به کجا چنین شتابان

ایران هشدار – چندی پیش در حال مطالعه ایمیل های دریافتی سایت ایران هشدار بودم که با مطالب و موضوعاتی مواجه شدم که بسیار تأسف بار بود. یکی از خوانندگان سایت ایمیلی با این مضمون را ارسال کرده بود: ” بنده بازاریاب یکی از شرکت ها هستم که برای عضویت در شرکت … و به توصیه لیدر شرکت تمام سرمایه، طلا و جواهرات خود را فروختم و به جای آن لوازم آرایشی بهداشتی و ماتیک و رژلب خریدم ولی هنوز این اقلام به فروش نرفته است.” یا اینکه یکی از بازاریابان عنوان داشته بود: ” در شرکت … به شدت لیدر پرستی رواج داشته و لیدر شرکت را با القاب سلطان… و شهریار… خطاب قرار می دهند و از این موضوع ابراز نارحتی می نمود.” این تنها گوشه ای از اتفاقاتی است که در برخی از شرکت ها در حال اتفاق است. همان طور که مشاهده می کنید هنوز رد پای شیوه های هرمی در شرکت ها دیده می شود که باعث به وجود آمدن خیل عظیمی از شاکیان شده است. این معضلات و مشکلات در شهرستان ها به علت عدم نظارت کافی به مراتب بیشتر است.



موضوع وقتی پیچیده تر می شود که با وجود این آسیب ها متاسفأنه برخی از این شرکت ها به شدت در حال گسترش کمی هستند درحالیکه از لحاظ کیفی روند نزولی را پیش رو دارند. اگر از مدیران شرکت ها راجع به مشکلات موجود توضیحی خواسته شود، مسئله این گونه توجیه می شود که به علت زیاد بودن تعداد زیاد بازاریابان و زیر مجموعه آن ها امکان نظارت کافی وجود ندارد.

ولی این موضوع یعنی گسترش بدون هدف و برنامه ریزی از لحاظ کیفی رافع مسئولیت شرکت ها در قبال تخلفات بازاریابان خود نیست. برای گسترش هدفمند و متناسب باید تمام ابعاد بررسی شده سپس به این امر اقدام نمود. لازم است موارد ذیل مد نظر شرکت ها قرار گیرد.

آیا شرکت از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری قابلیت گسترش را دارد؟

آیا توانایی نظارت بر روی عملکرد بازاریابان در سطح کشور شهرها و شهرستان های کشور وجود دارد؟

آیا محصولات شرکت از لحاظ کیفی و کمی قابلیت عرضه در سطح وسیع را دارد؟

آیا در گسترش شرکت به اقصی نقاط کشور بافت فرهنگی، موقعیت جغرافیایی، آداب و رسوم و همچنین ظرفیت منطقه از لحاظ جمعیتی بررسی شده است؟

آیا شرکت قادر به برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی برای افراد جدید الورود است؟

باید توجه نمود که بازاریابی شبکه ای در سطح بین المللی یکی از سیستم های فروش محصولات می باشد؛ در واقع شرکت ها از این مدل فروش برای عرضه محصولات خود استفاده می نمایند، در حالیکه متأسفانه در کشور ما این استفاده از این مدل باعث شکل گیری شرکت ها شده است. اگر شرکت ها به جای اینکه وقت و هزینه خود را صرف گسترش بدون برنامه و هدف نمایند؛ تمرکز خود را معطوف به تولید کالا های با کیفیت نمایند؛ اهداف عالی بازاریابی شبکه ای محقق خواهد شد. باید در نظر داشت صرف تأسیس یک شعبه در شهرستان با ظاهری پرزرق برق و برگزاری همایش و سخنرانی راجع به موضوع موفقیت و کار آفرینی که البته قرابت عجیبی با شیوه های هرمی دارد، پیشرفت و توسعه شرکت حاصل نمی گردد. شرکت ها باید در بخش نظارت درونی یا خود انتظامی به خصوص در شهرستان ها سرمایه گذاری نموده و سود کم با پایداری بلند مدت را به سود زیاد ولی وضعیت متزلزل و نا پایدار ترجیح دهند.

در همین راستا الزام ماده هفت آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی مبنی بر مجوز تولید و یا قرار نمایندگی فروش تولید کننده شرکت های بازاریابی شبکه ای، کمک شایانی به اصلاح روند موجود خواهد کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>