مصاحبه با آقای ابراهیمی مدیر شرکت تات

مصاحبه اختصاصی جناب آقای مهندس ابراهیمی مدیر اجرایی محترم شرکت تات با مجله بازاریابی شبکه ای

متنی که در ادامه می خوانید از مصاحبه های اختصاصی انجام شده توسط مجله بازاریابی شبکه ای با مدیران شرکتهای بازاریابی شبکه ای فعال در کشور است. لازم است قبل از مطالعه این مصاحبه این موضوع را اعلام نماییم که مدیران و اعضای تیم مجله دارای تجربه ای علمی و عملی از کسب و کار بازاریابی شبکه ای هستند. اما نحوه پرسش و پاسخ بین این مجموعه و مدیران و حتی لیدرها ابتدا برای آشنایی بیشتر مخاطبین با افرادی است که مصاحبه با آنها انجام گردیده است.

متن زیر فقط یک مصاحبه نیست. بیش از ۱۴ سال تجربه، از معلمی که بی هیچ منتی اطلاعات خود را در اختیار مخاطبین ما قرار داده، عبارات و جملاتی که حول محور نگرش،مدیری جوان و باانگیزه سعی در تقسیم خرد و دانش خود در جهت خدمت رسانی نه فقط به همکاران خود، بلکه به جامعه نتورک ایران دارد. پیشنهاد می نماییم لطفا بدون هیچ پیش داوری تا انتها این مصاحبه را دنبال نمایید. قطعا به نکات بسیار ارزشمندی دست خواهی یافت که می تواند شما را در ساخت کسب و کارتان جهت داده و راهنمایی نماید. با ما در ادامه همراه باشید.

مصاحبه با آقای ابراهیمی مدیر شرکت تات

عرض ادب جناب مهندس ابراهیمی. با کسب اجازه از حضرتعالی سوالات خودمون رو شروع می کنیم :

۱ ابتدا خود را معرفی کرده و از سوابق کاری خود، همراهان ما را مطلع نمایید ؟

محمد حامد ابراهیمی هستم ، متولد تهران . لیسانس مهندسی معماری و فوق لیسانس مرمت ابنیه و بافتهای تاریخی.

حاصل کار حرفه ای ام در زمینه معماری مدیریت طراحی بیش از ۳۰ عنوان پروژه شهری و کشوریست  . آشنایی من با بازاریابی شبکه ای بر می گردد به سالها پیش . گستردگی و جذابیتهای بیشمار این صنعت زیبا باعث شد که پس از فراهم شدن فضای قانونی در کشور از کار و فعالیت حرفه ای معماری کمی فارق شوم و اکنون نیز به عنوان مدیر اجرایی “شبکه تات” در خدمت شما هستم .

۲ چطور شد که با بازاریابی شبکه ای آشنا شدید ؟ و چرا راه اندازی یک شرکت بازاریابی شبکه ای را انتخاب کردید ؟

همانند اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران آشنایی من با اصطلاحی به نام نتورک مارکتینگ بر میگردد به حدود ۱۴ سال پیش و زمان فعالیت دسیسه های هرمی ، ولی آشنایی من به معنای واقعی کلمه با این صنعت از حدود ۱۰ سال پیش پس از سفرهایی که به پنج کشور اروپایی داشتم و تحقیقات گسترده ای که راجع به این صنعت به صورت میدانی انجام دادم ، شکل گرفت.

و اما در مورد قسمت دوم سوال شما اگر بخواهم کمی بدون تعارف صحبت کنم باید بگویم که به واقع پس از ۴ سال فعالیت بازاریابی شبکه ای قانونمند در ایران ضمن اینکه به جهت قانونی و آیین نامه ای کار های بسیار بزرگی در طی این سالها شکل گرفت ، نیاز اساسی این صنعت را اصلاح بنیادین در نگرش چه در نوع نگاه و چه در عملکرد و شکل فعالیت شرکتها میدیدم .این امر میسر نمی شد مگر اینکه الگویی نظام یافته ، نه در وادی کلام و شعار بلکه در وادی عمل بروز و ظهور عینی و عملی پیدا میکرد. لذا با حمایت و اصرار برخی دوستان و فعالین و دلسوزان این صنعت آمده ایم الگویی جدید از کارکرد بازاریابی شبکه ای را در فضای قانونمند فراهم شده در قالب “بازاریابی شبکه ای ایرانی اسلامی” با شعار “هوایی تازه در صنعت بازاریابی شبکه ای” ایجاد کنیم.

بنده معتقدم که با فرهنگ ترجمه عین به عین هر آنچه که امروز افرادی به عنوان تئوریسین این صنعت در دنیا مطرح می کنند همانقدر به بیراهه خواهیم رفت که در زمان دسیسه های هرمی رفتیم ، حال آنکه متاسفانه امروز مشاهده می کنیم بسیاری از آموزشها همان است که در پارادایم گذشته مطرح بود!

این اعتقاد من ناظر به این واقعیت است که ما در مواجهه با هر پدیده ای به عنوان یک متن (text) نمی توانیم آن را مستقل از زمینه ای (context) که آن متن در آن جای گرفته بررسی کنیم و حال آنکه در کشوری مانند ایالات متحده متنی مانند بازاریابی شبکه ای در بسیاری از المانها در آن زمینه است که معنا و مفهوم پیدا می کند و وقتی وارد زیست بومی مانند ایران می شود باید تأویل و تفسیر ما از این متن چیزی منطبق با این زیست بوم با در نظر گرفتن تمامی ابعاد و تبعات احتمالی آن باشد.

پس اگر ما این متن را مستقل از زمینه پیدایش صرفا به عنوان پدیده ای وارداتی عین  به عین ترجمه کنیم نتیجه همین می شود که بازاریابی شبکه ای عزیز! بعضا به عنوان یک تابو فرهنگی و در مواردی تهدید قلمداد شده و بسیاری افراد با رویکردی نه چندان مثبت با آن مواجه می شوند.

این رویکرد نه چندان مثبت دو دلیل اساسی دارد :

اول اینکه همانطور که اشاره کردم عدم فهم درست از این صنعت ، به عنوان یک متنی که قرار است در زمینه ای تاویل شود که دارای کهن الگوهای ایرانی اسلامیست.

و دومین دلیل ریشه در تجربه تاریخی نسبت به این صنعت دارد .چراکه هر واژه همراه با خود یک یا چند معنای لغوی و یک مفهوم بعضا مستقل از معنا دارد . این مفهوم ارتباط بسیار زیادی با تاریخ و تجربه تاریخی از آن واژه دارد . در مورد نتورک مارکتینگ که معنای لغوی آن در زبان فارسی بازاریابی شبکه ای ترجمه شده است مفهومش در کام جان بسیاری ریشه در خاطرات شرکتهای هرمی نظیر گلد کوئست دارد .

و حال ما فعالین در این صنعت هستیم که با درک و فهم درست از این دو دلیل اساسی مذکور ،با عملکردی کاملا متفاوت و در بسیاری موارد متضاد با آنچه که بود می توانیم تاثیر به سزایی در رشد و توسعه این صنعت زیبا در فضای قانونمند کنونی داشته باشیم.

۳ چه تعریفی از یک شرکت بازاریابی شبکه ای سالم دارید ؟ فکر می کنید چه چیزهایی یا المانها و فاکتورهایی بیشتر در یک شرکت بازاریابی شبکه ای موفق نمود دارد ؟

همانطور که اخیرا در مقاله ای با عنوان ” بازاریابی شبکه ای سالم پیشرو در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی ” مفصل به این موضوع اشاره کردم یک شرکت بازاریابی شبکه ای سالم می تواند تمامی اهداف اقتصاد مقاومتی را به بهترین نحو دنبال کند که  بارزترین وجه آن را می توان در دو حوزه رشد و توسعه بنگاههای تولیدی خرد و متوسط داخلی و همینطور ایجاد اشتغال فعال مشاهده کرد.

علاوه برموارد فوق به جهت قدرت تکثیری که در این صنعت وجود دارد می توان در کیفیت زندگی افراد که منتج از نوع نگرش آنهاست ، با آموزش صحیح تاثیرگذار بود .

چه افتخاری بالاتر از این که فعالین این صنعت با عزمی راسخ ، دست در دست هم ، به عنوان اولین قدم  “صداقت در گفتار و رفتار ” را فرهنگسازی کنند .که صد البته این فرهنگسازی ابتدا باید از خودمان در راس شرکتها شروع شود و در سازمان فروشمان تکثیر گردد و به تبع آن چون هر فرد در سازمان فروش هر شرکت خود نماینده خانواده ای ایرانیست این فرهنگ در اندک زمانی به یاری خدا درجامعه ما فراگیر خواهد شد .پس بازاریابی شبکه ای می تواند تاثیر به سزا و حتی سریعی در سبک زندگی افراد داشته باشد.

و اما از نظر من المانها و فاکتورهایی که بیش از هر چیز دیگری در یک شرکت بازاریابی سالم و اصولی نمود دارد  سه  مورد است که هر سه را باید در قالب یک بسته و پکیج دید و این سه مورد چیزی جدای از هم نیستند. هرچند هر کدام استقلال ذاتی دارند.

۱٫آموزش و نقشه راه

۲٫محصول و کالای عرضه شده

۳٫فرصت تجاری

اینکه می گویم موارد فوق چیزی جدا از هم نیستند به این مفهوم است که وقتی در آموزش در شبکه تات عنوان میکنیم “برای انتخاب یک شرکت و یا شروع به کار در این صنعت ابتدا بدون در نظر گرفت فرصت تجاری ، نگاه کن ببین آیا محصولی که قرار است به فروش برسانی را به جهت قیمت و کیفیت خودت استفاده میکنی ؟! و اگر خودت استفاده میکنی استفاده از آن را به عزیزانت نیز توصیه میکنی؟!حال اگر پاسخ مثبت است بیا ببینیم که برای فروش و یا به اشتراک گذاشتن این کالا شرکت چه آموزشها و تکنیکهایی را در نظر گرفته است. هم در حوزه خرده فروشی و هم در حوزه شبکه سازی چه استراتژیها و نقشه راهی توسط شرکت ارایه میشود و در پایان اگر تمامی موارد فوق مهیا بود ببینیم که در ازای فروش و ساخت شبکه به تبع فروش ، در فرصت تجاری شرکت چه میزان دریافت واقعی خواهی داشت.”

و حال آنکه اگر محصول شرکت به جهت قیمت  یا کیفیت و یا هردو مشکل داشته باشد ،محصول شرکت میشود پلن تجاری و فعالین آن شرکت “ام ال ام فروشی” میکنند و در این فضا آموزش حول چه محوری خواهد بود؟ آموزش می شود حول محور جملاتی که متاسفانه امروز نیز بعضا شنیده میشود: “محصول بهانه است!” یا “آموزش حاشیه است!” یا تاکید بر فالو های عجیب و غریب و فروش اجباری یا متوسل شدن به تست مانی وشوهای خیابانی با ماشین های اغلب اجاره ای و مواردی این چنینی که همگی دغدغه قانون گذار نیز می باشد.

پس با عنایت به مطالب فوق یک شرکت بازاریابی شبکه ای سالم و اصولی باید دارای نقشه راه و آموزشهایی حرفه ای منطبق با فرهنگ و زیست بوم ایران حول محور فروش و محصولاتی به قیمت و به کیفیت  موید آن آموزشهای حرفه ای و فرصت تجاری ای قدرتمند و عادلانه برای در آمدزایی همه افرادی که در فرآیند فروش کالا نقش دارند باشد .

هر شرکتی قبل از تاسیس باید برای هر سه حوزه فوق برنامه جدی داشته باشد  ، نمیشود بیاییم فروشگاهی راه اندازی کنیم و بعد از جایی لیدری پیدا شود و بیاید و شبکه سازی کند و این لیدرپس از مدتی تامین کننده محصول شرکت هم بشود و چون از جایی شنیدیم که آموزش چیز خوبیست به دنبال تئوریسین بگردیم که بیاید و آموزش بدهد! در اینصورت نتیجه همان میشود که شد…

 

۴ تفاوت شرکتهای بازاریابی شبکه ای با شرکتهای هرمی را در چه چیزهایی می دانید ؟

برای پاسخ به این سوال کافیست هر کس یک جستجوی ساده در گوگل کند و به قدر کفایت داکیومنت به دست آورد که دارا بودن پروانه کسب و کالامحور بودن و پرداخت کمیسیون براساس فروش محصولات نه عضو گیری و مشخص بودن منابع تامین کالاها و پرداخت مالیات و گردش مالی در سیستم بانکی کشور و عدم نیاز به هرگونه سرمایه گذاری و تحت نظارت نهاد های قانونی کشور بودن از جمله تفاوتهای بازاریابی شبکه ای سالم با طرحهای هرمیست .

اما اگر بنا بر اینست که موضوع را در فضای قانونی فراهم شده کمی عملکردی بررسی کنیم در پاسخ به سوال شما ، من اکنون بزرگترین تفاوت این دو را در شیوه کارکرد می بینم!

کارکرد بازاریابی شبکه ای به عنوان یک بنگاه آدم یابی و جذب نفر نیست !

بازاریابی شبکه ای که حول محور دعوت و تشکیل جلسات گیلاس کشی و سپس فالو و فالو و فالو باشد از نظر من همان هرمیست!

محوریت بازاریابی شبکه ای بر اساس فروش است و موضوع بحث ، محصول.

بازاریابی شبکه ای فروش کالای به قیمت و به کیفیت توسط شبکه ای از مشتریان راضی و مصرف کنندگان همان محصولات است که تمام یا برخی از ایشان تصمیم دارند از فرصت تجاری شرکت نیز بهره مند شوند .

این مطلب درست است که برای برخی مشتریان راضی که تمایل دارند چه به صورت پاره وقت و چه تمام وقت در یک شرکت بازاریابی شبکه ای مشغول باشند این  صنعت یک شغل محسوب میشود و فرصت تجاری که آن شرکت در اختیارشان قرار میدهد از اهمیت به سزایی بزخوردار است اما باید توجه داشت “ابزار کار” در این شغل “آموزش و محصول ” است و فرصت تجاری نتیجه ایست که از فرآیند فروش محصول و شبکه سازی  به تبع  تکثیر آموزش فروش محصول حاصل میشود .

 

۵ فکر می کنید برای اینکه یک شرکت اعضای موفقی داشته باشد باید چه فرآیندی را پیش بگیرد ؟

در نگرش “خانواده تات” شروع حرکت در مسیر موفقیت زمانی بروز و ظهور عینی پیدا می کند که در دو حوزه توسعه شخصی (Personal Development) و توسعه حرفه ای(Professional Development)با رشد مواجه باشیم.رشد در این دو حوزه ، دو بال برای حرکت در مسیر موفقیت است.

شروع رشد شخصی از “شناخت “حاصل می شود که اهم این شناخت “خودشناسی” است.اعضای خانواده تات ابتدا یاد می گیرند که نقاط ضعف و قوت شخصیتی خود را شناسایی کنند و با آموزش ، ضمن تقوت نقاط قوتشان اسپانسر نقاط ضعف خویش باشند.

و اما در حوزه رشد حرفه ای اصول اساسی بازاریابی چندسطحی از دانش و نگرش به این صنعت گرفته تا هدفگذاری در راستای ارزشهای فردی و اصول ارتباط موثر به عنوان مقدمه فروش و مباحث حرفه ای فروش و شبکه سازی به تبع آن به عنوان ابزارهای کار در این حرفه آموزش داده میشود.

تمامی این آموزشها در قالب سه بسته “یک هفته آغازین” ، “۹۰ روز تا راهبری” و “یکسال آموزش نگرش و سبک زندگی موفق” در اختیار خانواده عزیز تات می باشد.

علاوه بر آموزش ، برای موفقیت حرفه ای اعضای “خانواده تات ” در زمینه در آمدزایی ، محصولاتی با حداکثر کیفیت و قیمتهای در رقابت با بازار سنتی تدارک دیده شده است و این به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بازاریابان شبکه ساز خواهد بود که محصولات به قیمت و به کیفیت را با مشتریانشان به اشتراک بگذارند.

این باعث خواهد شد که “خانواده تات ” علاوه بر شبکه سازی موفق و پایدار بر اساس اعتماد متقابل ، بتوانند لیستی از مشتریان مصرف کننده وفادار برای این محصولات داشته باشند به طوریکه در سال بارها محصولات شرکت در سبد خرید آنها قرار گیرد.

و در پایان نیز حاصل این تلاش ، در طرح در آمدزایی قدرتمند “شبکه تات ” با تمرکز بر ایجاد سود کوتاه مدت از طریق طرح پرداخت خرده فروشی و میان مدت و بلند مدت رسوبی از طریق طرح پرداخت شبکه سازی به بهترین نحو قابل مشاهده است.

۶ – فکر می کنید تولید کننده بودن یا توزیع کننده بودن یک شرکت چقدر می تواند در موفقیت آن شرکت بازاریابی شبکه ای تاثیرگذار باشد ؟

ببینید اینکه یک شرکت بازاریابی شبکه ای خود تولید کننده محصول باشد می تواند خوب باشد . اما آیا بسته بندی کالا معنایش تولید است؟ گر به عنوان مثال “شبکه تات” برود در لاهیجان چای را بخرد و در بسته هایی با برند “تات” ارایه دهد اسمش میشود تولید کننده چای؟! و یا در مورد زعفران وعطر و ساعت و … به همین شکل.

مثالهای فوق مثالهایی از برندینگ است و نه تولید. بسته بندی و برندینگ مساوی و مساوق با تولید نیست ، ولی ابزار بسیار خوبی برای فروش محصول تولیدی می تواند باشد.

اجازه دهید موضوع را کمی بیشتر باز کنم.اینکه یک شرکت بازاریابی شبکه ای به عنوان متخصص امر فروش در کنار تولید کنندگان مستعد داخلی قرار گیرد و باعث رشد و توسعه آن بنگاه داخلی و به تبع آن اشتغالزایی در حوزه تولید شود کاری حرفه ایست.

ما در کشور عزیزمان با بنگاههای تولیدی بسیاری مواجهیم که هیچگونه مشکلی بابت تولید محصول با کیفیت ندارند ولی مسئله ای که اکثر این بنگاههای تولیدی را تا مرز تعطیلی کشانده است مشکل در فروش و بازارسازی و برندینگ محصولات تولیدیست. این در حالیست که قلم جادویی بازاریابی شبکه ای به هر بنگاه تولیدی مستعدی بخورد آن را شکوفا میکند. آیا در این پارادایم مزیتی هست که یک شرکت بازاریابی شبکه ای خود در جایگاه تولید کننده وارد این عرصه شود؟

اگرفرض را هم بر این بگذاریم که شرکتی خود تولید کننده محصول است ، این امررا شاید زمانی بتوانیم به عنوان مزیت برای این شرکت بدانیم که فرمولاسیون آن محصول اختصاصا و صرفا متعلق به آن شرکت بوده و هیچ تولید کننده ای توان تولید محصول مشابه آن را نداشته باشد.

اینکه می بینیم در ایالات متحده بسیاری از شرکتهایی که فعالیتشان در حوزه بازاریابی شبکه ایست ، خود تولید کننده محصول نیز هستند  ناظر به همین مطلب است .

همانطور که در ابتدای عرایضم اشاره کردم اگر بخواهیم عین به عین آنچه که در دنیا اتفاق میفتد را بدون توجه به زمینه پیدایش ، با فرهنگ ترجمه ای ، به صورت نسخه ای همه گیر برای ایران نیز تجویز کنیم ، حاصل ، کاریکاتوری مصداق شتر ، گاو پلنگ می شود.

و حال اگر فرض فوق را نیز در نظر بگیریم یعنی اینکه یک شرکت بازاریابی شبکه ای محصولی با فرمولاسیون اختصاصی و بی نظیرمخصوص به خودش را در ایران تولید کند ،آنگاه باید دید که این محصول چه حجمی از سبد مصرف خانوار را به طور میانگین به خود اختصاص میدهد. چون در نهایت تیم فروش آن شرکت باید از فروش آن محصول صاحب در آمد شوند!

پس ما در ابتدا باید یاد بگیریم که هر کس در جایگاه خود وظیفه اش را به بهترین نحو انجام دهد . یک بنگاه تولیدی که متخصص امر تولید است و سالهاست که در حوزه تخصصی خود زحمت کشیده ،کار تولید و ارتقا کیفیت محصول  و رشد وتوسعه بنگاه تولیدی خود را انجام دهد و یک شرکت بازاریابی شبکه ای می تواند با برندینگ و با استفاده از شبکه قدرتمند بازاریابی خود که بر پایه آموزشهای صحیح شکل گرفته ، فروش کالا یا کالاهایی که توسط تولید کنندگان مستعد تولید شده است را به طور محسوس بالا برد.  این برندینگ می تواند به شیوه های متعددی صورت گیرد که رایج ترین آن این است که کالای تولیدی با برند آن شرکت بازاریابی شبکه ای عرضه شود. به این صورت که شرکت بازاریابی شبکه ای می تواند با توافق با تولید کننده تمام یا بخشی از خط تولید آن تولید کننده را در انحصار این برند قراردهد.

خوب است در اینجا به این نکته اشاره کنم که تمامی تولید کنندگان عزیز و مستعد محصولات  فروشگاه “شبکه تات” شرکای تجاری انحصاری شرکت در حوزه بازاریابی شبکه ای هستند که به امر تولید محصول تخصصیشان مشغولند .حال اگر ما بیاییم مثلا اسپری زعفران را با برند “تات” ارایه کنیم ، معنایش این نیست که یک شبه تولید کننده اسپری زعفران با آن فرمولاسیون پیچیده شدیم ! بلکه ما با برندینگ این محصول به نام” تات “باعث فروش بیشتر آن می شویم . امیدوارم تا به همینجا مطلب به خوبی جا افتاده باشد . بحث در این حوزه زیاد است بگذریم…

۷ فکر می کنید تنوع محصولات در موفقیت شرکت بازاریابی شبکه ای می تواند تاثیرگذار باشد یا بهتر است روی محصولات ویژه کار کند و یا حتی تک محصول بودنش می تواند ویژگی یا عامل بهتر بودنش باشد ؟

در پاسخ به این سوال باید به طور خلاصه بگویم که از نظر من این امر کاملا سلیقه ای و مربوط به چشم انداز و اهداف سیاستگذاران یک شرکت است.

از نظر “شبکه تات” ما مزیت رقابتی را در محصولات متنوع و با قیمت و کیفیت قابل رقابت با بازار سنتی میبینیم.

اتفاق مبارکی که امروز در “شبکه تات ” شاهدش هستیم این است که در نه (۹) دسته کالایی موجود در فروشگاه تات ، فقط در شروع کار در رسته مواد غذایی بیش از سی مدل محصول  را در چهار بخش مشاهده میکنیم که تقریبا همگی در سبد کالاهای اساسی خانوار قرار می گیرند. این شرایط را به زودی زود برای هر نه دسته کالایی و بیشتر تعمیم دهید . این یک فرصت بی نظیر را برای بازاریابان شبکه ساز ایجاد میکند که رسته کالاهای مورد علاقه خود را که خود مصرف کننده راضی آن کالاها هستند انتخاب کرده و روی فروش آن ها تمرکز کنند .ضمن اینکه بر اساس سلایق تمامی مشتریان خود ،کالای به قیمت و به کیفیت برای عرضه خواهند داشت و فروش بهتر و بیشتر یعنی کسب در آمدی بالاتر.

 

۸ چقدر در انتخاب محصولات خود به کار و اشتغال ایرانی و استفاده از کالاهای ایرانی توجه داشته اید ؟

به عنوان یک چارچوب کاری در زمان ترسیم چشم انداز شرکت  این مطلب به عنوان یک اصل دیده شدکه در “شبکه تات” کلیه محصولات ارایه شده ایرانی خواهند بود مگر محصولی که تولید کننده ایرانی اساسا آن محصول را تولید نکند و یا توان تولید آن را نداشته باشد و یا اختلاف کیفیت تولید نمونه ایرانی با نمونه خارجی آن محصول فاحش باشد.

به عنوان مثال وقتی در تولید کرمهای بهداشتی تولید کننده مستعدی داریم که با رعایت تمامی استانداردها محصولی تولید می کند که کیفیتی قابل رقابت با برندهای مطرح دنیا دارد و قیمت تمام شده این محصول کمتر از یک دهم ارزانترین آنهاست. آیا انصاف است که به دلیل حاشیه سود بالاتر ، برویم  و از کشورهای درجه دو و سه دنیا محصولات بهداشتی وارد کنیم و با قیمتهای عجیب در این صنعت به فروش برسانیم؟

 

۹ به عنوان یک نتورکر با سابقه و امروز به عنوان یک مدیر شرکت بازاریابی شبکه ای فکر می کنید سهم آموزش در ساخت و موفقیت یک شرکت چقدر تاثیر گذار است ؟

از نگاه من این صنعت،  صنعتی آموزشی تجاریست که در آن آموزش حتی بر تجارت مقدم است . چرا که آموزش همچون ستونهایی است که بنای تجاری این صنعت بر آن استوار است. این صنعت بدون آموزش هر اسم دیگری می تواند داشته باشد به جز نتورک مارکتینگ . چراکه وقتی حرف از شبکه سازی و تکثیر در شبکه میزنیم باید دید که این تکثیر بر چه اساسی صورت می گیرد ؟ مگر چیزی غیر از آموزش می تواند ضامن ایجاد و بقای یک سازمان اصولی وصحیح  و تکثیر در آن باشد؟ و وقتی صحبت از مارکتینگ یا بازاریابی می کنیم مگر غیر از این است که باید ابتدایی ترین اصول بازاریابی را باید بدانیم ؟

همانطور که قبلا اشاره کردم حد فاصل کارکرد هرمی و سالم در یک شرکت بازاریابی شبکه ای قانونی (از نظر دارا بودن مجوزهای لازم )  کاملا به مقوله آموزش و عمل به محتوای آموزشی صحیح مربوط است .

و اما اینکه محتوای این آموزش چه باشد خود بحثی مفصل در زمانی مجزا می طلبد.

 

۱۰ – نقش فروش و کار اخلاق مدارانه در این جریان را چقدر ارزیابی می کنید ؟

از نظر من در وادی عمل در بازاریابی شبکه ای فارغ از مباحث تئوریک ما چیزی جز فروش و شبکه سازی به تبع فروش نداریم.

میدانیم مقدمه ورود به امر فروش “دوستی کردن” است و دوستی به معنای واقعی و صحیح اتفاق نمی افتد مگر با ارتباط موثر ، و ارتباط موثر پایداری وجود نخواهد داشت مگر رعایت اصول اخلاقی و رعایت صداقت در گفتار و رفتار.

توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که بدانیم فروش در بازاریابی شبکه ای از جهاتی تفاوت عمده ای با فروش در بازار سنتی دارد.

در بازار سنتی به واسطه اینکه اکثر مشتریان در حوزه بازار سرد فروشنده قرار دارند اگر فروشنده در امر فروشش صداقت را رعایت نکند در اصطلاح مشتری گذری خریدی انجام می دهد و شاید دیگر به دلیل عدم وجود صداقت ارتباط دومی حاصل نشود .

ولی در بازاریابی شبکه ای حجم عمده ای از فروش در بازار گرم اتفاق میفتد. پس اگر فروش اخلاقمدارانه ای صورت نگیرد و اساس کار بر مبنای صداقت در گفتار و رفتار نباشد نه تنها این فروش پایدار نخواهد بود بلکه خود به خود افرادی که در حوزه بازار گرم قرار دارند ما را ترک کرده و عملا نقض غرضی صورت می گیرد که با روح شبکه سازی پایدار در تضاد آشکار است  و نتیجه همین می شود که حجم عمده ای از فروش ما بین خود فعالین در این صنعت دست به دست شده و در عمل کالایی به دست مشتری نهایی نمی رسد و یا مشاهده می کنیم که عده ای دایما از شرکتی به شرکت دیگر در حال جا به جایی هستند. در این زمینه نیز حرف بسیار است…

 

۱۱ آیا قبل از ثبت شرکتتان و دریافت مجوز سعی کردید ساختارتان را ایجاد کنید ؟ ( منظور انتخاب افراد یا حتی لیدرها )

ببینید اگر منظورتان از ایجاد ساختار ، انتخاب لیدر هاست پاسخ بنده خیر است . به واسطه اینکه اصالتا ساختار ” شبکه تات ” بر محوریت لیدر بنا نهاده نشده است و از نظر من لیدر محوری یکی از اشتباهات کشنده یک شرکت می تواند باشد .

ساختار سازمانی و تقسیم وظایف در تات کاملا شفاف و مشخص است . هیات مدیره شرکت که همگی دارای مدارج تحصیلی فوق لیسانس و دکترا هستند در زمینه تخصصی خودشان در امور مالی و بازرگانی و حقوقی و … مشغول به فعالیت هستند و مسئولیت اجرایی به جهت آموزش و ساخت شبکه سازمانی به عنوان حلقه واسط بین سیاستگداران کلان شرکت و شبکه بازاریابی آن به عهده مدیریت اجراییست .

از سوی دیگر ما در ساختار “خانواده تات ” برای پذیرش دوستانی که تمایل به همکاری با ما دارند خط قرمزها و فیلترهایی داریم که این فیلترها باعث می شود که هر کس با هر نگرشی به این صنعت نتواند امیدوار به حضور در جمع “خانواده تات” باشد.ایجاد این سیستم باعث می شود که اگر فردی با شیوه نگرش و عملکرد هرمی قصد فعالیت در “خانواده تات” را داشته باشد خود به خود از سیستم حذف شود.

۱۲ چه توصیه ای برای کسانی که در سدد انتخاب یک شرکت درست هستند دارید ؟

من توصیه ای که به علاقمندان فعالیت در این صنعت دارم اینست که برای انتخاب یک شرکت جهت شروع به فعالیت عاقلانه و منطقی تصمیم بگیرند و نه احساسی .

اینکه فردی شما را دعوت به اینکار می کند و دفتر کاری شخصی دیگر را به شما نمایش میدهد که مثلا فلانی در اینکار ماهیانه صد میلیون یا بیشتر درآمد دارد ، برانگیختن احساسات شما را نشانه گرفته است .چون در میان چندین هزار نفر فعال در این صنعت در ایران به اندازه انگشتان دو دست از این افراد با این در آمد ها نداریم . گرچه ما هم معتقدیم پتانسیل در آمدی اینکار می تواند بالا باشد.

و یا اینکه کسی که هنوز سه ماه نیست در این صنعت مشغول به کار شده با قرض و وام و … ماشینی بخرد و بگوید این ماشین را از طریق فعالیت در این شرکت خریده ام ، او احساس شما را نشانه گرفته است . و از این دست مثالها که متاسفانه کم هم نیست.

با توجه به سوال شما و با فرض اینکه فرد علاقمند است که در این صنعت فعالیت کند چون همه شرکتهای موجود دارای مجوز از وزارت صنعت ، معدن و تجارت هستند المانهای تصمیم گیری بر اساس منطق برای انتخاب یک شرکت می تواند به ترتیب موارد زیر باشد :

ابتدا به عنوان شرط لازم “محصولات” آن شرکت را” به جهت قیمت و کیفیت و بازار مصرف “بررسی کنید (بدون در نظر گرفتن فرصت تجاری ) . اگر محصولات از هر سه نظر مورد تایید بود سپس به سراغ متد های آموزشی شرکت برای فروش و شبکه سازی و تکثیر رفته و پس از تایید محتوای آموزشی به عنوان شرط کافی در نهایت فرصت تجاری آن شرکت را از دو جنبه ایجاد درآمد آنی از طریق خرده فروشی و درآمد رسوبی از طریق شبکه سازی بررسی کنید.

اگر چه بررسی آموزشها و فرصت تجاری نیاز به اشراف و اندکی تخصص دارد ، ولی در اینجا چند مورد ابتدایی که هر فرد می تواند خودش منطقا بررسی کند و تا حدود زیادی به نتیجه برسد را به عنوان الگو عرض میکنم :

در بررسی آموزشها کافیست در چند جلسه تیمی و آموزشی آن شرکت حضور پیدا کنند و ببینند آیا محور آموزش بر اساس یادگیری فروش است یا خدای نکرده غلو و انرژی کاذب و تاکید بر خرید ( بعضا حجم مشخصی از خرید )!

و اما برای بررسی فرصت تجاری توجه کنند که شرکت چه میزانی از پورسانت را نقدا در قالب خرده فروشی می دهد (ایجاد در آمد آنی ) و در مورد شبکه سازی چه میزان از پاداش در نظر گرفته شده منطقا قابل رسیدن و دریافت است و چه میزان منوط به اما و اگرها و … است.

نکته دیگر اینکه در پاداش شبکه سازی آیا شرکت تمهیدی برای ایجاد انگیزه در راهبران برای تلاش جهت به در آمد رساندن سازمان همکار فروششان در نظر گرفته است یا اینکه فرصت تجاری شرکت ، راهبران را به این سمت سوق می دهد که با فشار برکف و بدنه سازمانشان برای فروش بیشتر ( بخوانیم خرید بیشتر!) ، فروش کل خود و به تبع آن پورسانت دریافتی خود را بالا ببرند.

 

۱۳ به کسانی که همچون شما قصد دارند برای ایجاد یک شرکت بازاریابی شبکه ای و سرمایه گذاری وارد این حوزه  شوند چه پیشنهادی دارید ؟ فکر می کنند آنها باید چه خصوصیاتی داشته باشند ؟

فکر می کنم در طول این مصاحبه آنچه شرط بلاغ بود را ، که می تواند پاسخ به این سوال هم باشد در حد بضاعت عرض کردم.

اگر دوستانی هم قصد ایجاد یک شرکت بازاریابی شبکه ای را داشتند چون هدف ، رشد و تعالی و ماندگاری این صنعت زیباست در صورت نیاز ، بنده در فضای کمک و مشاوره به ایشان از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.

۱۴ آینده بازاریابی شبکه ای در ایران عزیز را چطور ارزیابی کرده و نقش خود را کجای این داستان می بینید ؟

اگر بخواهیم واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم در حال حاضر و در شرایط و فضای فعلی نگرانیهایی وجود دارد. اما با دقت نظر ونظارت صحیح کمیته محترم نظارت وزارت صنعت معدن و تجارت مسیر رو به جلو بوده و پیشرفت حاصله در این مدت محسوس است . اعتقاد راسخ دارم که می توانیم مفهوم جدیدی از کارکرد بازاریابی شبکه ای سالم را در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی ابتدا در ایران سپس در دیگر کشورهای اسلامی ایجاد کنیم .

“شبکه تات” نیز به عنوان هوایی تازه در این صنعت با گفتمانی نوین در این حوزه به عنوان سفیری سر افراز در بازاریابی شبکه ای ایران سعی دارد ضمن ایجاد الگویی علمی وعملی از کارکرد بازاریابی شبکه ای سالم در سطح اجتماع در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی در زمینه هایی از جمله فرهنگسازی سلامت خانوار ایرانی در حوزه مصرف مواد غذایی سالم و همینطور رشد و توسعه بنگاههای تولیدی مستعد داخلی و اشتغالزایی فعال از طریق تربیت نیروهای متخصص ، نقش موثر و پایداری را ایفا کند.

 

اگر بخواهید رسالت خود و شرکتتان را در چند جمله ارائه نمایید چطور آن را بیان می نمایید ؟ 

(پاسخ به این سوال بماند در آینده…)

۱۵ آیا سایت مجله بازاریابی شبکه ای  http://nmls.ir را می شناسید ؟ آیا به عنوان رسانه ای بی طرف با رفتار صادقانه نسبت به همه شرکتهای فعال آن را قبول دارید ؟  به نظر شما نقش این سایت در رشد بازاریابی شبکه ای و شرکتهای فعال آن را چقدر می بینید ؟ آیا به لیدرها و اعضای سازمانتان آن را پیشنهاد می نمایید ؟

بله. سایت بازاریابی شبکه ای را از همان روزهای ابتدای پیدایش آن می شناسم و به شما و همکاران زحمتکش تان بابت شروع این حرکت بزرگ و مبارک تبریک و خدا قوت می گویم .

یکی از کارهای بزرگی که تا به امروز سایت بازاریابی شبکه ای انجام داده و جا دارد که بیش از این هم در این زمینه کار کند بالا بردن سطح سواد عمومی برای ایجاد درک صحیحی از فعالیت در این صنعت است .

همانطور که در جلسه فی ما بین هم تقریبا به طور مفصل عنوان کردم این حرکت مبارک در صورتی می تواند در ادامه مسیر از خطر های احتمالی ای که می تواند در راه هر رسانه ای باشد مصون بماند (همانطور که تا امروز هم همین خط سیر را طی نموده اید ) که این رسانه خود را وامدار احدی از شرکتهای فعال ندانسته و بدون تعارفات معمول صرفا در راستای اطلاع رسانی جهت رشد و توسعه هر چه بهتر این صنعت گام بردارد . مطمئنا در این راه سختیها و سنگ اندازیهایی را تجربه کرده و خواهید کرد ولی می دانیم که این بشارت خداوند مهربان است که هر کس به خدا توکل کند خدا او را کفایت می کند .

جا دارد در پایان از ریاست سابق اصناف شادروان جناب آقای دکتر نکویی مهر یادی کنم و همینطور از تمامی کسانی که  با تلاش بی پایانشان باعث ایجاد بنای مبارک بازاریابی شبکه ای قانونمند شدند بالاخص کمیته محترم نظارت وزارت صنعت ، معدن و تجارت و در راس ایشان جناب آقای مهندس صادقی و جناب آقای امانت و تمامی کارشناسان محترم این مرکز و همه نهاد هایی که به نوعی در جهت رشد و شکوفایی بازاریابی شبکه ای سالم تلاش می کنند تشکر کرده و از خداوند مهربان توفیق و برکت روز افزون را برای ایشان مسئلت دارم.

از جناب آقای عباس زاده عزیز به عنوان متولی این رسانه ارزشمند و همکارانشان بابت مهیا نمودن فرصت این مصاحبه ممنون و سپاسگزارم .

جناب مهندس ضمن قدردانی از زمانی که در اختیار این مجله قرار دادید.این اولین ارتباط یا آخرین مصاحبه با حضرتعالی نخواهد بود و در آینده ای نزدیک، مجدد با مباحث بهتر و کاربردی تر در محضرتان خواهیم بود البته اگر افتخار حضور به ما داده شود.

با آرزوی موفقیت و شایستگی های روزافزون برای شما و سازمان کاریتان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>