نکات مهم در انتخاب یک شرکت بازاریابی شبکه ای

دی ۱, ۱۳۹۴

نکات مهم در انتخاب یک شرکت بازاریابی شبکه ای

اگر شما مشغول فعالیت در یک شرکت بازاریابی شبکه ای هستید و یا قصد آن را دارید؛ یک سری نکات مهم در مورد طرح بازپرداخت و فرهنگ حاکم بر شرکت وجود دارد که باید به آن ها قبل از امضای قرارداد توجه داشته باشید. در این مقاله این نکات مهم به صورت سؤال مطرح شده است.

۱- آیا شرکت محصولات یا خدماتی را می فروشد که شما بتوانید از آن ها پشتیبانی کنید؟

به خاطر داشته باشید تمرکز اصلی حرفه فروش مستقیم و یا بازاریابی شبکه ای بر روی فروش محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت شماست. اگر شما به محصولی که می فروشید، اعتقاد نداشته باشید و نتوانید از آن پشتیبانی کنید در متقاعد کردن دیگران برای خرید و مشارکت در طرح مشکل خواهید داشت؛ البته برخی از افراد با زبان طلایی حتی اگرمحصول را قبول نداشته باشند، می توانند آن را به فروش برسانند ولی برای اکثریت این امکان پذیر نیست. بهتر است قبل از عضویت در شرکت خودتان مصرف کننده محصولات آن شرکت باشید وکیفیت محصولات را خودتان از نزدیک امتحان کنید.

فقط به وعده های فریبنده ای که در پرزنت ها و در مورد طرح بازپرداخت مطرح می شود، اکتفا نکنید. محصولات شرکت را امتحان کنید، نظرات ثبت شده مشتریانی که محصولات را مصرف کرده اند مطالعه کنید با حامیان خود صحبت کنید تا بفهمید چرا آن ها مشارکت در طرح داشته اند و دلیل باقی ماندنشان در طرح چه بوده است. محصول یکی از ارکان اساسی در موفقیت فعالیت شماست؛ پس قبل از انتخاب شرکت به شناخت صحیح در مورد محصولات شرکت و کیفیت آن برسید.

۲- آیا شرکت به نمایندگان فروش خود بر مبنای ثبت نام نمایندگان جدید پاداش پرداخت می کند یا بر مبنای فروش انجام گرفته توسط نمایندگان جدید؟

این یک سؤال بسیار مهم است که باید به آن دقت داشته باشید. در صنعتی که مبارزه بر علیه شرکت هایی دارد که به اسم فروش مستقیم از امید مردم و کار سخت آنان برای سودآوری های غیر منصفانه، خودخواهانه و بزرگشان استفاده می کنند؛ شناسایی شرکتی که استفاده از طرح های هرمی می کند، کلیدی برای موفقیت است. هرگز با شرکتی که به شما برای ثبت نام نمایندگان جدید پاداش می دهد همکاری نکنید.

پاداش دهی می بایست بر مبنای حجم فروش نمایندگان و مشتریان باشد. اگر فردی را ثبت نام می کنید؛ نباید پاداش دریافت کنید، اما اگر فرد ثبت نام شده توسط شما حجم فروش داشت می توانید درصدی از آن حجم فروش را به عنوان پورسانت فروش گروهی دریافت کنید. این نشان می دهد که فعالیت شما فقط جذب افراد نیست؛ بلکه باید از آن ها حمایت کنید و به آنها آموزش دهید و آن ها را به رسالت اصلی بازاریابی شبکه ای که فروش محصولات نزدیک کنید و بر مبنای فروش آن ها ما به پاداش دست پیدا کنید.

۳- آیا تمرکز اصلی بازاریابی بر فروش به  توزیع کنندگان  به جای فروش به مصرف کنندگان نهایی است؟

این رفتاری است که در شرکت های بازاریابی شبکه ای بر خلاف مقررات است و موجب پیش انباشته سازی می گردد.منظور از پیش انباشته سازی به طور خلاصه اجبار یا تشویق حجم زیاد خرید به سازمان ها یا خرده فروشان به عنوان یکی از شرایط واجد صلاحیت دریافت پورسانت شدن (پاداش شدن) یا شرط ابقاء در جایگاه سازمانی است.حقیقت این رفتار این است که شما تشویق به خرید حجم موجودی می شود که امید دارید با فروش آن واجد صلاحیت دریافت پورسانت شوید. از طرح های بازپرداختی که اینگونه رفتارها را ترویج می دهند باید دوری کرد؛ زیرا در این طرح ها اجبار خرید ماهیانه نیز یکی از شرایط کسب درآمد می باشد. اگر در طرحی شما را الزام می کنند که خرید شخصی تان را به حجم مشخصی در ماه برسانید و یا اینکه مشتریانتان را به حجم مشخص خرید ماهیانه برسانید، هر دو از مصادیق طرح هرمی است و باید از آن دوری کنید.

۴- آیا فرصت های آموزشی، مستندات و وسایل کمکی فروش در دسترس شما وجود دارد؟

بسیاری از افرادی که مشارکت در شرکت های فروش مستقیم دارند آموزشی دریافت نمی کنند. مطمئن شوید زمانی که تصمیم به مشارکت می گیرید، در حین انجام کار حامی شما زمانی را برای حضور داشتن در کنار شما خواهد داشت و چرایی و چگونگی کار را برای شما توضیح خواهد داد. اگر پیدا کردن یکی از این حامیان برای شما سخت است، به شرکتی که قصد مشارکت در آن را دارید اطلاع دهید. آن ها از اینکه در معرفی حامی خوب به شما کمک کنند،خوشحال خواهند شد.

زمانی که در مورد حامی تصمیمتان را گرفتید، مطمئن شوید که شرکت خودش وسایل کمکی فروش را برای شما فراهم خواهد کرد. منظور بروشورهای گران قیمت، آگهی های تبلیغاتی و کارت های تجاری نیست؛ بلکه وسایل کمک آموزشی درون بسته های آغازین می باشد. اغلب شرکت های خوب می دانند که نیروهای فروش آن ها مهارت های مورد نیاز برای موفقیت را ندارند و ایجاد مهارت بدون موارد ذکر شده در بالا دشوار خواهد بود. اگر شرکت احتمالی شما هیچ روشی در کمک به شما جز برچسب های قیمت بالا ندارد، تکلیفتان روشن است؛ این نشان می دهد که شرکت علاقه مندیش به موفقیت شما به اندازه علاقه مندیش به میزان خرید شما نیست.

۵- آیا اطلاعات طبقه بندی شده در مورد اینکه چطور طرح بازپرداخت عمل می کند، در دسترس شما قرار دارد؟

شرکت ها به روش های گوناگونی طرح بازپرداختشان را معرفی می نمایند؛ بعضی از وسایل دیداری استفاده می کنند، مثلاً یک پاورپوینت ارائه می دهند که در آن تمام جزئیات ارائه نشده است، فقط یک بازنگری کلی را ارائه داده و سعی کرده که مفاهیم پیچیده را در درون اصطلاحات ساده، ساده سازی کند تا نمایندگان فروش درک کنند چه چیزی مورد نیاز آن هاست؛ اما به صورت عمیق وارد جزئیات طرح و بیان حقایق طرح در مورد پرداخت ها و پاداش ها که مشوق بازاریابان جدید است، نشده اند. این شکل ارائه برای آشنایی کلی با طرح کافی است، اما برای انجام کار نمی تواند راهنمای خوبی برای شما باشد،شرکت می بایست در طرح بازپرداخت به طور کامل مراحلی که برای دست یابی به سطوح بالای موفقیت مورد نیاز است و امتیازات لازم و چگونگی محاسبات آن را توضیح دهد و هیچ نکته مبهمی در آن نگذارد. برای مثال چند امتیاز لازم دارید تا به رتبه دایرکتور برسید؟ مهمتر اینکه باید بدانید برای رسیدن به این امتیاز چه زمان بندی و چه فعالیت هایی لازم است؟ حجم فروش برای رسیدن به این امتیازات چقدر باید باشد؟ آیا سفارشات سطوح زیرین شما هم در رسیدن به این امتیاز نقش دارد؟ تعریف دقیق نماینده فعال چیست؟ آیا فقط فردی است که شما ثبت نام کرده اید و در حال خرید است یا کسی است که امتیاز مشخصی دارد.

این سؤالات برای درک اینکه چه چیزی برای موفقیت نیاز دارید، ضروری است و پاسخ به همه آنان باید منطقی باشد. اگر شرکت و یا حامیان شما تمایل ندارند که این جزئیات را با شما به اشتراک بگذارند، شما می توانید به دنبال شرکت دیگری باشید.

فراموش نکنید پاسخ دادن به همه این سؤالات کمک بزرگی در انتخاب درست به شما خواهد کرد، باید بدانید که چرا مشارکت در شرکت انتخابی ارجحیت به مشارکت در سایر شرکت ها دارد.

با اطمینان انتخاب کنید و اجازه ندهید با چیزی که در مورد آن مطمئن نیستید، شما را تحت فشار بگذارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>