخت پورسانت بر مبنای تعداد توزیع کنندگان جذب شده قرار دارد و حتی اگر کالایی هم فروخته شود، سرپوشی برای قانونی به نظر رسیدن طرح است و بیشتر فروش محصولات به این توزیع کنندگان است نه به مصرف کنندگان. همکاری در یک طرح هرمی خطرناک است به این دلیل که اکثریت مشارکت کنندگان زیان خواهند کرد و به فعالیتشان خاتمه خواهند داد بدون کسب هیچ گونه در آمدی و با انباری از محصولات گران قیمت که برای خرید آن تحت فشار قرار داشتند. اگر شما به فکر فعالیت در یک طرح بازاریابی قانونی هستید، بهتر است برای یادگیری این طرح زمان بگذارید و به دنبال پاسخ سؤالاتی از این قبیل باشید : سابقه شرکت چیست ؟ چه محصولاتی می فروشد ؟ آیا شواهدی هست که نشان دهد شرکت به شکایت هایی که از محصولات شده است رسیدگی کرده است؟ آیا محصولات به صورت رقابتی قیمت گذاری شده اند؟ آیا مشتریان زیادی دارند؟ آیا در این شرکت تعهد به حداقل فروش ماهیانه برای رسیدن به پورسانت لازم است ؟ آیا شما را الزام می کنند برای دست یابی به پورسانت توزیع کنندگان جدید جذب کنید ؟ همه این موارد باید قبل از شروع کار مورد بررسی قرار گیرد و آگاهانه تصمیم شروع کار گرفته شود؛ حال با شروع کار موارد دیگری نیز هست که در قبال آن شما مسئولیت دارید.

مسولیت شما بعد از شروع کار:

اگر تصمیم گرفتید که یک توزیع کننده شوید، شما قانوناً در برابر ادعاهایی که در مورد شرکت می کنید همچنین محصولاتی که معرفی می نمایید، مسؤل هستید. حتی اگر ادعاهایی که شما مطرح می کنید همان ادعاهای مطرح شده در بروشور تبلیغاتی شرکت باشد، باز هم شما برای تکرار آن ادعاها مسئول هستید.

این کمیته به شما توصیه می کند صحت ادعاهایی که در مورد کارایی محصولات شده است را قبل از تکرار آن ادعاها برای مصرف کنندگان و مشتریان احتمالی بررسی کنید. همچنین شما در هنگام جذب توزیع کنندگان جدید در مورد ادعاهایی که درباره در آمد بالقوه توزیع کنندگان مطرح می کنید، مسئول هستید. از ارائه صادقانه فرصت مطمئن شوید و از دادن وعده های غیر واقعی خودداری کنید؛ به خاطر داشته باشید اگر وعده هایی که داده اید اتفاق نیفتد شما مسئول شناخته خواهید شد.

ارزیابی طرح :

FTC پیشنهاد می کند که هنگام ارزیابی طرح و تصمیم گیری نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

۱٫از هرگونه طرحی که مبنای پرداخت پورسانت آن تعداد توزیع کنندگان جذب شده است دوری کنید؛ این می تواند یک طرح هرمی غیر قانونی باشد.

۲٫نسبت به طرح هایی که از توزیع کنندگان جدید می خواهند محصولات و مواد بازاریابی گران قیمت را خریداری کنند هشیار باشید. این طرح ها می توانند طرح های هرمی تغییر شکل داده شده و همان طرح های هرمی سرپوش محصولی باشند.

۳٫نسبت به طرح هایی که ادعا می کنند شما از طریق رشد مداوم زیر مجموعه تان (که همان تعداد توزیع کنندگان است که شما جذب می کنید) به در آمد خواهید رسید محتاط باشید.

۴٫نسبت به طرح هایی که ادعا می کنند محصولات معجزه آسا را می فروشند و یا وعده در آمد خیلی زیاد را می دهند هشیار باشید؛ هنگام مواجه با چنین ادعاهایی از آن ها بخواهید ادعاهایشان را ثابت کنند.

۵٫در جلسات معارفه کار و یا دیگر وضعیت هایی که تحت فشار قرار دارید؛ نه پرداختی انجام دهید و نه قراردادی امضا کنید، از آن ها زمان برای فکر کردن و تصمیم گیری بخواهید و بعد از مشورت با اعضای خانواده و دوستان و بررسی طرح با حسابداران یا وکلا تصمیم خود را بگیرید.

۶٫از طریق نهاد های قانونی مرتبط با این حرفه ادعاهای مطرح شده را چک کنید، به ویژه زمانی که ادعاها در مورد محصول و در آمد بالقوه، بیش از اندازه خوب به نظر بیاید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>