بررسی طرح بازپرداخت جدا شونده

همانطور که می دانید طرح بازپرداخت یک شرکت از ارکان اساسی در هر شرکت بازاریابی شبکه ای است. نکته مهمی که در مورد این طرح ها وجود دارد، فهم کلی نحوه عملکرد این طرح هاست؛ زیرا فهم آن هم کمک زیادی در انتخاب مناسب ترین شرکت برای آغاز فعالیت شما خواهد کرد و هم به موفقیت شما در کارتان کمک خواهد کرد . از ابتدای شروع فعالت بازاریابی شبکه ای طرح های متعددی توسط شرکت ها طراحی و اجرا شده اند که چهار گونه اصلی آن با این اسامی شناخته می شوند : طرح های باینری، یونی لول، جدا شونده و ماتریکس. امروزه شرکت ها از طرح ها ی ترکیبی یا آمیخته نیز استفاده می کنند، هیچ اصول یا قواعد استاندارد جهانی برای طرح های بازپرداخت وجود ندارد؛ یک شرکت می تواند طرحی منحصر به خودش را بسازد و در صورت نیاز به دلخواه قیمت هایی از آن را تغییر دهد یا تعدیل کند، اما نکته مهم این است که طراحی این طرح ها بر مبنای قوانین مصوب هر کشور باشد و اصولی که تفکیک کننده فعالیت بازاریابی از فعالیت هرمی است در آن رعایت شود. ما تصمیم گرفته ایم جهت آشنایی کاربران محترم سایت این چهار طرح اصلی را در طی چهار مقاله با نقاط ضعف و قوت آن مورد بررسی قرار دهیم، طرح اول مورد بررسی قرار گرفته طرح جدا شونده می باشد.

طرح جدا شونده یا Break away

این طرح قدیمی ترین طرح بازپرداخت است. شرکت هایی همانند ام وی (Amway )، شاکلی(Shaklee)، هربیلاف(Herbalife)، نیکن(Nikken )، نواسکین(Nu Skin) از این طرح در شرکت ها یشان استفاده کرده اند.
در طرح جدا شونده که با نام طرح جدا شونده پلکانی هم شناخته می شود، بازاریابان پس از دست یابی به حجم شخصی و گروهی مشخص می توانند به سطوح بالاترشان ارتقاء پیدا کنند و از سرشاخه نخستین خودشان جدا شوند. مراحل ترقی به صورت پلکان تعریف شده است و با قدم گذاشتن به هر پله که بعد از کسب شرایط آن پله می باشد، میزان کمیسیون دریافتی بازاریابان متفاوت خواهد شد. در هر کدام از پله های نردبان ترقی شرایط دست یابی به پله و میزان کمیسیون دریافتی متفاوت بوده و بنابر تعریف اولیه شرکت می باشد. اندازه گیری عملکرد در طرح جداشونده پلکانی بر مبنای ترکیب حجم فروش شخصی و حجم فروش گروهی می باشد؛ اولین پله پایین ترین نرخ کمیسیون و بالاترین پله بالاترین نرخ کمیسیون ممکن را دارا می باشد.
افراد وقتی به بالاترین پله ترقی پیدا کردند از نماینده بالاسری خود جدا شده و یک گروه جدا شونده تشکیل می دهند. بالاسری در ازاء این گروه جدا شونده پاداش ویژه ای از شرکت دریافت خواهد کرد و گروه جدا شده نیز مشمول پاداش های ویژه شرکت خواهند شد، اما دیگر حجم فروش گروهی این گروه جدا شده نیز جز حجم فروش گروه آن بالاسری به حساب نخواهد آمد.
در این طرح محدودیتی در تعداد افراد مورد حمایت شما در سطح یک شما وجود ندارد؛ این بدین معنی است که شما می توانید هر تعدادی را که می خواهید در سطح شماره یک قرار دهید . افرادی که شما حمایت می کنید خودشان افراد دیگری را حمایت می کنند و بدین صورت در عمق نیز رشد خواهید داشت این طرح از این جهت پلکانی هم نامیده می شود که ساختار کمیسیون آن به صورت پلکانی است .

مزیت ها

بزرگترین مزیت برشمرده شده برای این طرح این است که می توانید از تعداد نامحدود افراد حمایت کنید و این به معنی به دست آوردن پورسانت از فروش گروهی تعداد زیادی از افراد است که منجر به درآمد بالایی می گردد. مزیت دیگر این طرح پیشینه ۵۰ ساله آن و پایداری آن است که توسط قانون گذاران دولتی در کشور های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است.

معایب طرح

در این طرح برای ترقی در پلکان حجم فروش شخصی و گروهی مشخصی را تعیین کرده اند که این امر ممکن است منجر به پیش انباشته سازی کالا که یکی از تخلفات محرز در دستورالعمل بازاریابی شبکه ای تمام کشور هاست شود. افراد برای واجد شرایط پلکان بالاتر شدن ممکن است هم خودشان حجم غیر معقولی که توانایی فروش آن را ندارند خریداری کنند و هم زیر دستانشان را تشویق به خرید حجم مشخص نمایند که برای این متقاعد سازی تخلف دیگری نیز که همان ادعای در آمد های واهی است ممکن است اتفاق بیفتد.
نقطه ضعف دیگر این طرح این است که یک فرد مدام نیاز به ورود اعضای جدید دارد زیرا که گروه های زیر دست او که تبدیل به گروه جدا شونده ای شده اند دیگر جزء حجم فروش گروهی او به حساب نمی آیند هر چند که بابت این گروه ها پاداشی را از شرکت دریافت می نماید؛ پس فرد می بایست اعضای جدیدی را وارد نماید و برای این کار نیاز به مهارت های بالایی دارد. نقطه ضعف دیگر این طرح این است که اگر افراد نتوانند الزامی که برای دست یابی به پلکان بالاتر وجود دارد را در سه ماه متوالی برآورده کنند، جایگاه سرپرستی شان را از دست خواهند داد. در این طرح افراد تمام وقت به در آمد بالایی دست پیدا خواهند کرد اما میانگین بازاریابان پاره وقت هرگز به درآمد بالایی دست نخواهند یافت.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>