طنزی بنام جهانی شدن شرکت های بازاریابی شبکه ای ایرانی

صحبت از ورود شرکت های بازاریابی شبکه ای ایران به خارج از مرزهای کشور و گسترش شبکه سازی در کشورهای خارجی این روزها بیشتر از گذشته شنیده می شود. و این صحبت ها برای بسیاری از بازارسازان سوالات زیادی را بوجود آورده، برای مثال آیا حقیقت دارد فلان شرکت در چند کشور خارجی در حال حاضر دفتر رسمی دارد و سوالاتی از این دست که طی چند ماه گذشته میزان مطرح شدنشان بسیار شدت گرفته است.

سوال اصلی اینجاست که اینگونه سوالات از کجا نشات گرفته؟؟

چندی پیش فیلمی کوتاه از سمینار یکی از شرکت های بازاریابی شبکه ای را می دیدم که در آن یکی از راهبران ارشد آن شرکت در حال سخنرانی بود و خلاصه صحبتش این بود که شرکت های بازاریابی شبکه ای در خارج از کشور از اینکه شرکت های ایرانی وارد عمل بشوند می ترسند. خب البته که این صحبت اقای لیدر مورد استقبال زیادی واقع شد و تا لحظاتی مورد سوت و کف واقع شد.

هر چند که بسیار خوشحال خواهیم شد که شرکت های بازاریابی شبکه ای کشورمان بتوانند فراتر از مرز های ملی وارد شودند اما حقیقتا در حال حاضر اینگونه صحبتها چیزی جز یک طنز تلخ نیست و تنها به جهت انگیزه دادن مورد استفاده واقع می شود.

آیا شرکت های بازاریابی شبکه ای ایرانی توانایی خروج از مرزهای ایران را دارند؟

اگر بخواهیم بسیار شفاف و منطقی پاسخ دهیم جواب خیر است. دلایل زیادی برای این پاسخ است و حقیقتا تعدادی از این عوامل اصلا به شرکت های بازاریابی شبکه ای مربوط نمی شود. پنج سال از قانونی شدن بازاریابی شبکه ای گذشته و هنوز ما شاهد تغییرات اساسی در بخش های مختلف این صنعت هستیم که آخرین آن هم تغییرات پلن بود. عدم ثبات در قوانین بازاریابی شبکه ای در کشورمان یکی از عواملیست که همواره سد راهیست برای رشد شرکت ها چه در داخل و چه در خارج از کشور. بررسی مشکلات زیرساختی از سمت دولت به جهت توسعه بازاریابی شبکه ای خود مستلزم نگارش یک مقاله مفصل می باشد. اما در ادامه قصد داریم تا دلایل و ضعف های مربوط به شرکت های بازاریابی شبکه ای ایران را بررسی کنیم.

با چند سوال این موضوع را باز می کنیم:

آیا شرکت های ایرانی از تمام ظرفیت کشورمان به جهت بازاریابی شبکه ای استفاده کرده اند؟

عملکرد این شرکت ها تا به حال در کشورمان چگونه بوده است؟

با یک نگاه اجمالی میتوان گفت نتورک در ایران با وجود همه چالش ها توانست خود را اثبات کند و این جای بسیار خوشحالیست. اما طی این پنج سال، نتورک مارکتینگ چه تصویری در ذهن عموم جامعه گذاشته است؟ حتما شما هم با افزایش چشمگیر ساخت ویدیوهای طنزآمیز با موضوع بازاریابی شبکه ای پی برده اید. دلیل این افزایش چیست؟ پاسخ همه سوالات مطرح شده یک چیز است. ما هنوز نتوانسته ایم که یک محصول باکیفیت و خاص را در بازاریابی شبکه ای ارایه کنیم و تنها محصولی که طی این پنج سال بیشترین حجم فروش را بخود اختصاص داده است چیزی نیست جز توهم.

بسیاری از افراد وارد شرکت های بازاریابی شبکه ای می شوند تا مشکلات خود را فراموش کنند، وارد می شوند تا یک حس خوب بدست آورند و بهای این توهمات چیزی نیست جز محصولات درجه دو و سه بازار. البته از حق نگذریم که با وجود همه این مشکلات شرکت هایی نیز وجود دارند که بدور از هرگونه توهمات و حواشی در حال فعالیت هستند.

به صراحت کامل عرض می کنم که اگر همین امروز شرکت های بازاریابی شبکه ای خارجی اجازه فعالیت در ایران را پیدا کنند، در کمتر از یک ماه حجم فروش شرکت های فعلی به کمتر از نصف کاهش پیدا خواهد کرد. بگذارید با چند مثال واقعی به شما نشان دهم:

در همین کشور دوست و همسایه یعنی ترکیه شرکتی به تازگی در حال فعالیت است بنام ارگانو گلد (Organo Gold) که راهبر اصلی آن شخصیست که در ایران بسیار شناخته شده است.

هولتون باگس

هولتون باگس سالهاست از طریق بازاریابی شبکه ای به اقصی نقاط دنیا سفر کرده است و از طریق این صنعت از فرش به عرش رسیده است. او به تازگی در حال شبکه سازی در کشور ترکیه است. حال بنظر شما شرکت های ایرانی توانایی رقابت با چنین شرکت و راهبر قدرتمندی را دارند. توجه داشته باشید که این شرکت هزار قلم محصول ندارد. این شرکت فقط یک دسته محصولی دارد و آن هم فراورده های قهوه و کافه میکس است. باور کنید همین است.

چرا بسیاری از مدیران شرکت های بازاریابی شبکه ای به این نکته پی نمی برند که به جای اینکه هر روز یک محصول معرفی کنند باید تمرکزشان را بر روی یک دسته محصولی قرار دهند. باور کنید نتورک مارکتینگ محل کیفیت است نه کمیت.

باید باور کنیم که شرکت های بزرگ توهم نمی فروشند ، بلکه یک محصول با کیفیت می فروشند. البته حتی شرکت های ایرانی در رقابت با توهم فروختن هم نمی توانند رقابت کنند چرا که قطعا بنز و بی ام دبلیو قابل مقایسه با لامبورگینی نیست.

از هولتون باگس بگذریم. مثالی دیگر برایتان میزنم از یکی از شرکت های بازاریابی شبکه ای که احتمالا اسمش را شنیده اید. بنده قصد ندارم شرکت های برتری همچون amway یا forever living و .. را مثال بزنم که قطعا در حالت مقایسه با آنها حرفی برای گفتن نمی ماند.

شرکت بعدی شرکت اوریف لیم است. شرکتی که سالها پیش در ایران فعالیت داشت و تمام افرادی که با این برند سروکار داشته اند از کیفیت عالی این محصول خاطره دارند. جالب است که هیچ کس از شرکت اوریف لیم به عنوان یک شرکت هرمی یاد نمی کند زیرا همه با کیفیت منحصر به فردش اشنایی داشته اند. بارها و بارها در مقالات مختلف اشاره کردیم که محصول رکن اساسی یک کمپانی بازاریابی شبکه ای است. اگر محصولات یک شرکت خود نتواند رضایت مشتری را بدست آورد این محصول مناسب بازاریابی شبکه ای نیست. در واقع محصول باید بتواند خودش را معرفی و تبلیغ کند.

%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c%d9%81-%d9%84%db%8c%d9%85

حال سوال اینجاست که واقعا اگر این شرکت ها وارد ایران شوند (بصورت قانونی) چه اتفاقی می افتد؟؟ به اعتقاده بنده همین لیدرهایی که محکم از قدرت شرکتشان صحبت می کنند و با اعتقاد راسخ می گویند که ما می خواهیم جهانی شویم اگر این شرکت ها پایشان به ایران باز شود جز اولین نفراتی هستند که در این شرکت ها ثبت می زنند.

آیا ورود شرکت های بازاریابی شبکه ای به خارج از کشور امکان پذیر است؟

به این آمار توجه کنید :

“طی آخرین گزارش از عملکرد دیجی کالا توسط واشنگتن پست در سال 2015 این سایت روزانه 3000 سفارش با متوسط هزینه 600 هزار تومان به ثبت میرساند.”

با یک ضرب ساده می توان بدست اورد که فروشگاه اینترنتی دیجی کالا روزانه چیزی در حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون درامد ناخالص دارد. یعنی چیزی در حدود ماهیانه پنجاه میلیارد تومان. حال شرکتی به بزرگی دیجی کالا که دارای تیم های برنامه نویسی قدرتمند، تیم های تولید محتوا، تیم های دیجیتال مارکتینگ و .. هنوز نتوانشته اند از مرز های ایران خارج شوند، آن وقت شرکت های ایرانی سودای خارج در سر دارند.

آیا شرکت های بازاریابی شبکه ای ایرانی در خارج از ایران در حال فعالیت هستند؟

به دلیل تعدد زیاد این سوال لازم است تا نکاتی را توضیح دهیم. مجموعه ایرانیان ام ال ام و بنده احترام خاصی را برای شرکت بیز قائل هستیم. قطعا بر کسی پوشیده نیست که این شرکت از پیشتازان این صنعت در کشور عزیزمان هست اما لازم است تا چند نکته را اشاره کنیم.

در حال حاضر این  شرکت مدعی هست که فعالیتشان به خارج از مرز ها رسیده است. برای مثال حدود پنج ماه پیش شرکت بیز تصاویری را منتشر کرد که دفاترش در بعضی از کشور های همسایه افتتاح شده که می توانید در تصاویر زیر ببینید:

%d8%af%d9%81%d8%aa%d8%b1-%d8%b9%d8%b1%d8%a7%d9%82-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d8%b2

%d8%af%d9%81%d8%aa%d8%b1-%d8%b9%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a8%db%8c%d8%b2

حقیقتا نمی دانم باید از کجا شروع کنم. این روز ها حتما دیده اید که حتی یک سوپر مارکت هم وقتی می خواهد افتتاح شود، در یک روز خاص یک جشن افتتاحیه برگزار می کند. یا شرکت های بزرگ وقتی می خواهند نمایندگی جدیدی در شهری یا کشوری تاسیس می کنند طی یک سمینار مراسم افتتاحیه خود را بر گزار می کنند.

حال سوال اینجاست که آیا تصاویر مورد نظر که در وب سایت شرکت بیز منتشر شد آیا در شان این شرکت می باشد؟ به نظر شما شرکت های بین المللی این تصاویر را که ببینند چه واکنشی از خود نشان می دهند؟(امیدواریم که نبینند) این که چند کاغذ با لوگو شرکت را بدست چند خارجی بدهیم و یک عکس بگیریم و نام خود را اولین کمپانی بازاریابی شبکه ای در خارج از مرزها نام گذاری کنیم مصداق توهم نیست؟ این روزها شرکت های بازاریابی شبکه ای دست چندم دنیا هم وقتی وارد کشور جدیدی می شوند کمی خوش سلیقه تر عمل میکنند.

اما سوال اصلی، آیا این شرکت در حال فعالیت هست؟ بنده به شما تضیمین می دهم که فعالیت شرکت بیز در حد همین صحبت ها و تصاویر است که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته است. بسیار واضح و مشخص است که اگر فعالیت مشخصی داشتند تا به حال چندین بار آن را رسانه ای می کردند.

سخن نهایی

همیشه به یاد داشته باشید که کمپانی های نام آور جهان همگی از یک سیستم قدرتمند برخوردار هستند که متاسفانه در حال حاضر به ندرت در نتورک ایران یافت می شود. بازاریابی شبکه ای در ایران امروزه متکی بر نام افراد و القاب اداره می شود و تا زمانی که اینگونه باشد این شرکت ها راه به جایی نخواهند برد. البته ناگفته نماند که در این بین شرکت هایی هستند که روز به روز در حال رشد هستند و می توان به آن ها امید داشت که طی چند سال آینده بتوان از آن ها به عنوان یک کمپانی ارزشمند یاد کرد.

در نهایت به پنج سال دوم بازاریابی شبکه ای ایران بسیار امیدواریم چرا که تا حدودی با ورود شرکت های جدید و سخت تر شدن رقابت و همچنین از بین رفتن تعصبات بی مورد نسبت به شرکت ها می توان شاهد یک رشد عظیم و سازنده در بازاریابی شبکه ای بود.

طنزی بنام جهانی شدن شرکت های بازاریابی شبکه ای ایرانی

4.59 (91.76%)17 امتیاز


استارت ام ال ام

  1. سلام
    چرا چرت پرت میگی
    الان 7 تا نمایندگی خارج از کشور داره شرکت بیز و سایتش به این 7 زبان ترجمه شده
    اکنون لیدرهای این شرکت در سایر کشورها هم جلسه برگزار میکنند و خیلی از شرکتهای خارجی به سمت این شرکت تمایل همکاری داده اند
    فیلم هاشو بزارم برات؟

    1. یکی از خصوصیات بیزی ها اینه که همینطوری جوگیر مثل شما نظر میدن و هیچ منطقی پشت حرفشون نیست
      ترجمه یک سایت به چند زبان صرفا جهت جوگیر کردن شماست و ربطی به جهانی شدن نداره
      اینکه لیدرها کشورهای دیگه هم کنفرانس بدن باز هم چه ربطی به جهانی شدن داره؟
      هر وقت یک نفر از آمریکا اومد شرکت بیز ثبت زد و خرید انجام داد اونوقت دور جهانی شدن بر دارید.
      فکر کن که با تحریم های ایران و نبود یک درگاه بین المللی بتونه خرید بزنه!
      فکر کن با این جنسای داغون و قیمت های بالای بیز بیاد و خرید بزنه!
      فکر کن با قوانین مسخره وزارت صنعت، معدن وتجارت ایران و هفت سطحی شدن و این گیرای الکی بیاد و ثبت بزنه!
      فکر کن که Amway رو ول کنه و بیاد بیز ثبت بزنه :))
      توهم تا کجا،به شما بیزی ها چی میدن میخورین دقیقا؟!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>