هشدار به جذب افراد کمتر از ۱۸ سال

به تازگی تخلفی در بین برخی از شرکت های بازاریابی شبکه ای در حال وقوع است که طبق بند ۱۱ آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی ممنوع است.

ماده ۱۱: جذب بازاریابان از بین افراد کم تر از ۱۸ سال سن، و کارکنان دستگاه های اجرایی و سازمان های صنفی دارای نظارت بر بازاریابی شبکه ای ممنوع است.
طبق قسمت اول این ماده، فعالیت کلیه افرادی که سن آن ها کمتر از ۱۸ سال است در شرکت های بازاریابی شبکه ای ممنوع است. ولی متأسفانه اخیراً مشاهده شده است برخی از شرکت ها با تشویق افراد کم سن و سال آن ها را جذب خود کرده و برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت غیر قانونی خود از افراد پایین تر از سن ۱۸ سال می خواهند که با کارت ملی جعلی و یا مدارک هویتی بستگان خود وارد این شرکت ها شوند.
با انجام مطالعه و بررسی در بین قوانین و مقررات کشور به این نتیجه می رسیم که قانونگذار در برخی از موارد شرایط خاصی را برای انجام برخی از امور و فعالیت ها در نظر گرفته است؛ در واقع علت وضع چنین شرطی از سوی قانونگذار حمایت از افراد کم سن و سال و کم تجربه در مقابل مخاطرات و تهدیدات انجام این گونه فعالیت ها است. طبق قوانین و مقررات موجود انجام برخی از معاملات نیازمند برخورداری از اهلیت های قانونی خاصی است تا حقوق افراد کم و سن و سال محفوظ بماند. این تخلف از دو بعد قابل بررسی است اول آنکه طبق تصریح بند ۱۱ آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی به کارگیری افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و دیگر آنکه سوء استفاده از مدارک هویتی و ایجاد جایگاه بازاریابی و یا ایجاد جایگاه های متعدد برای یک شخص از تخلفات بازاریابی شبکه ای محسوب می گردد. مدیران شرکت ها و لیدر ها باید توجه داشته باشند انجام این تخلفات می تواند باعث بروز سوء استفاده از نوجوانان و افراد کم سن و سال شده و آن ها را با مخاطرات جدی اجتماعی و اقتصادی مواجه کند. این احتمال وجود دارد که شخص با استفاده از مدارک جعلی جایگاهی را ثبت کند و هنگامی که به سود دهی بالایی دست پیدا کرد با توجه به این که شرکت از این موضوع اطلاع کامل دارد، در جهت حفظ منافع خود، شخص را به بهانه استفاده از مدارک جعلی از ادامه فعالیت منع نماید.
اگر بخواهیم به چرایی این موضوع بپردازیم باید عنوان نمود تعداد محدودی از شرکت ها و بازاریابان آن ها برای اینکه آمار جذب و فروش خود را بالا ببرند و سازمان خود را گسترش دهند و از این راه سود بیشتری را عاید خود نمایند، اقدام به چنین کاری می کنند؛ ولی باید در نظر داشت که این شیوه عضوگیری (یعنی عضوگیری به هر قیمت) از روش های شرکت های هرمی است که افراد مختلف را با ترفند های مختلف جذب شرکت خود می کنند. ادامه این تخلفات شرکت های بازاریابی شبکه ای را به سمت فعالیت هرمی سوق خواهد داد.

منبع : ایران هشدار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>