مصاحبه با جناب آقای امانت قائم مقام مرکز اصناف و بازرگانان

مصاحبه با جناب آقای امانت
قائم مقام مرکز اصناف و بازرگانان و رئیس کمیته نظارت بر فعالیت فروشگاه های مجازی و شرکت های بازاریابی شبکه ای

لطفا توضیحاتی در مورد آیین نامه جدید و چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب برای شرکت های بازاریابی شبکه ای ارائه کنید؟
همانطوریکه مطلعید؛ بعد از اینکه به صورت قانونی با فعالیت شرکت های هرمی از جمله گلدکوست برخورد شد به دلیل تمایز فعالیت شرکت های هرمی با شرکت های بازاریابی شبکه ای ضرورت ساماندهی و نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای نیز احساس گردید. لذا با عنایت به اینکه دایره شمول قانون نظام صنفی بر فعالیت این شرکت ها قابل تسری بوده، مقرر گردید، فعالیت بازاریابی شبکه ای در چارچوب مقررات قانون موصوف ساماندهی گردد لذا  با توجه به محدودیت زمان و ضرورت ساماندهی فعالیت مذکور در آن مقطع دستگاه متولی نسبت به تهیه دستورالعمل تاسیس و نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت بازاریابی اقدام نمودند.
لکن بعد از اصلاح قانون نظام صنفی مصوب 1392 دستورالعمل مورد اشاره نیز در چهارچوب قانون موصوف مورد بازنگری قرار گرفت. علیهذا با عنایت به اینکه عمده فعالیت بازاریابی شبکه ای از جمله ثبت سفارش محصول و خرید کالا توسط بازاریاب که خود مصرف کننده کالا می باشد توسط وب سایت شرکت ها و در فضای مجازی انجام می شود، از اینرو از ظرفیت ماده 87 قانون مذکور استفاده شد و آیین نامه اجرایی تبصره ماده 87  موضوع فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی تهیه و تصویب گردید. بخش اول آیین نامه مربوط به نحوه صدور پروانه کسب فروشگاه های مجازی و بخش دوم راجع به نحوه صدور پروانه کسب شرکت های بازاریابی شبکه ای  و بخش دیگر آن با توجه به وجه مشترک نظارت بر فعالیت فروشگاه های مجازی و شرکت های بازاریابی شبکه ای راجع  به نحوه نظارت می باشد.

صنفی شدن فعالیت بازاریابی شبکه ای چه مزیت هایی نسبت به فعالیت های گذشته این سیستم فروش در کشور دارد؟
قبل از اینکه بگوییم چه مزیت هایی نسبت به گذشته دارد، باید توجه داشته باشیم صدور مجوز برای هر فعالیت اقتصادی  باید دارای منشاء قانونی باشد. فعالیتی که در شرکت های بازاریابی شبکه ای انجام می شود از زمره فعالیت مشمول قانون نظام صنفی است. بنابراین  ساماندهی این فعالیت ها  نیز می بایست در یک چارچوب قانونی دنبال شود.
اگر نهادی مجوز صادر کند، نظارت را نیز باید انجام دهد. نظارت چارچوب و رسیدگی خاص خودش را دارد. وقتی با یک شرکت برخورد می شود، حق شکایت و اعتراض برای آنها محفوظ بوده ، لذا مرجع مذکور باید قادر باشد از تصمیم خودش دفاع کند. به عبارت دیگر در وهله اول باید مقام مجاز برای برخورد بوده و اگر شرکتی را تعلیق یا مجوزش را ابطال می کند، این اقدام باید دارای مبنای قانونی باشد.
پس یک بخش از جواب شما را می توانم بگویم ساماندهی فعالیت مذکور در چارچوب قانونی یک ضرورت است و باید به آن توجه نمود.
حال این آیین نامه چه مزیت هایی دارد؟
طبعاً یکی از مزیت ها ضمن اینکه فعالیت شرکت های مذکور به صورت قانونمند انجام می شود، بستر نظارت نیز به صورت قانونی مهیا می باشد.
ظرفیتی که این آیین نامه دارد هم از نظر حقوق اشخاص یعنی افرادی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند و  هم از نظر قانونی یعنی حقوق دولت بسترهای لازم را فراهم نموده است. حقوق مصرف کننده، مرجع رسیدگی به شکایات و نحوه ساماندهی این شرکت ها همگی در آیین نامه مورد نظر لحاظ شده است.

به نظر شما چه الزاماتی باعث قرار گرفتن فعالیت بازاریابی شبکه ای در رسته کسب و کارهای فضای مجازی(فروشگاه های اینترنتی) شده است؟
مجموعه فعالیت هایی که در بازاریابی شبکه ای اتفاق می افتد، دقیقاً منطبق با ماده2 قانون نظام صنفی است یعنی فعالیت بازاریابی شبکه ای یک فعالیت صنفی است. بنابراین باید  بازاریابی شبکه ای در قالب نظام صنفی ساماندهی شود.
با توجه به اینکه فعالیت هایی که شرکت های بازاریابی در سراسر دنیا انجام می دهند، با استفاده از بستر اینترنت و ارتباط ( بین بازاریابان ، مصرف کننده و شرکت)از طریق وب سایت شرکت بوده و لذا این موضوع باعث شده ، وجه مشترک با کسب و کارهای اینترنتی ایجاد گردد. همچنین دستگاه  های ناظر بر فعالیت بازاریابی شبکه ای  همان دستگاه های  نظارت کننده بر فروشگاه های اینترنتی می باشند.

یعنی طبق قانون نهادها و سازمان هایی که قرار است بر کسب و کارهای  فضای مجازی نظارت کنند باید بر بازاریابی شبکه ای نیز نظارت داشته باشند؟
بله، در واقع همان نهادها ودستگاه ها که بر فعالیت فروشگاه های اینترنتی نظارت دارند نوع وظیفه قانونی آنها ایجاب می کند بر فعالیت بازاریابی شبکه ای نیز نظارت داشته باشند. بنابراین از این حیث  نیز ظرفیت ماده87 قانون نظام صنفی پاسخگو این نیاز می باشد.

آیا اقداماتی جهت قانونی شدن این سیستم فروش در قالب ارائه طرح و لایحه قانونی به مجلس شورای اسلامی انجام گرفته است؟
شاید منظورتان از عبارت قانونی شدن تطبیق بیشتر فعالیت این شرکت ها در بستر قانون می باشد. چون در حال حاضر این فعالیت  طبق ماده 87 قانون نظام صنفی صورت می پذیرد. البته ما تازه از بحث آیین نامه فارغ شدیم.
حدود یک سال در جلسات متعدد با دستگاه های مرتبط با موضوع بازاریابی شبکه ای، این آیین نامه را تدوین نمودیم. البته خمیرمایه آیین نامه، همان دستورالعمل قبلی است.
این آیین نامه اخیراً ابلاغ شده و جلسات کمیته نظارت نیز در حال تشکیل شدن است. اصولاً باید مدتی این آیین نامه به مرحله اجرا درآید تا بتوانیم باز خورد آن را دریافت کنیم. ولی فکر نمی کنم در حال حاضر نسبت به گذشته در نقطه عقب تری باشیم. قطعاً در این آئین نامه شرایط برای رعایت حقوق مصرف کنندگان و متقاضیان که بخواهند در این حوزه فعالیت نمایند مساعدتر شده  است. همچنین نحوه نظارت نسبت به گذشته نیز شرایط بهتری دارد.
چالش ها و مشکلات پیش رو در فعالیت بازاریابی شبکه ای از دیدگاه مرکز امور اصناف چه مواردی است؟
در بین صحبت ها به بخشی از این سوال پاسخ دادم. فعالیت بازاریابی شبکه ای مرز باریک و ظریفی با شرکت های هرمی دارد. خیلی از افراد نسبت به بازاریابی شبکه ای نگاه مثبت ندارند. البته این موضوع به خاطر عدم بستر مناسب برای فعالیت سالم در گذشته بوده  چون بسیاری از افرادی که در گذشته وارد شرکت های هرمی شده اند دنبال کسب در آمدهای نجومی در کوتاه مدت بودند. لذا برای تغییر این نگرش، باید کار آموزشی و فرهنگی در جهت اصلاح نگرش اصولی در بین فعالین و علاقمندان ورود به این تجارت  صورت پذیرد.
همچنین میزان سطوح پرداخت کمیسیون ها و پاداشها به بازاریابان و نیز اخذ کمیسیون ها صرفاً بدلیل داشتن جایگاه در سطوح بالاتر و یا عناوین مشابه  موضوعی دیگری است که قواعدی در آیین نامه برای ساماندهی آن  مطابق ضوابط کشور لحاظ شده است و در دستور کار کمیته نظارت می باشد.
با توجه به دانش و بضاعت بنده بیشتر شرکت هایی که در دنیا مشغول فعالیت بازاریابی شبکه ای هستند، غالباً تولیدکننده اند. وقتی یک شرکت تولیدکننده می خواهد کالاهای خودش را عرضه کند به مراتب با مشکلات کمتری مواجه است و یقیناً ما هم در بحث نظارت با مشکلات کمتری مواجه می شویم. در حال حاضر اکثر شرکت های بازاریابی شبکه ای کالاهای آرایشی و بهداشتی عرضه می نمایند، که البته بخش از آن خارجی است، یکی دیگر  از چالش های جدی ما همین بحث است. بدون شک با رویکرد ساماندهی موضوع فوق یکی از شروطی که ما در آیین نامه برای اخذ مجوز لحاظ نمودیم، این است که شرکت ها باید تولیدکننده و یا حداقل، نماینده مستقیم تولیدکننده باشند.  در واقع اولویت ما در آیین نامه، عرضه کالاهای ایرانی است. البته مفهومش این نیست که شرکت ها نمی توانند کالای خارجی عرضه نمایند. چون در هرصورت، کالای خارجی که از مبادی قانونی وارد کشور شده اند، مانند سایر کالاها، قابلیت عرضه در بازار را خواهد داشت، ولی اولویت در آیین نامه با کالاهای داخلی است.
بیشترین مشکل زمانی پیش می آید که کالاهای بسته بندی شده غیر استاندارد  به صورت واسطه ای به بازار عرضه -گردد. البته راجع به قیمت کالا هم بحث جدی وجود دارد، یکی از مشکلات فعلی در بازارایابی شبکه ای بحث قیمت محصول است.
موضوع دیگر، تبلیغ خلاف واقع  محصولات شرکت توسط بازاریابان می باشد هرچند در پاره ای از اوقات در رسانه ها  نیز برای جلب مشتری درباره محصولات تجاری برخلاف واقع نیز تبلیغ می گردد. این روش تبلیغات در برخی شرکت های بازاریابی شبکه ای نیز  هم ممکن است استفاده شود که البته به موجب مواد 10 و25آیین نامه تخلف محسوب می گردد.
از اینرو ضوابطی به موجب آیین نامه برای معرفی کالا و محصولات  اعلام شده ضمن اینکه در  آیین نامه به تسهیل فرآیند کسب و کار توجه شده است از طرفی مقرراتی برای جلوگیری از سوء استفاده در بحث قیمت و کیفیت کالا لحاظ گردیده است. بنابراین قیمت کالا، تبلیغات غیر واقع و کالاهای غیر بهداشتی جزء چالش هایی است که بخشی از آن با نظارت دستگاه های متولی حل می شود و بخش دیگری از آن با فرهنگ سازی و آگاهی دادن به مصرف کنندگان قابل حل است. وقتی افراد بازاریاب به شما مراجعه می کنند و کالاهایی را معرفی می کنند، بخشی از بار بر روی دوش مصرف کننده  است و باید فکر کند که آیا با پولی که دارد و تبلیغاتی که پیرامون محصول می شود، امکان خرید وجود دارد؟ هر چقدر آگاهی افراد  بیشتر باشد، یقیناً کمتر گرفتار بعضی از تبلیغات غیر واقع می شوند. شما وقتی به بازار مراجعه می کنید، لزوماً از اولین فروشگاه خرید نمی کنید و تمامی توضیحاتی که فروشنده به شما پیشنهاد می دهد را قبول نمی کنید و تبلیغات را صد در صد واقعی تلقی نمی کنید. البته دستگاه های متولی امور فرهنگی نیز در زمینه ارتقاء آگاهی جامعه نقش موثری دارند.

معیار شما برای تعیین قیمت چیست؟ نظرتان این است که قیمت محصولات در بازاریابی شبکه ای باید بیشتر، کمتر یا برابر با قیمت بازار باشند؟
به نکته مهمی اشاره می کنید. تعیین قیمت در سطح بازار چارچوبی دارد که تعیین قیمت در شرکت های بازاریابی شبکه ای هم نمی تواند فارغ از این چارچوب باشد. شما وقتی به بازار سنتی مراجعه می کنید، با کالایی مواجه می شوید که با قیمت های متفاوت عرضه می شود، یعنی کالاهایی با ظاهر یکسان ولی قیمت های مختلف عرضه می گردد. در آن صورت بحث رقابت پیش می آید و در این رقابت قیمت کالا شکل می گیرد.
البته سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قواعد قیمت گذاری را اعلام کرده است. و تولیدکننده طبق ضوابط قیمت گذاری، قیمت مصرف کننده را مشخص و  بر روی کالا درج می نماید و واحد صنفی نمی تواند از این رقم گران تر آنرا بفروشد بنابراین متولی اصلی قیمت گذاری کالا و خدمات سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده لکن دبیرخانه کمیته نظارت طبق آیین نامه موظف است قواعد شکلی را نظارت نماید. مثلاً در ارتباط با کالا می گوییم کالایی باید به صورت بسته بندی شده با درج قیمت بر روی آن عرضه شود. در عین حال از شرکت ها تعهد می گیریم که ضوابط قیمت گذاری کالاها و خدمات از جمله درصد ضرایب سود عمده فروشی و خرده فروشی کالاها را رعایت کنند. لذا اگرمصرف کننده از محصولی شکایت داشته باشد و این محصول جز اقلامی باشد که مشمول نرخ گذاری  شود، سازمان حمایت و در حوزه صنفی واحد بازرسی و نظارت اتاق های اصناف، موضوع را بررسی می کنند. بدیهی است اگر شرکتی ضوابط مذکور را رعایت نکرده باشد، برای شرکت تشکیل پرونده می شود.
در کل نظر بنده این است اتفاقی که در بازارایابی شبکه ای رخ می دهد، جدا از بازار نیست. بنابراین شرکت ها نمی توانند کالاها را بالاتر از قیمت  متعارف بازار عرضه نمایند. البته برخی از اقلام ممکن است اقلام خاصی باشند که مشابه آن در بازار وجود نداشته باشد. در پاره ای از موارد ممکن در درون چرخه تخلفی صورت پذیرد که با شکایت شاکی این فرآیند دنبال می شود و موضوع قابل رسیدگی است. اگر شرکتی در شعب تعزیرات، محکوم به گران فروشی شود، کمیته نظارت نیز برابر مقررات با شرکت رفتار خواهد نمود. اصلاح قیمت و همچنین برخورد موثر از راهکارهای پیش بینی شده در این باره  است .

آیا کیفیت محصولات را نیز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان باید بررسی کند؟ بسیاری از بازاریابان هم از قیمت محصولات و هم از کیفیت محصولات ناراضی هستند؟ وقتی خرید انجام می دهند احساس می کنند متضرر شده اند، راه کار شما چیست؟
هرچند مسوولیت نظارت بر نحوه عرضه کالا و خدمات  از جمله گرانفروشی به موجب قوانین و مقررات در حیطه وظایف این کمیته نمی باشد. لکن در حد بضاعت و وظیفه ای که در آیین نامه به عهده دبیرخانه کمیته گذاشته شده است این موضوع را پیگیری می کنیم. بطور مثال کالاها باید دارای مشخصات کامل و مجوزهای لازم شامل مجوز تولید ،پروانه واردات ، بهداشت و… باشد. و اگر تابع استانداردهای خاصی بوده باید استانداردهای لازم  نیز از سوی شرکت به دبیرخانه کمیته ارائه شود. در مورد محصول بهداشتی و آرایشی حتماً پروانه بهداشتی اخذ خواهد شد و قیمت نیز بر روی کالاها باید درج شده باشد. به این ترتیب  چارچوبی  فراهم می شود تا امکان نظارت بهتر سایر مراجع ذی صلاح وجود داشته باشد. با این وجود اگر شرکتی در شعب تعزیرات نیز محکوم شود کمیته نظارت هم طبق مقررات آیین نامه برخورد لازم با شرکت را بعمل خواهد آورد. پس بنابراین در حد بضاعت خودمان سعی کردیم در چارچوب مقررات بستر مناسب برای نظارت موثر و قانونی مهیا نمایم، تا دستگاه های متولی بتوانند نظارت بهتری داشته باشند و  حقوق مصرف کننده نیز رعایت گردد.
البته این را هم مد نظر داشته باشید، مجموعه کالاهایی که به موجب این آیین نامه در سیستم بازاریابی شبکه ای عرضه می شود کالاهای پرمصرف است. شما با یک ساعتی با قیمت2 میلیون تومانی مواجه نیستید. با کالا پرمصرف مواجه اید که در سبد  مصرف قشر وسیعی از جامعه قرار داشته  و یا حداقل چهار بار در سال توسط مصرف کنندگان تجدید خرید می شود. بدیهی است اگر شرکتی گران فروشی داشته باشد مصرف کننده نباید کالای آن شرکت را خریداری نماید. این امر باعث می شود که آن شرکت در مواجه با فروش کم، قیمت کالا را اصلاح کند. همچنین مصرف کننده نیز در صورت مواجه با  گران فروشی می تواند شکایت خود را از طریق دبیرخانه کمیته و یا راساً با طرح در مراجع ذی صلاح پیگیری نماید. به غیر از این موارد در آیین نامه، مقرراتی تحت عنوان حق باز پس گیری کالا برای حمایت از بازاریاب لحاظ شده است.
البته مقررات بازپس گیری کالا در فرایند بازاریابی شبکه ای در کل دنیا مرسوم است. برخی از شرکت ها ی بازاریابی شبکه ای به مدت زمان بازپس گیری کالا در آیین نامه اعتراض داشتند ولی به لحاظ اهمیت و حیاتی بودن این موضوع به شرکت ها اعلام شد باید اجناس با کیفیت خوب عرضه نمایند که اگر بازاریاب قادر به بازاریابی محصول و یا مصرف آن نباشد شرکت موظف است تمامی محصولات مرجوعی خریداری شده در 12 ماه گذشته را که قابل فروش مجدد است به شرح بند(ط) ماده 9 آیین نامه از بازاریاب بازپس گیرد. این  قاعده هم باعث حمایت از حقوق مصرف کننده خواهد شد و هم باعث دقت نظر بیشتر شرکت بازاریابی خواهد شد. بنابراین  این مقررات برای کلیه شرکت ها لازم اجرا بوده و حق تخطی از عدم اجرا این مقررات را ندارند.پس باید عرض کنم  سعی شده مجموعه عواملی که ما را نسبت به گذشته در وضعیت بهتری جهت نظارت قرار می دهد  در این آیین نامه پیش بینی گردد.

نظارت مرکز اصناف بر فعالیت شرکت ها و نحوه برخورد با تخلفات احتمالی چگونه است؟ ضمانت اجرای برخورد با متخلفین چیست؟
اگر به آیین نامه اجرایی تبصره ماده 87 قانون نظام صنفی که بر روی سایت دبیرخانه کمیته  نظارت به نشانی Networkmarketing.mimt.gov.ir اطلاع رسانی گردیده مراجعه شود، در ماده 15 آئین نامه اجرایی، شرح وظایف کمیته نظارت تصریح شده است. این کمیته ترکیب جامعی است از دستگاه های تخصصی و نظارتی.
مرکز اصناف و بازرگانان ، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی  ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و اتاق اصناف ایران نظارت و هدایت شرکت  های بازاریابی شبکه ای و فروشگاه های مجازی را برعهده دارند. ترکیب این کمیته به گونه ای در نظر گرفته شده است که تمامی دستگاه ها و ارگان هایی تخصصی و نظارتی که می توانند در این موضوع موثر باشند عضویت داشته باشند.
در واقع نظارت بر فعالیت های بازاریابی شبکه ای از زمان اخذ مجوز آغاز می گردد به این ترتیب که صلاحیت فردی اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و حتی مسوولین شعب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در مرحله بعدی، طرح های سود دهی این شرکت ها توسط دبیرخانه کمیته در قالب کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد. این طرح ها  باید  با اصول آیین نامه و سایر قوانین مقررات  منطبق باشد.
مرحله سوم تایید نرم افزاری است که بایستی با طرح سود دهی منطبق باشد.
و پس از اینکه  نرم افزار مذکور بر روی وب سایت شرکت قرار می گیرد کلیه عملیات شرکت ها  تحت نظارت می باشد. این نرم افزار مجموعه تراکنش های مالی را از مرحله خرید کالا، پرداخت کمیسیون، میزان فروش شرکت ها و موجودی انبار کالا و… را مستندسازی می کند.
در ضمن  بصورت میدانی بر نحوه عملکرد این شرکت ها نیز نظارت داریم. در سطح استان ها نیز از طریق دستگاه های متناظر عضو کمیته بر فعالیت  بازاریابان، دفاتر و شعب این شرکت ها نظارت بعمل خواهد آمد. در حقیقت شریان فعالیت های اقتصادی شرکت ها از زمان اخذ مجوز به صورت مستند ثبت می گردد همچنین ظرفیت قانونی مناسب نیز برای برخورد با فعالیت ها غیر قانونی وجود دارد. امیدواریم بتوانیم جلوی تخلفات احتمالی را در چرخه پیشگیری بگیریم و به مرحله برخورد قانونی نرسیم. قطعاً پیشگیری موثرتر از برخورد خواهد بود.

این مرکز چه اقداماتی جهت هماهنگی بیشتر در دیگر استان های کشور مطلوب به شعب شرکت ها و همچنین بازاریابان انجام داده است؟
در حال حاضر در نقطه شروع هستیم و سعی شده در غالب صدور بخشنامه ها برای  سازمان ها و همین طور دستگاه های متناظر عضو کمیته، نظارت و هدایت این شرکت ها را در دستور کار قرار دهیم. بدیهی است باید اطلاع رسانی و آموزش بیشتری انجام شود تا  نحوه هماهنگی و تعامل دستگاه های استانی  با کمیته نظارت مشخص تر گردد. چون در آیین نامه  نظارت بر این شرکت ها بصورت متمرکز لحاظ شده بنابراین نظارت  دستگاه های استانی به طریق شکلی می باشد و گزارش عملکرد شرکت ها را می بایست به دبیرخانه کمیته نظارت مستقر در مرکز اصناف و بازرگانان ارسال نمایند.
حتماً  برگزاری جلسات هماهنگی و کارگاه آموزشی در دستور کار داریم و نمایندگان دستگاه های متناظر عضو کمیته در  استان ها دعوت می شوند که در این کارگاه شرکت کنند. قدم اول ، همکاران استانی با ید با این آیین نامه بیشتر آشنا و توجیه شوند. همچنین مقرر است جلسه ای با حضور مدیران شرکت ها برگزار گردد. در این جلسه گزارشی از عملکرد شرکت ها مثلا در طول حدود یک  سال گذشته را ارائه می دهیم، و نقاط ضعف و قوت آنها را با خودشان در میان می-گذاریم. با این کار آنها متوجه می شوند که نظارت بر عملکردشان به صورت دقیق در حال اجراء است و همچنین در این جلسه انتظاراتمان را با آنها در میان گذاشته تا پیشگیری های لازم از تخلفات احتمالی را انجام داده باشیم .
روال اخذ مجوز برای شعب شرکت ها در شهرهای دیگر در آیین نامه جدید چه تغییراتی کرده است. چرا روند کسب مجوز شعب در شهرستان ها به کندی صورت می گیرد؟
منظور شما از کندی چیست، چون در آیین نامه مراحل و شرایط صدور مجوز ها را به طور شفاف و دقیق تصریح شده و  خارج از چارچوب آیین نامه  مراحل و یا شرایط دیگری نداریم.
هر موردی که برای صدور مجوز لازم است به طور شفاف در آیین نامه به آن اشاره شده است و هر کسی که این شرایط را داشته باشد و درخواست بدهد، قطعا بررسی انجام می گیرد. شاید در گذشته برای صدور مجوز با مشکل مواجه بودیم. از دلایلی که فرآیند صدور مجوز با کندی صورت می گرفت، طولانی شدن  بررسی نرم افزار و طرح ها بود که اعلام نتیجه کمی طول می کشید. اما در حال حاضر با هماهنگی های لازم  که انجام گرفته مشکلات بر طرف شده است. ما اعتقاد داریم که نباید هیچ مانع و محدودیتی برای صدور مجوز بگذاریم و برای صدور مجوز همان شرایطی که داخل آیین نامه گفته شده است کافی است.
یک مشکل دیگری که وجود داشت در زمینه پاسخ استعلامات بود، درگذشته زمان پاسخ استعلامات بعضاً طولانی بوده و مدت زمانی طول می کشیده تا جواب استعلامات داده  شود. ولی در تبصره 2 ماده 12 قانون نظام صنفی این موضوع پیش بینی شده و دستگاه های استعلام شونده موظفند حداکثر ظرف مدت15 روز از تاریخ استعلام نظر قطعی و نهایی خود را اعلام نمایند و اگر اظهار نظر در مهلت مقرر انجام نگیرد به منزله پاسخ مثبت تلقی می شود. الان  در دبیرخانه کمیته سازمان دهی جدیدی صورت گرفته و مقداری به کار سرعت داده شده است و نسبت به گذشته در حداقل زمان ممکن مجوزها از جمله مجوز دفاتر و شعب صادر می گردد. در کل الان هر شرکتی که متقاضی برای راه اندازی شعبه است در صورت واجد شرایط بودن ظرف مدت 15 روز مجوزش صادر می گردد. تا به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نماید. یک مشکلی که در گذشته وجود داشت ، شعب شرکت های بازاریابی شبکه ای مطابق مقررات در ادارات ثبت شرکت ثبت نمی شدند. در آیین نامه جدید این موضوع به صراحت آورده شده و ما اصرار داریم که شعب باید ثبت شوند. بنابراین ما اصرار بر انجام کار قانونی داریم.

آیا به دورنمای بازاریابی شبکه ای در ایران خوش بین هستید؟
خوب ما در این حوزه نقاط ضعف و قوتی داریم که به آن پرداختیم. امیدواریم صنعت بازاریابی شبکه ای را به سمتی سوق بدهیم که به عنوان جایگزین مناسب برای شیوه فروش سنتی باعث تقویت هرچه بیشتر رشد بنگاه های  تولیدی داخلی و موضوع اشتغال در کشور باشد. امیدواریم که بتوانیم عملاً در آینده بر اساس آیین نامه با نظارتی که اعمال می-کنیم و شیوه هایی که برای صدور مجوز داریم به وضعیتی برسیم که طرف حساب ما بنگاه های تولیدی داخلی باشند که از طریق این روش فروش می خواهند  با حذف واسطه ها کالاهای خودشان را عرضه کنند نه لزوماً شرکت هایی که به صورت واسط کالا را وارد کرده و عرضه می کنند.

چه مقدار به این نقطه نزدیک شدیم؟
الان نمی توانم دقیق بگویم که ما به دنبال وضعیت  ایده ال هستیم و در آیین نامه نیز این موضوع لحاظ شده یعنی یکی از شرایط صدور پروانه کسب داشتن مجوز تولید ویا قرارداد نمایندگی تولید کننده است و به این ترتیب امیدواریم  که بتوانیم به این نقطه نزدیک تر شویم.

به عنوان سوال آخر در حال حاضر سایت یکی از شرکت های بازاریابی شبکه ای فیلتر شده است. با توجه به حجم بالای سوالاتی که در این زمینه از سایت ایران هشدار می شود، آیا اقدامی برای حل این مشکل انجام داده اید؟
به صورت کلی در این ارتباط می توانم چند نکته را یادآور شده اول اینکه این موضوع، موردی است که دستگاه قضایی ورود داشته و چارچوب قانونی آن نیز مشخص است. کمیته نظارت فقط  به تخلفات در چارچوب آیین نامه رسیدگی می نماید و بررسی جرم  صرفاً در صلاحیت  دستگاه قضایی می باشد.
بدیهی است درصورتیکه شرکت های بازاریابی شبکه ای در چهارچوب آیین نامه فعالیت نمایند و مقررات مربوط را رعایت کنند. با مشکلی مواجه نخواهند شد.

منبع : سایت ایران هشدار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>