بررسی پلن جدید شرکت بادران گستران

یکم آبان ماه 1395، شرکت بازاریابی شبکه ای بادران گستران از طرح درآمدزایی جدید خود رونمایی کرد. در ادامه قصد داریم تا نحوه محاسبه پورسانت بازاریابان بوسیله این پلن را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که قصد نداریم در این مقاله به تحلیل نقاط ضعف و قوت این پلن درآمدزایی بپردازیم هر چند که بصورت کوتاه نکات مثبت و منفی را در بین صحبت ها اشاره خواهیم کرد پس با ایرانیان ام ال ام همراه شوید.

نکات کلی طرح درآمدی شرکت بادران:

  1. پلن شرکت بادران یک پلن هیبرید(Hybrid) یا ترکیبی است. در واقع شرکت بادران از شش نوع طرح درآمدی بصورت ترکیبی استفاده کرده است.
  2. تعداد 22 رده مدیریتی در این پلن تعریف شده است.
  3. همیشه به یاد داشته باشیم که قبل از بررسی هر پلن درآمدی باید ابتدا ضریب کالاهای یک شرکت را بررسی کنیم و با توجه به محصولات پرفروش شرکت به یک متوسط امتیازی برسیم. چرا که پلن درآمدی یک شرکت و امتیاز کالایی رابطه مستقیم و تنگاتنگی با هم دارند.
  4. بیشتر امتیاز محصولات شرکت بادران همراه با رونمایی پلن جدید افزایش یافته است.(عمدتا دارای امتیاز یک شده اند)
  5. در محاسبه امتیازات کلی هر شخص به جهت محاسبه پورسانت، 9% مالیات بر ارزش افزوده تمامی فاکتورها نیز محاسبه می شود که در میزان حجم پورسانت اشخاص موثر می گردد.
  6. در این پلن از قانون کمپرس استفاده میشود.
  7. هر جا در این مقاله از تعداد دست صحبت شد منظور همان شاخه فروش یا محور فروش است.

انواع طرح های درآمدی شرکت بادران:

%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%85%d8%af%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%af%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%86همانطور که در مقاله “بررسی و تحلیل قوانین جدید بر پلن های درآمدی” پیش بینی کرده بودیم، شرکت بادران ساختار کلی پلن خود را تغییر داد که در تصویر بالا می توانید 6 طرح محاسبه پورسانت این شرکت را ببینید که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

رده های مدیریتی پلن درامدی شرکت بادران گستران

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید 22 رده مدیریتی به همراه شرایط رسیدن به آنها وجود دارد. توجه داشته باشید که تا رتبه گروه بازاریابان شبکه ساز تعداد دست اهمیت و تاثیری ندارد و تنها میزان حجم فروش تعیین کننده است. در اینجا منظور از حجم فروش میزان حجم فروش شخصی به اضافه حجم فروش سازمانی می باشد.

پورسانت خرده فروشی:

در پلن جدید شرکت بادران این پورسانت 5% می باشد که در زمان خرید از سایت به عنوان تخفیف محاسبه خواهد شد.

مثال: شخصی 100 هزارتومان محصولی را خریداری می کند (فرض می گیریم که با امتیاز یک باشند این محصولات) که با احتساب 9% مالیات، حجم کلی فاکتور وی 109 هزارتومان میشود. حال برای پرداخت فاکتور 5% تخفیف دریافت می کند و پرداختی بازاریاب 103,550  می باشد.(5 درصد تخفیف با احتساب 9 درصد مالیات محاسبه شده است).

پاداش چندسطحی:

پلن های چند سطحی از قدیمی ترین انواع پلن ها می باشند و به بازاریابان کمک می کند تا در همان ابتدای شبکه سازی بتوانند به درآمد خوبی برسند. در پاداش چند سطحی یا یونی لول شرکت بادران شرایطی تعبیه شده است که افرادی که دارای دست های بیشتری باشند پورسانت بیشتری دریافت می کنند. درصد های پاداش چندسطحی در شرکت بادران گستران در تصویر زیر آمده است.

%d9%be%d8%a6%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%aa-%da%86%d9%86%d8%af-%d8%b3%d8%b7%d8%ad%db%8c-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%86 در جدول بالا سه حالت کلی پورسانت دهی مشخص شده است که برای افرادی که دو دست ، سه دست و بیشتر از چهار دست می باشند. با توجه به نزدیک بودن درصد های سطوح مختلف در کل می توان با یک تخمین کلی محاسبه کرد که طبق این پلن افراد چیزی در حدود 2.6 تا 2.8 درصد از حجم فروش خود تا هفت سطح را بدست می آورند. قانون کمپرس نسلی: نکته مهم در این پلن وجود قانون کمپرس است. در محاسبه این پورسانت فقط کسانی جز سطوح شما محسوب می شوند که حداقل حجم فروش 700 هزار تومان (با احتساب ضریب کالا و مالیات) در دو محور داشته باشند و در صورتی که شخصی چنین حجم و تعادلی را برقرار نکند طبق قانون کمپرس برای بالاسری های خود سطح محسوب نمی شود. برای مثال اگر شخصی دارای یک محور باشد که در آن محور فروش بالایی رخ می دهد، این شخص برای بالاسری های خود سطح محسوب نمی شود و سازمان وی یک سطح بالاتر می روند. این قانون دریافت پورسانت را در ابتدا کمی دشوار می کند اما در ادامه و گسترش سازمان باعث بهینه تر شدن حجم دریافتی از این نوع پلن خواهد شد.

پاداش گروهی:

پاداش گروهی شرکت بادران در واقع همان پلن Break away یا جداشونده است که در حال حاضر یکی از رایج ترین نوع پلن های مورد استفاده در شرکت های بین المللی می باشد. درصدهای مشخص شده توسط شرکت بادران در این پلن را طبق تصویر زیر مشاهده  میکنید: پاداش گروهی پلن جدید بادران نحوه محاسبه این پورسانت در این روش: در این روش ابتدا رده سازمانی شما و تمامی دایرکت هایتان مشخص می شود. سپس برای محاسبه پورسانت دریافتی از هرگروه فروش خود باید ابتدا تفاضل درصد شما و دایرکتتان مشخص شود و سپس درصد حاصل را در میزان فروش آن دست را بدست آورد. مثال : در تصویر زیر فرض شده که تمامی افراد مبلغ 500 هزار تومان خرید انجام داده اند. %d9%85%d8%ab%d8%a7%d9%84-%d9%be%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b4-%da%af%d8%b1%d9%88%d9%87%db%8c-%d9%be%d9%84%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%86 برای مثال در اینجا حجم فروش شخصی زهرا 500 هزارتومان و حجم فروش سازمانی اش (خودش + سازمان) یک میلیون و پانصد هزار تومان است. حال برای اینکه بتوانیم پورسانت علی را محاسبه کنیم باید رده مدیریتی علی، زهرا، محمد و رضا را حساب کنیم. رده مدیریتی علی : حجم فروش کل 5 میلیون تومان است و در رده مهارت آموزان بادران قرار دارد. درصد این رده در پاداش گروهی 3.5% می باشد. رده مدیریتی زهرا : حجم فروش کل 1.5 میلیون تومان است و در رده دانشجوی یک ستاره قرار دارد. درصد این رده در پاداش گروهی 1.5% می باشد. رده مدیریتی محمد : حجم فروش کل 3 میلیون تومان است و در رده دانشجوی سه ستاره قرار دارد. درصد این رده در پاداش گروهی 2.5% می باشد. رده مدیریتی رضا : حجم فروش کل 500 هزار تومان است و در رده تازه وارد یک ستاره قرار دارد. درصد این رده در پاداش گروهی 1% می باشد. حال برای اینکه پاداش گروهی علی را محاسبه کنیم باید به ازا هر یک از دست ها طبق فرمول زیر محاسبه کنیم: (درصد پاداش شخص – درصد پاداش دایرکت) * حجم فروش سازمانی دایرکت پس طبق این فرمول محاسبه می کنیم :

سه و نیم درصد – یک و نیم درصد * یک میلیون و پانصد هزار تومان = 37,500 پاداش حاصل از گروه فروش زهرا

سه و نیم درصد – دو و نیم درصد * سه میلیون تومان = 30,000 پاداش حاصل از گروه فروش محمد

سه و نیم درصد – یک درصد * پانصد هزار تومان = 12,500 پاداش حاصل از گروه فروش رضا

همچنین درصد کسب شده توسط خودش نیز در حجم فروش شخصیش ضرب می کنیم:

سه و نیم درصد * پانصد هزارتومان = 17,500

مجموع پورسانت دریافتی از پاداش گروهی برای علی : 97,500 هزار تومان

چند نکته مهم : 

  • تمامی رده های بالاتر از بازاریابان شبکه ساز نیز درصدشان همان 6% می باشد.
  • در صورتی که شما و دایرکتتان در یک رده سازمانی باشید، شما از گروه فروش این دایرکت پاداش گروهی بدست نمی آورید. دلیل هم این است که مثلا شما دانشجوی سه ستاره هستید و دایرکتتان هم دانشجوی سه ستاره. حال تفاضل هر دو درصد صفر می شود(2.5 – 2.5 = 0) پس شما پورسانتی از سازمان وی بدست نخواهید آورد.
  • درصورتی که هریک از دست های شما به رده سازمانی بازاریابان شبکه ساز برسد میزان پورسانت دریافتی شما از وی در پاداش گروهی به صفر می رسد. (اصطلاحا می گویند که این یک گروه جدا شونده است)

پاداش مدیریت:

این پاداش نیز همان پورسانت چندسطحیست که این بار برای افراد رده مدیریت و بالاتر می باشد که طبق جدول زیر محاسبه می گردد. %d9%be%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b4-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%af%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%86 از آنجایی که افراد در رده مدیریت عمدتا سازمانشان تاسطح هفت کامل شده و همچنین افراد سطوح پایین تر غالب جمعیت را تشکیل می دهند پس می توان بصورت تقریبی این پورسانت را بین 1 تا 1.3 درصد از حجم فروش سازمان تا هفت سطح را فرض کرد.

پاداش راهبری (مشارکت):

این پاداش نیز بر اساس حجم فروش سازمانی هر شخصی از ابتدای فعالیتش در شرکت محاسبه می شود. درصورتی که هر شخصی بتواند شرایط مندرج در تصویر زیر را عملی کنید می تواند از استخر پاداش شرکت بادران پورسانت بدست آورد. پاداش راهبردی یا مشارکت شرکت بادران گستر شرط دریافت هر استپ در ماه های بعد :

  • استپ یک : فروش کل شاخه ها در یک ماه 2,000,000 تومان ، در قالب حداقل سه دست 500,000 تومانی .
  • استپ دو : فروش کل شاخه ها در یک ماه 5,000,000 تومان ، در قالب حداقل سه دست 1,500,000 تومانی .
  • استپ سه : فروش کل شاخه ها در یک ماه 20,000,000 تومان ، در قالب حداقل چهار دست 4,000,000 تومانی .
  • ستپ چهار : فروش کل شاخه ها در یک ماه 50,000,000 تومان ، در قالب حداقل چهار دست 10,000,000 تومانی.

نکته :در راستای تشویق فروش شخصی ، در این طرح فروش شخصی افراد نیز معادل یک دست در نظر گرفته می شود و نیز می توانند حجم فروش آنرا بر روی حجم فروش یکی از دست های خود اضافه نمایند . همچنین اگر فردی دارای دستی باشد که مدتی فعالیت و فروش داشته و بعد از آن به طور کامل اعضای آن دست لغو جایگاه نمایند ، حجم فروش آن دست از بین نمیرود و بر روی حجم فروش شخصی فرد اضافه می گردد.

مثال: فردی از ابتدای ثبت نام خود در دست اول خود 21 میلیون تومان ، در دست دوم 18 میلیون ، دست سوم 14 میلیون فروش صورت گرفته ، این فرد در مجموع 53 میلیون فروش داشته ، که در سه دست وی نیز حداقل 10 میلیون تومان فروش داشته ، از اینرو واجد شرایط استپ اول این پلن می گردد.

پاداش حمایت:

هر بازاریاب در صورتی که بتواند برای خود بیش از یک دست راه اندازی نماید و نیز به افراد زیرمجموعه خود کمک کند تا بیش از یک دست راه اندازی نمایند ( دستی که در آن حداقل 1,000,000 تومان فروش داشته باشد ) کسب امتیاز می نماید ، یعنی اگر مثلآ شما چهار دست داشته باشید سه امتیاز دریافت می کنید و نیز زیرمجموعه ای که دو دست داشته باشد برای شما یک امتیاز دارد ، زیرمجموعه ای که سه دست داشته باشد برای شما دو امتیاز دارد ( N = تعداد دستها ، امتیاز از هر فرد = N-1 ) و به همین ترتیب … نکته : امتیاز های کسب شده بر مبنای اینکه در دست چندم شما باشد به صورت زیر ضریب می خورند : دست یک : ضربدر 1 ، دست دو : ضربدر 3 ، دست سه : ضربدر 5 ، دست چهار : ضربدر 7 دست پنج : ضربدر 9 ، دست شش : ضربدر 11 ، دست هفت : ضربدر 13 ، دست هشت : ضربدر 18 دست نه : ضربدر 23 ، دست ده : ضربدر 28 ، دست یازده : ضربدر 33%d9%be%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b4-%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa

نکته : محاسبات امتیاز برای افراد تا نهایتآ هفت لول می باشد :
  • بازاریاب دارای سه دست ، تا سه سطح محاسبه می گردد .
  • بازاریاب دارای چهار دست ، تا سطح چهار محاسبه می گردد .
  • بازاریاب دارای پنج دست تا سطح پنج محاسبه می گردد .
  • بازاریاب دارای شش دست تا سطح شش محاسبه می گردد .
  • و بازاریاب دارای هفت دست به بالا تا سطح هفت محاسبه می گردد .

نکته : سطح ها بر مبنای پلن دوم ( چند سطحی ) محاسبه می گردد .

نکته : معیار باز شدن هر دست در این طرح :

  • دست سوم : ساختن سه دست که در هر دست یک دانشجوی *2 ( 2,000,000 ) باشد .
  • دست چهارم : ساختن چهار دست که در هر دست یک دانشجوی *4 ( 4,000,000 ) باشد .
  • دست پنجم : ساختن پنج دست که در هر دست یک مهارت آموز *1 ( 7,000,000 ) باشد .
  • دست ششم : ساختن شش دست که در هر دست یک مهارت آموز *3 ( 11,000,000 ) باشد .
  • دست هفتم به بعد : ساختن هفت دست به بالا که در هر دست یک بازاریاب شبکه ساز ( 17,000,000 ) باشد .
نکته :

  • فردی که دست ششم خود را در این طرح درآمد زایی باز نماید به سمت مدیرفروش *3 دست پیدا می کند .
  • فردی که دست هفتم خود را در این طرح درآمد زایی باز نماید به سمت راهبر در شرکت بادران دست پیدا می کند .
  • فردی که دست هشتم خود را در این طرح درآمد زایی باز نماید به سمت راهبر *1 در شرکت بادران دست پیدا می کند .
  • فردی که دست نهم خود را در این طرح درآمد زایی باز نماید به سمت راهبر *2 در شرکت بادران دست پیدا می کند .
  • فردی که دست دهم خود را در این طرح درآمد زایی باز نماید به سمت راهبر *3 در شرکت بادران دست پیدا می کند .
  • و نهایتآ فردی که دست یازدهم خود را در این طرح درآمد زایی باز نماید به سمت فرشته باد در شرکت بادران دست پیدا می کند .

جمع بندی و بررسی کلی پلن شرکت بادران گستران:

  • مهمترین و کلیدی ترین ایرادی که به این پلن وارد است میزان پورسانت خرده فروشی آن است. اولین سوالی که باید در مورد این پلن پرسیده شود این است که این پلن تمرکزش بر خرده فروشیست یا شبکه سازی یا هردو؟ پاسخ را به خود شما واگذار می کنم. توجه داشته باشید که برخی از دوستان اشاره می کنند که کمبود حجم پورسانت خرده فروشی در پلن های بعدی جبران شده که اینگونه صحبت ها نیز پاسخ قانع کننده ای نیستند. در شرکتی که از 40 درصد پورسانت تنها 5 درصد آن را پورسانت خرده فروشی تشکیل می دهد نمی توان انتظار داشت که بازاریابان هم نگرش صحیحی در پیش بگیرند. البته در برخی رده های مدیریتی بین 0.5% تا 5 درصد به پورسانت خرده فروشی افزوده می شود که حقیقتا راضی کننده نیست. در نهایت به شما پیشنهاد می کنیم که پلن های شرکت های بازاریابی شبکه ای بین المللی را مطالعه ای بفرمایید و میزان پورسانت های خرده فروشی در آن ها را ببینید تا بتوانید بهتر این ایراد را درک کنید.
  • وجود پاداش حمایت را یکی از نقاط قوت این پلن می دانیم چرا که باعث می شود از تمام ظرفیت های پلن استفاده شود.
  • یکی از اشتباهات رایجی که در صحبت ها شنیده می شود این است که پلن قبلی بادران 58 درصد خروجی داشته و پلن جدید 40 درصد و با این حساب 18 درصد در این پلن کاهش خروجی داریم. باید توجه داشت که میزان تولید پورسانت (خروجی شرکت) رابطه مستقیمی با امتیاز کالا دارد و شرکت بادران در پلن قبل خود، 58 درصد پورسانت خود را در حالتی پرداخت می کرد که اکثر محصولات بصورت میانگین حدود 0.6 یا 0.7 امتیاز داشتند. خروجی یک شرکت را میزان درصدهای یک پلن مشخص نمی کنند بلکه شرط ها و ساختار کلی پلن مشخص می کنند که این مورد را با توجه وضعیت کلی بازاریابان می توان تست و آزمایش کرد.
  • پلن های جدا شونده و همچنین چندسطحی عمدتا از آنها به عنوان پلن های شروع سریع یاد می کنند، چرا که افراد به محض ورود و ایجاد شبکه سازی می توانند از آن درآمد خوبی بدست بیاورند. شرکت بادران از هر دو این پلن ها استفاده کرده اما وجود قانون کمپرس نسلی باعث میشود تا افراد در بدو ورود نتوانند درآمد بسزایی از این پلن بدست بیاورند و همچنین در پلن پاداش گروهی که یک پلن جداشونده است به دلیل پایین بودن درصدها باز هم نمی توان روی آن حساب باز کرد.
  • یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می شود این است که آیا پلن شرکت بادران در حالت تک محور (تک دست) هم پورسانت پرداخت می کند؟ در پاسخ باید گفت که در پاداش گروهی می توان بصورت تک محور هم پورسانت دریافت کرد اما به شرطی که خود شخص و دایرکت در یک رده سازمانی نباشند.
  • در کل به جز پاداش های پنجم و ششم بقیه پلن ساختار ساده ای هستند و این خود نکته مثبت دیگری محسوب می شود.

در این مقاله بصورت کلی نحوه محاسبه پورسانت پلن درآمدی شرکت بازاریابی شبکه ای بادران گستران را بررسی کردیم. تحلیل کامل این پلن را در روز های آینده منتشر خواهیم کرد.

بررسی پلن جدید شرکت بادران گستران

3.91 (78.26%)23 امتیاز


استارت ام ال ام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>