خواص برنج سیاه: ۸ فایده برنج سیاه برای سلامتی که نمی دانستید

خواص برنج سیاه: ۸ فایده برنج سیاه برای سلامتی که نمی دانستیدReviewed by مینا آریامنش on Sep 24Rating:

آیا به خاطر یک رژیم غذایی سالم، خودتان را آماده نه گفتن به برنج کرده‌اید؟ نظرتان درباره روی‌آوردن به برنج سیاه به‌عنوان یک انتخاب سالم‌تر چیست؟ بله، برنج سیاه یک ابرغذای جدید است. مطلب را بخوانید و با خواص برنج سیاه برای سلامتی آشناشوید.

خواص برنج سیاه

برنج ممنوعه:

به برنج سیاه، برنج ممنوعه نیز گفته‌‌می‌شود اما این مسئله نباید مانع خوردن آن شود. این برنج در چین باستان ریشه دارد، جایی که فقط امپراتور چین یا خانواده سلطنتی، اجازه خوردن آن را داشتند، زیرا کمیاب، خوشمزه و مغذی بود. بنابراین، خوردن آن برای مردم عادی ممنوع شد. برنج سیاه، هنوز هم کم‌یاب و یکی از سالم‌ترین غذاهاست. ممکن است بپرسید چرا؟

این برنج، منبعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ارزش تغذیه‌ای برنج سیاه از برنج سفید و قهوه‌ای موجود در بازار بیشتر است. برنج سیاه کامل، خواص طبیعی اصلی خود را حفظ‌می‌کند زیرا وارد فرآیند پولیش نمی‌شود. این برنج، در مقایسه با برنج سفید، سفت‌تر و پخت آن سخت‌تر است.

مطلب مرتبط: خواص شوید: ۱۵ فایده شگفت انگیز شوید

برای دانستن فواید تغذیه‌ای و خواص برنج سیاه برای سلامتی، این مطلب را بخوانید.

۱: سرشار از آنتی‌اکسیدان

از جمله خواص برنج سیاه غنی بودن آن از آنتی اکسیدان، به‌ویژه آنتوسیانین، است که از سبوس بیرونی آن گرفته‌‌می‌شود. برنج سیاه، در مقایسه با دیگر انواع برنج، یکی از بالاترین سطوح این آنتی‌اکسیدان را داراست. این آنتی‌اکسیدان، شبیه به آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌های توتی مانند زخال‌اخته، کرانبری و تمشک است.

آنتوسیانین، از آسیب رادیکال آزاد در بدن جلوگیری‌کرده و دربرابر مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، التهاب و سرطان از بدن محافظت‌می‌کند.

۲: در سم‌زدایی به کبد کمک می‌کند

این خاصیت هم به‌دلیل وجود آنتی‌اکسیدان بالای برنج سیاه است. برنج سیاه، سرشار از فیتونوترینت‌هایی است که به‌طرز قابل‌توجهی، استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش‌می‌دهند. هنگامی که بدن، برای دفع سموم مبارزه‌می‌کند، برنج سیاه به ترمیم و بهبود عملکرد بافت‌ها کمک‌می‌کند. کبد، یکی از سم‌زداهای مهم بدن است و بنابراین، تاحد امکان به کمک نیازدارد. برنج سیاه، با فعالیت آنتی‌اکسیدانی خود، در دفع مواد ناخواسته، به کبد کمک‌می‌کند.

۳: از تصلب شرایین جلوگیری می‌کند

برنج سیاه، تاثیری قوی بر سلامت قلب دارد. همه مواد موجود در این نوع برنج، به جلوگیری از فشار خون بالا و تشکیل پلاک در قلب کمک می‌کند.

تصلب شرایین که به‌دلیل سفت‌شدن دیواره رگ‌ها ایجادمی‌شود، یک بیماری قلبی‌عروقی است که افراد بسیاری به آن دچارند. گفته‌می‌شود خوردن برنج سیاه، مرگ‌ومیر ناشی از این‌گونه بیماری‌ها را کاهش‌می‌دهد. این برنج، با کاهش کلسترول LDL و کلسترول کل، کارایی قلب را افزایش‌می‌دهد.

مطلب مرتبط: خواص روغن زیتون: ۱۰۳ فایده روغن زیتون برای سلامتی و زیبایی

۴: فیبر رژیمی

چون برنج سیاه فرآوری‌نشده، با سبوس (لایه بیرونی) خورده‌می‌شود، حجمی غیرمحلول را به غذای شما اضافه‌می‌کند. یعنی غذایی که می‌خورید، بیشتر سیرتان می‌کند. این به شما کمک‌می کند تا مشکلاتی مانند اسهال و سندروم روده تحریک‌پذیر را مهارکنید. هر ۱۰۰ گرم برنج سیاه، حاوی ۵ گرم فیبر است که ۱۰ درصد نیاز روزانه شما را تامین‌می‌کند. این درصد، بالاترین درصد در میان انواع برنج‌ها است.

۵: دربرابر دیابت از بدن محافظت می‌کند

برنج سیاه، به‌دلیل میزان بالای فیبر، زمان بیشتری را برای هضم نیازدارد. این برنج، تاثیر محافظتی بر دستگاه گوارش داشته و قند خون را ثابت نگه‌می‌دارد. گنجاندن برنج قهوه‌ای در رژیم غذایی، در جلوگیری از دیابت به شما کمک‌می‌کند زیرا قند پایینی دارد.

۶: در مقابل چاقی از شما محافظت می‌کند

کسانی که برای کاهش وزن، برنج قهوه‌ای مصرف می‌کنند می‌توانند برای کسب نتایج بهتر، به خوردن برنج سیاه روی‌بیاورند زیرا باعث‌می‌شود احساس سیری کنید و کالری پایینی نیز دارد. همچنین، این برنج، به کنترل کالری مصرفی کمک‌کرده و در بلندمدت، از شما دربرابر چاقی محافظت‌می‌کند. ۱۰۰ گرم برنج سیاه پخته، فقط ۳۰۰ کالری دارد. همچنین، این برنج، حاوی مقادیر کافی کربوهیدرات نیز هست که برای باقی روز، شما را سرپا نگه‌می‌دارد.

۷: مواد معدنی

برنج سیاه، مقدار زیادی آهن – ۳.۵ گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم- دارد. این برنج، درصد خوبی از منگنز، منیزیم، فسفر و سلنیوم نیز دارد. منگنز، ماده معدنی ضروری است که بدن برای بسیاری از عملکردها به آن نیازدارد. مواد معدنی مانند منیزیم و فسفر، بخشی از فرآیندهای عملکرد سالم در بدن انسان هستند.

۸: پروتئین بیشتر

برنج سیاه، در مقایسه با دیگر انواع برنج، پروتئین بیشتری دارد. این برنج، در هر ۱۰۰ گرم، ۸.۵ گرم پروتئین دارد، درحالی‌که برنج قهوه‌ای و قرمز، در هر ۱۰۰ گرم، به‌ترتیب ۸ و ۷ گرم پروتئین دارند. برنج سفید پولیش‌‌شده، فقط ۶.۸ گرم پروتئین دارد.

امپراتورهای چین باستان، مدت‌ها قبل از ما، خواص برنج سیاه برای سلامتی را می‌دانستند. حالا که شما هم ارزش تغذیه‌ای این برنج را می‌دانید، برنج سیاه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: stylecraze

خواص برنج سیاه: ۸ فایده برنج سیاه برای سلامتی که نمی دانستید


 

این مطالب هم احتمالا دوست دارید

غذای مفید برای کبد۶ غذای مفید برای کبدآب کردن چربی شکمآب کردن چربی شکم: ۱۵ بهترین خوراکی برای آب کردن چربی شکمخواص ساپادیل۱۶ شگفت‌انگیزترین خواص ساپادیل برای سلامتی، پوست و موخواص کلمخواص کلم: ۲۵ فایده کلم برای سلامتی، پوست و موخواص ملونخواص ملون: ۲۰ مهم ترین فایده ملون برای سلامتی۲۳ بهترین ماسک مو خانگی برای تقویت رشد مو۲۳ بهترین ماسک مو خانگی برای تقویت رشد مو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>