مصاحبه با آقای کریم دوست محمدی، مدیر عامل شرکت مروارید پنبه ریز


1-  لطفاً مقداری از سوابق خود در زمینه تجارت و بازاریابی را بیان نمائید؟

در خصوص سوابق کاری خودم به عرض می رسانم بنده بیش از 30 سال در بخش های دولتی وخصوصی دارای سابقه فعالیت بوده و از این مدت بیش از 20 سال به عنوان مدیر اجرائی در حوزه های مرتبط با اشتغال و کار آفرینی اعم از تولیدی و خدماتی افتخار خدمت به جامعه راداشته ام.

2- هدف از تأسیس شرکت و فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه ای چیست؟

با توجه به اینکه شرکت خرید اینترنتی مروارید پنبه ریز یکی از شرکت های گروه صنعتی پلیمر بوشهر است و این گروه همان طور که از نامش پیداست، یکی از گروه های معظم صنعتی کشوراست که در حوزه تولید کالا و خدمات بیش از سه دهه فعالیت دارد و می توان ادعا نمود شرکت خرید اینترنتی مروارید پنبه ریز یکی از معدود شرکت های فعال در حوزه بازاریابی شبکه ای است که بخشی از محصولاتی را که توزیع می نماید توسط این گروه تولید می شود؛ لذا با این تفاسیر می توان گفت که این شرکت می تواند نقش مناسبی در معرفی صحیح این کسب و کار به جامعه داشته باشد.

با تأسیس این شرکت علاوه بر اینکه محصولات تولیدی این گروه صنعتی به صورت مستقیم به دست مصرف کننده نهائی می رسد، زمینه اشتغال برای هزاران نفر جوان تحصیلکرده و با انگیزه و جویای کار را فراهم شده است؛ در شرایط کنونی جامعه که اشتغال یکی از دغدغه های اصلی خانواده های ایرانی و دولت مردان می باشد، شرکت توانسته در رفع این مشکل به ایفای نقش بپردازد.

3- به نظر شما یک شرکت بازاریابی شبکه ای موفق چه ویژگی هائی باید داشته باشد؟

به نظرم برای ارزیابی هر شرکتی بایستی به اساسنامه آن رجوع شود، چون در اساسنامه فلسفه وجودی شرکت تبیین می گردد. شرکت های بازاریابی شبکه ای که هدف از تأسیس آن ها توزیع کالاهای پر مصرف و رساندن آن به دست مصرف کننده به صورت مستقیم  است، در انجام این مهم  نقش دارند؛ پس نتیجه می گیریم در ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت هر شرکت بازاریابی شبکه ای شاخص های کیفیت و قیمت محصولاتی که توزیع می نماید، طرح درآمدی عادلانه ، رعایت اخلاق حرفه ای، رعایت قوانین ومقررات مرتبط با کسب وکار که توسط کمیته محترم نظارت بر فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای صادر می شود، عرف جامعه و … . این ها معیارهائی است که می تواند مورد لحاظ قرارگیرد.

4- شرکت شما تا چه اندازه این ویژگی ها را داراست؟

نگاه کلی مدیران شرکت این است که ضوابط و مقررات حاکم بر این کسب و کار و اخلاق حرفه ای مرتبط با آن را رعایت نمایند. در راستای مشتری مداری و رعایت حقوق مصرف کنندگان، کالاهائی که در سبد توزیع شرکت قرار می گیرد از کیفیت و قیمت منطقی برخوردار باشند و در طراحی طرح درآمدزائی سعی بر این شده کمیسیون های پرداختی عادلانه و بر اساس میزان فعالیت  هر شخص پرداخت گردد.

5- به نظر شما چه اقداماتی فعالیت بازاریابی شبکه ای را مشابه فعالیت شرکت های هرمی جلوه می دهد؟

به نظر بنده تفکر مدیران شرکت در هدایت صحیح آن نقش اساسی ایفا می کند. وقتی که هدف اصلی کسب ثروت و پول به ویژه آن هم در کوتاه مدت مد نظر باشد زمینه برای هرمی شدن فعالیت شرکت را فراهم می کند. هرگونه اقدامات اغواگرایانه و ایجاد انتظار مبنی بر اینکه می توان دون سعی و کوشش در کوتاه مدت به درآمدهای بالا دست یافت و همچنین محصول محور نبودن شرکت و پرداخت پاداش و پورسانت به شکل ناعادلانه به نحوی که بخش اعظم پورسانت و پاداش به تعداد اندکی از افراد تعلق گیرد، می تواند نشانه ها وجلوه های فعالیت یک شرکت هرمی باشد.

6- شما چه راه کارهائی را اجرا کرده اید که شرکت شما به سمت هرمی پیش نرود؟

 این موضوع را از چند طریق در شرکت پیگیر هستیم. ارائه کالاهائی با کیفیت و قیمت منطقی، آموزش و فرهنگ سازی صحیح اصول کسب وکار به کسانی که با شرکت در ارتباط هستند و طراحی طرح درآمدزائی عادلانه بطوری که افراد متناسب با تلاش در فروش محصولات و مدیریت سازمان فروش، درآمد کسب نمایند.

7- به نظر شما برای اینکه بازاریابان یک شرکت موفق وسالم عمل کنند، شرکت چه برنامه هائی را باید مد نظر داشته باشد؟

صرف نظر از اینکه هر فردی در چه رشته شغلی فعالیت دارد، موفقیت او تابع میزان تجربه و آگاهی  است که از آن کسب و کار دارد. با توجه به جوان بودن این کسب وکار در ایران می توان ادعا نمود که بازاریابان هنوز از تجارب لازم و کافی برخوردار نمی باشند و به همین دلیل آموزش چگونگی انجام فعالیت در این کسب و کار نقش اساسی و مهمی در موفقیت و سالم عمل کردن آن ها ایفا می کند. در این راستا شرکت نسبت به اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی در قالب جزوات، کتب، برگزاری همایش ها با حضور خبرگان داخلی و اساتید بین المللی اقدام کرده است.

8- تولید کننده بودن شرکت و ارائه محصولات منحصر به فرد در موفقیت شرکت چه نقشی دارد؟ و به نظر شما محصولاتی که شرکت ها ارائه می دهند باید چه ویژگی های داشته باشند تا شرکت را به اهدافش نزدیک کند؟

با توجه به ماهیت فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای، اگر تولید به وسیله خود شرکت صورت گیرد بر فرآیند هزینه تولید و کیفیت محصولات مدیریت بهتری خواهد داشت که در نهایت رضایت مصرف کنندگان را به دنبال دارد؛  لذا نوع کالائی که در سبد توزیع شرکت قرار می گیرد و اینکه چه نیازی از مصرف کنندگان را برآورد می نماید، در عملکرد شرکت نقش مهمتری دارد. در مجموع مدیران شرکت پنبه ریز با تمرکز بر روی تولید و نظارت مستقیم بر کیفیت و منحصر به فرد بودن کالاهای قرار گرفته شده در سبد توزیع،  در تحقق اهداف شرکت بسیار  مؤثر بوده اند.

9- چه برنامه هائی برای حمایت از مصرف کننده نهائی دارید؟ و این گروه در شرکت شما چه جایگاهی دارند؟

برنامه های شرکت در این خصوص عبارت است از دادن اطلاعات درست و مشاوره رایگان به مصرف کنندگان در مورد ویژگی های محصول، تحویل به موقع کالا، اجرای طرح های تشویقی به شکلی که باعث جلب رضایت آن ها شود. در مورد جایگاه مصرف کنندگان نزد شرکت، قطعاً نه در شرکت ما، بلکه در هر شرکتی بقای آن در گرو وجود مشتریان  رضایتمند آن شرکت می باشد.

10-   نظرتان در مورد پرداخت پورسانت چیست؟ چه سهمی از سود شرکت باید به این موضوع اختصاص پیدا کند و کدام بخش بیشترین سهم را باید داشته باشد، پورسانت خرده فروشی یا فروش گروه؟

در شرکت های بازاریابی شبکه ای، جبران زحمات تلاش و فعالیت بازاریابان و مدیران فروش در قالب پرداخت پورسانت تعریف می شود و در مورد اینکه پورسانت چه سهمی از درآمد شرکت را به خود اختصاص  دهد، ضوابط حاکم و ابلاغی به شرکت های فعال در این کسب وکار میزان آن را معین کرده است، اما بر اساس معیارهای جهانی حدود 50 درصد پورسانت پرداختی به خرده فروشی تعلق گرفته و مابقی به دیگر سطوح سازمان فروش تخصیص می یابد.

11- نظرتان در مورد آئین نامه مصوب جدید چیست؟ چه مقدار توانسته خلأهای موجود در زمینه این فعالیت را پرکند؟

بر اساس شنیده ها قراراست ضوابط جدیدی برای این کسب کاراز سوی دست اندرکاران محترم تدوین و ابلاغ شود، به عنوان مدیرعامل یکی از شرکت های فعال در این کسب وکار اطلاعاتی در این خصوص ندارم و پیشنهاد می نمایم قبل از ابلاغ هر ضابطه جدیدی دیدگاه و نظر فعالان و ذینفعان مرتبط با کسب وکار گرفته شود تا از این طریق در بهبود فضای کسب وکار به همدیگر کمک نمایم.

12-   به نظر شما چه مشکلاتی پیش روی این صنعت در کشور ماست و راهکارهای برطرف کردن آن ها چیست؟

یکی از چالش های جدی این صنعت ، پیشینه ورود آن به جامعه در قالب شرکت های هرمی و ایجاد ذهنیت منفی در جامعه و همچنین عدم آگاهی کافی جامعه نسبت به شرکت های  قانونی فعال در حوزه بازاریابی شبکه ای می باشد و تا حدودی عملکرد ضعیف شرکت های موجود در این کسب و کار در تقویت ذهنیت منفی جامعه تأثیرگذار می باشد. راهکارهائی که به نظر می رسد :ایجاد صنف خاص شرکت ها، اصلاح ضابطه ورود به این کسب وکار، نظارت بیشتر بر عملکرد شرکت ها، خود نظارتی شرکت های فعال در صنعت، برگزاری دوره های آموزشی اصولی، جلسات منظم دست اندرکاران و سیاست گذاران کسب و کار با مدیران شرکت های فعال در این حوزه.

13- دو تخلف استراتژی فروش و فعالیت در شعب غیر قانونی این روزها خیلی به چشم می خورد، علی رغم اطلاع رسانی های انجام گرفته باز هم شاهد وقوع آن ها هستیم؛ به نظرتان علت ریشه ای این تخلفات چیست و برای از بین بردن آن ها چه اقداماتی و توسط کدام یک از عناصر فعال در این حرفه باید صورت بگیرد؟

اینکه این تخلفات مطرح شده در سؤال به چه میزان صورت می گیرد و نسبت آن با حجم فعالیت های کسب و کار تا چه حد است؟ نیازمند بررسی علمی و دقیق تری است. در شرکتی که مدیریت آن به عهده بنده است به این میزان که در سؤال مطرح می شود مشاهده نمی شود.

اما بطورکلی در مورد تخلف اول ( استراتژی فروش) به فرض وقوع با تدبیری که کمیته محترم نظارت بر فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای در قالب ماده 9 اندیشیده است، تا حدودی این دغدغه رفع گردیده در مورد تخلف دوم، عدم توفیق دست اندرکاران کسب و کار در اقناع بازاریابان در مورد نحوه فعالیت شان در زمان و مکان خاص می باشد که راه چاره این موضوع حل این عوامل است.

14-  بازاریابان بیشتر با چه مشکلاتی درگیر هستند و از نظر شما نقش شرکت ها در ایجاد این مشکلات به چه میزان است؟

پاسخ این سؤال در یکی از سؤالات قبلی تا حدودی داده شد، اما از دیدگاه اینجانب با توجه به طول عمر کسب و کار در کشور بازاریابان هنوز از تجارب لازم و کافی برخوردار نیستند، قطعاً هرچه تجارب بازاریابان افزایش یابد در بهبود فضای  کسب و کار نقش مؤثری ایفا خواهند کرد. از این منظر رویکرد مدیران شرکت ها به کسب وکار و برنامه های آموزشی آن ها در ارتقاء مهارت و دانش بازاریابان فعال شرکت از طریق برگزاری دوره های آموزشی و همایش ها بسیار مهم است. در این راستا شرکت پنبه ریز از ابتدا چنین برنامه های آموزشی را انجام می داده و ازیک سال گذشته  به صورت تخصصی به این مهم پرداخته است.

15- نقاط ضعف و قوت شرکت خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

قطعاً شرکت ما، مانند بقیه شرکت ها دارای نقاط ضعفی هست، اما این ضعف بیشتر از نظر برنامه های آموزشی و محتوی آموزش ها قابل مشاهده است و تلاش داریم این ضعف را به گونه ای مرتفع نمائیم که برای دیگران الگو باشیم. اما نقاط قوت،این شرکت متعلق به گروه صنعتی است که مدیران آن هیأت مدیره شرکت را تشکیل می دهند که از تجارب ارزنده مدیریتی و صنعتی در ابعاد داخلی و جهانی برخوردار هستند، با مفاهیم نوین مدیریتی کاملاً آشنا بوده و دارای تفکر استراتژیک هستند، دانش  لازم برای تولید با کیفیت و برند جهانی و داخلی را دارند و برند کالاهای تولیدی توسط گروه صنعتی پلیمر بوشهر در جامعه برندی قابل اعتماد برای مصرف کنندگان می باشد. شرکت می باشند. در کنار این عوامل، سازمان فروش هم هدف و با نگرش تخصصی بالا و متحد سرمایه قابل اتکایی برای شرکت ایجاد نموده اند.

16- آینده بازاریابی شبکه ای در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حقیقیت چون اساس و بنیان این کسب و کار بر پایه تجارت نوین بنا نهاده شده، جزو کسب و کارهای نوین محسوب می شود، بطور قطع چالش و مسائل خاص خود را به دنبال دارد. رویکرد دست اندرکاران و فعالان ( شرکت ها و بازاریابان) نسبت به این کسب و کار در تکامل آن و چگونه معرفی کردن آن به جامعه نقش بسزائی دارند. بطور کلی بر اساس تجارب جهانی و با نگاه به تجربه چند سال اخیر می توان آینده خوبی برای این کسب و کار پیش بینی کرد.

17-  شرکت شما در پنج سال آینده در چه جایگاهی قرار گرفته؟ آیا چشم چشم اندازی برای آینده خودتان ترسیم کرده اید و چه برنامه ریزی هایی برای رسیدن به جایگاه مورد نظرتان انجام داده اید؟

می توان ادعا نمود از معدود شرکت های فعال در این حوزه هستیم که دارای برنامه استراتژیک مدون بوده که چشم انداز، مأموریت، ارزش های سازمانی، اهداف کلان و استراتژی های تحقق این اهداف تبیین  و مستند نموده ایم و در سایت شرکت هم در معرض نمایش گذاشته ایم و بر اساس چشم انداز ترسیم شده می خواهیم سرآمدترین شرکت در ارائه خدمات بازاریابی شبکه ای در سطح خاورمیانه باشیم.

18-  توصیه شما به افرادی که می خواهند در این زمینه سرمایه گذاری کنند، چیست؟

این کسب و کار در کشور نوپاست و تجربه لازم نسبت به آن در کشور هنوز  کامل نگردیده است است و کسانی که می خواهند در این حوزه سرمایه گذاری نمایند حتماً بایستی بررسی بیشتری انجام دهند و با شناخت کافی تصمیم گیری و انتخاب نمایند.

19- نظر شما راجع به سایت mlm چیست و آیا مطالب آن را مطالعه کردید؟

سایت خوبی است و نقش های متفاوتی در حوزه کسب و کار به عهده گرفته است. رسالت آموزش و اطلاع رسانی یکی از این نقش هاست و هرچه بیشتر در این زمینه تلاش صورت گیرد، کمک مؤثری به توسعه صحیح و اصولی کسب وکار خواهد کرد. بنده هم مطالب سایت را مطالعه و استفاده می کنم.

 

 

 

استارت ام ال ام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

IP Blocking Protection is enabled by IP Address Blocker from LionScripts.com.