این ۱۵ چیز را کنار بگذارید اگر از زندگی‌تان راضی نیستید

اگر حس رخوت و خستگی به شما دست داده‌است، احتمالا وقت آن است تغییری در زندگی‌تان داشته‌باشید. در غیر این صورت احتمالا احساس نارضایتی شما ادامه‌خواهدداشت. همان‌طور که آنتونی رابینز می‌گوید: “وقتی چیزی را تغییر ندهید، چیزی تغییر نمی‌کند”.

 

not-satisfide.jpg

 

شاید ایجاد تغییر در زندگی دشوار باشد، اما اگر به‌دنبال نتیجه‌ی متفاوتی هستید، چنین کاری لازم است. همان‌قدر که “کارهایی که باید انجام‌بدهید” مهم هستند، “کارهایی که نباید انجام‌بدهید” و “چیزهای که باید فراموش‌کنید” هم مهم هستند.

اگر از زندگی‌تان راضی نیستید، ۱۵ موردی را که در ادامه عنوان‌شده‌اند، در نظر داشته‌باشید:

۱. تایید دیگران

اگر منتظر هستید تا همه‌ی آدم‌های دور و برتان، تصمیم‌هایتان برای ایجاد کسب و کار شخصی، تغییر شغل، تغییر محل زندگی یا تجربه‌ی یک سبک زندگی جدید را تایید کنند، هیچ‌وقت تغییر نخواهید کرد. آدم‌هایی که تایید آنها برایتان مهم است را با دقت انتخاب‌کنید و حرف‌های دیگران را ملاک قرار ندهید.

از همین امروز شروع‌کنید: از آدم‌ّهایی که نظرشان درباره‌ی زندگی شما باید واقعا برایتان مهم باشد، دقت به خرج دهید.

۲. منفی‌نگری

منفی‌نگری تنها حال شما را بدتر می‌کند. اگر به‌جای حسادت و کفر نعمت، سپاس‌گزاری و شکر نعمت داشته‌باشید، پس از مدت زمانی کوتاه احساس رضایت از زندگی خواهید داشت. همان‌طور که اوپرا وینفری می‌‌گوید: “اگر به چیزهایی که در زندگی دارید نگاه‌کنید، همیشه چیزهای بیشتری خواهید داشت. اگر به چیزهایی که در زندگی ندارید نگاه‌کنید، هیچ‌وقت به‌قدر کافی نخواهید داشت”.

از همین امروز شروع‌کنید: فهرستی برای شکرگزاری تهیه‌کنید و آن را جایی که جلوی چشم‌تان باشد، مثلا کنار آینه‌ی اتاق‌تان، بچسبانید، و هر روز چیز تازه‌ای به آن اضافه‌کنید. خیلی زود دستگیرتان می‌شود خوبی‌های زیادی در زندگی‌تان دارید.

۳. گذشته

شاید از کارتان اخراج‌شده‌باشید، رابطه‌تان بهم‌خورده‌باشد یا حتی تلاش چندباره‌تان برای پذیرفته‌شدن در دوره‌ی تحصیلات تکمیلی بی‌سرانجام مانده‌باشد. خب، راستش را بخواهید این چیزها برای هیچ‌کس مهم نیستند. شاید فکر کنید همه‌ی دنیا پیگیر مشکلات‌تان هستند، اما در حقیقت این‌طور نیست. دنیا جای کوچکی نیست؛ میلیون‌ّها آدم هستند که هیچ ذهنیتی درباره‌ی مشکلات شما ندارند. اگر گذشته مانع از رسیدن شما به مطلوب‌تان می‌شود، وقتش است آن را فراموش‌کنید.

از همین امروز شروع‌کنید: اگر حس می‌کنید بار زیادی روی دوش‌تان حمل می‌کنید، وقتش است با یک مشاور، روان‌شناس یا مربی مشورت‌کنید.

۴. به تعویق انداختن کارها

هر روز چه‌قدر از وقت‌تان را صرف کارهای زمان‌بر می‌کنید؟ زمان، مهم‌ترین سرمایه‌ی ما است، و انجام‌دادن کارهای بی‌ثمر واقعا می‌تواند آن را هدر بدهد. اگر معمولا کارهایتان را به تعویق می‌اندازید، سعی‌کنید برای خودتان یک برنامه‌ی کاری تعریف‌کنید. نوشتن فهرستی از کارهایی که باید آنها را انجام‌داد کمک‌تان‌می‌کند بتوانید آنها را به سرانجام برسانید. به‌علاوه، این کار کمک‌تان می‌کند بدانید واقعا وقت‌تان را صرف انجام‌دادن چه کاری می‌کنید و معمولا چه کارهایی را به تعویق می‌اندازید.

از همین امروز شروع‌کنید: برنامه‌ای برای انجام‌دادن کارهای فردا بنویسید.

۵. لذت‌های گذرا

ممکن‌است لذت‌ّهای گذرا درحال‌حاضر حس فوق‌العاده‌ای برای شما داشته‌باشند، اما در درازمدت این‌گونه نخواهد بود. با توجه به آینده‌تان تصمیم‌بگیرید. فکر کنید چه کاری می‌خواهید انجام‌دهید، و تصمیم امروزتان را با توجه به آینده‌تان بگیرید. برای نمونه، اگر هدف بلندمدت شما سفر کردن دور دنیا است، باید از حالا برای آینده‌تان تصمیم‌بگیرید. اگر می‌خواهید تلفن همراه یا ماشین جدیدی بخرید، پیش خودتان فکر کنید آیا خود آینده‌تان، یعنی آن کسی که می‌خواهد دور دنیا سفر کند، دوست‌دارد پول آن سفر را از حالا پس‌انداز کند یا نه. احتمالش زیاد است در آینده ممنون پس‌انداز کردن این پول باشید.

از همین امروز شروع‌کنید: امروز وقتی خواستید چیزی بخرید، ببینید آیا می‌توانید جنس به‌صرفه‌تری بخرید و مابه‌التفاوت آن را برای هدف پرهزینه‌ی آینده‌تان پس‌انداز کنید.

۶. عرف‌های فرهنگی

مهم نیست جامعه به شما می‌گوید باید از ۹صبح تا ۵ عصر را سر کاری باشید که دوستش‌ندارید و ۶۲ سالگی بازنشسته شوید. اگر سبک زندگی مورد علاقه‌تان چیز دیگری است، آزادی عمل داشته‌باشید و عرف‌ها را فراموش‌کنید.

از همین امروز شروع‌کنید: درباره‌ی یک آدم موفق که راه خودش را رفته‌است، تحقیق‌کنید.

۷. زمان زیادی که طول می‌کشد به اهداف‌تان برسید

اهداف بلندمدت می‌توانند واقعا طاقت‌فرسا، وقت‌گیر خسته‌کننده باشند، اما اگر واقعا این کار را دوست‌دارید، هیچ مشکلی نیست. عمر شما در هر حال می‌گذرد، چه به هدف‌تان برسید یا نرسید. اگر می‌‌خواهید ۱۰ سال بعد از زندگی‌تان راضی‌تر باشید، برای رسیدن به هدف‌تان تلاش‌کنید.

از همین امروز شروع‌کنید: هدف بزرگ‌تان برای ۱۰ سال آینده را بنویسید.

۸. آدم‌های سمی

آدم‌های سمی می‌توانند به‌سرعت انرژی مثبت و امید شما را از بین ببرند. همان‌طور که جیم ران، کارآفرین مشهور گفته‌است: “شما حد وسط ۵ آدمی هستید که بیشترین وقت‌تان را با آنها می‌گذرانید.” اگر از زندگی‌تان راضی نیستید، شاید بزرگترین مشکل‌تان همین وقت گذارندن با‌ آدم‌های سمی باشد. اگر می‌خواهید از زندگی‌تان رضایت بیشتری داشته‌باشید، با این گروه از آدم‌ها وقت بگذرانید: آدم‌هایی که کاری را انجام‌می‌دهند که شما می‌خواهید انجام‌بدهید، و آدم‌هایی که نگرش‌های فوق‌العاده نسبت‌به زندگی دارند و این نگرش را به اطرافیان‌شان هم انتقال می‌دهند. اگر دور و برتان آدم‌های مثبت و مشوق داشت‌باشید، احساس شادی و رضایت بیشتری خواهید داشت.

از همین امروز شروع‌کنید: به ۵ آدمی که بیشترین وقت‌تان را با آنها می‌گذرانید فکر کنید. آیا در میان آنها آدم سمی وجو دارد؟

۹.برنامه‌ریزی‌کردن همه‌چیز

اگر بخواهید قبل از انجام‌دادن هر کاری برنامه‌ریزی‌کنید، هیچ‌وقت کاری را شروع‌نخواهید کرد. گیر کردن در دام تحلیل‌های بی‌دلیل سخت نیست، وقتی که شما دائما در حال جست‌وجو هستید اما هیچ پیشرفتی در کارتان حاصل نمی‌شود.

از همین امروز شروع‌کنید: مطمئن‌شوید اطلاعات کافی را برای به ثمر رساندن یکی از هدف‌هایتان دارید و عزم‌کنید کارتان را شروع‌کنید. در ادامه‌ی کار اطلاعات بیشتری به‌دست خواهید آورد. نخستین قدم مهم‌ترین قدم است؛ بدون برداشتن نخستین قدم، هیچ‌وقت کارتان را شروع نخواهید کرد.

۱۰. سرزنش‌کردن همه

اگر از دست کسی که به شما بدی کرده‌است همیشه عصبانی بمانید، تنها خودتان شکنجه می‌شوید و به زندگی‌ای که مستحقش هستید دست نخواهید یافت. نباید وقت زیادی را به سرزنش کردن دیگران بگذرانید. این کار هیچ فایده‌ای برای شما ندارد. البته این حرف بدین معنا نیست که احساس خوبی نسبت‌به کسی که به شما بدی کرده‌است داشته‌باشید؛ کار شما تنها نشان می‌دهد شما نمی‌خواهید افکار مربوط به آن آدم باز هم شما را آزار دهند.

از همین امروز شروع‌کنید: توجه‌تان را به نکات مثبت آینده معطوف‌کنید.

۱۱. مادیات

اگر می‌خواهید از زندگی‌تان راضی باشید، بد نیست بدانید پژوهش‌ّهای ساده‌ای نشان‌داده‌اند داشتن پول و مادیات بیشتر پس از یک مدت مشخص دیگر رضایت از زندگی را افزایش نمی‌دهند. شما برای خوشحالی تنها به چند چیز احتیاج دارید: امنیت، تغذیه، ارتباط با دیگران، شغل ارضاکننده و این حس که بزرگتر از حد و حدود کنونی‌تان هستید. شما نه به یک عالم خنزر و پنزر احتیاج‌دارید و نه به جدیدترین دستگاه‌های الکترونیکی. مهم نیست همسایه‌ّای شما بهترین وسایل را دارند. بی‌خیال این چیزها شوید.

از همین امروز شروع‌کنید: تمیزکاری را برای خودتان به یک عادت تبدیل‌کنید. برای شروع می‌توانید به سراغ یکی از کمدهایتان بروید. تمیزکاری می‌تواند شما را از مادی‌گرایی دور کند و در کنار آن، ذهن و فضای اطرافتان را آزاد کند تا در زندگی‌تان جای بیشتری برای عشق داشته‌باشید.

۱۲. تردید

وقتی تصمیم می‌گیرید تغییری در زندگی‌تان به‌وجود بیاورید، ذهن شما مدام به چنبه‌های مختلف این تغییر فکر می‌کند تا بتواند همه‌ی “چه می‌شود اگر”ها را در نظر بگیرد. بگذارید قرارمان این باشد: تردید همیشه وجود دارد. شما هیچ‌وقت از آینده خبر ندارید. پذیرفتن این تردید و درک‌کردن این نکته که برای رهایی از مشکلات همیشه باید ریسک‌های را پیرفت، کلید رسیدن به احساس رضایت است.

از همین امروز شروع‌کنید: به یکی از رویاهای بزرگ زندگی‌تان فکر کنید. وقتی اما و اگرها و تردیدها به سراغ‌تان آمدند (که صدالبته خواهد آمد! )، این اما و اگرها را با نسخه‌ی مثبت‌شان، یعنی “بله، اما اگر بشود چه” و همه‌ی چیزهای خوبی که در صورت محقق‌شدن رویاهایتان برای شما اتفاق می‌افتند، جایگزین‌کنید. برای نمونه، اگر می‌]واهید کسب و کار جدید را شروع‌کنید و هر بار با خودتان می‌گویید “اگر موفق نشوم چه می‌شود؟”، به‌جای آن به خودتان بگویید “بله، اما اگر موفق‌شوم چه می‌شود‌؟” و بگذارید تصورات‌تان چنین سمت و سویی بگیرند.

۱۳. تغییر دادن همزمان همه‌چیز

وقتی از زندگی‌تان راضی نیستید، وسوسه‌ی تغییر دادن تمام زندگی در آن واحد به جان‌تان می‌افتد. اما راستش را بخواهید تمرکز کردن روی اصلاح یک عادت در آن واحد شاید گزینه‌ی بهتری باشد. اگر کانون توجه‌تان را به یک عادت معطوف‌کنید، مثلا هر هفته روی یک عادت، می‌توانید بررسی‌کنید آیا تغییر آن عادت به دردتان می‌خورد یا نه، و بعد با توجه به هدف مطلوب‌تان در آن عادت تغییر ایجاد کنید. من به دفعات به آدم‌ها پیشنهاد داده‌ام پیش از هر چیز به سراغ ورزش‌کردن بروند؛ ورزش‌کردن روحیه را بهتر می‌کند و باعث قدرتمند شدن ما می‌شود. با به چالش‌کشیدن بدن‌مان و بهبود سلامت‌مان، حس خواهیم‌کرد می‌توانیم سایر بخش‌ّهای زندگی‌مان را هم تغییر دهیم.

از همین امروز شروع‌کنید: یک بخش از زندگی‌تان را که می‌خواهید تغییرش‌دهید، انتخاب‌کنید. برای هر روز از هفته‌تان یک هدف کوچک با توجه به آن بخش داشته‌باشید (برای نمونه، به‌جای این‌که به سراغ دستگاه فروش خودکار بروید، یک میان‌وعده‌ی سالم به محل کارتان ببرید). وقتی به اهداف کوچک‌تان می‌رسید، انرژی لازم برای تلاش بیشتر و رسیدن به اهداف بزرگ‌تر را خواهید داشت (مثلا این‌که بتوانید ۹۰ درصد مواقع خوراکی‌های سالم بخورید).

۱۴. به انتظار هدایت دیگران نشستن

اگر چیزی در زندگی شما هست که می‌خواهید تغییرش‌دهید، ممکن است آدم‌های دیگری هم همین هدف شمار را داشته‌باشند. تصمیم‌بگیرید رهبر باشید و آنها را هم در رسیدن به این هدف هدایت‌کنید. از وضع سلامت‌تان راضی نیستید؟ بشد و آدمی را پیدا کنید که بتوانید با هم‌دیگر غذاهای سالم تهیه‌کنید و بعد از نهار با یکی از همکاران‌تان ورزش‌کنید.

م از همین امروز شروع‌کنید به چیزی فکر کنید که می‌خواستید آن را انجام‌بدهید. به دوستان و همکاران‌تان بزنید و ببینید کسی دوست‌دارد درمسیرتان به شما ملحق‌شود یا نه.

۱۵. تنهایی انجام‌دادن کارها

وقتی می‌خواهید تغییری در زندگی‌تان به‌وجود بیاورید، یک همراه قابل‌اعتماد پیدا کنید. این همراه می‌تواند یکی از اعضای خانواده‌تان، دوستان‌تان، مربی‌تان یا ناظرتان باشد. بسیار مهم است کسی را داشته‌باشید که شما را تشویق‌کند، به شما انگیزه بدهد و وقتی خالی از انگیزه هستید نگذارد از مسیرتان خارج‌شوید.

از همین امروز شروع‌کنید: از یکی بخواهید در بخش خاصی از زندگی‌تان که می‌خواهید آن را بهبود دهید، همراه قابل‌اعتماد شما باشد.

 

نویسنده: کری پت‌سینگر

منبع: لایف هک

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>