حضور شرکت های بازاریابی شبکه ای در نهمین جشنواره وب ایران

حضور شرکت های بازاریابی شبکه ای در نهمین جشنواره وب ایرانReviewed by یوسف مدیری on Feb 8Rating:


جشنواره وب و موبایل در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار در ایران برگزار شد. این جشنواره هر ساله در گروه های مختلف به معرفی وب سایت های برتر می پردازد. در سال 1392 بخش نرم افزارهای موبایل نیز به این جشنواره اضافه شد که به جذابیت های آن افزود. باید توجه داشت که در در هرحوزه دو وب سایت یا نرم افزار، یکی از نگاه داوران و دیگری از نگاه کاربران معرفی می شوند.

در سال گذشته بود که برای اولین بار شرکت های بازاریابی شبکه ای در این جشنواره شرکت کردند. شرکت های بیز و پنبه ریز در سال 1394 در این جشنواره شرکت کردند و با توجه به اینکه هر دو در دو گروه متفاوت رقابت می کردند، در نهایت توانستند عنوان بهترین وب سایت از نگاه کاربران را در هر دو گروه از آن خود کنند که البته این امر به دلیل حمایت بازاریابانشان صورت گرفت.

شرکت کنندگان جشنواره وب و موبایل ایران در 5 شاخه ثبت نام می کنند که هر شاخه دارای گروه های متفاوتی می باشد. شاخه های اصلی این جشنواره عبارت اند از : کسب و کارهای آنلاین، شخصی و شرکتی، اطلاع رسانی و محتوا، خدمات آنلاین و نرم افزار های موبایل

متاسفانه همچون سال گذشته شاهد اشتباهاتی از سوی مدیران وب سایت های شرکت های بازاریابی شبکه ای در ثبت نام جشنواره و انتخاب گروه آن ها هستیم. سال گذشته شرکت بیز به اشتباه در حوزه فروش اینترنتی (Market Place) ثبت نام کرد. گروه فروش اینترنتی مارکت پلیس شامل وب سایت هایی می شود که کاربران می توانند محصولات خود را در آن به معرض نمایش قرار دهند و آن ها را بفروشند که در نتیجه متوجه می شویم که حضور شرکت بیز در این دسته اشتباه بوده است. دیگر شرکت کننده سال گذشته یعنی پنبه ریز نیز با کمی سخت گیری به همین اشتباه مرتکب شد. این وب سایت در گروه فروشگاه های تخصصی شرکت کرد درصورتی که فروشگاه های تخصصی یعنی عرضه محصول در یک دسته خاص مثل فروشگاه های تخصصی پوشاک، کتاب و .. که شاید بتوان شرکت پنبه ریز را یک فروشگاه تخصصی در حوزه لوازم آرایشی در نظر گرفت اما وجود محصولاتی همچون محصولات سلولزی و .. این وب سایت را از حالت تخصصی بودن خارج می کند.

کدام شرکت های بازاریابی شبکه ای که در جشنواره وب ایران شرکت کرده اند؟

1) شرکت مروارید پنبه ریز:

امسال پنبه ریز با سه پلتفرم خود یعنی وب سایت، نرم افزار نسخه اندرید و همچنین نرم افزار نسخه آی او اس وارد این جشنواره شده است. وب سایت این شرکت در گروه فروشگاههای تخصصی ثبت نام شده که با کمی سخت گیری قابل قبول است. اما نکته جالب اینجاست که نرم افزار نسخه اندرید در شاخه موبایل و گروه خرید قرار گرفته اما نسخه آی او اس این شرکت در گروه کسب و کار که بسیار عجیب است (در واقع می بایست هر دو نرم افزار در یک گروه ثبت نام می شدند). تنها علتی که این کار را توجیه می کند دریافت جوایز بیشتر در گروه های مختلف است که در مجموع این کار اشتباه است.

2) شرکت بازاریابان ایران زمین:

شرکت بیز امسال تنها نماینده خود یعنی وب سایتش را در شاخه کسب و کارهای آنلاین و گروه فروشگاه های تخصصی شرکت داده است. متاسفانه این شرکت امسال نیز به اشتباه در گروه فروشگاه های تخصصی شرکت کرده که با توجه به گروه های مختلف محصولی که در این شرکت بفروش می رسد، بهترین گروه برای این وب سایت گروه فروشگاه های آنلاین می باشد.

3) شرکت بادران گستران:

بادران نیز با دو نماینده یعنی وب سایت و مجله بازاریابی شبکه ای خود در نهمین جشنواره وب و موبایل ایران شرکت کرده است. این شرکت نیز همچون شرکت بیز به اشتباه در گروه فروشگاه های تخصصی شرکت کرده که با توجه به وجود دسته های محصولی مختلف همچون محصولات آرایشی، غذایی، منسوجات و .. بهترین گزینه برای این شرکت فروشگاه های آنلاین می باشد. همچنین مجله بازاریابی شبکه ای این سایت در بخش بلاگ های سازمانی شرکت کرده است.

4) شرکت کارافرینان پیشرو باورس:

این شرکت در شاخه کسب و کارهای آنلاین و گروه فروشگاه های تخصصی شرکت کرده است. این شرکت نیز به تبعیت از شرکت های دیگر به اشتباه در گروه فروشگاه های تخصصی شرکت کرده که با توجه به وجود دسته های محصولی مختلف همچون محصولات آرایشی، غذایی و .. بهترین گزینه برای این شرکت فروشگاه های آنلاین می باشد.

5) شرکت بهترین راه تجارت ویرا:

این شرکت در شاخه کسب و کارهای آنلاین و گروه فروشگاه های آنلاین شرکت کرده است. خوشبختانه این شرکت بدرستی در گروه خود ثبت نام کرده است.

معیارهای انتخاب در جشنواره وب چیست؟

شرکت های بازاریابی شبکه ای در جشنواره ولحضور بیش از 15 هزار شرکت کننده در بخش مسابقات این جشنواره باعث افزایش اعتبار و اهمیت آن شده و حال سوال اصلی اینجاست که معیار و ملاک انتخاب داوران چیست؟ در نظر داشته باشید که در هر گروه دو وب سایت برتر معرفی می شود که یکی با توجه به آرا مردمی و دیگری با توجه آرا متخصصان و داوران این جشنواره صورت می گیرد.

ملاک های اصلی بخش داوری این جشنواره را 6 مورد اصلی تشکیل می دهند:

1) محتوا:

محتوا، اطلاعات ارائه شده دریک وب سایت است. محتوا فقط شامل متن نیست بلکه تصوی، صدا، انیمیشن یا ویدیو و هر چیزی که با مخاطب از طریق وب سایت رابطه برقرار میکند محتوای یک سایت میباشد. محتوای خوب باید برای مخاطب مرتب، مناسب و جذاب باشد. محتوای خوب چه علمی و مفید باشد و چه سرگرم کنند، همیشه کاربر را مشتاق تر میکند.

2) ساختار و مسیر:

ساختار و مسیر عبارت است از چارچوب یک وب سایت، نحوه سازمان دهی محتوا و اولویت بندی اطلاعات و روشی که شما در سایت هدایت می شوید. یک سایت با ساختار و سامان دهی مناسب باید یک پارچه، قابل درک، و شفاف باشد. این به شما اجازه میدهد تا یک مدل ذهنی مناسب برای اطلاعات ارائه شده پیدا کنید و بدانید مطالب مورد نیاز را کجا پیدا کرده و بعد از هر کلیک انتظار چه چیزی را داشته باشید. هدایت و مسیر گذاری مناسب باعث میشود تا شما سریعا به محتوایی که میخواهید در هر کجای وب سایت دسترسی پیدا کنید.

3) طراحی دیداری:

طراحی دیداری همان ظاهر یک وب سایت است. یک طراحی دیداری مناسب پیام خود را به خوبی به مخاطب عرضه می دارد.

4) کارکرد:

کارکرد یک وبسایت به معنای استفاده از فن آوری در وب سایت است. کارکرد مناسب بدین معناست که یک وب سایت درست کار کند، سریعا بالا بیاید، همه لینک هایش فعال بوده  هر فناوری جدیدی که در آن استفاده میشود کاربردی و مرتبط با هدف و درخواست مخاطب باشد. وب سایت نباید وابسته به مرورگر و یا سیستم عامل خاصی باشد. یک وب سایت کاربردی مناسب تنوع نیازهای کاربران را از سایز فایل ها، نوع و فرمت فایل ها، و سرعت دانلود در نظر میگیرد.

5) تعامل:

تعامل با مخاطب روشی است که یک وب سایت به شما اجازه میدهد کاری را در آن انجام دهید. تعامل مناسب به کاربر اجازه میدهد تا ارتباطش با وب سایت دو جانبه باشد.
ورودی و خروجی وب سایت مانند جست و جو ها، اتاق های گفت و گو، تجارت الکترونیک و بازیها، فرم ها و بازخوردهای آنی شامل این تعامل میشوند. یک وب سایت تعاملی خوب باعث میشود که کاربر احساس مناسبی از تعامل با آن داشته باشد. معیارهای تعاملی در وب سایت ها این رسانه را از دیگر رسانه ها مانند نشریه و تلویزیون مجزا میسازد.

6) تجربه کلی:

تجربه کلی در استفاده از یک سایت فراتر از محتوا، ساختار، طراحی، کارکرد، و تعامل است. این تجربه موارد بیشتری را در بر می گیرد که معمولا غیر ملموس هستند. عواملی که باعث بازگشت دوباره کاربر به وب سایت می شوند یا کاربر را در وب سایت بیشتر نگه می دارند. عواملی مانند خبرنامه ها، ارسال به دوستان، نسخه چاپی و موارد مشابه از این قبیل هستند.

ملاک های تخصصی در گروه های خاص:

ملاک های داوری بصورت خاص به ملاگ هایی گفته می شود که در یک گروه بسیار اهمیت دارند و در گروه دیگری شاید اهمیت کمتری داشته باشند.
برای مثال برای یک فروشگاه الکترونیکی، وجود تلفن تماس، راهنمای خرید، راهنمای برگشت کالا، سرویس پرداخت الکترونیکی و یا بطور مثال سرویس پرداخت امن از ملاک های داوری است.
همچنین برای سایت های خبری داشتن خروجی های مختلف خبری از نکات مهم در ملاک های داوری است

آیا به شرکت های بازاریابی شبکه ای در جشنواره وب می توان امیدوار بود؟

قطعا شرکت های بازاریابی شبکه ای می توانند تمامی جوایز مربوط به بخش مردمی را در گروههایی که شرکت کرده اند را بدست بیاورند اما بخش اصلی و مهم آن یعنی از نگاه داوران کمی متفاوت است.

مهمترین گروهی که در حال حاضر شرکت های بازاریابی شبکه ای در آن شرکت کرده اند بخش فروشگاه های تخصصی است که باید منتظر جدال سختی در بین سایت های شرکت بیز، پنبه ریز و بادران بود چرا که این اولین بار است که هر سه شرکت در یک گروه یعنی فروشگاه های تخصصی در یک سال به رقابت می پردازند و همانطور که در روزهای گذشته شاهد آن بودیم این سه شرکت تبلیغات گسترده ای را به جهت بدست آوردن رای در میان بازاریابانشان انجام دادند.

اما با یک نگاه منطقی می توان دریافت که با وجود وب سایت های قدرتمندی همچون دیجی استایل، شیکسون و .. در بخش فروشگاه های تخصصی نمی توان شانسی را برای شرکت های بازاریابی شبکه ای به عنوان وب سایت برتر از نگاه داوران قائل بود. البته باید این نکته را یادآور شوم که وب سایت شرکت بادران در میان دیگر شرکت های بازاریابی شبکه ای از نظر 6 آیتم مورد نظر می توان یک سر و گردن بالاتر از دیگر سایت ها دانست و همچنین نرم افزار های شرکت پنبه ریز که به دلیل کاربردی بودن و همچنین گستردگی آن قابل ستایش در بدنه بازاریابی شبکه ای است.

در ادامه لینک رای دهی به تمامی شرکت های بازاریابی شبکه ای برای شما عزیزان را قرار دادیم:



استارت ام ال ام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>