شعب غیر قانونی؛ چالشی در بازاریابی شبکه ای

آذر ۱۸, ۱۳۹۴

شعب غیر قانونی؛ چالشی در بازاریابی شبکه ای

 تخلفاتی که این روزها به کرات شاهد وقوع آن توسط فعالان در حرفه بازاریابی شبکه ای هستیم، یکی گسترش فعالیت شعب بدون مجوز و دیگری برگزاری جلسات آموزش و ارائه کاتالوگ محصولات در خارج از شعب قانونی شرکت و در مکان های عمومی، آموزشی و تفریحی است.

طبق ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی مصوب وزارت صنعت معدن و تجارت، بازاریابان حق تشکیل جلسات در خارج از شعب قانونی شرکت را ندارند و مسئولیت نظارت بر دفاتر و شعب مستقیماً بر عهده شرکت می باشد و شرکت ها در قبال تخلف بازاریابان از جمله ایجاد دفاتر و شعب غیر قانونی، آموزش غیر اصولی به سبک هرمی، برگزاری جلسات در خارج از محل شعب از قبیل اردوهای تفریحی و غیره دارای مسئولیت حقوقی می باشند. متأسفانه علی رغم اطلاع رسانی ها مکرری که در مورد تخلف مزبور صورت گرفته است، باز هم شاهد نقض این ماده مصوبه توسط بازاریابان شرکت ها هستیم.

برخی از بازاریابان عنوان می دارند که حرفه بازاریابی شبکه ای یک شغل خانگی است و آن ها می بایست اجازه فعالیت در هر مکانی را داشته باشند، این یک برداشت غلط از معنای واقعی بازاریابی شبکه ای است. کلیه فعالیت های آموزشی می بایست داخل شعب قانونی شرکت صورت گیرد و دلیل آن کنترل بر محتواهای آموزشی ارائه شده به بازاریابان احتمالی و ادعاهای درآمدی مطرح شده در پرزنت هاست. یکی از تأکیدات دستورالعمل بر پرهیز از آموزش غیر اصول به سبک هرمی است. متأسفانه در آموزش های صورت گرفته در خارج از شعب مشاهده می شود که دقیقا الگوی آموزشی مشابه با طرح های هرمی در پیش گرفته می شود و به جای بیان واقعیت ها تمامی مطالب در جهت اغوای افراد و سوق دادن آن ها برای مشارکت در طرح است. به منظور پیشگیری از وقوع چنین امری، قانون گذاران ماده ای را در آیین نامه مصوب به این موضوع اختصاص داده اند و مسئولیت حقوقی وقوع این تخلف را بر عهده شرکت گذاشته اند. بهانه دیگری که از جانب برخی از بازاریابان برای سرپوش گذاشتن بر اقدام غیر قانونی شان مطرح می گردد، نبود شعب دارای مجوز در شهرستان های محل فعالیتشان می باشد.

در صورتیکه با مطالعه آئین نامه می بینیم که قانون گذاران تمهیداتی را در نظر گرفته اند تا مراحل صدور مجوز شعب به سرعت پیش رود و بازاریابان در تمامی شهرستان ها بتوانند دسترسی به نمایندگی های مجاز در داخل شهرستان داشته باشند. مراحل صدور مجوز بدین صورت است که اگر بازاریابان در شهرستان نیاز به شعبه را احساس کنند، می توانند در خواستشان را به شرکت ارائه دهند و شرکت با بررسی صلاحیت فردی متقاضی و صلاحیت مکان پیش بینی شده برای مکان شعبه، درخواست مجوز را به وزارت صنعت معدن و تجارت تسلیم می نماید و این وزارتخانه با کسب استعلام های لازم در کوتاه ترین زمان مجوز را صادر می نماید. بر طبق قوانین موجود هیچ محدودیتی برای تعداد شعب در داخل شهرستان ها وجود ندارد و یک شهر می تواند بنا بر نیاز دارای چندین شعبه باشد. در ضمن برای صدور مجوز نیازی به حد نصاب رسیدن فروش در شهر مربوطه و یا تعداد مشخص بازاریاب وجود ندارد .در مورد مسئولین شعب نیز لازم به ذکر است است افرادی که به عنوان مسئول شعبه انتخاب می شوند، دارای مسئولیت هایی هستند از قبیل حضور مستمر در شعبه و نظارت دقیق بر روی فعالیت بازاریابان . شعب می بایست کلیه امکانات آموزشی را در اختیار بازاریابان قرار دهند و کلیه مواد قانونی را به آن ها آموزش دهند.

با مطالعه این موارد می بینیم که تمام موانع برای یک فعالیت قانونی توسط قانون گذاران برطرف شده است و بازاریابان نمی توانند با بهانه هایی از قبیل موارد ذکر شده در بالا از زیر بار مسئولیت قانونی که بر گردنشان گذاشته شده است، شانه خالی کنند. اگر تمامی فعالیت ها مطابق با آئین نامه مصوب پیش رود، شاهد آن خواهیم بود که حرفه بازاریابی در جایگاه خودش قرار می گیرد و با فعالیت هرمی کاملاً مشخص خواهد شد و به برخی شبهاتی که در زمینه فعالیت بازاریابی شبکه ای وجود دارد، پاسخ داده خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>