مصاحبه با آقای عطاران – شرکت بیز

متن مصاحبه اختصاصی مجله بازاریابی شبکه ای با جناب آقای غلامرضا عطاران رئیس هیئت مدیره شرکت بازاریابی شبکه ای بازاریابان ایرانیان زمین ( شرکت بیز )

با عرض ادب و احترام محضر حضرتعالی سوالاتمون رو با اجازتون شروع می کنیم

۱ – با توجه به اینکه مخاطبین این وبگاه شناخت اولیه نسبت به شما دارند اگر خودتان لازم می دانید خود را بیشتر معرفی کرده و از سوابق خود در تجارت و کارآفرینی تان بفرمایید ؟

 

پاسخ: بنده. حدود ۳۰ سال است که در دولت مشغول به خدمت هستم و در حوزه ستادی وزارتخانه های مختلفی کار کرده ام. افتخار خدمت گذاری در پست‌های اجرایی و ستادی را داشته‌ام. مدت چند سال هم نمایندۀ یکی از وزارتخانه ها در خارج از کشور بودم. در حال حاضر عضو هیئت مدیره و مشاورچندین نهاد دولتی و خصوصی میباشم .

۲ – چطور شد که تصمیم گرفتید این نوع از کسب و کار را انتخاب کنید ؟ آیا شناخت قبلی داشتید ؟

پاسخ : ما از حدود ۵ سال قبل، یکسری مطالعات تطبیقی راجع به بازاریابی شبکه ای را در کشورهای مختلف شروع کردیم. البته هنوز بازاریابی شبکه‌ای در کشور ما به صورت قانونی در نیامده بود. از بین کشورهایی که بازاریابی شبکه‌ای در آن‌ها رونق داشت کشورهایی را انتخاب کردیم که اقتصاد و فرهنگشان بیشتر به ما شبیه باشد. در آن زمان توانستیم به قوانین و مقررات فدراسیون جهانی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای WFDSA دست پیدا کنیم و بر روی آن مطالعات خاصی انجام دادیم. از این رهگذر الگویی بومی و متناسب با قوانین موضوعه کشور خودمان را استخراج کردیم. هنگام قانونی شدن فعالیت بازاریابی شبکه‌ای در ایران به صورت غیر مستقیم به مسئولین کمک نمودیم. هدفمان رشد این صنعت نو پا در کشور بود. همانطوریکه ریاست محترم جمهوری در بهمن ماه سال قبل در اجلاس داووس فرمودند که ما تا چند سال آینده می‌خواهیم جزء ۱۰ اقتصاد برتر دنیا باشیم. ما هم به عنوان جزء کوچکی از اقتصاد این کشور باید به هدف رئیس جمهور محترم جامعه عمل بپوشانیم. اگر این کار را انجام ندهیم کار مثبت و مثمر ثمری انجام نداده‌ایم.

۳ – با توجه به سوابق مدیریت شما در دولت و ساختار آن چرا بیز؟ نام و برند قبل از بیز چطور بوده ؟

پاسخ: انتخاب نام بیز کار بسیار دشواری بود برای انجام آن مطالعات زیادی صورت گرفت که این نام مرتبط با کار و متناسب با نام اصلی شرکت باشد ما نام بازاریابان ایرانیان زمین را انتخاب کردیم که تلفیقی از اول هرکدام از انها BIZ را بما داد این کلمه در خارج از کشور هم مسطلح میباشد چون نام کسب و کار خارجی بیزینس است و تلفظ انهم برایشان اسان من همین جا می خواهم عرض کنم که ما از ابتدای تاسیس شرکت برنامه حضور در خارج از مرزهای جغرافیایی کشور را داشتیم و این از انتخاب نام شرکت ما مشخص است.

۴ – بیز را چطور آغاز کردید ؟ آیا مشاوران خاصی برای آغاز همراه شما بودند ؟ ایا طرحی برای انجام کار داشتید ؟

پاسخ: بیز را با توکل به خداوند متعال و استفاده از تجربیات متخصصین نتورک دنیا که خوش نام و دارای رنک بالایی بودند اغاز کردیم چون ما در کشور افرادی داشتیم که سابقه فعالیت در نتورک را داشتند ولی هیج کس سابقه اداره شرکت نتورک را نداشت کار و فعالیت در قسمت تیمی با اداره شرکت نتورک بسیار متفاوت است و علت اینکه بعضی از دوستان موفق نیستند همین است. ساختار شرکت ما بر اساس استاندارد دنیا طراحی شده و ما قبل از شروع بکار برنامه ۵ ساله داشتیم که به شکر خدا به آن دست یافتیم.

۵ – با توجه به بررسی های انجام شده گروه ما در روزهای گذشته، پس از تغییر پلان آخرتان، سازمان شما رشد بهتری کرده، چطور شد که تصمیم گرفتید طرح درآمدزایی خود را تغییر دهید ؟ آیا برای این تصمیم تیم خاصی امکان سنجی یا نیاز سنجی کردند یا به کمک و مشاوره لیدرهایتان تصمیم به ایجاد این تغییرات گرفتید ؟

پاسخ : تغییر پلن ، یک استراتژی راهبردی است که هر شرکتی ممکن است اتخاذ کند ، مهمترین دلیل آن هم میتواند میل به پیشرفت و توسعه باشد . در شرکت بیز تغییرات بر اساس برنامه انجام می شود نه سلیقه ! به این معنا که ما در ابتدا با یک هدفگذاری مشخص ، یک برنامه بلند مدت طراحی کردیم و در حال انجام آن هستیم ، طبیعتاً هر چه جلوتر می رویم قسمتهای جدیدی از این برنامه اجرا می شود ، اما کسانیکه که با فرآیند برنامه ریزی و اجرای آن آشنا نیستند و مدل کار کردن ما را نمی دانند ، اجرای این برنامه ها را ، تغییرات یا به نوعی آزمون و خطا تلقی می کنند ! در حالیکه ما در حال اجرای برنامه هایمان هستیم ، در واقع ما تغییر نمی کنیم بلکه به تکامل می رسیم !

۶ – در سازمانهای نتورکی اعضا بعضا زحمات زیادی می کشند تا برند یا محصول خاصی را جا بیاندازند ( اکثر محصولات در نتورک مارکتینگ نیاز به معرفی دارند ) اما بنا به دلایلی و تشخیص مدیران شرکتها جای خود را به محصولات دیگر می دهند، آیا امکان دارد که این اتفاق برای شرکت شما هم بیفتد ؟

پاسخ : برندسازی یک پروسۀ مهم در صنعت فروش است که نیاز به برنامه ریزی و اجرای منظم دارد ، ما در شرکتمان فقط یک برند می سازیم و آن بیز است ، در واقع قبل از اینکه خیلی ها به برند سازی فکر کنند ، ما برای چندصد قلم محصول ، برند بیز را ثبت کردیم ، طبیعی است که نمیتوان تمام این محصولات را یکباره تولید کرد ، از طرفی سبد کالا را هم به این بهانه نمیتوان خالی گذاشت ، پس بدون اینکه فروش را متوقف کنیم ، باید برندسازی را انجام دهیم و این دقیقاً کاری است که ما در بیز در حال انجام آن هستیم .

۷ – با توجه به اینکه شرکت شما جزو اولین ها برای آغاز این تجارت بوده و همچنان جزء شرکتهای تراز اول و پیشرو، آینده را چطور متصور می شوید ؟

پاسخ : اگر منظورتان آینده نتورک است ، بحمدالله همه چیز در حال بهتر شدن است ، قوانین ، قانون گذاران ، مجریان قانون ، شرکتها و خلاصه تمام عوامل دخیل در این تجارت ، یک روند صعودی را طی می کنند و به زودی با بروز و ظهور عوایدی که این تجارت برای کشور دارد ، شاهد پذیرش عمومی و استقبال همگانی از این کسب و کار خواهیم بود .

اما اگر در مورد بیز سوال می کنید، باید بگویم ، برای ما اول بودن یا دوم بودن خیلی اهمیت ندارد ، مهم اینست که بهترین باشیم که به لطف خدا تا کنون بوده ایم و از این به بعد هم همین روند را ادامه خواهیم داد . ضمن اینکه چشم انداز ما در بیز به مرزهای جغرافیایی محدود نمی شود .

۸ – از آنجایی که برنامه های تبلیغات و رسانه ای شخص شما وجه تمایزی با شرکتها و مدیران دیگر دارد ( با توجه به اینکه مطمئنا با تجربه بالایی که دارید حتما از تاثیرات بالای رسانه در اذهان عمومی اطلاع کامل دارید ) چرا این کار را انجام می دهید ؟ آیا نیازهای خاصی می بینید که دیگران از آن بی اطلاع هستند ؟ ( خیلی ها متاسفانه معتقدند که باید چراغ خاموش حرکت کنند اما روشنگری های شما و استفاده شما از ابزار رسانه حاکی از نظام فکری متفاوت است ) می شود دلایل ویژه خود در این زمینه را بیان کنید ؟

پاسخ : دنیای امروز ، دنیای ارتباطات است ، میل به دانستن روز به روز در مردم بیشتر می شود و رسانه ها نقش مهمی در انتقال اطلاعات دارند ، وظیفۀ یک تاجر خوب این است که هرگز حقِ ” دانستن ” را از مشتری سلب نکند ! ما به دنبال تبلیغات کاذب نبوده و نیستیم ، ولی معتقدیم که باید با روشهای صحیح ، اطلاعات دقیقی را به مردم بدهیم تا با رضایت انتخاب کنند ، ما معرفی این تجارت را یک رسالت میدانیم و تا کنون سعی کرده ایم این رسالت را به هر طریق ممکن انجام بدهیم . حمایت ما از یک تیم ورزشی یا یک انجمن خیریه ، یا مصاحبه با یک رسانه همچون شما، در همین راستا بوده و با هدف تبلیغات انجام نشده است ، چون بهترین مبلغان بیز ، نمایندگان مستقل این شرکت هستند که با علاقه و پشتکار بیز را به جایگاه کنونی آن رسانده اند .

۹ – چه برنامه ها یا استراتژی هایی برای ارتباط با لیدرهای میانی یا حتی لیدرهای ارشد سازمان خود دارید ؟ (برای وفادار ساختن سازمانتان از چه الگوهای استفاده می کنید ؟ لازمه ساخت سازمان و تیمی هماهنگ و همدل ارتباط برنامه ریزی شده و درست با سازندگان اصلی این تجارت است ) با توجه به اینکه ارتباط اصل اول این تجارت است چگونه لیدرهای میانی تان می توانند به ارزشها، انگیزه ها و نگرشهای شما دسترسی داشته باشند و مسائلشان را با شما در میان بگذارند ؟

پاسخ : راه های مهم برای وفادار نمودن اعضای یک سازمان عبارتند از : ارتباطات رو در رو ، ایجاد علاقه های عاطفی و تزریق انگیزه های مادی، که ما در بیز از هر سه راه استفاده کرده و می کنیم . همین امر باعث شده تا لیدرهای بیز در عین رقابت ، با هم رفیق بوده و حتی برای رشد گروه های موازی ، تلاش کنند . تماس با تمامی واحدهای شرکت ، حتی با بنده بسیار ساده و قابل دسترسی است ، از طرفی پلن درآمدزایی ما یک طرح واقعی برای پرداخت کمیسیون است نه یک پلن اغواکننده ، ما هرگز ادعا نکرده ایم که صددرصد هستیم و همیشه با تعاملات مستمری که با بازاریابان داشته ایم در صدد رفع نواقص و معایب بوده و هستیم ، به همین دلیل نمایندگان بیز به شرکتشات اعتماد دارند و رفتار ما را صادقانه میدانند . فکر می کنم ما تنها شرکتی هستیم که شورای راهبری داریم ، یعنی لیدرهای موفق بیز در تصمیم گیریهای شرکت دخیل هستند .

۱۰ – با توجه به اینکه شرکت بیز و پتانسیل های موجود در آن ( چه سخت افزاری و چه نرم افزاری ) آمادگی جهش های گسترده تر در این بازار را دارد برنامه ای برای خروج فعالیت تان از مرزهای کشور در این مقطع و برهه زمانی را دارید ؟ اگر دارید برنامه هدفتان کدام کشورهاست؟

پاسخ : همانطور که قبلاً هم اشاره کردم ، چشم انداز اولیۀ ما هم ، محدود به یک کشور یا یک منطقه نبوده و نیست ، اما به هر حال شرایط کشور ما از نظر روابط بین المللی ، اقتضائاتی دارد که بایستی رعایت کنیم . بطور قطع برای خروج از مرز برنامه داریم و مطمئناً این برنامه ها از کشورهای همسایه آغاز می شود . کشورهای فارسی زبان مانند افعانستان و تاجیکستان ، نخستین اهداف ما هستند و برنامه ریزی های لازم برای حضور در این کشورها نیز انجام شده است .

۱۱ – شما فرد با تجربه ای در لایه های مختلف مدیریتی و سیستم های دولتی هستید و به عنوان رئیس هیئت مدیره یکی از بزرگترین شرکتهای بازاریابی شبکه ای چه توصیه و پیشنهادی برای کارآفرینان یا تولیدکنندگانی که همچون شما قصد دارند از این شیوه تجارت استفاده کنند دارید ؟ فکر می کنید کارآفرینی که قصد دارد این تجارت را شروع کند بجز پول باید چه ویژگیهایی داشته باشد ؟

پاسخ : برای اینکه بتوانیم بازاریابی شبکه ای را در ردیف کارآفرینی قرار دهیم باید ابتدا ببینیم که چه کار یا کارهایی در این تجارت انجام می شود . اگر به این تجارت فقط به عنوان خرید و فروش کالا نگاه کنیم ، عبارت اشتغال زایی صحیح تر است تا کار آفرینی ! ولی با بررسی دقیقتر ، متوجه می شویم که ساختن یک شبکه ، خصوصیات یک کار آفرینی را دارد .

مثلاً ، ایجاد یک شبکه ، مبتنی بر روابط انسانی است ، ما امروز علم روابط یا علم ارتباطات را در حوزه علوم داریم ، پس تجارتی که نیاز به علم داشته باشد ذاتاً یک فعالیت دانش بنیان است ، بنابراین توصیۀ من به همه فعالان این است که ، اطلاعات خود را در زمینه علوم ارتباطی افزایش داده و با برقراری یک ارتباط سالم و موثر با دیگران ، برای ساختن شبکه های ماندگار ، تلاش کنند .

۱۲ – جناب آقای عطاران همان طور که می دانید سایت مجله بازاریابی شبکه ای با هدف تبدیل شدن به تریبون آزاد کسب و کار بازاریابی شبکه ای و نتورکرهای عزیز ایجاد شده، به عنوان یکی از شخصیت های شناخته شده این تجارت در این چند سال، با افتخار این تریبون را به عنوان اولین نفر در اختیار شما قرار می دهیم تا صحبتی کوتاه با کسانی داشته باشید که عضو سازمان شما هستند و دوست دارند با ارزشهای رهبرشان بیشتر آشنا شوند … چه توصیه یا پیشنهادی برایشان دارید ؟

پاسخ : اگر چه در ایران ، بازاریابی شبکه ای را به عنوان یک تجارت نوین و یک مدل جدید از کسب و کار می شناسند و آن را یک تجارت وارداتی می دانند، ولی چون، اساس آن مبتنی بر روابط تاثیر گذار بین افراد یک جامعه است، می توان آن راقدیمی ترین مدل کسب و کار در تاریخ دانست !

تاثیر گذاری و تاثیر پذیری انسانها در یک جامعه تنها محدود به خرید و فروش یک کالا نیست ، در واقع از وقتی انسان توانایی برقراری ارتباط با اطرافیانش را آموخت و به زندگی اجتماعی رو آورد ، سبک زندگی ، تجارت ، آداب و رسوم ، ادبیات ، فرهنگ و به طور کلی تمام ارکان زندگی اش تحت تاثیر این روابط بوده و هست! و اتفاقاً ما ایرانی ها که مبتکر و بنیانگذار زندگی اجتماعی هستیم در برقراری این روابط سابقه ای کهن و دیرینه داریم !

برگزاری آیین های سنتی در ایران باستان مانند نوروز و یلدا و تشکیل اجتماعات مذهبی در دین مبین اسلام مانند نماز جمعه و مناسک حج ، نمونه های روشنی از توجه به پتانسیل و توان جمعی است که در فرهنگ کهن ایرانی و در آموزه های مقدس اسلامی ، جایگاهی ویژه دارد .

بازاریابی شبکه ای نیز با تمرکز بر فعالیت گروهی و استفاده از ظرفیت های یک جامعه شکل گرفته است ، البته به هیچ وجه قصد مصادره این تجارت را ندارم ولی معتقدم که طراحان این سیستم ها، از سبک و شیوۀ زندگی شرقی به خصوص مدل ” ایرانی اسلامی ” الهام گرفته اند !

بنابراین ، ما می توانیم با الهام از ارزشهای اسلامی ، ایرانی خود ، در این تجارت ، سرآمد جهان باشیم ، مشروط بر اینکه با گفتار نیک ، پندار نیک و کردار نیک ، فعالیت کنیم .

۱۳ – جناب آقای عطاران شما یک پدر هستید و صاحب چند فرزند. خیلی از مخاطبین مجله بازاریابی شبکه ای خانواده هایی هستند که دوست دارند با شناخت بهتری از این تجارت فرزندانشان را درجهت انجام تجارتی سالم و اخلاق مدار بیشتر و بهتر جهت دهی کنند. از نگاه یک پدر چه توصیه هایی برای این خانواده ها دارید ؟ چطور از کار فرزندانشان مطمئن باشند ؟ چه اطمینان خاطری به عنوان یک پدر مسئولیت پذیر که خود نیز سازنده یکی از بهترین شرکتها در این زمینه هستید، برایشان دارید ؟

پاسخ : انجام این تجارت ، مثل هر کار دیگری ، نیازمند صرف زمان و انرژی و مهمتر از آن یادگیری و تلاش است . هر پدری برای فرزند خود آرزوی پیشرفت و خوشبختی دارد ، نگرانی یک پدر برای آیندۀ فرزندش ، کاملاً طبیعی و قابل احترام است ، با اینحال ، من به همه پدران دلسوز و شجاع توصیه می کنم که تغییرات به وجود آمده در زمینه تکنولوژی و علم و دانش را دنبال کنند تا از قافلۀ پیشرفت عقب نمانده و فرزندان خود را نیز از این موهبت محروم نکنند . یکی از مهمترین معضلات تربیتی ، در خانواده ها ، فاصلۀ علایق و سلایق فرزندان با والدین است که بیشتر به دلیل عدم درک موقعیت و شناخت تغییرات ، ایجاد می شود . منظور من این نیست که بازاریابی شبکه ای تنها راه برای کسب درآمد است ، فقط می گویم با کمی صرف وقت ، می توانیم همه ابعاد آن را بررسی کرده و تحت تاثیر دیدگاه های منفی ، این فرصت سودآوری را از خود و خانواده مان نگیریم .

۱۴ – آیا شما سایت مجله بازاریابی شبکه ای را بررسی کرده و می شناسید ؟ آیا این مجموعه را به عنوان مجموعه و رسانه ای بی طرف در زمینه نتورک مارکتینگ قبول دارید ؟ آیا به مخاطبان و اعضای سازمانتان توصیه می کنید که از این مجموعه استفاده کنند ؟ چه نوع همکاری با این مجموعه را دنبال می کنید ؟

پاسخ : بله. من علی رغم فرصت کمی که دارم ، همیشه سعی کرده ام که اخبار و اتفاقات مربوط به این تجارت را دنبال کنم ، انصافاً سایت شما یکی از سایتهای خوب و بسیار مفید در ایران است ، اصولاً ما به تمام کسانی که همچون شما صادقانه و بی طرف، به دنبال معرفی این تجارت در ایران هستند احترام گذاشته و برای کمک به آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد .

بنده به عنوان یکی از اعضای تیم مجله بازاریابی شبکه ای از شما درخواست می کنیم به عنوان حسن ختام این بحث و به عنوان فردی متخصص در زمینه مدیریت و هم در زمینه کارآفرینی، ما و مخاطبینمان را از نصیحت های دلسوزانه و پدرانه خود بهره مند سازید .

البته این نظر لطف شماست ، با اینحال نه به عنوان یک نصیحت ، بلکه به عنوان یک تجربه ، بر خلاف عده ای که فکر می کنند ، موفقیت یک شبه یا اتفاقی به دست می آید ، به همه عزیزانی که این مطلب را مطالعه می کنند عرض می کنم :

موفقیت ، فقط با توکل ، برنامه ریزی و تلاش به دست می آید ، البته برای کسانی که باور موفقیت را در خود داشته باشند .

من : امیدواریم با کمک شما مدیریت محترم بتوانیم منبع و مرجعی شایسته و در خور ارزشهای نتورک مارکتینگ ایران خلق نماییم.

با تشکر از زمانی که در اختیار ما قرار دادید … این ارتباط ادامه خواهد داشت. انشاا… در مصاحبه دوم در خدمت شما خواهیم بود با مبحثی جدید و برنامه ای ویژه تر …

آرزومند موفقیتهای روزافزون برای حضرتعالی و سازمانتان.

با تشکر

مجله بازاریابی شبکه ای

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>